Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht (Utr)

Beleidsregels voor automatische incasso bij gemeentelijke belastingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht (Utr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels voor automatische incasso bij gemeentelijke belastingen
CiteertitelBeleidsregels voor automatische incasso bij gemeentelijke belastingen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbelasting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

wettelijke grondslag vervallen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
  2. Burgerlijk Wetboek
  3. Invorderingswet 1990
  4. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Belastingverordeningen onroerende zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing en hondenbelasting

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200901-01-2014nieuwe regeling

14-09-2009

Gemeenteblad van Utrecht 2009, nr. 46

Besluit college van B&W van 14 september 2009

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels voor automatische incasso bij gemeentelijke belastingen

(b. en w.-besluit van 14 september 2009)

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;

Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Awb, het BW, de Invorderingswet 1990, de Gemeentewet en de belastingverordeningen onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing en hondenbelasting;

Besluit

vast te stellen de volgende

BELEIDSREGELS voor automatische incasso van gemeentelijke belastingen.

Artikel 1 Gecombineerde gemeentelijke belastingen

Automatische incasso geldt voor natuurlijke personen voor de volgende gemeentelijke belastingen: onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing eigenaar, afvalstoffenheffing en hondenbelasting.

Artikel 2 Verlening machtiging automatische incasso

  • 1.

    De belastingplichtige kan uiterlijk binnen drie weken na dagtekening van het biljet gemeentelijke belastingen de afdeling Invordering van de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen schriftelijk machtigen om via automatische incasso het totaalbedrag van de belastingschuld te innen.

  • 2.

    Automatische incasso vindt plaats in tien maandelijkse termijnen. Elke maand wordt één tiende deel van het totaalbedrag van de opgegeven rekening afgeschreven; de eerste keer een maand na de dagtekening van de gecombineerde aanslag.

Artikel 3 Beëindiging machtiging automatische incasso

  • 1.

    De verleende machtiging tot automatische incasso wordt beëindigd indien:

    • a.

      de niet of niet tijdig voldane dan wel gestorneerde termijn niet bij de eerstvolgende (incasso)termijn -tezamen met deze laatstgenoemde termijn- kan worden geïnd;

    • b.

      twee opéénvolgende termijnen worden gestorneerd.

  • 2.

    Indien op grond van het eerste lid de machtiging wordt beëindigd, wordt dit zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de belastingplichtige medegedeeld.

  • 3.

    Bij beëindiging van de machtiging gelden de reguliere betaaltermijnen. Dit betekent dat de aanslag moet worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later. Indien deze reguliere termijnen reeds zijn vervallen, dient het nog openstaande bedrag van het biljet gemeentelijke belastingen, binnen één maand na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving te zijn voldaan.

Artikel 4 Automatische verlenging automatische incasso

Indien de belastingplichtige de afdeling Invordering van de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen binnen de door artikel 2 van deze beleidsregels gestelde termijn heeft gemachtigd, geldt deze machtiging voor het betreffende biljet gemeentelijke belastingen en alle daarop volgende biljetten gemeentelijke belastingen.

Artikel 5 Intrekking machtiging automatische incasso

  • 1.

    Indien de belastingplichtige de schriftelijke machtiging als bedoeld in artikel 2 van deze beleidsregels wil intrekken, dient dit schriftelijk te gebeuren.

  • 2.

    Indien op grond van het eerste lid genoemde intrekking ertoe leidt dat nog niet alle tien verschuldigde termijnen zijn geïnd, dient de belastingplichtige er zelf zorg voor te dragen dat het nog openstaande bedrag binnen één maand -na de datum waarop de laatste termijn via automatische incasso is geïnd- volledig is voldaan.

Artikel 6 Vermindering van het totaalbedrag

Indien het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen om welke reden dan ook wordt verminderd, vindt -indien het ten onrechte te hoge totaalbedrag nog niet volledig is voldaan- een aanpassing van het bedrag voor de volgende betaaltermijnen plaats.

Artikel 7 Terugstorting

  • 1.

    Indien de belastingplichtige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag dan kan deze de giro- of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2.

    De giro- of bankinstelling bepaalt het aantal dagen waarbinnen het termijnbedrag wordt gestorneerd.

Artikel 8 Overlijden

  • 1.

    Overlijden van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door schriftelijke intrekking hiervan bij de afdeling Invordering van de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen.

Artikel 9 Echtscheiding

  • 1.

    Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïnd dan dient de belastingplichtige aan de afdeling Invordering van de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 10 Verhuizing

Verhuizing van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

Artikel 11 Wijziging bank- of gironummer

Wijzigingen in het opgegeven bank- of gironummer dienen onmiddellijk te worden doorgegeven aan de afdeling Invordering van de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: Beleidsregels automatische incasso bij gemeentelijke belastingen.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders op 14 september 2009.

De secretaris, De burgemeester,

Drs. J. Schuilenburg Mr. A. Wolfsen

Bekendmaking is geschied op 30 september 2009.

Deze beleidsregels zijn in werking getreden op 1 oktober 2009.