Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling procedure ter behandeling van ongewenst gedrag gemeente Overbetuwe |
Citeertitel | Regeling procedure ter behandeling van ongewenst gedrag gemeente Overbetuwe |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | regeling procedure ter behandeling van ongewenst gedrag 140106.pdf |
Geen.
Arbeidsomstandighedenwet
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2014 | 01-01-2014 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 09-01-2014 www.officielebekendmakingen.nl 16 januari 2014 gemeenteblad nr. 2085 | 14int00107 |
Artikel 3. De vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van hetgeen haar/hem in verband met de werkzaamheden als vertrouwenspersoon ter kennis komt volgens de handreiking van Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS). Belangrijk onderdeel van deze handreiking is dat de vertrouwenspersoon de identiteit van de klager niet bekend maakt zonder toestemming van de klager.
Artikel 4a. Taken van de (team)manager
De (team)manager heeft een primaire verantwoordelijkheid ten aanzien van het functioneren en het welbevinden van medewerkers en daarmee ook voor het voorkomen, bespreekbaar maken dan wel elimineren van ongewenst gedrag.
De (team)manager fungeert als klankbord, stelt de klager op de hoogte van de procedure ter behandeling van ongewenst gedrag en informeert de medewerker over de mogelijk te nemen stappen.
Artikel 4b. Taken van de adviseur P&O
De adviseur P&O fungeert als klankbord, stelt de klager op de hoogte van de procedure ter behandeling van ongewenst gedrag en informeert de medewerker over de mogelijk te nemen stappen en de beschikbaar gestelde faciliteiten door de gemeente Overbetuwe.
Artikel 4c. Taken van de helpdesk van BING
De helpdesk fungeert als klankbord, stelt de klager op de hoogte van de procedure ter behandeling van ongewenst gedrag en informeert de medewerker over de mogelijk te nemen stappen en geeft advies over hoe er het beste verder kan worden gehandeld om het gesignaleerde probleem aan te pakken.
Via de helpdesk kan een afspraak met de vertrouwenspersoon worden gemaakt.
Artikel 4d. Taken van de vertrouwenspersoon van BING
De vertrouwenspersoon heeft tot taak:
Artikel 5. Ondersteuning aangeklaagde
Indien aangeklaagde daar niet zelf in kan voorzien, stelt het bevoegd gezag de aangeklaagde op diens verzoek faciliteiten ter beschikking ter ondersteuning tijdens de klachtenprocedure, parallel aan die zijn genoemd in artikel 4d lid 3 tot en met 7.
Artikel 7. Niet voorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het bevoegd gezag.
Artikel 8. Wijziging van de regeling
Het bevoegd gezag is verantwoordelijk voor het te voeren beleid op het gebied van ongewenste omgangsvormen. Zij vraagt over elk voorstel tot wijziging van deze regeling instemming van de Ondernemingsraad.
Artikel 9 Inzage van de regeling
Het bevoegd gezag draagt er zorg voor dat deze regeling op toegankelijke wijze kan worden ingezien.
De “Regeling procedure ter behandeling van ongewenste omgangsvormen 2005" en de “Regeling procedure ter behandeling van klachten ongewenste omgangsvormen”, beide van 8 oktober 2002, komen te vervallen.
Aldus vastgesteld te Overbetuwe, d.d. 9 januari 2014
Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe,