Organisatie | Rozendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financiële beleid, het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Rozendaal |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Rozendaal |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-02-2014 | 08-04-2017 | nieuwe regeling | 17-12-2013 | JR1345 |
vast te stellen de navolgende:
Verordening op de uitgangspunten voor het financiële beleid, het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Rozendaal.
In deze verordening wordt verstaan onder:
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van
het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de
gemeente Rozendaal en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de
organisatie van de gemeente Rozendaal , teneinde te komen tot een goed inzicht in:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden
van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de gemeente Rozendaal.
het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.
het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen
de mate waarin de gemeente erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken.
Artikel 7. Tussentijdse rapportage
De rapportage over het 1e kwartaal wordt behandeld in de raadsvergadering van mei;
De rapportage over het 2e kwartaal wordt behandeld in de raadsvergadering van september;
De rapportage over het 3e kwartaal wordt behandeld in de raadsvergadering van december;
De rapportage over het 4e kwartaal wordt behandeld tegelijk met de behandeling van de
Artikel 10. Waardering & afschrijving vaste activa
De materiele vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden lineair afgeschreven in:
a: 40 jaar nieuwbouw woonruimten en bedrijfsgebouwen;
c: 25 jaar renovatie, restauratie en aankoop woonruimten en bedrijfsgebouwen;
d: 15 jaar technische installaties in bedrijfsgebouwen;
e: 10 jaar veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen; telefooninstallaties; kantoormeubilair;
schoolmeubilair; aanleg tijdelijke terreinwerken; nieuwbouw tijdelijke woonruimten;
f: 5 jaar bedrijfsgebouwen; groot onderhoud woonruimten en bedrijfsgebouwen;
zware transportmiddelen; aanhangwagens; schuiten; personenauto's; lichte
motorvoertuigen; automatiseringsapparatuur;
Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 1.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd
gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.
Onder activa met een meerjarig maatschappelijk nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit
begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden verstaan investeringen in aanleg
en onderhoud van: wegen; waterwegen; straten; fietspaden; voetpaden;
bruggen, viaducten; verkeerslichtinstallaties; openbare verlichting; straatmeubilair;
reconstructie openbare ruimte; parken en overig openbaar groen.
Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder
aftrek van bijdragen van derden en bestemmingsreserves ten laste van de exploitatie gebracht.
Hiervan kan bij raadsbesluit worden afgeweken. In geval van activering bij raadsbesluit
wordt het actief lineair afgeschreven in een door de raad aan te geven tijdsduur.
Artikel 11. Waardering debiteuren en overige vorderingen
Voor openstaande vorderingen betreffende onroerende zaakbelasting gebruikers, onroerende zaakbelasting eigenaren, rioolrechten en reinigingsrechten wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.
Artikel 12. Reserves en voorzieningen
Het college biedt jaarlijks gelijktijdig met de in artikel 4 genoemde nota de (bijgestelde) nota reserves en voorzieningen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota behandelt: de vorming en vrijval van reserves; de vorming en vrijval voorzieningen; de toerekening en verwerking van rente over de algemene reserves en bestemmingsreserves.
Artikel 13. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Rozendaal wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten meegenomen, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verrichte dienstverlening.
Het college hanteert bij het aantrekken of uitzetten van gelden de voorschriften zoals vastgelegd in het treasurystatuut, dat door de raad is vastgesteld op 10 april 2001 (geactualiseerd raad 14 mei 2013).
Artikel 15. Registratie bezittingen en activa
Het college draagt er zorg voor dat minimaal één keer per kwartaal de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, te weten de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden.
Het college biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota lokale heffingen aan Ter behandeling en vaststelling door de raad. In deze nota wordt ingegaan op het beleid ten aanzien van de samenstelling van het pakket aan gemeentelijke belastingen en heffingen, de druk van de belastingen over de diverse bevolkingsgroepen en belanghebbenden, de kostendekkendheid van de heffingen, de druk van de lokale belastingen en heffingen, het kwijtscheldingsbeleid en het tarievenbeleid. Verder bevat de nota een overzicht van de verordeningen met de bijbehorende vaststellingsdata waarin tarieven, heffingen en prijzen zijn vastgelegd. Het college draagt er zorg voor dat er een actueel overzicht is van de tarieven, heffingen, prijzen en kosten per verstrekte dienst.
Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven, heffingen en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad per verordening waarin deze tarieven, heffingen en prijzen worden vastgelegd, de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente verstrekte dienst, waarover de tarieven, heffingen en prijzen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de erin genoemde door de gemeente verstrekte diensten.
Artikel 17. Weerstandsvermogen
1 Het college geeft in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de weerstandscapaciteit aan. Tevens wordt in deze paragraaf ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandvermogen of anderszins.
2Het college geeft in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico’s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen. Het college brengt de risico’s in beeld. Het college geeft tevens aan in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico’s van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.
Artikel 18. Onderhoud kapitaalgoederen
1Het college draagt zorg voor het opstellen van onderhoudsplannen voor alle kapitaal-goederen en openbaar groen en de actualisering daarvan en biedt deze aan ter vaststelling aan de raad aan.
2 Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, water, wegen, straatmeubilair, riolering en gebouwen.
Het college neemt in een treasurystatuut de regels op die zij hanteert voor het dagelijkse beheer van koersrisico en valutarisico, kredietrisico en relatiebeheer, intern liquiditeitsrisico en geldstromenbeheer, administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie. Het college biedt het treasurystatuut en het wijzigen ervan aan ter behandeling en vaststelling aan de raad.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering verslag van: de kasgeldlimiet; de renterisico norm; de omvang en samenstelling van het vreemd vermogen; de omvang en samenstelling van de uitzettingen; de huidige liquiditeitspositie; de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende drie jaar; de rentevisie; de rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.
Het college rapporteert in de bedrijfsvoeringsparagraaf van de begroting en jaarstukken over de uitkomsten en vervolgstappen van het uitgevoerde onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid, bedoeld in artikel 213a Gemeentewet.
Artikel 21. Verbonden partijen
In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen in elk geval ingegaan op bestaande en nieuwe participaties, het beëindigen van bestaande participaties, het wijzigen van bestaande participaties en het voordoen van problemen bij bestaande participaties en de eventuele risico’s die daarbij gelopen worden.
De gemeente Rozendaal exploiteert geen gronden. In de paragraaf Grondbeleid van de begroting zal wanneer dat incidenteel het geval zal zijn, aandacht besteed worden aan een te ontwikkelen of in ontwikkeling genomen project en de uitgifte van gronden met de financiële ontwikkelingen ervan.
Artikel 23. Verstrekking subsidies
Het college draagt zorg voor een nota verstrekking gemeentelijke subsidies. De nota wordt vastgesteld door de raad. De nota bevat het kader voor de verstrekking van gemeentelijke subsidies.
De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het college draagt de zorg voor en legt vast de interne regels voor de inkoop van goederen en diensten en het aanbesteden van werken, alsmede de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente en de voorwaarden voor aanbesteding van werken van de gemeente.