Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening culturele activiteiten Enschede 2014 |
Citeertitel | Subsidieverordening culturele activiteiten Enschede 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | subsidie |
Geen
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2009
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-10-2019 | Wijz. art. 7 | 30-09-2019 | |||
04-10-2019 | 09-10-2019 | Wijz. Hfdst 3 | 30-09-2019 | ||
01-01-2014 | 04-10-2019 | . | 16-12-2013 huis aan huis d.d. 8 januari 2014 | gemeentebladnr. 248 |
De raad van de gemeente Enschede;
Gelezen het voorstel van het college;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2009;
Hoofdstuk 2 Algemene subsidiebepalingen
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Hoofdstuk 4: Professionele culturele activiteiten
Doel van subsidieverstrekking op grond van dit hoofdstukis het stimuleren van vernieuwende culturele initiatieven met een laagdrempelig publieksbereik door (semi-) professionele culturele organisaties. Hierbij wordt waar mogelijk samengewerkt met andere culturele organisaties, waaronder amateurkunst en zijn er mogelijkheden voor ontwikkeling van culturele ondernemersvaardigheden en talentontwikkeling.
Hoofdstuk 5: Beeldende kunst en vormgeving
Doel van subsidieverstrekking op grond van dit hoofdstukis het mogelijk maken van presentaties en performances door Enschedese beeldende kunstenaars, kunstinstellingen en kunstenaarsinitiatieven en daarmee het ondersteunen van netwerk, talentontwikkeling en het bevorderen van ondernemerschap. Mede door presentaties wordt Enschede lokaal, (eu)regionaal en (inter)nationaal herkenbaar als centrum van beeldende kunst- en vormgevingsactiviteiten.
Bij de in dit hoofdstuk vermelde presentaties gaat het om activiteiten van studenten van AKI-ArtEZ of gediplomeerde beeldende kunstenaars (of kunstenaars van een gelijkwaardig niveau) op het gebied van schilder- en tekenkunst, grafische kunst, beeldhouwkunst, kunst in de openbare ruimte, fotografie, film, video-, geluids- en computerkunst, interactieve kunst, conceptuele kunst, installaties, performances en andere nieuwe vormen van beeldende kunst.
Hoofdstuk 6: Enschede studentenstad
Doel van subsidieverstrekking op grond van dit hoofdstukis om Enschede als aantrekkelijke studentenstad op de kaart te zetten. Dit vindt doorgaans plaats door het organiseren van activiteiten op het snijvlak van cultuur, spel, wetenschap en podiumkunsten.
Voordat het college beslist op de aanvraag vraagt zij advies aan de Kerngroep Enschede Studentenstad.
Het college betrekt dit advies gemotiveerd bij haar besluitvorming.
Doel van subsidieverstrekking op grond van dit hoofdstukis het ondersteunen van het imago van de stad als stedelijk hart van Oost-Nederland door het faciliteren van evenementen met muziek, beeldende kunst, en waar mogelijk “grensverleggende” innovatie als speerpunten voor regionale en nationale bekendheid.
Hoofdstuk 8 Nieuwe culturele initiatieven
Doel van subsidieverstrekking op grond van dit hoofdstukis om culturele activiteiten mogelijk te maken die door hun aard, karakter of organisatie niet vallen binnen de onder de hoofdstukken 3 tot en met 7 genoemde regelingen.
Artikel 27 Subsidiabele activiteiten
Aanvrager kan, met in achtneming van artikel 4 onder 2 lid a, in aanmerking komen voor subsidie voor initiatieven die zich als een buitenkans voor de cultuursector in Enschede voordoen. Deze initiatieven kunnen zich bewegen op het snijvlak van cultuur, wetenschap, creatieve innovatie en cultureel ondernemerschap.
Hoofdstuk 9 Procedurele bepalingen
1.De aanvrager vraagt subsidie aan door indiening van een door of namens het college vastgesteld
Het college kan nadere regels stellen voor de termijn waarop subsidieaanvragen dienen te worden ingediend.
Artikel 30 Beslistermijn; subsidieverlening of subsidievaststelling; voorschotten of subsidiebedrag
5.De subsidievaststellingsbeschikking vermeldt het uiteindelijke subsidiebedrag.
Artikel 31 Aanvraag subsidievaststelling na subsidieverlening
1.De subsidieontvanger dient, indien eerst een beschikking tot subsidieverlening is gegeven, zo
spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 8 weken na afloop van de activiteiten een aanvraag tot subsidievaststelling in. Voor evenementen als bedoeld in hoofdstuk 7 van deze verordening, geldt een termijn van 16 weken.
Artikel 32 Subsidievaststelling na subsidieverlening
1.Binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling genoemd in het
voorgaand artikel stelt het college de subsidie vast.
2.Het college kan de in het eerste lid genoemde termijn eenmalig met 4 weken verlengen. Een
dergelijke verlenging wordt schriftelijk meegedeeld aan de subsidieontvanger.
3 De subsidiebeschikking vermeldt de wijze van betaling van het subsidiebedrag en een
1.Deze verordening treedt in werking vanaf 1 januari 2014
2. De bestaande subsidieverordeningen Stimulering amateurkunst 2005, Presentaties beeldende kunst en vormgeving 2009, Culturele activiteiten 2007 en Enschede Studentenstad 2013 worden per 1 januari 2014 ingetrokken.
Subsidieaanvragen die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van de verordening, worden afgehandeld op basis van de op dat moment nog geldende subsidieverordeningen Stimulering amateurkunst 2005, Presentaties beeldende kunst en vormgeving 2009, Culturele activiteiten 2007 en Enschede Studentenstad 2013.
Deze verordening wordt aangehaald als de Subsidieverordening culturele activiteiten Enschede 2014.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 16-12-2014
De Subsidieverordening culturele activiteiten Enschede 2014 brengt de subsidiering van incidentele culturele activiteiten, evenementen en ‘studentenzaken” (verder samen te vatten tot “culturele activiteiten”) in Enschede onder één dak waarmee maatwerk en een meer flexibele inzet van de beschikbare budgetten mogelijk worden. Dat is nodig omdat de verschillende cultuursectoren steeds minder gescheiden zijn.
Steeds vaker gaat het bij culturele activiteiten om samenwerking tussen professionele en amateurkunst en combinaties binnen het brede scala van podiumkunsten, literaire activiteiten, beeldende kunst en vormgeving tot creatieve technologie.
Door subsidiering van culturele activiteiten met een grote diversiteit blijft Enschede een aantrekkelijke stad voor huidige en toekomstige bewoners en bezoekers. De verordening stimuleert via de ondersteuning van activiteiten ook tot samenwerking door instellingen en organisaties, laagdrempelige deelname aan culturele activiteiten, talentontwikkeling, cultureel ondernemerschap. De te subsidiëren activiteiten dienen vooral om de verschillende cultuursectoren en de cross-overs daartussen te stimuleren en niet om tekorten van instellingen af te dekken of afgestoten taken of activiteiten via een omweg weer binnen te halen.
De Subsidieverordening culturele activiteiten 2014 vervangt de bestaande subsidieverordeningen: stimulering amateurkunst 2005, culturele activiteiten 2007, presentaties beeldende kunst en vormgeving 2009 en Enschede Studentenstad 2013.
Deze verordeningen zijn nog wel zichtbaar in afzonderlijke hoofdstukken ondergebracht. Nieuwe onderdelen in deze verordening zijn de hoofdstukken Evenementen en Overige culturele initiatieven.
Hoofstuk 1: Inleidende bepalingen
Nieuw is dat B&W een rechtspersoon kan mandateren om subsidieaanvragen in het kader van deze verordening af te handelen. Een krimpend overheidsapparaat zal zo niet de regie kwijtraken, maar wel de uitvoerende taken op een verantwoorde manier kunnen overdragen.
Hoofdstuk 2:Algemene subsidiebepalingen:
De subsidiehoogte kan afwijken van de in de afzonderlijke hoofdstukken vermelde maximum subsidiebedragen, wanneer er bij een culturele activiteit sprake is van een combinatie van diverse betrokken cultuursectoren.
Het subsidieplafond bestaat uit het totaal van de voor de in de gemeentebegroting opgenomen bedragen voor de hier per hoofdstuk benoemde cultuursectoren. Daarmee zijn de budgetten uitwisselbaar en meer flexibel inzetbaar.
Voor de bepaling van de totale subsidiabele kosten van een activiteit (in verband met de 50%-norm: de subsidie bedraagt maximaal 50% van de totale kosten) worden de onkosten van vrijwilligers en de inzet van zelfstandige beroepsuitoefenaars in de begroting van een activiteit opgenomen. Dat kan zijn als kostenpost of wanneer er geen betaling tegenover staat, als tegendekking (sponsoring).
Een belangrijk deel van de Enschedese inwoners is direct dan wel indirect betrokken bij amateurkunst. Amateurkunst ondersteunt direct talentontwikkeling en brengt cultuuruitingen dicht bij mensen. Subsidies stimuleren een veelvoud aan publieksactiviteiten, wat bijdraagt aan de uitstraling van een levendige stad. Daarnaast ondersteunen de publieksactiviteiten de zichtbaarheid van amateurverenigingen (ledenwerving). Er is vaak sprake van professionele ondersteuning en samenwerking met professionele instelling.
In dit hoofdstuk worden ook buitenlandactiviteiten in het kader van een internationale uitwisseling gestimuleerd.
Hoofdstuk 4: Professionele culturele activiteiten.
Subsidieverstrekking van vernieuwende culturele activiteiten door (semi-)professionele organisaties uit Enschede wordt hier mogelijk gemaakt. Waar mogelijk vindt samenwerking plaats met andere Enschedese organisaties. Onder omstandigheden kan ook de voorbereidingsfase voor een culturele activiteit worden gesubsidieerd. Er moet dan uitzicht zijn op een activiteit die kansen biedt verwerving van landelijke subsidies en of grotere sponsoren.
De subsidies voor beeldende kunst- en vormgeving dragen rechtstreeks bij aan talentontwikkeling, stimuleren cultureel ondernemerschap en sluiten aan bij de internationale samenwerking op het gebied van beeldende kunst en vormgeving. Om die reden ligt een belangrijk accent op de profilering buiten Enschede.
Steeds vaker komen buitenlandse studenten en instellingen hier in het kader van een internationaal project. De aanwezigheid van AKI ArtEZ in Enschede met 40% buitenlandse studenten en een artist-in residence - programma (ARE) leiden tot een veelzijdigheid aan bijzondere en verrijkende activiteiten.
In dit hoofdstuk is opgenomen dat ook activiteiten in Enschede voor subsidie in aanmerking kunnen komen onder voorwaarde dat er sprake is van samenwerking met meerdere organisaties, internationale deelname en dat het publiekswaarde heeft.
Hoofdstuk 6: Enschede studentenstad.
Door subsidiering van studenteninitiatieven wordt Enschede als aantrekkelijke stad om te gaan studeren op de kaart gezet. De activiteiten worden vaak spontaan georganiseerd en zijn wisselend van karakter. Een strikte richtlijn wordt daarom niet gegeven. Omdat de organiserende studenten(verenigingen) doorgaans niet of nauwelijks over eigen middelen beschikken, wordt afgeweken van de eis van een eigen bijdrage van 50% in geval van subsidiering om zo geen onnodige drempels op te werpen.
Voor evenementen is er een vastgesteld evenementenbeleid. Hierin is beschreven wat evenementen zijn en welke culturele activiteiten als evenement worden bestempeld. Het college beslist jaarlijks over het evenementenprogramma, waarin de door het college aan te merken en te subsidiëren evenementen in het opvolgende jaar zijn opgenomen.
De wettelijke grondslag voor evenementen die niet afzonderlijk in de begroting zijn benoemd, wordt in dit hoofdstuk geregeld. Ook is geregeld dat bij subsidiering van evenementen door het college aanvullende voorwaarden gesteld kunnen worden aan evenementen en evenementenorganisaties waaronder die gericht op borging van duurzaamheid, voortgang en kwaliteit van het evenement.
Zo’n voorwaarde kan zijn dat er voorafgaand aan het evenement en de daadwerkelijke subsidieverlening afspraken moeten zijn vastgelegd met de organisatie die evenementen coördineert en faciliteert.
De termijn die geldt voor de aanvraag tot vaststelling van de subsidie is voor evenementen niet 8 maar 16 weken. Dit heeft te maken met de tijd die hier doorgaans nodig is om nog lopende zaken af te handelen en in een aantal gevallen met de vereiste noodzakelijke accountantsverklaring.
Overige culturele initiatieven.
Soms doen zich kansen voor om een bijzondere culturele activiteit of een aan cultuur gerelateerde activiteit te ondersteunen die niet onder een van de eerdere hoofdstukken past, en die toch een duidelijke meerwaarde heeft voor Enschede en de cultuursector. Dit hoofdstuk biedt de ruimte om ook een “restcategorie” van activiteiten mogelijk te maken. Gelet op het maximale subsidiebedrag en de beperkt aanwezige budgetten, zal van deze mogelijkheid spaarzaam gebruik worden gemaakt.