Organisatie | Oss |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Werkgeverscommissie Oss |
Citeertitel | Verordening Werkgeverscommissie Oss |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Aan de Werkgeverscommissie Oss wordt op een paar uitzonderingen na, de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad als werkgever gedelegeerd. Het besluit over ontslag en benoeming van alle Raadsgriffiemedewerkers en het vaststellen van rechtspositionele regelingen blijft onverkort en uitsluitend de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-02-2014 | 06-02-2014 | Onbekend | 31-10-2013 Oss Actueel 5 februari 2014 | 2013-67 |
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten van de
e.het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de raadsgriffier als
eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de
De raadsgriffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de
werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de
De raadsgriffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke
vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
1.De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in
artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in
2.De agenda, de stukken en de besluitenlijsten zijn openbaar, tenzij de
werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van
de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of op een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
3.Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe
een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter
weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.
De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, van
haar werkzaamheden en bevindingen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan
beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Toelichting Verordening Werkgeverscommissie Oss
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon.
Gemeenteraad en college van B&W vullen dit werkgeverschap in. De gemeenteraad is daarbij het bevoegd gezag van de Raadsgriffie en het college van B&W voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de gemeenteraad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 Gemeentewet en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt het instellen van een bestuurscommissie het meest voor de hand.
Daarin voorziet deze verordening.
De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van rechtspositie regelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve wettelijk niet toegestaan.
Taken en bevoegdheden Werkgeverscommissie Oss
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap
horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt
deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren personeelsbeleid, integriteitsbeleid
(o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de gemeenteraad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de raadsgriffier over de voortgang van de werkzaamheden van de Raadsgriffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de Raadsgriffie.
Een aantal bevoegdheden en taken die de gemeenteraad als werkgever heeft, op grond van de Ambtenarenwet en de daarop gebaseerde rechtspositionele voorschriften, kan worden gedelegeerd. Denk hierbij onder meer aan personeelsbesluiten, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier en voorstellen over het inrichten van de Raadsgriffie.
In verband met de eigen verantwoordelijkheid van de gemeenteraad als werkgever van de Raadsgriffie(r), wordt voorgesteld deze zoveel als mogelijk, wenselijk en verantwoord is te delegeren aan de Werkgeverscommissie Oss.
Aangezien het niet efficiënt is om voor de Raadsgriffie allerlei arbeidsvoorwaardenregelingen afzonderlijk uit te werken, te wijzigen en te laten vaststellen, maar om toch de mogelijkheid te hebben voor de Raadsgriffie specifieke arbeidsvoorwaarden vast te stellen, heeft het de voorkeur de arbeidsvoorwaarden, inclusief alle instrumentele uitvoeringsbevoegdheden, die gelden voor de ambtelijke organisatie, ook te laten gelden voor de Raadsgriffie. Dit geldt ook voor toekomstige wijzigingen van de arbeidsvoorwaarden. Mochten arbeidsvoorwaarden of beleidsregels niet geschikt worden geacht voor de Raadsgriffie, kan de werkgeverscommissie een afwijkende beslissing nemen. De Raadsgriffier ontvangt ter informatie alle voorstellen die de inspraakprocedure met OR en GO ingaan. Het wordt daarom sterk aanbevolen de besluiten die daaruit voortkomen ook voor de Raadsgriffie van toepassing te verklaren, tenzij (binnen 2 maanden) wordt aangegeven dat ten aanzien van een bepaalde arbeidsvoorwaarde afwijkende voorstellen worden uitgewerkt. Hiervoor wordt voorgesteld het besluit Vaststelling arbeidsvoorwaardenregeling Raadsgriffie Oss vast te stellen.
Samenstelling Werkgeverscommissie Oss
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders)
geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in lijn met het feit dat
de gemeenteraad het bevoegde gezag is van de Raadsgriffie. De burgemeester is geen lid van de gemeenteraad. De burgemeester is wel lid van het college van B&W en stuurt dus rechtstreeks de gemeentesecretaris aan, maar niet de raadsgriffier. De raadsgriffier is niet aan hem ondergeschikt.
De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de gemeenteraad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de raadsgriffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de Werkgeverscommissie Oss als informant.
Gelet op de taken van de voorzitter van de Werkgeverscommissie Oss kan het nuttig zijn voor het vervullen van dit voorzitterschap een voorzittersprofiel op te stellen, waardoor de gemeenteraad kan oordelen of de beoogde voorzitter aan dit profiel voldoet. Ook is het wellicht van belang om als gemeenteraad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.
Ondersteuning van de Werkgeverscommissie Oss
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door
middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de raadsgriffier met het college van B&W, de gemeentesecretaris of een afdelingshoofd (denk o.a. aan personeelsadministratie, personeelsadvies, salarisadministratie, arbeidsrechtelijk advies, en werving en selectie). Voor het kunnen aangaan van deze overeenkomsten is het noodzakelijk dat het college van B&W zijn bevoegdheid tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandeling aan de raadsgriffier mandateert. Mandaat aan een niet-ondergeschikte is door de wetgever mogelijk gemaakt in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaast moet de burgemeester aan de raadsgriffier de volmacht geven om overeenkomsten te kunnen ondertekenen.
Verder kan de Werkgeverscommissie Oss de personeelsafdeling ondersteuning vragen in verband met de (half-)jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken met/over de raadsgriffier.
Besluitvorming en verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de Werkgeverscommissie Oss personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te
maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de
stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de commissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hier of op een deel ervan geheimhouding moet worden opgelegd. De Werkgeverscommissie Oss
is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de gemeenteraad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De gemeenteraad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, namelijk de raadsgriffier. Daarnaast heeft de gemeenteraad ook vaak een raadsgriffie ingericht om hem, zijn organen en de raadsgriffier te ondersteunen. Daardoor heeft de gemeenteraad er formeel een taak bij gekregen, het invullen van het werkgeverschap. Het is van belang dat de gemeenteraad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de Werkgeverscommissie Oss van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat het de gemeenteraad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de Werkgeverscommissie Oss de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.