Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Borsele

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Borsele
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2014
CiteertitelLegesverordening 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

deze regeling vervangt de Verordening op de heffing en invordering van leges 3013, de datum van van de ingang van de heffing is 01-01-2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 2
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201414-03-2014nieuwe regeling

12-12-2013

Bevelandse Bode, 18-12-2013  

raadsstukken 12-12-2013, B11

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

De raad der gemeente Borsele;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 november 2013;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014.

De raad der gemeente Borsele;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 november 2013;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a. 'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b. 'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c. 'maand': het tijdvak dag loopt van 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;

d. 'jaar': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de 365e dag in het volgende jaar

e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3 Belastingplicht

 

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

 

Leges worden niet geheven voor:

a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4. van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2,1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

c. het raadplegen en verstrekken van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

d. het in behandeling nemen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

e. het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

f. de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijk functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

g. de aan de belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.

 

Artikel 5 Tarieven

 

1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 6 Wijze van heffing

 

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

 

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de eerste lid gestelde termijnen.

 

Artikel 8 Kwijtschelding

 

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 9 Teruggaaf

 

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

 

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

 

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4. (verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen).

Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

 

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

 

Artikel 12 Overgangsrecht

 

  • 1.

    De Legesverordening 2013 van 1 november 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2014.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2014.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 12 december 2013.

de griffier, de voorzitter,

Ph. de Vree  E.J. Gelok

Bijlage Tarieventabel behorende bij de Ldegesverordening 2014

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014.Indeling tarieventabel

 

Titel 1Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2Reisdocumenten

Hoofdstuk 3Rijbewijzen

Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7Bestuursstukken

Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10Gemeentearchief

Hoofdstuk 11Huisvestingswet (niet van toepassing)

Hoofdstuk 12Leegstandwet

Hoofdstuk 13Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen (niet van toepassing)

Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16Kansspelen

Hoofdstuk 17Kinderopvang (niet van toepassing)

Hoofdstuk 18Telecommunicatie

Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20Diversen

 

Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/-omgevings-vergunning

Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4Vermindering

Hoofdstuk 5Teruggaaf

Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9Sloopmelding

Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1Horeca

Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven (niet van toepassing)

Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte (niet van toepassing)

Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening (niet van toepassing)

Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening (niet van toepassing)

Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

Titel 1 Algemene dienstverlening
 
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
 
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk / de registratie van een partnerschap/ de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk: 
1.1.1.1van maandag tot en met vrijdag€312,00
1.1.1.2op donderdagavond€364,50
1.1.1.3op zaterdagen€648,00
1.1.1.4op zondagen en andere algemeen erkende feestdagen als bedoeld in artikel 3 van de Algemene termijnenwet€942,00
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk / de registratie van een partnerschap/ de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, indien de voltrekking, registratie of omzetting plaatsvindt in een nader aangewezen locatie: 
1.1.2.1van maandag tot en met vrijdag, tussen 10.30 uur en 16.00 uur€625,00
1.1.2.2op maandag tot en met vrijdag, voor 10.30 uur en na 16.00 uur€1.015,00
1.1.2.3op zaterdagen€1.296,00
1.1.2.4op zondagen en andere algemeen erkende feestdagen als bedoeld in artikel 3 van de Algemene termijnenwet  €1.886,50
1.1.3Het tarief bedraagt voor het als getuige aanwezig zijn bij de voltrekking van een huwelijk/de registratie van een partnerschap, door een ambtenaar in dienst van de gemeente Borsele€17,75
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 
1.1.4.1een trouwboekje/partnerschapsboekje in gewone uitvoering€24,50
1.1.4.2een trouwboekje/partnerschapsboekje in luxe uitvoering€30,25
1.1.5Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de registers van de Burgerlijke stand, door een ambtenaar van de afdeling Burgerzaken voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€17,75
1.1.6Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd gelden de volgende tarieven: 
1.1.6.1voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand€12,50
1.1.6.2voor elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden€12,50
1.1.6.3voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek€22,30
1.1.6.4voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand€12,50
1.1.6.5Voor elk door de ambtenaar van de burgerlijke stand af te geven internationaal model van een attestatie de vita€12,50
1.1.7tot het verkrijgen van een attestatie de vita€12,50
 
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
 
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€50,35
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€50,35
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€50,35
1.2.1.4tot het aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3€10,35
1.2.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet: 
1.2.2.1.Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt  €31,85
1.2.2.2In andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1€41,90
1.2.3De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€46,60
1.2.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag genoemd onder 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3 en 1.2.2, indien bij de aanvraag het eerder afgegeven document niet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met€18,75
 
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
 
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.3.1.1tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€38,45
1.3.1.2Het tarief als genoemd in 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€34,10
1.3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen€10,00
1.3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een formulier voor een verklaring van de aanvrager van een rijbewijs omtrent zijn lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorrijtuigen€2,50
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen Persoonsgegevens
 
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.5 en 1.4.6, wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag die door een derde (zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Wet BRP) wordt gedaan: 
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens per verstrekking €7,55
1.4.2.1.1het tarief genoemd onder 1.4.2.1 wordt, indien aan een derde (zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Wet BRP) moet worden gefactureerd, vermeerderd met een bedrag per verstrekking van €12,75
1.4.3In afwijking van het in 1.4.2.1 bepaalde, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.3.1tot het verstrekken van gegevens: a. aan organisaties op levensbeschouwelijke grondslag en het humanistisch verbond b. aan liefdadige organisaties c. ten behoeve van een wetenschappelijk of filantropisch doel per verstrekking€5,00
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.4.1tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de basisregistratie personen €7,55
1.4.4.2tot het verstrekken van gegevens ingevolge artikel 2.55 van de wet basisregistratie personen  per verstrekking€21,50
1.4.5Voor de toepassing van onderdeel 1.4.6 wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet is opgenomen in de basisregistratie personen  
1.4.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag die door een derde (zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Wet BRP) wordt gedaan: 
1.4.6.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 7,55
1.4.6.1.1het tarief genoemd onder 1.4.6.1 wordt, indien aan een derde (zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Wet BRP) moet worden gefactureerd, vermeerderd met een bedrag per verstrekking van€12,75
1.4.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van statistische gegevens uit geautomatiseerde bestanden per kwartier of gedeelte daarvan:€17,75
 met een minimum bedrag van€25,00
1.4.8.1In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit basisregistratie personen €2,27
1.4.8.2Het tarief bedraagt voor het doen van verstrekkingen op alternatief medium, als bedoeld in artikel 6, vijfde lid, van het Besluit basisregistratie personen €22,70
1.4.9Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen , door een ambtenaar van de afdeling burgerzaken voor elk daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€17,75
1.4.9.1Indien het in 1.4.9 genoemde doornemen van de basisregistratie personen leidt tot het verstrekken van gegevens, wordt het in 1.4.9 genoemde bedrag verhoogd met: 
1.4.9.1.1voor 1 t/m 25 verstrekkingen€9,55
1.4.9.1.2voor 26 t/m 100 verstrekkingen€43,65
1.4.9.1.3voor 101 t/m 500 verstrekkingen€118,00
1.4.9.1.4voor 501 en meer verstrekkingen€167,00
 
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
 
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423)€7,55
 
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
 
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 
1.6.1.1bij verstrekking op papier indien het afschrift bestaat uit: 
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina€0,25
 met een maximum van per bericht van€4,85
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina's€23,90
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier€4,85
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€23,90
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd. 
16.3  €4,85
 
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
 
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.1.1een volledig exemplaar van de Kadernota, per pagina€0,25
1.7.1.2een volledig exemplaar van de Programmabegroting, per pagina€0,25
1.7.1.4een volledig exemplaar van het bijlage boek behorende bij de begroting, per pagina€0,25
1.7.1.5een volledig exemplaar van de Prorap, per pagina€0,25
1.7.1.6een volledig exemplaar van de Programmarekening, per pagina€0,25
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.2.1een exemplaar van de a.p.v. per pagina€0,25
1.7.2.2een exemplaar van een andere dan de onder 1.7.2.1 genoemde strafverordening van de gemeente, met uitzondering van die genoemd in 1.7.2.3 en 1.7.2.4 per pagina€0,25
1.7.2.3een exemplaar van een verordening als bedoeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening per pagina€0,25
1.7.2.4een exemplaar van een bouwverordening als bedoeld in hoofdstuk II van de Woningwet met toelichting per pagina€0,25
1.7.2.5een exemplaar van de algemene subsidieverordening per pagina€0,25
1.7.2.5een exemplaar van de deelverordening specifiek welzijn per pagina€0,25
1.7.2.6een exemplaar van een bestemmingsplan met voorschriften, toelichting en ongekleurde tekening als bedoeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening€192,50

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
   
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan per kopie op formaat A-4 of A-3€11,00
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 
1.8.2.1de gemeentelijke basisadministratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen€11,00
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet€11,00
1.8.2.3de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988€11,00
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988€11,00
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€11,00
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: 
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan per adres€11,00
1.8.3.2het relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie€11,00
1.8.3.3Het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat€11,00
1.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie ten behoeve van taxaties €62,90
 
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
 
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita€7,55
1.9.3tot verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€7,55
1.9.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap€7,55
1.9.5tot het verkrijgen van een gewaarmerkte kopie van een origineel€7,55
 
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
 
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen, in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€17,75
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk per pagina€1,25
 

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (niet van toepassing)
 
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet i.v.m. het aangaan van een tijdelijke huurovereenkomst€172,50
1.12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€82,00
   
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.13.1 Tot het verkrijgen van een achtervangpositie bij een waarborgfonds of een gemeentegarantie met een financiële omvang groter dan € 50.000€157,00
1.13.2 tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde (hypothecaire) geldlening met een financiële omvang groter dan € 50.000  €157,00
 Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (niet van toepassing)
 
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
 
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet €36,60
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€36,60
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing€36,60
 
Hoofdstuk 16 Kansspelen
 
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen voor: 
1.16.1.1één speelautomaat voor een periode van een kwartaal of een deel van een kwartaal€14,10
1.16.1.2twee of meer speelautomaten voor een periode van een kwartaal of een deel van een kwartaal, voor de eerste speelautomaat€14,10
 en voor ieder volgend speelautomaat€8,50
1.16.1.3één speelautomaat voor een periode van twaalf maanden €56,50
1.16.1.3twee of meer speelautomaten voor een periode van twaalf maanden, voor de eerste speelautomaat €56,50
 en voor ieder volgend speelautomaat€34,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€20,30
   
 
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau of het bieden van gastouderopvang.€125,00
 

 

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
 
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet€168,50
1.18.1.1Het in 1.8.1 genoemde bedrag wordt: 
1.18.1.2Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€168,50
1.18.1.3Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkende uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
1.18.2Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
 
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
 
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten€16,25
1.19.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1€25,50
1.19.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement€38,50
1.19.2ter verkrijging van een ontheffing als bedoeld in artikel 10 van de Wegenverkeerswet€21,25
1.19.3.1tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in het Reglement Gevaarlijke Stoffen€77,75
1.19.3.2tot het verkrijgen van een enkelvoudige ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke Stoffen€105,50
1.19.3.3tot het verkrijgen van een verzamelontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke Stoffen€261,00
 
Hoofdstuk 20 Diversen
 
1.20.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 8 van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (openstellingsvergunning tunnel) bedraagt het tarief per aanvraag €13.000,00
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.20.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€7,60
1.20.2.2Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken voor zover niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€0,25
1.20.2.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorende bij de onder punt 1.1.1 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening, of lichtdruk€5,45
vermeerderd met€ 3,00
  
1.20.2.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per beschikking€36,60
1.20.2.5stukken of uittreksel, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€1,30
   

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevings- vergunning
 
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
 
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, vermeerderd met de omzetbelasting. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft. 
2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom inclusiefomzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. 
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.1.4Investeringskosten: De totale kosten van een project, waaronder bouw- en inrichtingskosten. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 
   
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
   
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is€79,50
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:25 %
 van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. 
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
   
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.  

 

2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief; De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor bouwactiviteit bestaan uit een vast deel en een variabel deel, die conform onderstaande tariefgroepindeling worden bepaald. Het variabele deel bestaat uit het bij de tariefgroep genoemde percentage van het deel van de bouwkosten dat het aanvangsbedrag van de betreffende tariefgroep, waarin het bouwplan op grond van de bouwkosten valt, overstijgt; Het minimumtarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor bouwactiviteit:€79,50
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 500.000,00 bedragen:€0,00
 vermeerderd met:1,9 %
 van de bouwkosten; 
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 500.000,00 tot € 1.000.000,00 bedragen:€9.500,00
 vermeerderd met:1,8 %
 van de bouwkosten; 
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 1.000.000,00 tot € 2.500.000,00 bedragen:€18.500,00
 vermeerderd met:1,7 %
 van de bouwkosten; 
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 2.500.000,00 tot € 10.000.000,00 bedragen:€44.000,00
 vermeerderd met:1,7 %
 van de bouwkosten; 
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 10.000.000,00 tot € 50.000.000,00 bedragen:€171.500,00
 vermeerderd met:1,6 %
 van de bouwkosten; 
2.3.1.1.6Indien de bouwkosten € 50.000.000,00 of meer bedragen:€811.500,00
 vermeerderd met:1,4%
 van de bouwkosten 
2.3.1.1.7De in de artikelen 2.3.1.1.1 t/m 2.3.1.1.6 genoemde bedragen worden met 15% verminderd indien het hieraan ten grondslag gelegen bestemmingsplan ouder is dan 10 jaar. 
   
 Extra welstandstoets 
2.3.1.2Vervallen 
   
 Verplicht advies agrarische commissie 
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€680,00
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Toetsingscommissie Nieuwe Economische Dragers nodig is en wordt beoordeeld:€659,00
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een landschapstoets aan het bestemmingsplan Borsels Buiten is uitgevoerd en wordt beoordeeld:€575,00
2.3.1.6Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een toets voor landschappelijke inpassing conform het bestemmingsplan Borsels Buiten is uitgevoerd en wordt beoordeeld:€584,00
   
 Achteraf ingediende aanvraag 
2.3.1.7Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien er sprake is van legalisatie van een overtreding, dan wel de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:50 %
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van€262,00
   
 Beoordeling aanvullende gegevens 
2.3.1.8Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:10 %

 

2.3.2Aanlegactiviteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een aanlegactiviteit bestaan uit een vast deel en een variabel deel, die conform onderstaande tariefgroepindeling worden bepaald. Het variabele deel bestaat uit het bij de tariefgroep genoemde percentage van het deel van de aanlegkosten dat het aanvangsbedrag van de betreffende tariefgroep, waarin het aanlegplan op grond van de aanlegkosten valt, overstijgt; Het minimumtarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een aanlegactiviteit:€79,50
 indien de aanlegkosten minder dan € 100.000,00 bedragen:€0,00
 vermeerderd met:1,6 %
 van de aanlegkosten; 
 indien de aanlegkosten € 100.000,00 tot € 1.000.000,00 bedragen:€1.600,00
 vermeerderd met:1,0 %
 van de aanlegkosten; 
 indien de aanlegkosten € 1.000.000,00 of meer bedragen:€10.600,00
 vermeerderd met:0,4 %
 van de aanlegkosten; 
2.3.2.1De in artikel 2.3.2. genoemde bedragen worden met 15% verminderd indien het hieraan ten grondslag gelegen bestemmingsplan ouder is dan 10 jaar. 
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik / ontheffing of afwijking bestemmingsplan, waarbij wel of niet sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens wel of niet sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€167,50
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) met uitzondering van het afwijken van het bestemmingsplan voor het bewonen van een bedrijfswoning door een derde (plattelandswoning):€167,50
2.3.3.2.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) zijnde het afwijken van het bestemmingsplan voor het bewonen van een bedrijfswoning door een derde (plattelandswoning):€1.016,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):   Cat. A: Investeringskosten € 0,00 en ≤ € 100.000,00 Cat. B: Investeringskosten € 100.000,00 en ≤ € 1.000.000,00 Cat. C: Investeringskosten € 1.000.000,00 en ≤ € 10.000.000,00 Cat. D: Investeringskosten € 10.000.000,00 en ≤ € 20.000.000,00 Cat. E: Investeringskosten € 20.000.000,00 en ≤ € 50.000.000,00 Cat. F: Investeringskosten € 50.000.000,00 en meer  €8.500,00 €14.600,00 €25.000,00 €54.100,00 €125.200,00 €298.000,00  
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€167,50
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€167,50
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€659,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€659,00
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€167,50
   

 

2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€193,00
2.3.5.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk of inrichting, waarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft, wordt het in artikel 2.3.5 genoemd bedrag verhoogd met: 
2.3.5.1.1in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor minder dan 10 personen€193,00
2.3.5.1.2in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 10 of meer doch minder dan 25 personen€386,00
2.3.5.1.3in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 25 of meer doch minder dan 50 personen€778,00
2.3.5.1.4in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 50 of meer personen€1.215,00
2.3.5.2Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk of inrichting ten behoeve van huisvesting/onderkomen voor verstandelijk gehandicapten met of zonder begeleiding (geïntegreerd wonen), wordt het in artikel 2.3.5 genoemd bedrag verhoogd met: 
2.3.5.2.1in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor minder dan 10 personen€193,00
2.3.5.2.2in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 10 of meer doch minder dan 25 personen€386,00
2.3.5.2.3in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 25 of meer doch minder dan 50 personen€778,00
2.3.5.2.4in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 50 of meer personen€1.215,00
2.3.5.3Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk of inrichting ten behoeve van een dagverblijf voor meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar en/of meer dan 10 personen, lichamelijk of geestelijk gehandicapt met of zonder begeleiding (geïntegreerd wonen), wordt het in artikel 2.3.5 genoemd bedrag verhoogd met: 
2.3.5.3.1in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 10 of meer doch minder dan 25 personen€386,00
2.3.5.3.2in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 25 of meer doch minder dan 50 personen€778,00
2.3.5.3.3in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 50 of meer personen€1.215,00
2.3.5.4Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk of inrichting ten behoeve van een onderwijsinstelling (basisschool), wordt het in artikel 2.3.5 genoemd bedrag verhoogd met: 
2.3.5.4.1in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 10 of meer doch minder dan 25 personen€386,00
2.3.5.4.2in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 25 of meer doch minder dan 50 personen€778,00
2.3.5.4.3in het geval het betreft een bouwwerk of inrichting, geschikt voor 50 of meer personen€1.215,00
2.3.5.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanpassen van een verleende gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.3.5 ten gevolge van wijziging tenaamstelling, wijziging aantal personen€56,00
2.3.5.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanpassen van een verleende gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.3.5 ten gevolge van interne verbouwingen of anderszins het gebruik beïnvloedende zaken€386,00
2.3.5.7Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.3.5, indien het betreft een tijdelijk bouwwerk of tijdelijke inrichting met een instandhoudingstermijn van maximaal 5 dagen€19,50
2.3.5.8Indien meerdere categorieën op een bouwwerk of inrichting van toepassing zijn, dan wordt het bedrag met het hoogste variabele bedrag verhoogd. 
   
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke Monumentenverordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€170,00
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€170,00
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke Monumentenverordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€170,00
   

 

2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedragen de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag uit een vast deel en een variabel deel, die conform onderstaande tariefgroepindeling worden bepaald. Het variabele deel bestaat uit het bij de tariefgroep genoemde percentage van het deel van de sloopkosten dat het aanvangsbedrag van de betreffende tariefgroep, waarin het sloopplan op grond van de sloopkosten valt, overstijgt. Het minimumtarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld  
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef van de Wabo: en 
 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef van de Wabo,€79,50
2.3.7.1.2Sloopkosten, tariefgroep I 
 Indien de sloopkosten minder dan € 100.000,00 bedragen€0,00
 vermeerderd met:1,6 %
 van de sloopkosten; 
2.3.7.1.3Sloopkosten, tariefgroep II 
 Indien de sloopkosten € 100.000,00 tot € 1.000.000,00 bedragen:€1.625,00
 vermeerderd met:0,4 %
 van de sloopkosten; 
2.3.7.1.4Sloopkosten, tariefgroep III 
 Indien de sloopkosten € 1.000.000,00 of meer bedragen:€5.280,00
 vermeerderd met :0,25 %
 van de sloopkosten; 
   
2.3.7.2Asbesthoudende materialen 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:€79,50
   
 Aanleggen of veranderen weg 
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€26,50
   
2.3.9Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€26,50
   
2.3.10Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€26,50
   
2.3.11Opslag van roerende zaken (niet in gebruik) 
   
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€807,00
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€807,00
   
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€807,00
   
2.3.14Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€807,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:€807,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
   
2.3.16Beoordeling bodemrapport 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3. wordt, indien de aanvraag om een omgevingsvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgegeven indien een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met €206,00
 indien deze niet als volgt worden aangeleverd: Digitaal bestand in pdf-bestand en Digitaal bestand in Sikb-0101 xml (recentste versie). 

 

 

2.3.17Advies 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
2.3.17.3.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitbrengen van een advies als bedoeld in artikel 2.26 van de Wabo: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze tarieventabel voor de activiteiten, de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning waarop het adviesverzoek betrekking heeft. In het kader van het adviesverzoek worden de in deze tarieventabel opgenomen tarieven toegepast als ware de activiteit, de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning waarop het adviesverzoek betrekking heeft rechtstreeks in behandeling genomen. 
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad of een ander daartoe aangewezen gemeentelijk bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€807,00
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€807,00
   
Hoofdstuk 4 Vermindering
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt: 
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:10 %
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:15 %
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:20 %
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges. 
   
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 6 weken na het in behandeling nemen ervan50 %
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 6 weken na het in behandeling nemen ervan25 %
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 
   
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25 %
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
   
2.5.3Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan€78,00
 wordt niet teruggegeven 
   
2.5.4Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend. 
   

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€170,00
   
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€170,00

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen / Bestemmingsplannen
2.8.1Indien op verzoek ten behoeve van een project of bouwplan, of aanleg van werken of werkzaamheden, of er is sprake van een verzoek waarvoor geen project of bouwplan of werken en werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist, een bestemmingsplan moet worden ontwikkeld (wijzigingsplan artikel 3.6, lid 1 onder a Wro of uitwerkingsplan artikel 3.6 lid 1 onder b Wro hieronder mede begrepen), bedragen de voor ontwikkeling van het bestemmingsplan in rekening te brengen kosten, bij een investering nodig voor de uitvoering: 
2.8.1.1Cat. A: Investeringskosten € 0,00 en ≤ € 100.000,00€ 8.500,00
2.8.1.2Cat. B: Investeringskosten € 100.000,00 en ≤ € 1.000.000,00€14.600,00
2.8.1.3Cat. C: Investeringskosten € 1.000.000,00 en ≤ € 10.000.000,00€25.000,00
2.8.1.4Cat. D: Investeringskosten € 10.000.000,00 en ≤ € 20.000.000,00€54.100,00
2.8.1.5Cat. E: Investeringskosten € 20.000.000,00 en ≤ € 50.000.000,00€125.200,00
2.8.1.6 Cat. F: Investeringskosten € 50.000.000,00 en meer€298.000,00
2.8.1.7Het overeenkomstig artikel 2.8.1.1 t/m 2.8.1.6 berekende bedrag wordt met 25% gematigd indien de ontwikkeling gekoppeld wordt aan / deel uit maakt van een andere bestemmingsplanherziening 
2.8.1.8Het overeenkomstig artikel 2.8.1.1 t/m 2.8.1.6 berekende bedrag wordt met 1 % gematigd indien geen overleg wordt gehouden als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit op de ruimtelijke ordening. 
2.8.2De leges voor het in behandeling nemen van een verzoek/aanvraag dat betrekking heeft op toepassing van artikel 3.10 (projectbesluit) van de Wet op de ruimtelijke ordening is gelijk aan het ontwikkelen van een bestemmingsplan, zoals omschreven in artikel 2.8.1 vermeerderd met €5.850,00
2.8.3Grondexploitatie. 
 Het bepaalde in artikel 2.8.1 en 2.8.2 vindt geen toepassing voor zover de betreffende vergoeding op grond van een privaatrechte regeling is verschuldigd dan wel voor deze vergoeding op een andere wijze (grondexploitatie) wordt voldaan. 
2.8.4Exploitatieplan of toetsing exploitatieplan 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwactiviteit ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met:€271,00
2.8.4.1Indien artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met:€271,00
2.8.4.2Het onderdeel in 2.8.4 en 2.8.4.1 vindt geen toepassing indien de met de ontheffing of de toetsing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald. 
   
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening:€81,00
   
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: €807,00
   

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
 
Hoofdstuk 1 Horeca
 
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 2.28 van de Algemene plaatselijke verordening€23,00
3.1.2Tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet €141,00
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een tijdelijke ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank- en Horecawet €21,00
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ander sluitingsuur dan genoemd in artikel 2.30 lid 1, van de Algemene Plaatselijke Verordening€21,00
3.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€41,00
3.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet€41,00
   
Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen of markten
 
3 2.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 tot het verkrijgen van vergunningen om (een) standplaats(en) in te nemen in de open lucht voor het aan het publiek aanbieden, verkopen of verstrekken van waren of goederen, uitgezonderd standplaatsen op een kermisterrein gedurende de aangewezen kermisdagen: 
3.2.1.1.1geldig voor één dag, per standplaats€17,50
3.2.1.1.2geldig voor één week, per standplaats€41,25
3.2.1.1.3geldig voor één maand, per standplaats€82,50
3.2.1.1.4geldig voor onbepaalde tijd, per standplaats€165,00
3.2.2.1tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, niet zijnde een exploitatievergunning, een vergunning voor een groot evenement of standplaatsvergunning €21,00
3.2.2.2tot het verkrijgen van een vergunning voor een groot evenement. Van een groot evenement is sprake als aan één van de volgende criteria wordt voldaan: er is sprake van gebundelde vergunningen (dit houdt in dat het gaat om vergunningen op basis van verschillende wetgeving, zoals een gebruiksvergunning of een ontheffing art.35 lid 1 Drank- en horecawet); er worden wegen en/of straten afgesloten; het evenement heeft een (boven-) regionale uitstraling; er is sprake van een gevaarlijke sport; advisering en/of inzet politie, brandweer of GHOR is noodzakelijk.  €77,00  
   
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven (niet in gebruik)
   
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (niet in gebruik)
   
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (niet in gebruik)
   
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening zie 2.3.5 (niet in gebruik)
   
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 
  
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€21,00
   

 

 

Behoort bij raadsbesluit van 12 december 2013.

De raadsgriffier van Borsele,