Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lansingerland

Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Lansingerland 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLansingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Lansingerland 2013
CiteertitelRegeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Lansingerland 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 2:15
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 3:42
  3. Wet elektronische bekendmaking
  4. Bugerlijk Wetboek, art. 3:15a
  5. Burgerlijk Wetboek, art. 3:15b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-10-2013Nieuwe regeling

15-10-2013

gemeentenieuws en Heraut, 16 oktober 2013

BW1300592/T13.09060

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Lansingerland 2013

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    een elektronische handtekening: een via een aanmelding bij DigiD verkregen gebruiksnaam en wachtwoord;

  • 2.

    de gemeentelijke website: http://www.lansingerland.nl ;

  • 3.

    e-formulier: een elektronisch in te vullen en te verzenden formulier dat op de gemeentelijke website is geplaatst ten behoeve van het gebruik van de elektronische weg voor bestuurlijk verkeer;

  • 4.

    DigiD: een landelijk systeem om de identiteit van burgers vast te stellen die via internet diensten afnemen van overheidsinstellingen;

  • 5.

    PKI-overheid: Public Key Infrastructure, een geavanceerde elektronische handtekening (gebaseerd op een gekwalificeerd certificaat), die kan worden gebruikt door de gemeente Lansingerland wanneer publiekrechtelijke documenten naar de burger of een instelling wordt verzonden;

  • 6.

    verzoek per e-formulier: een verzoek om een bestuursbesluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht, een bezwaar, als bedoeld in de artikelen 8:1 jo. 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, of ander bestuurlijk verkeer, voor zover het langs elektronische weg is ingediend.

Artikel 2 Openstelling elektronische weg

Overeenkomstig het bepaalde in artikel Algemene wet bestuursrecht, stellen burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de leerplichtambtenaar van de gemeente Lansingerland de elektronische weg open voor

  • *

    bezwaarschriften tegen door hen genomen besluiten,

  • *

    voor aanvragen om een bestuursbesluit en

  • *

    voor alle andere bestuurlijk verkeer,

doch uitsluitend indien speciaal voor de betreffende handeling e-formulieren worden aangeboden op de gemeentelijke website. Tevens staat hiermede de elektronische weg open voor het verzenden van publiekrechtelijke documenten door de gemeente Lansingerland aan natuurlijke of rechtspersonen.

Artikel 3 Verplicht gebruik e-formulieren bij elektronisch verkeer

  • 1.

    Indien bezwaarschriften, aanvragen of andere vormen van bestuurlijk verkeer langs elektronische weg worden ingediend, zoals bedoeld in artikel 2, dan kan dit uitsluitend door middel van de daarvoor bestemde e-formulieren.

  • 2.

    Bij gebruik van de elektronische weg is de elektronische handtekening door middel van DigiD verplicht, indien het e-formulier in die mogelijkheid voorziet.

  • 3.

    De e-formulieren zijn toegankelijk via de gemeentelijke website.

Artikel 4 Verzending aanvullende informatie

  • 1.

    Aanvullende documenten met betrekking tot een verzoek per e-formulier kunnen tegelijkertijd met het e-formulier worden meegezonden.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de leerplichtambtenaar onderhouden de contacten met de belanghebbende(n) en derden schriftelijk per post of faxbericht.

  • 3.

    Onder de in het voorgaande lid bedoelde contacten worden in ieder geval begrepen het bevestigen van de ontvangst, het overleggen van aanvullende informatie, de uitnodiging voor het horen of het bieden van gelegenheid tot het indienen van een zienswijze ter voorbereiding van een gevraagde beslissing op een verzoek of van een bezwaarschrift.

  • 4.

    Indien een belanghebbende of diens gemachtigde heeft aangegeven dat hij via de elektronische weg voldoende bereikbaar is, kunnen burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de leerplichtambtenaar naar keuze gebruik maken van de elektronische of de schriftelijke weg voor het bestuurlijk verkeer, waaronder begrepen het overleggen van aanvullende informatie, dat ter voorbereiding van het betreffende besluit wederzijds plaatsvindt.

Artikel 5 Weigering elektronische berichten

  • 1.

    De indiening van een verzoek per e-formulier kan softwarematig worden geweigerd als het verzoek, dan wel een met dat verzoek meegestuurde bijlage een computervirus bij zich draagt. Van de weigering wordt langs elektronische of schriftelijke weg mededeling gedaan.

  • 2.

    De indiening van een verzoek per e-formulier wordt door burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de leerplichtambtenaar geweigerd als het op een andere wijze dan door middel van het artikel 3 bedoelde e-formulier is ingediend. Van de weigering wordt langs elektronische of schriftelijke weg mededeling gedaan.

  • 3.

    De indiening van een verzoek per e-formulier wordt door burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de leerplichtambtenaar geweigerd, indien extreem grote bestanden worden gezonden dan wel bestanden worden gezonden waar specifieke software voor nodig is en waardoor de acceptatie daarvan zou leiden tot onevenredige belasting van de organisatie. Van de weigering wordt langs elektronische of schriftelijke weg mededeling gedaan.

  • 4.

    De indiening van een verzoek per e-formulier wordt door burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de leerplichtambtenaar geweigerd, indien de betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid van een bericht naar het oordeel van het bestuursorgaan onvoldoende gewaarborgd is. Van de weigering wordt langs elektronische of schriftelijke weg mededeling gedaan.

  • 5.

    Betreft het verzoek waarvan de indiening wordt geweigerd een aanvraag dan krijgt de indiener een herstelverzuim brief. Als de aanvrager niet (voldoende) gebruik maakt van de herstelmogelijkheid dan kan het besluit volgen om de aanvraag niet in behandeling te nemen.

Artikel 6 Ondertekening e-formulieren

  • 1.

    Als elektronische handtekening, als bedoeld in artikel van de Algemene wet bestuursrecht, wordt aangemerkt de uitgegeven toegangscode (DigiD) tot de webserver, waarop langs officiële weg e-formulieren van de gemeente worden aangeboden.

  • 2.

    Aan het vereiste van ondertekening van een bezwaarschrift of een verzoek om een bestuursbesluit is alleen voldaan als het e-formulier wordt verzonden vanaf de via de elektronische handtekening toegankelijke site.

  • 3.

    Een langs elektronische weg verzonden bezwaarschrift, dat op andere wijze is ondertekend dan in het eerste lid is omschreven, wordt geweigerd, waarbij indien mogelijk de indiener of diens gemachtigde schriftelijk gelegenheid wordt gegeven voor verzuimherstel.

Artikel 7. Digitaal versturen en ondertekenen van documenten door de gemeente

  • 1.

    Een door de gemeente Lansingerland langs elektronische weg verzonden officieel document wordt ondertekend met een digitaal gewaarmerkte handtekening, bijvoorbeeld PKI-overheid. Deze handtekening is gebaseerd op een gekwalificeerd certificaat dat is afgegeven door een certificatiedienstverlener die voldoet aan de eisen van de Telecommunicatiewet.

  • 2.

    De gemeente Lansingerland kan documenten digitaal beschikbaar stellen door middel van gebruikmaking van een online portaal “Mijn-Lansingerland”. In dat geval vervalt de ondertekening van lid 1.

  • 3.

    Alleen besluiten op aanvragen in de zin van de Wabo (omgevingsvergunningen) kunnen in Pdf formaat worden verzonden per e-mail. Ook alle bijbehorende correspondentie en bijlagen van de Wabo-aanvraag kunnen in Pdf formaat worden verzonden per email.

Artikel 8 Tijdstip ontvangst van bestuurlijk verkeer langs elektronische weg

Als tijdstip waarop een verzoek per e-formulier door burgemeester en wethouders, de heffingsambtenaar of de leerplichtambtenaar is ontvangen, geldt het tijdstip waarop het bericht de webserver, waarop langs officiële weg e-formulieren van de gemeente worden aangeboden, heeft bereikt.

Artikel 9 Tijdstip verzending van bestuurlijk verkeer langs elektronische weg

Als tijdstip van verzending van een elektronisch document door de gemeente Lansingerland geldt het tijdstip waarop het bericht een systeem heeft bereikt, waarop de gemeente geen controle heeft. De gemeente kan het bericht dan niet meer terughalen, bewerken of wijzigen. Dit is in bijzonder van belang als vanaf dat tijdstip termijnen gaan lopen, zoals bij de verzending van besluiten of voor de vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van een besluit. Het is niet van belang of het bericht ook daadwerkelijk bij de geadresseerde is aangekomen, voldoende is dat het bericht zich buiten het bereik van de gemeente bevindt.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Lansingerland 2009 is hiermee ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Lansingerland 2013.

Vastgesteld op, 15 oktober 2013

Ad Eijkenaar Ewald van Vliet

algemeen directeur burgemeester

Nota-toelichting Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Lansingerland 2013

Deze toelichting is herschreven bij het herzien van de Regeling per 1 oktober 2013.De Europese Dienstenrichtlijn verplicht alle lidstaten een centraal, digitaal loket in te richten waar dienstverleners relevante informatie kunnen vinden en via welke zij ook procedures zoals het aanvragen van vergunningen kunnen afhandelen. In Nederland wordt dat loket ondergebracht bij de bestaande website Antwoord voor Bedrijven. Via antwoordvoorbedrijven.nl vinden dienstverleners uit Nederland en uit de rest van Europa allerlei bevoegde instanties met wie zij zaken willen regelen. Indien bijvoorbeeld een horeca-ondernemer een terras wil openen, kan hij basisinformatie zoeken over de regelgeving die samenhangt met het openen van een terras in de betreffende gemeente, zoals de terrasvergunning. Vervolgens wordt hij doorgeleid naar de website van de betreffende gemeente, vindt daar het aanvraagformulier voor de vergunning en vervolgens kan hij de elektronische aanvraag opstarten en uiteindelijk de vergunning langs elektronische weg verleend krijgen. De Dienstenrichtlijn is op ingevoerd.

 

De Algemene wet bestuursrecht legt een basis voor elektronische dienstverlening door overheidsinstanties aan burgers en bedrijven. De bevoegdheidverdeling voor het opstellen of afsluiten van de elektronische weg wordt in beginsel geregeld in artikel eerste lid Awb. Dit artikel regelt dat het bestuursorgaan aan wie een bevoegdheid is toegekend ook bevoegd is om daarvoor de elektronische weg al dan niet te openen. Het college is in principe belast met de uitvoering en heeft de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken. Het college zal dus de elektronische weg kunnen openstellen en dient voor alle gemeentelijke bestuursorganen (de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de leerplichtambtenaar) een besluit te nemen dat deze elektronische weg open staat.

 

De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer (Webv) biedt een algemeen kader waarin wordt geregeld wanneer verkeer langs elektronische wet is toegestaan en aan welke voorwaarden dat verkeer dient te voldoen. Deze voorwaarden kunnen worden vastgelegd in een gemeentelijke regeling.

De Webv noemt ten eerste als voorwaarde dat het bestuursorgaan expliciet aan dient te geven wat wel en niet elektronisch kan worden afgehandeld. Dit kan worden bereikt door een besluit te nemen de elektronische weg te openen, en vervolgens op de website van de gemeente Lansingerland aan te geven dat alleen die e-formulieren, die op de site zijn opgenomen, zich lenen voor het elektronisch verzenden. Er dient duidelijk aangegeven te worden dat producten, die niet expliciet op de site worden genoemd, niet openstaan voor elektronische verzending en aanvragen daarvoor per reguliere post dienen te worden verzonden.

 

Ten tweede dient het openstellen van elektronisch verkeer te voldoen aan het kenbaarheidvereiste, wat wil zeggen dat overheid noch burger zich buiten de wil van de ander bedient van het elektronische medium. De burger dient expliciet te hebben aangegeven bij de gemeente dat hij of zij langs elektronische weg post wil ontvangen. Slechts de aanwezigheid van een e-mailadres is niet voldoende. Uit het feit dat de burger zelf gebruik maakt van het elektronische verkeer naar de gemeente toe kan worden afgeleid dat de burger via de elektronische weg benaderd kan worden.

 

Ten derde dient aan de voorwaarde te zijn voldaan dat de elektronische communicatie vertrouwelijk en betrouwbaar is; wanneer daar bij de gemeente enige twijfel over bestaat wordt niet verder elektronisch gecommuniceerd.

 

Ten vierde wordt gesteld dat aan het vereiste van ondertekening is voldaan door een elektronische handtekening indien de methode die daarbij voor authentificatie is gebruikt voldoen betrouwbaar is conform art. 3:15a en 3:15b van het Burgerlijk Wetboek.

 

Aan de elektronische handtekening, vastgelegd in artikel 3:15a van het Burgerlijk Wetboek, zijn de volgende voorwaarden verbonden:

  • 1.

    de elektronische handtekening is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden;

  • 2.

    de elektronische handtekening maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren;

  • 3.

    de elektronische handtekening komt tot stand met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden;

  • 4.

    de elektronische handtekening is op zodanige wijze aan het elektronische bestand waar zij betrekking op heeft verbonden, dat achteraf elke wijziging van gegevens kan worden gecontroleerd;

  • 5.

    de elektronische handtekening is gebaseerd op een gekwalificeerd certificaat als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel dd van de Telecommunicatiewet;

  • 6.

    de elektronische handtekening is gegenereerd door een veilig middel voor het aanmaken van elektronische handtekeningen als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel gg Telecommunicatiewet.

 

De punten 1 tot en met 4 komen overeen met de hierboven genoemde ‘DigiD’, waarmee burgers met een elektronische handtekening aanvragen kunnen indienen bij het digitale loket met een e-formulier.

Voor het elektronisch verzenden van besluiten door de gemeente aan burgers geldt een strengere eis volgens de aanvullingen genoemd in de punten 5 en 6. De handtekening van het bestuursorgaan zal dienen te worden gecertificeerd. In de Wet elektronische handtekeningen (alsmede in het Besluit elektronische handtekeningen en de beleidsregel aanwijzing certificaatorganisaties) wordt het voldoen aan de punten 1 tot en met 6 gekwalificeerd als “Qualified electronic signature”. De werking van de elektronische handtekening wordt hiermee rechtsgeldig en gelijk gesteld aan die van een papieren handtekening. Hiermee wordt bereikt dat het elektronisch verzonden besluit een uniek exemplaar betreft, zoals dat ook het geval is met een ondertekend, per reguliere post verzonden, papieren exemplaar. Een voorbeeld van een elektronische handtekening van een bestuursorgaan is PKI-overheid.

Één belangrijk punt alvast:

Toelichting op de wijzigingen van artikel 7 per 17 september 2013

De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer dateert uit 2004. Inmiddels zijn nieuwe mogelijkheden tot communicatie ontworpen, die aan dezelfde voorwaarden voldoen als een gecertificeerde handtekening, maar die nog niet in de wet uit 2004 worden genoemd. Het gebruik van een zgn. online portaal “Mijn-Lansingerland” is hier een voorbeeld van. In het online portaal “Mijn-Lansingerland” kunnen stukken worden weggezet door de gemeente, die vervolgens door de klant gecodeerd kan worden opgehaald. Op dit moment is het online portaal “Mijn-Lansingerland” in ontwikkeling en wordt niet verwacht voor het derde kwartaal in 2014. Bij de wijziging van het Besluit elektronisch verkeer 2013 is de mogelijkheid tot het gebruik van het online portaal “Mijn-Lansingerland” voor het versturen van documenten alvast opengesteld.

Totdat het online portaal “Mijn-Lansingerland” daadwerkelijk in gebruik kan worden genomen, is een tussen- oplossing bedacht om beschikkingen, die toch al openbaar worden gemaakt, digitaal aan aanvragers te versturen. Het gaat hier om de zgn. Wabo-beschikkingen. Het versturen van deze vergunningen per reguliere post is een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. De kans dat de beschikkingen die digitaal worden verzonden, onderschept worden, is minimaal. Deze omgevingsvergunningen worden toch al worden gepubliceerd in Gemeentenieuws, met adresgegevens en vergunningomschrijving, en zijn dus al openbaar. Het juridische risico is dan ook minimaal.

Deze wijze van verzenden geldt alléén voor omgevingsvergunningen. Alle andere besluiten (bijvoorbeeld subsidiebeschikkingen, besluiten op grond van de WWB, etc.) worden, totdat een andere, veilige manier van digitale verzending in gebruik is genomen (bijvoorbeeld via het online portaal “Mijn-Lansingerland”) per reguliere post verzonden.

Communicatie

Een “gewone” e-mail die niet is ondertekend met DigiD, mag niet worden gebruikt voor het versturen van een officiële brief, aanvraag, bezwaarschrift, etc. Indien toch een gewone e-mail wordt verstuurd, zal de gemeente de betrokkene er op wijzen dat hij voor het indienen van een officiële brief gebruik moet maken van ofwel een elektronische brief met DigiD ofwel een ondertekende brief die hij per post verstuurt.

 

Tot slot. De wet gaat tot nu toe uit van een stelsel van nevenschikking: de burger moet in de meeste gevallen zijn keuze blijven behouden (uitzondering hierop maakt op dit moment bijvoorbeeld de belastingdienst). Benadrukt dient te worden dat het openstellen van de elektronische weg niet inhoudt dat papieren weg nu al wordt afgesneden.