Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor automatische incasso bij gemeentelijke belastingen |
Citeertitel | Beleidsregels voor automatische incasso bij gemeentelijke belastingen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | belasting |
wettelijke grondslag vervallen
Belastingverordeningen onroerende zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing en hondenbelasting
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2009 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 14-09-2009 Gemeenteblad van Utrecht 2009, nr. 46 | Besluit college van B&W van 14 september 2009 |
Beleidsregels voor automatische incasso bij gemeentelijke belastingen
(b. en w.-besluit van 14 september 2009)
Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;
Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Awb, het BW, de Invorderingswet 1990, de Gemeentewet en de belastingverordeningen onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing en hondenbelasting;
BELEIDSREGELS voor automatische incasso van gemeentelijke belastingen.
Artikel 1 Gecombineerde gemeentelijke belastingen
Automatische incasso geldt voor natuurlijke personen voor de volgende gemeentelijke belastingen: onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing eigenaar, afvalstoffenheffing en hondenbelasting.
Artikel 3 Beëindiging machtiging automatische incasso
Bij beëindiging van de machtiging gelden de reguliere betaaltermijnen. Dit betekent dat de aanslag moet worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later. Indien deze reguliere termijnen reeds zijn vervallen, dient het nog openstaande bedrag van het biljet gemeentelijke belastingen, binnen één maand na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving te zijn voldaan.
Artikel 4 Automatische verlenging automatische incasso
Indien de belastingplichtige de afdeling Invordering van de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen binnen de door artikel 2 van deze beleidsregels gestelde termijn heeft gemachtigd, geldt deze machtiging voor het betreffende biljet gemeentelijke belastingen en alle daarop volgende biljetten gemeentelijke belastingen.
Artikel 5 Intrekking machtiging automatische incasso
Indien op grond van het eerste lid genoemde intrekking ertoe leidt dat nog niet alle tien verschuldigde termijnen zijn geïnd, dient de belastingplichtige er zelf zorg voor te dragen dat het nog openstaande bedrag binnen één maand -na de datum waarop de laatste termijn via automatische incasso is geïnd- volledig is voldaan.
Artikel 6 Vermindering van het totaalbedrag
Indien het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen om welke reden dan ook wordt verminderd, vindt -indien het ten onrechte te hoge totaalbedrag nog niet volledig is voldaan- een aanpassing van het bedrag voor de volgende betaaltermijnen plaats.
Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïnd dan dient de belastingplichtige aan de afdeling Invordering van de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.
Artikel 11 Wijziging bank- of gironummer
Wijzigingen in het opgegeven bank- of gironummer dienen onmiddellijk te worden doorgegeven aan de afdeling Invordering van de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen.