Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overijssel

Financiële Verordening Provincie Overijssel 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverijssel
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingFinanciële Verordening Provincie Overijssel 2013
CiteertitelFinanciële Verordening Provincie Overijssel 2013
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlagebijlage_II_beslisboom_begrotingswijzigingenbeleid.pdf (73 Kb)

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 11-12-2013

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad nr. PS/2013/549

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Provinciewet, artikel 216

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-01-201401-01-201316-07-2016nieuwe regeling

11-12-2013

Provinciaal Blad nr. PS/2013/549

2013/0181571

Tekst van de regeling

Intitulé

Financiële Verordening Provincie Overijssel 2013

 

 

Algemene toelichting

Artikel 216 van de Provinciewet geeft aan dat Provinciale Staten een verordening vaststellen over de uitgangspunten van het financieel beleid, regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie. Het doel van het artikel 216 Provinciewet is, dat Provinciale Staten de uitgangspunten vastleggen voor de uitvoering van de financiële functie. De Financiële verordening 2013 bevat daarmee de kaders, waarbinnen Gedeputeerde Staten opereren.

Financiële Verordening Provincie Overijssel 2013

1.1 Inleidende bepalingen

Artikel 1. Definities

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Provinciewet

  • b.

    BBV: Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten

  • c.

    Kerntaak: programma zoals bedoeld in art.8, 2e lid BBV

  • d.

    Investeringsprestatie: prioriteit zoals bedoeld in art.8, 4e lid BBV

  • e.

    Reguliere prestatie: overig zoals bedoeld in art.8, 4e lid BBV

  • f.

    Administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van de organisatie van de provincie en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;

  • g.

    Financieel beheer: het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van financiën, het nakomen van financiële verplichtingen en het uitoefenen van rechten van de provincie;

  • h.

    Rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder mede begrepen provinciale verordeningen en besluiten van provinciale staten;

  • i.

    Doelmatigheid: de mate waarin de gewenste prestaties worden gerealiseerd met een zo beperkt mogelijk inzet van middelen of met de beschikbare middelen zo veel mogelijk resultaat bereiken;

  • j.

    Doeltreffendheid: de mate waarin de gewenste prestaties en maatschappelijke effecten van het provinciale beleid daadwerkelijk worden bereikt;

1.2 Begroting en verantwoording

Artikel 2. Programma-indeling

  • 1.

    Provinciale Staten stellen bij aanvang van een nieuwe Statenperiode een programma-indeling vast.

  • 2.

    Provinciale Staten stellen per programma vast:

    • a.

      De beoogde maatschappelijke ambities: wat willen we bereiken?;

    • b.

      De beleidsdoelen en prestaties: wat gaan we daarvoor doen?;

    • c.

      De begrote baten en lasten: wat mag het kosten?

  • 3.

    Gedeputeerde Staten zorgen voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde prestaties en de maatschappelijke effecten, zodat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door Provinciale Staten, kunnen worden getoetst.

Artikel 3. Planning & controlcyclus

3

Via de Statenplanning bieden Gedeputeerde Staten overzicht in de data door het aanbieden van de Jaarstukken, de Perspectiefnota, de tussentijdse rapportages en de Programmabegroting aan Provinciale Staten.

Artikel 4. Inrichting Programmabegroting en jaarstukken

  • 1.

    Bij de Programmabegroting en de jaarstukken worden onder elk van de programma's de lasten en baten minimaal per programma weergegeven.

  • 2.

    Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen in activa per investering het benodigde investeringsbudget weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringsbudget en de raming van de uitputting van het budget in het lopende boekjaar weergegeven.

  • 3.

    In het Jaarverslag wordt van de investeringen in activa de uitputting van de geautoriseerde investeringsbudgetten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.

Artikel 5. Perspectiefnota

  • 1.

    Gedeputeerde Staten bieden aan Provinciale Staten de Perspectiefnota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming.

  • 2.

    In de Perspectiefnota wordt voor onvoorzien één totaalbedrag opgenomen.

  • 3.

    Jaarlijks worden in de Perspectiefnota de indexeringen vastgesteld op basis van de Consumentenprijsindexcijfer (CPI) van het Centraal Planbureau en de Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO), tenzij anders besloten.

Artikel 6. Autorisatie Programmabegroting en wijzigingen daarop

  • 1.

    Provinciale Staten autoriseren met het vaststellen van de Programma-begroting:

    • a.

      De totale lasten en de totale baten per programma.

    • b.

      Het overzicht algemene dekkingsmiddelen op het totaal.

    • c.

      De personeelsgebonden kosten op het totaal aan personeelsgebonden kosten.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten dragen er bij de uitvoering van de Programmabegroting zorg voor dat de lasten van een beleidsdoel niet dusdanig overschreden worden dat de realisatie van andere beleidsdoelen binnen hetzelfde Programma onder druk komen te staan.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten kunnen voorstellen tot wijziging van de geautoriseerde budgetten en/of het beleid doen bij de behandeling van:

    • a.

      De tussentijdse rapportages in Provinciale Staten.

    • b.

      Bij de behandeling van individuele Statenvoorstellen.

  • 4.

    Gedeputeerde Staten doen Provinciale Staten in elk geval een voorstel tot wijziging van de geautoriseerde budgetten als de cumulatieve verschuivingen in de lasten tussen de verschillende beleidsdoelen binnen een programma het bedrag van € 500.000 te boven gaat.

  • 5.

    Gedeputeerde Staten doen en accordeert gedurende het kalenderjaar in principe geen voorstellen tot wijziging om de lasten eenzijdig te verlagen of om de baten eenzijdig te verhogen.

  • 6.

    De onderstaande budgettair neutrale en technische wijzigingen worden achteraf via de tussentijdse rapportages zichtbaar gemaakt en geautoriseerd:

    • a.

      Reeds genomen Statenbesluiten (bijvoorbeeld een amendement of een resultaatbestemming).

    • b.

      Doorgeven van bijdragen van derden (bijvoorbeeld een gemeentelijke cofinancieringbijdrage).

  • 7.

    Provinciale Staten kunnen in uitzondering bij specifieke bestemmingsreserves voorwaarden stellen, waarmee autorisatie van begrotingswijzigingen voor één specifieke prestatie tussen verschillende jaren achteraf worden geautoriseerd.

  • 8.

    Bij de Jaarstukken vindt in principe geen resultaatbestemming plaats met niet bestede delen van structurele budgetten.

Artikel 6b. Autorisatie investeringsbudgetten voor activa en wijzigingen daarop

  • 1.

    Bij de begrotingsbehandeling geven Provinciale Staten aan van welke nieuwe investeringen in activa zij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringsbudget wil ontvangen. De vervangingsinvesteringsbudgetten worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd. Bij nieuwe investeringen in activa wordt expliciet vermeld of er na gebruik vervanginginvesteringen voorzien zijn.

  • 2.

    Bij de behandeling van individuele Statenvoorstellen of de tussenrapportages in Provinciale Staten kunnen Gedeputeerde Staten voorstellen doen tot wijziging van de investeringsbudgetten.

  • 3.

    Bij de behandeling van de Jaarstukken doen Gedeputeerde Staten voorstellen tot bestemming van de gedurende het jaar niet bestede (delen van) investeringsbudgetten.

  • 4.

    Voor investeringen in activa gedurende het begrotingsjaar die niet in de Programmabegroting zijn opgenomen, leggen Gedeputeerde Staten voor het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het vaststellen van een investeringsbudget aan Provinciale Staten voor.

Artikel 7. Tussentijdse rapportage

  • 1.

    Gedeputeerde Staten informeren de Provinciale Staten door middel van tenminste een tussentijdse rapportage over de realisatie van de Programmabegroting van de provincie.

  • 2.

    De tussentijdse rapportage bevat een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht van baten en lasten met de bijgestelde raming van:

    • a.

      De baten en lasten per programma uitgesplitst naar beleidsdoelen;

    • b.

      De (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, voorzieningen en doeluitkeringen;

  • 3.

    In de tussentijdse rapportage worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten van beleidsdoelen in de Programmabegroting toegelicht.

1.3 Financieel beleid

Artikel 8. Financieringsfunctie

  • 1.

    Gedeputeerde Staten zorgen bij het uitoefenen van de financieringsfunctie voor:

    • a.

      Het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma's binnen de door Provinciale Staten vastgestelde kaders van de begroting uit te voeren;

    • b.

      Het beheersen van de risico's verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico's, koersrisico's en kredietrisico's;

    • c.

      Het beperken van de kosten van leningen en het bereiken van een voldoende rendement op uitzettingen;

    • d.

      Het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten nemen bij het uitvoeren van de financieringsfunctie de volgende richtlijnen in acht:

    • a.

      Het uitzetten van tijdelijk overtollige geldmiddelen gebeurt uitsluitend bij financiële instellingen met minimaal AA-rating afgegeven door ten minste twee gezaghebbende rating agencies, of bij instellingen voor wiens waardepapieren een solvabiliteitseis geldt van 0%;

    • b.

      Overtollige geldmiddelen worden uitsluitend uitgezet tegen vastrentende waarden, dan wel producten waarbij de hoofdsom ten minste aan het eind van de looptijd in tact is;

    • c.

      Derivaten worden uitsluitend gebruikt voor het beperken van financiële risico's;

    • d.

      Voor het aantrekken en uitzetten van geldmiddelen met een looptijd langer dan één jaar worden ten minste twee prijsopgaven bij verschillende financiële instellingen gevraagd;

    • e.

      Overeenkomsten voor het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen of het verlenen van garanties luiden in euro.

  • 3.

    Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingen Gedeputeerde Staten zoveel mogelijk zekerheden. Gedeputeerde Staten motiveren in hun besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.

  • 4.

    Gedeputeerde Staten stellen regels op ter uitvoering van de financieringsfunctie en leggen deze vast in een besluit Uitvoeringsregeling Treasury.

Artikel 9. Grondslagen van waardering en afschrijving

  • Immateriële vaste activa

  • 1.

    Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

  • 2.

    Een met financiële vaste activa verband houdend positief saldo van agio vermindert met de afschrijvingen daarop en disagio wordt verantwoord onder immateriële vaste activa.

  • 3.

    Een met vaste schuld verband houdend positief saldo van disagio vermindert met de afschrijvingen daarop en agio wordt verantwoord onder immateriële vaste activa.

  • 4.

    Agio op financiële vaste activa / op vaste schuld wordt gedurende de looptijd van het betreffende actief/passief lineair afgeschreven.

  • 5.

    De in lid 4 bedoelde afschrijving start op het moment van activering.

  • 6.

    Disagio op financiële vaste activa op vaste schuld wordt pas in aanmerking genomen bij:

    • a.

      De verkoop van financiële vaste activa / inkoop van vaste schuld of

    • b.

      Het einde van de looptijd van het betreffende actief/passief.

    Materiële vaste activa

  • 7.

    Gronden en terreinen met economisch nut worden gewaardeerd tegen aanschafwaarde of lagere marktwaarde.

  • 8.

    Materiële vaste activa met economisch nut worden gewaardeerd tegen aanschafwaarde vermindert met de daarop gepleegde afschrijvingen.

  • 9.

    Materiële vaste activa met economisch nut met een cumulatieve verkrijgingsprijs van minder dan € 25.000 en/of een economische levensduur van minder dan vier jaar worden niet geactiveerd.

  • 10.

    Materiële vaste activa met maatschappelijk nut worden bij voorkeur direct ten laste gebracht van de exploitatie, maar kunnen gewaardeerd worden tegen aanschafwaarde vermindert met de daarop gepleegde afschrijvingen.

  • 11.

    Tenzij door Provinciale Staten in specifieke gevallen anders wordt besloten, worden materiële vaste activa lineair afgeschreven in de volgende termijnen.

    • a.

      40 jaar: nieuwbouw gebouwen;

    • b.

      30 jaar: wegenbouwkundige werken;

    • c.

      25 jaar: grootschalige renovatie en restauratie van gebouwen, steunpunten en dienstwoningen;

    • d.

      20 jaar: technische installaties gebouwen; patrouilleboot;

    • e.

      15 jaar: kantoorinrichting; aanleg en renovatie parkeerterreinen en tuinen; gladheidbestrijdingsmaterieel (ploegen);

    • f.

      8 - 10 jaar: regeling klimaat- en beveiligingsinstallatie; gladheidbestrijdingsmaterieel (zoutstrooiers); werkplekken en

    • g.

      4 - 6 jaar: automatiseringsapparatuur en -programmatuur; audiovisuele middelen; kantoormeubilair; machines; buitenschilderwerkzaamheden.

  • 12.

    De afschrijving op materiële vaste activa start op 1 januari volgend op het jaar van activering.

  • Financiële vaste activa

  • 13.

    Leningen en overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer worden gewaardeerd tegen nominale waarde.

  • 14.

    Een met financiële vaste activa verband houdend negatief saldo van agio vermindert met afschrijvingen daarop en disagio wordt in mindering gebracht op de betreffende onderdelen van de financiële vaste activa.

  • 15.

    Financiële vaste activa die worden aangehouden voor verkoop worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs of lagere marktwaarde en gepresenteerd onder de overige uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar.

  • Voorraden

  • 16.

    Met uitzondering van niet in exploitatie genomen bouwgronden en onderhanden werk worden de voorraden gewaardeerd op nihil.

  • Vaste schulden

  • 17.

    Een met vaste schuld verband houdend negatief saldo van disagio vermindert met de afschrijvingen daarop en agio wordt verantwoord onder de betreffende onderdelen van de vaste schulden.

Artikel 10. Reserves, voorzieningen en doeluitkeringen

  • 1.

    Gedeputeerde Staten bieden Provinciale staten eens in de vier jaar een nota reserves en voorzieningen aan. Provinciale staten stelt de nota vast. De nota behandelt:

    • a.

      Het beleidskader rond reserves, voorzieningen en doeluitkeringen;

    • b.

      Bevoegdheden, informatie en control;

    • c.

      De vorming en besteding voorzieningen en doeluitkeringen;

    • d.

      De toerekening en verwerking van rente over de reserves en de voorzieningen.

  • 2.

    Reserves worden ingesteld door Provinciale Staten. Bij de instelling van een reserve worden Provinciale Staten geïnformeerd over:

    • a.

      Het doel en functie van de reserve;

    • b.

      De categorie waartoe de reserve behoort;

    • c.

      De noodzaak van de reserve;

    • d.

      De gewenste of noodzakelijke omvang;

    • e.

      De wijze waarop de reserve wordt gevoed;

    • f.

      De wijze waarop de bestedingen mogen plaatsvinden;

    • g.

      Zo mogelijk het plafond van de reserve;

    • h.

      Zo mogelijk de duur van een reserve;

    • i.

      De eventuele rente/inflatiecorrectie toerekening (inclusief onderbouwing van noodzaak);

    • j.

      De eventuele specifieke voorwaarden die aan de reserve worden verbonden;

  • 3.

    Wijzigen en opheffen reserves;

  • Provinciale Staten zijn bevoegd tot zowel het wijzigen als het opheffen van een reserve. Daarbij worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

    • -

      Wanneer een doel van een reserve wezenlijk verandert dan wordt de reserve opgeheven door Provinciale Staten en wordt een nieuwe reserve gevormd.

    • -

      Provinciale Staten besluiten over de aanwending van de vrij gevallen middelen.

  • 4.

    Voorzieningen worden ingesteld op grond van het BBV. Er zijn situaties waarin het verplicht is om een voorziening in te stellen. Wanneer een voorziening wordt ingesteld worden de volgende criteria gehanteerd: Gedeputeerde Staten stellen een voorziening in. In het voorstel tot instellen van een voorziening wordt ingegaan op:

    • a.

      Het doel en de functie van de voorziening;

    • b.

      De categorie waartoe de voorziening behoort;

    • c.

      De noodzaak van de voorziening (relateren aan de BBV-voorschriften);

    • d.

      De gewenste of noodzakelijke omvang, voor elke voorziening dient een financiële onderbouwing aanwezig te zijn;

    • e.

      De eventuele inflatiecorrectie toerekening;

    • f.

      Zo mogelijk het plafond;

    • g.

      Zo mogelijk de duur van de voorziening;

    • h.

      Bij cyclisch onderhoud: de omvang en de wijze van dotaties en bestedingen inclusief onderbouwing daarvan, bijvoorbeeld op basis van een meerjarenplanning, beheer of onderhoudsplannen;

    • i.

      Voor de voorziening resultaten grondexploitaties wordt jaarlijks de instandhoudingsbijdrage bepaald. Toevoeging aan de voorziening van deze bijdrage vindt bij de jaarrekening plaats door middel van een voorstel voor resultaatbestemming.

  • 5.

    Wijzigen en opheffen voorzieningen;

  • Voorzieningen worden opgeheven op grond van een besluit van Gedeputeerde Staten. Daarbij worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

    • a.

      Een voorziening dient te worden opgeheven als de verplichting (risico) waarvoor de voorziening is gevormd, is ingelost of op een andere wijze ophoud te bestaan.

    • b.

      Wanneer een voorziening wordt opgeheven komt het saldo via de exploitatie vrij ten gunste van de Algemene Middelen.

    • c.

      Provinciale Staten worden via de P&C-cyclus geïnformeerd over het opheffingsbesluit.

  • 6.

    Het opnemen van doeluitkeringen vindt plaats op grond van de regels van het BBV. Een doeluitkering wordt op de balans opgenomen nadat de gelden zijn ontvangen. Gedeputeerde Staten stellen een doeluitkering in. In het instellingsvoorstel wordt ingegaan op:

    • a.

      Het doel van de uitkering.

    • b.

      Het bestedingsplan.

  • 7.

    Wijzigen en opheffen doeluitkeringen;

  • Doeluitkeringen worden ingesteld, gewijzigd en opgeheven door Gedeputeerde Staten. Een doeluitkering wordt opgeheven als de middelen zijn besteed of zijn terugbetaald. Op de middelen rust een terugbetalingsverplichting. Daar waar het instellen, wijzigen of opheffen budgettaire consequenties met zich meebrengt blijft de goedkeuring van Provinciale Staten in stand.

Artikel 11. Verwerking van baten en lasten

  • 1.

    Conform de richtlijnen in het BBV worden baten en lasten verwerkt in het jaar waarop ze betrekkingen hebben.

  • 2.

    Bij opdrachtverstrekking wordt de last genomen naar rato dat de onderliggende prestatie is gerealiseerd.

  • 3.

    Bij subsidies wordt de last genomen op het moment van het verstrekken van de subsidiebeschikking, tenzij:

    • a.

      De hoogte van de subsidie expliciet is verbonden aan de te leveren prestaties (prijs (p)*aantal(q));

    • b.

      De subsidie op basis van de subsidiebeschikking expliciet is toe te kennen aan een volgende boekjaren;

    • c.

      Het subsidietoekenningproces niet geheel via de gebruikelijke procedure verlopen is;

    • d.

      Per balansdatum een betrouwbare schatting kan worden gemaakt van de eventueel terug te vorderen beschikking.

Artikel 12. Kostprijsberekening

  • 1.

    Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de provincie Overijssel wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de provincie verleende diensten.

  • 2.

    Bij de indirecte kosten worden betrokken de toevoegingen en onttrekkingen aan voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa.

  • 3.

    De omslagrente voor de rentetoerekening aan de activa in enig jaar wordt bepaald door het totaal van over vaste schulden te betalen rente en de bij de Programmabegroting vastgestelde gecalculeerde rente over het eigen vermogen en voorzieningen.

  • 4.

    De gecalculeerde rente wordt bepaald door de omvang van het eigen vermogen en de voorzieningen per 1 januari van elk jaar te vermenigvuldigen met een vijfjarig gemiddelde van de percentages op 10-jarige Nederlandse Staatsleningen op 1 januari van het betreffende jaar en de vier daaraan voorafgaande jaren.

Artikel 13. Lokale heffingen en leges

  • 1.

    Voor het vaststellen van de hoogte van provinciale tarieven, heffingen, leges en prijzen stellen Gedeputeerde Staten een verordening op die vastgesteld worden door Provinciale Staten waarin deze tarieven, heffingen en prijzen worden vastgelegd.

  • 2.

    Met leges wordt bedoeld de rechten als beschreven in artikel 223 van de Provinciewet. Leges worden geheven inzake een beschikking van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten of de Commissaris van de Koning op een aanvraag om een vergunning, ontheffing, toestemming, vrijstelling of ander beschikking, alsmede voor andere op aanvraag verstrekte diensten zoals drukwerken en dergelijke.

  • 3.

    De tarieven van leges worden zodanig vastgesteld dat de geraamde baten van de leges kostendekkend zijn indien dit enigszins ‘redelijk en mogelijk' is. Voor het bepalen van de kosten worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken die rechtstreeks samenhangen met de door de provincie verleende diensten. Dit kunnen zowel apparaatskosten zijn (overhead) als programmatische lasten.

1.4 Paragrafen

Artikel 14a. Lokale heffingen

  • 1.

    In de Planning & Control documenten zal periodiek uiteengezet worden hoe de opbrengstenontwikkeling uit de motorrijtuigenbelasting zich ontwikkelt door inzicht te geven in de stand van het wagenpark, het geldende opcententarief en het door het Rijk maximaal vastgestelde opcentenniveau. Wijzigingen in het tarief van de provinciale opcenten voor het volgende jaar vinden in beginsel plaats in het voorjaar.

  • 2.

    Bij de Programmabegroting en Jaarstukken doen Gedeputeerde Staten in de paragraaf lokale heffingen verslag van:

    • a.

      De geraamde inkomsten;

    • b.

      Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen;

    • c.

      Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen.

Artikel 14b. Weerstandsvermogen

  • In de paragraaf weerstandsvermogen bij de Programmabegroting en de Jaarstukken nemen Gedeputeerde Staten naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:

  • a.

    Ontwikkeling weerstandsvermogen.

  • b.

    Benodigde weerstandscapaciteit.

  • c.

    Beschikbare weerstandscapaciteit.

  • d.

    Ontwikkeling risicomanagement.

  • e.

    Belangrijkste risico's.

Artikel 14c. Onderhoud kapitaalgoederen

  • 1.

    Bij de Programmabegroting en de Jaarstukken nemen Gedeputeerde Staten in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:

    • -

      De voortgang van het geplande onderhoud;

    • -

      De omvang van het achterstallig onderhoud;

  • 2.

    Gedeputeerde Staten bieden Provinciale Staten eens in de vier jaar een onderhoudsplan provinciale infrastructuur aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, wegen, waterwegen, onderkomens, kunstwerken en straatmeubilair. Provinciale Staten stelt het plan vast.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten bieden Provinciale Staten eens in de vier jaar een onderhoudsplan gebouwen aan. Het plan bevat voorstellen voor het plegen van onderhoud en de bijbehorende kosten aan de provinciale gebouwen. Provinciale Staten stellen het plan vast.

Artikel 14d. Financiering

  • In de paragraaf financiering bij de Programmabegroting en de Jaarstukken nemen Gedeputeerde Staten naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:

  • a.

    Wettelijk kader.

  • b.

    Renterisico's.

  • c.

    Kortlopende schulden.

  • d.

    Langlopende schulden.

  • e.

    Koersrisico's.

  • f.

    Kredietrisico's.

  • g.

    Liquiditeitsrisico's.

  • h.

    Risico's t.a.v. verstrekte geldleningen.

  • i.

    Liquiditeitsprognose.

Artikel 14e. Bedrijfsvoering

  • In de paragraaf bedrijfsvoering bij de Programmabegroting en de Jaarstukken nemen Gedeputeerde Staten naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:

  • a.

    Personeelsbeleid en organisatiebeleid.

  • b.

    Planning & control cyclus.

  • c.

    Informatievoorziening.

  • d.

    Doelmatigheid.

  • e.

    Rechtmatigheid en AO/IC.

Artikel 14f. Verbonden partijen

  • In de paragraaf verbonden partijen bij de Programmabegroting en de Jaarstukken nemen Gedeputeerde Staten naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval van elke verbonden partij op:

  • a.

    De naam en vestigingsplaats;

  • b.

    De inhoudelijke omschrijving;

  • c.

    De juridische vorm van de verbonden partij;

  • d.

    De zeggenschap en bestuurlijke betrokkenheid van de provincie;

  • e.

    Het financieel belang van de provincie.

Artikel 14g. Grondbeleid

  • 1.

    In de paragraaf grondbeleid bij de Programmabegroting en de Jaarstukken nemen Gedeputeerde Staten naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:

    • a.

      De verwerving van gronden;

    • b.

      De te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten;

    • c.

      Onderbouwing van de classificatie van de ruilgronden (waarom verantwoording in de balans onder voorraden of materiële vaste activa plaatsvindt).

  • 2.

    Gedeputeerde Staten bieden Provinciale Staten ten minste eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota grondbeleid aan. Provinciale Staten stellen de nota vast. In de nota wordt aandacht besteed aan:

    • a.

      De strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de provincie;

    • b.

      Te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten;

    • c.

      De verwerving en uitgifte van gronden;

1.5 Financieel beheer en interne controle

Artikel 15. Administratie

  • De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    Het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de provincie als geheel en in de afdelingen;

  • b.

    Het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten;

  • c.

    Het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    Het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de provinciale productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het provinciale beleid;

  • e.

    Het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de Programmabegroting en relevante wet- en regelgeving;

  • f.

    De controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de Programmabegroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 16. Interne controle

  • 1.

    Gedeputeerde Staten zorgen ten behoeve van het getrouwe beeld van het Jaarverslag en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen nemen Gedeputeerde Staten maatregelen tot herstel.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten zorgen voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de provincie met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-) vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de twee jaar. Bij afwijkingen in de registratie neemt Gedeputeerde Staten maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

Artikel 17. Misbruik en oneigenlijk gebruik

  • Gedeputeerde Staten zorgen voor en stelt de regels en de uitgangspunten voor het beleid vast, ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik van provinciale regelingen en eigendommen.

1.6 Financiële organisatie

Artikel 18. Financiële organisatie

  • Gedeputeerde Staten zorgen voor en stellen vast:

  • a.

    Een eenduidige indeling van de provinciale organisatie en een eenduidige toewijzing van de provinciale taken aan de eenheden;

  • b.

    Een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    De verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    De regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e.

    Op basis van de door Provinciale Staten vastgestelde begroting, deelt de Directie de budgetten voor de apparaatskosten (personele en materiële) toe aan de eenheden;

  • f.

    Nadere uitvoeringsregels met betrekking tot de financiële organisatie.

1.7 Slotbepalingen

Artikel 19. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van het begrotingsjaar 2013. De stukken voor dit begrotingsjaar en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.

  • 2.

    Deze verordening treedt in de plaats van de "Verordening financieel beheer provincie Overijssel 2003" zoals vastgesteld door Provinciale Staten van Overijssel op 2 november 2003, "Activering en afschrijving van investeringen in materiële vaste activa zoals vastgesteld door Provinciale Staten van Overijssel op 14 maart 2004, "Verplichtingenbeleid" zoals vastgesteld door Provinciale Staten in maart 2004 en de aanpassingen daarop vastgesteld op 30 oktober 2007 en het "Begrotingswijzigingenbeleid 2012" zoals vastgesteld door Provinciale Staten van Overijssel op 16 mei 2012.

Artikel 20. Overgangsbepalingen

  • Investeringen die zijn geactiveerd voor de inwerkingtreding van deze verordening worden afgeschreven volgens de destijds vastgestelde afschrijvingstermijnen en methodiek, voor zover Provinciale Staten niet heeft aangegeven dat deze investeringen onder deze verordening vallen of in het geval van investeringen in maatschappelijk nut vervroegd moeten worden afgeschreven.

Artikel 21. Citeertitel

  • Deze verordening wordt aangehaald als "Financiële verordening provincie Overijssel 2013".

Bijlage 1

Artikel 158 Provinciewet

1. Gedeputeerde Staten zijn in ieder geval bevoegd:

a het dagelijks bestuur van de provincie te voeren, voor zover niet bij of krachtens de wet provinciale staten of de commissaris van de Koning hiermee zijn belast;

b. beslissingen van provinciale staten voor te bereiden en uit te voeren, tenzij bij of krachtens de wet de commissaris hiermee is belast;

c. regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van de provincie, met uitzondering van de organisatie van de griffie;

d. ambtenaren, niet zijnde de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren, te benoemen, te schorsen en te ontslaan;

e. tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de provincie te besluiten;

f. te besluiten namens de provincie, provinciale staten of gedeputeerde staten rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij provinciale staten, voor zover het provinciale staten aangaat, in voorkomende gevallen anders beslissen.

Artikel 190 Provinciewet

1. De begroting, de begrotingswijzigingen, de meerjarenraming, de jaarrekening en het jaarverslag worden ingericht overeenkomstig bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te geven regels.

2. Bij of krachtens de algemene maatregel van bestuur, bedoeld in het eerste lid, worden tevens regels gesteld ten aanzien van:

a. door gedeputeerde staten vast te stellen documenten ten behoeve van de uitvoering van de begroting en de jaarrekening;

b. door gedeputeerde staten aan derden te verstrekken informatie op basis van de begroting en de jaarrekening en de controle van deze informatie.

3. Bij of krachtens de algemene maatregel van bestuur, bedoeld in het eerste lid, kunnen nadere regels worden gesteld ten aanzien van het periodiek verstrekken van informatie voor derden. In overeenstemming met Onze Minister van Economische Zaken kan worden bepaald dat de informatie voor derden wordt gezonden aan het Centraal Bureau voor de Statistiek.

4. De informatie voor derden, bedoeld in het tweede lid, onderdeel b, wordt gezonden aan Onze Minister binnen de termijnen, bedoeld in de artikelen 195, tweede lid, en 204. Artikel 17a, vierde lid, van de Financiële-verhoudingswet is van overeenkomstige toepassing.

5. Indien Onze Minister vaststelt dat de informatie, bedoeld in het tweede lid, onder b, of de informatie, bedoeld in het derde lid, voor zover die verstrekt moet worden aan Onze Minister, niet of niet tijdig wordt verstrekt, dan wel de kwaliteit van die informatie tekort schiet, doet hij daarvan mededeling aan gedeputeerde staten.

6. Gedeputeerde staten kunnen tot twee weken voor het verstrijken van de termijnen, bedoeld in het vierde lid, schriftelijk en met redenen omkleed, aan Onze Minister verzoeken om uitstel voor de toezending van de informatie, tot uiterlijk een in dat verzoek te noemen datum. Onze Minister beslist binnen twee weken op dat verzoek.

7. Indien de informatie, bedoeld in het tweede lid, onder b, of de informatie, bedoeld in het derde lid, voor zover die verstrekt moet worden aan Onze Minister, niet of niet tijdig wordt verstrekt, dan wel de kwaliteit van die informatie tekort schiet, geeft Onze Minister een aanwijzing aan gedeputeerde staten om binnen een maand alsnog informatie van voldoende kwaliteit te leveren.

8. Indien gedeputeerde staten nalaten de aanwijzing, bedoeld in het zevende lid, op te volgen, kunnen Onze Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Financiën besluiten de betalingen op grond van artikel 15, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet aan de betreffende provincie geheel of gedeeltelijk op te schorten gedurende ten hoogste zesentwintig weken. Artikel 17b, vierde, vijfde en zesde lid, van de Financiële-verhoudingswet is van overeenkomstige toepassing.

Bijlage Beslisboom begrotingswijzigingenbeleid

De Beslisboom begrotingswijzigingenbeleid is als download te vinden in de rechterkolom van deze internetpagina.


1

[Toelichting: Voor de gehanteerde begrippen in de verordening gelden de definities uit de Provinciewet, de Wet Fido, het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV) en het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Overige begrippen uit de verordening worden in artikel 1 van de verordening gedefinieerd.]

2

[Toelichting: Het artikel bevat een aantal bepalingen over de inrichting van de Programmabegroting waarin de kaderstellende functie van Provinciale Staten tot uiting komt. Provinciale Staten leggen op basis van dit artikel een belangrijk deel van de inrichting van de Programmabegroting vast, evenals de kengetallen waarop zij wil sturen en controleren. Gebruikelijk is om de indeling voor een gehele Statenperiode vast te stellen. Provinciale Staten kunnen, als daar aanleiding toe bestaat deze indeling wijzigen. Voor de consistentie van de administratie en de vergelijkbaarheid van cijfers in de loop van de jaren is tussentijdse wijziging van de programma-indeling niet wenselijk. Ditzelfde geldt bij de start van een nieuwe Statenperiode om de relatie en consistentie met het verleden in tact te houden.

In het hoofdlijnenakkoord Kracht van Overijssel is gekozen om de Programma's volgend uit het rapport Lodders als indeling te gebruiken voor de Collegeperiode 2011-2015 . Programma's in de begroting zijn daarmee programma's als bedoeld in artikel 8 van het BBV.

De indicatoren (kengetallen) waarop Provinciale Staten willen sturen en controleren worden ook door Provinciale Staten vastgesteld. Een programma moet het antwoord geven op de drie W-vragen: Wat willen we bereiken; Wat gaan we daar voor doen; en Wat mag het kosten? Vooral voor de eerste twee vragen zullen in de praktijk indicatoren nodig zijn. Aan de hand van indicatoren kunnen Provinciale Staten hun kaderstellende functie invullen. Indicatoren zijn ook belangrijk voor de controlerende functie omdat deze Provinciale Staten de gelegenheid bieden de uitkomsten en resultaten van de programma's te beoordelen.]

3

[Toelichting: Het artikel bepaalt dat Gedeputeerde Staten ieder jaar aan Provinciale Staten overzicht bieden in de data waarop belangrijke financiële stukken in vergaderingen van Provinciale Staten worden geagendeerd. Provinciale Staten besluit in haar agendering rekening te houden met de wettelijke termijnen.]

4

[Toelichting: In de Planning & Controldocumenten worden de lasten en baten minimaal per beleidsdoel weergegeven. In dit artikel wordt de verplichting in het BBV om in de programmabegroting aandacht te besteden aan de investeringen nader uitgewerkt door te bepalen dat er bij de uiteenzetting van de financiële positie een overzicht van de investeringen wordt gegeven.]

5

[Toelichting: Dit artikel gaat over de kaders voor het opstellen van de Perspectiefnota en de meerjarenraming. Hierin staan een aantal uitgangspunten die Gedeputeerde Staten bij het opstellen van deze stukken in acht moet nemen. Dit in aanvulling op de bepalingen van de artikelen 193 en 197 Provinciewet, het BBV en het achterliggende document bij het BBV ‘Uitgangspunten gemodificeerd stelsel van baten en lasten provincies en gemeenten' (in dit document staan in aanvulling op het BBV de basisregels voor het opstellen van de Perspectiefnota en de meerjarenraming).

Het eerste lid van het artikel bepaalt dat Gedeputeerde Staten vooraf aan het opstellen aan de Programmabegroting (voor de zomer) een nota vaststelt waarin de hoofdlijnen voor het beleid en de financiële kaders voor de komende jaren zijn vastgelegd.

Artikel 8, 6e lid van het BBV zegt dat het bedrag voor onvoorzien wordt geraamd voor de Programmabegroting in zijn geheel of per programma. In het tweede lid van artikel 5 wordt een nadere invulling aan deze wettelijke verplichtingen gegeven. De meeste gemeenten en provincies nemen een bedrag voor onvoorzien op onder de algemene dekkingsmiddelen als één totaalbedrag.

Het derde lid van het artikel bevat als aanvullend kader voor het opstellen van de Perspectiefnota dat de onderhoudsbudgetten worden geraamd op grond van de onderhoudsplannen zoals die door de Staten zijn vastgesteld. Indien een provincie geen onderhoudsplannen heeft voor de kaderstelling kan men hier het alternatief opnemen dat in de Perspectiefnota voor de onderhoudsbudgetten de geautoriseerde bedragen uit de vorige Programmabegroting worden overgenomen, waarbij deze bedragen voor inflatie worden gecorrigeerd.

In de Perspectiefnota worden de indexeringspercentages vastgesteld ter compensatie van inflatoire effecten. Meestal is dit één uniform percentages waarmee de indexeringsbedragen van de volgende onderdelen bepaald worden.

  • 1

    Investeringsbudgetten voor activa

  • 2

    Structurele budgetten

  • 3

    Rentetoevoegingen aan reserves, voor zover niet anders besloten door Provinciale Staten

  • 4

    Instandhoudingsbijdragen aan voorzieningen, voor zover niet anders besloten door Provinciale Staten

De volgende budgetten in de Programmabegroting worden niet geïndexeerd met vermelding van de redenen.

  • 1

    Afschrijvingslasten; deze muteren als gevolg van de indexering van investeringsbudgetten voor activa.

  • 2

    Toegerekende rentelasten aan activa; deze lasten worden bepaald door het gestelde in artikel 7, 3e en 4e lid van deze verordening.

  • 3

    Incidentele budgetten (al dan niet gefinancierd uit reserves); inflatoire effecten dienen bij het aanvragen van incidentele budgetten voorzien te zijn. Voor budgetten ten laste van reserves is - indien van toepassing - daarenboven de rentetoevoeging bedoeld voor bedoelde effecten.

  • 4

    Bestedingen ten laste van voorzieningen; daar waar het risicobedrag in de tijd toeneemt met inflatoire effecten wordt dit gemitigeerd via de instandhoudingsbijdragen aan deze voorzieningen.]

6

[Toelichting: In dit artikel is de besluitvorming over het begrotingswijzigingenbeleid, zoals op 16 mei 2012 besloten door Provinciale Staten (kenmerk PS/2012/155), verwerkt, met uitzondering van de besluitpunten 6 en 7. Deze laatste punten zijn in artikel 6b verwerkt. De beslisboom volgend uit het begrotingswijzigingenbeleid is als tweede bijlage in deze verordening opgenomen.

Het eerste lid van dit artikel behandelt de autorisatie van de budgetten in de Programmabegroting. Hiermee oefent Provinciale Staten haar budgetrecht uit en geven zij Gedeputeerde Staten de bevoegdheid de Programmabegroting uit te voeren en de geraamde middelen te besteden (oorspronkelijk beslispunt 1).

Het tweede lid van dit artikel dragen Gedeputeerde Staten op om in de besteding van de middelen én de realisatie van de beleidsdoelen evenwichtigheid te behouden (oorspronkelijk beslispunt 2).

Het derde lid van dit artikel behandelt wanneer wijzigingsvoorstellen voor budgetten en/of beleid aan Provinciale Staten moeten worden voorgelegd. Bij de tussentijdse rapportages worden in de regel wijzigingsvoorstellen voorgelegd (dit wordt via de monitor(en) aangebracht).

Het vierde lid van dit artikel perkt de autorisatie zoals genoemd in lid 1, sub a in, waarbij begrotingswijzigingen binnen een programma slechts beperkt door Gedeputeerde Staten mogen worden doorgevoerd. Autorisatie vindt plaatst via de tussentijdse rapportages. Dit betekent overigens dat overschrijdingen en onderschrijdingen binnen een programma in de realisatie tussen beleidsdoelen niet meer dan € 500.000 mogen bedragen met inachtneming van de rechtmatigheid per programma.

Het vijfde lid van dit artikel is bedoeld om het aantal wijzigingsvoorstellen te verminderen en tevens het verschil tussen het planningsinstrument dat Programmabegroting is en de realisatie zoals opgenomen in de Jaarstukken inzichtelijk te maken. In dit lid is ter verduidelijking van het oorspronkelijke besluit (oorspronkelijk beslispunt 4) een passage gewijzigd. De passage ‘lasten eenzijdig te verlagen' vervangt ‘de Programmabegroting neerwaarts bij te stellen'. Ten opzichte van de oude passage sluit de huidige passage beter aan op het tweede deel van dit lid en is tevens een exactere formulering.

Het zesde lid van dit artikel geven Gedeputeerde Staten de bevoegdheid de Programmabegroting te actualiseren zonder een expliciet besluit vooraf van Provinciale Staten. Dit is ter vereenvoudiging en vermindering van het aantal wijzigingsvoorstellen dat aan Provinciale Staten worden voorgelegd.

Het achtste lid van dit artikel beoogt het voorkomen van een ‘boeggolf' aan niet bestede delen van structurele budgetten. ‘Niet-uitgeputte' is vervangen door ‘niet bestede delen van', omdat dit een exactere formulering betreft.]

7

[Toelichting: Naast lopende uitgaven doet de provincie investeringen in activa. Voor de autorisatie van nieuwe investeringsbudgetten is in het eerste lid gekozen deze bij begrotingsbehandeling mee te nemen. Het tweede lid van dit artikel behandelt wanneer wijzigingsvoorstellen voor investeringsbudgetten voor activa aan Provinciale Staten kunnen worden voorgelegd.

Het derde lid behandelt de wijze waarop met niet bestede (delen van) investeringsbudgetten voor activa wordt omgegaan.

Soms komen gedurende het begrotingsjaar nieuwe investeringsvoornemens in activa op tafel die bij het opstellen van de ontwerpbegroting nog niet waren voorzien. Het laatste lid van het artikel regelt de autorisatie van de investeringskredieten voor deze investeringen.]

8

[Toelichting: Een belangrijk onderdeel van de Planning en Controlcyclus voor de Staten zijn de tussenrapportages. Op basis van tussenrapportages worden de Staten geïnformeerd over de uitputting van budgetten en de voortgang van de uitvoering van het beleid. Vanaf 2012 wordt hiervoor de monitor Overijssel als instrument gehanteerd.

Het tweede lid bevat bepalingen over de minimale inhoud van de rapportage. Het derde lid bepaalt over welke afwijkingen ten opzichte van de Programmabegroting Gedeputeerde Staten zich in de rapportage moet verantwoorden.]

9

[Toelichting: In artikel 8 zijn de uitgangspunten voor het uitoefenen van de financieringsfunctie nader beschreven. Op het moment dat er meer duidelijkheid is over de wetgeving rond het Schatkistbankieren zal de verordening op dit punt worden aangepast.]

10

[Toelichting: In dit artikel zijn de wijze van waarderen en afschrijven gedefinieerd voor zover afwijkend van of aanvullend op artikel 59 t/m 65 van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten. Bij de bepaling van de afschrijvingstermijnen van materiële vaste activa is uitgegaan van de minimale economische levensduur. Ten aanzien van het afschrijven op het disagio (lid 6) kiest het College er voorzichtigheidshalve voor de disagio pas te verwerken op het moment dat de winst (disagio) wordt gerealiseerd.]

11

[Toelichting: In dit artikel zijn de wijze van instellen, wijzigen en opheffen van reserves, voorzieningen en doeluiterkingen toegelicht.

Reserves

Reserves zijn vermogensbestandsdelen die als eigen vermogen zijn aan te merken en vrij besteedbaar zijn. Reserves worden alleen gevormd, gewijzigd en opgeheven via een Statenbesluit en worden gevormd door bestemming van het resultaat. Reservevorming is slechts mogelijk onder bepaalde voorwaarden en er wordt niet meer gereserveerd dan nodig is om het aanvaarde beleid uit te voeren.

Op basis van de indeling van het BBV worden reserves gesplitst in algemene reserves en bestemmingsreserves. Toevoegingen mogen niet lager en onttrekkingen aan reserves niet hoger zijn dan het in de actuele begroting (primitieve begroting inclusief begrotingswijzigingen) vastgestelde bedrag, tenzij Provinciale Staten expliciet heeft besloten hiervan af te wijken, bijvoorbeeld door de onttrekking te koppelen aan bepaalde uitgaven (conform uitzonderingspositie art 27 BBV).

In Overijssel speelt dit voor het pMJP (Reserve ILG) en de reserve Uitvoering Kracht voor Overijssel (Statenvoorstel PS/2012/155). Gedeputeerde Staten van Overijssel mogen via een GS-begrotingswijziging binnen een bepaalde prestatie schuiven met middelen tussen de verschillende jaarschijven die daarbij genoemd staan. GS mogen niet schuiven tussen prestaties. De hierdoor gecreëerde budgetflexibiliteit biedt de mogelijkheid om met snelheid, uitvoeringsgerichtheid en aanpassingvermogen adequaat in te spelen op de kansen en wensen van de gebieden in Overijssel. De mutaties worden in het lopende boekjaar achteraf door Provinciale Staten geautoriseerd.

Voorzieningen

Voorzieningen worden gevormd voor min of meer onzekere verplichtingen die te zijner tijd tot schulden kunnen worden (zoals garantstellingen), of voor schattingen van de lasten voortvloeiend uit risico's die samenhangen met de bedrijfsvoering (zoals rechtsgedingen en reorganisaties). Ook kunnen voorzieningen worden gevormd ter egalisatie van de in de tijd onregelmatig gespreide lasten (zoals groot onderhoud). Kenmerkend voor een voorziening is dat:

- Deze moet worden gevormd vanuit een verplichting volgend uit bedrijfsactiviteiten;

- Deze een verplichte bestedingsrichting heeft;

- Deze tot het vreemde vermogen behoort.

Voor de gevolgen van toekomstige gebeurtenissen, die niet in causale relatie staan tot de bedrijfsvoering in de periode voorafgaande aan de balansdatum, kunnen geen voorzieningen worden gevormd. Het is ook niet toegestaan om voorzieningen te vormen voor jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een vergelijkbaar volume.

Doeluitkeringen

Een wijziging in het BBV heeft ertoe geleid dat niet bestede middelen van Europese en Nederlandse overheidslichamen, die moeten worden besteed aan een specifiek doel, vanaf 1 januari 2008 niet meer als voorziening op de balans mogen worden opgenomen. Deze gelden worden op de balans als schuld verantwoord onder het kopje overlopend passief en als doeluitkering geclassificeerd.

Als in latere begrotingsjaren de bestedingen alsnog worden gerealiseerd kunnen deze als last in het overzicht van baten en lasten worden geraamd en verantwoord. Niet bestede middelen moeten aan het eind van de regeling in principe worden terugbetaald.

Een overlopend passief valt niet onder het begrip voorzieningen omdat hierbij geen onzekerheid bestaat over de omvang van de verplichting.]

12

[Toelichting: In 2007 is het verplichtingenbeleid voor het laatste maal in Provinciale Staten behandeld. De richtlijnen zijn in deze verordening geïntegreerd en worden vanaf nu niet meer afzonderlijk aan PS aangeboden. Rond de toepassing van het baten/lasten stelsel lopen op dit moment veel landelijke discussies. Wij hebben naar aanleiding van deze discussies onze richtlijnen verder geëxpliciteerd en aangescherpt.

Lid 2 bepaalt de lastneming bij inkopen. Bij opdrachtverstrekking binnen programmabudgetten worden programmakosten toegerekend aan het jaar waarop ze betrekking hebben. Om op balansdatum een verplichting op de balans op te nemen moet de prestatie geheel zijn geleverd. Indien diensten niet in één begrotingsjaar plaatsvinden worden de uitgaven zo goed mogelijk toegerekend aan de twee begrotingsjaren. In het vigerende verplichtingenbeleid mag de last volledig ten laste worden gebracht van het lopende boekjaar, wanneer de verplichting voor meer dan 75% aantoonbaar is gerealiseerd. Met ingang van deze verordening is dit beleid aangepast. De last wordt genomen op het moment dat de onderliggende prestatie voor een verkregen factuur geheel is gerealiseerd.

Bij subsidies (lid 3) wordt het uiteindelijk toekennen van een subsidie gezien als prestatie van het subsidieproces. Om de last te verantwoorden dient te zijn vastgesteld dat voldaan is aan desubsidievoorwaarden en dat sprake is van een adequaat subsidieproces. Hierbij dient onder elke beschikking een deugdelijke subsidieaanvraag te liggen (inclusief bestek, planning e.d.). Dit resulteert in een voorlopige toekenning. Door het aangaan van een voorlopige toekenning wordt een onherroepelijke verplichting aangegaan. Op basis van het voorzichtigheidsprincipe is in principe dit het moment dat de last in onze provinciale jaarrekening dient te worden verantwoord.

De lasten als gevolg van voorlopige toekenningen worden genomen op het moment van het beschikken (afgeven van de beschikking), tenzij:

a. De hoogte van de subsidie expliciet is verbonden aan de te leveren prestaties (p x q subsidies), voorbeeld hiervan is een vast bedrag aan subsidie per aangelegd bushokje. Bij deze subsidie isinzicht in de realisatie noodzakelijk om de subsidie te kwantificeren. De last kan worden verantwoord op basis van een schatting van de prestaties. Gedurende het jaar dient op basis van het subsidiemonitoringproces (en de daarin beschikbare informatie) een best mogelijke inschatting te worden gemaakt van de last. Indien op basis van verkregen informatie blijkt dat de werkelijke prestaties afwijken van de schatting, dan dienen de lasten hierop te worden aangepast;

b. De subsidie op basis van de subsidiebeschikking expliciet toe te rekenen is aan volgende begrotingsjaren (bijvoorbeeld (1) een subsidie jeugdzorg toegekend in 2012, maar voor exploitatiejaar 2013, (2) een toekenning in 2012 van een beschikking voor een project, maar in de beschikking wordt expliciet aangegeven dat het project uitgevoerd zal worden in 2014);

c. Het subsidietoekenningsproces niet geheel via de gebruikelijke procedure verlopen is en er bijvoorbeeld aan de subsidiebeschikking geen deugdelijke aanvraag (inclusief eventueel bestek, planning, plan) ten grondslag ligt;

d. Per balansdatum reeds een betrouwbare schatting kan worden gemaakt van de eventueel terug te vorderen subsidie (dit corrigeren op de last).]

13

[Toelichting: Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten heeft de provincie een keuzemogelijkheid voor de te hanteren renteomslagsystematiek. De keuze bestaat uit geen renteomslag toepassen, alleen de werkelijk te betalen rente in de omslagrente opnemen of de te betalen rente en de bespaarde rente in de renteomslag opnemen. De commissie BBV heeft een voorkeur uitgesproken voor de laatste keuze. Mede gelet op het belang voor bepaling van de incidentele lasten en baten volgt Overijssel de voorkeur van de commissie.

Voor de bepaling van het percentage voor berekening van de bespaarde rente bij de Programmabegroting wordt een verwachte rente gehanteerd. Bij het Jaarverslag van het daaraan voorafgaande jaar wordt de gecalculeerde rente herzien naar het daadwerkelijke percentage van het betreffende jaar.]

14

[Toelichting: Het eerste lid van artikel 13 regelt, dat de provinciale tarieven, heffingen en prijzen vastgelegd worden in een provinciale verordening en wat daarin opgenomen moet worden. In artikel 225 Provinciewet, artikel 15.44 Wet milieubeheer (heffing nazorg gesloten stortplaatsen, artikel 48 Grondwaterwet (grondwaterheffingsverordening 2000) en artikel 21f Ontgrondingenwet (heffingsverordening ontgrondingen 2000) worden randvoorwaarden gesteld aan de hoogte van de tarieven en heffingen. De tarieven en heffingen mogen het bedrag van de geraamde kostprijs niet te boven gaan. In afwijking van het voorgaande is bij meer producten en diensten opgenomen in één verordening het mogelijk dat een bepaald product hoger wordt geprijsd dan de geraamde kostprijs zolang het totaal van de geraamde opbrengst de totale kosten van de in de verordening genoemde producten en diensten niet overschrijdt. Dit is het geval bij de leges, welke in de regel bijeen worden gebracht in één legesverordening.

In dit artikel worden in het derde lid de uitgangspunten voor de bepaling van de kostprijzen gegeven. Uitgangspunt daarbij is dat de leges in principe kostendekkend dienen te zijn. Het derde lid bepaalt, dat naast de direct toe te rekenen kosten ook de indirecte kosten die rechtstreeks samenhangen met de te leveren dienst worden meegenomen voor de kostprijsbepaling. Voor de meeste in rekening te brengen leges gaat het daarbij om de directe programmatische lasten en de directe en indirecte (overhead) apparaatskosten van de ambtenaren die werkzaamheden verrichten in het kader van de uitvoering van de legesgrondslag (meestal een wet).]

15

[Toelichting: Het eerste lid gaat in op het eigen belastinggebied van de provincie: de opcenten op de motorrijtuigenbelasting. In de P&C cyclus zullen de ontwikkelingen van het wagenpark en de daarmee samenhangende opbrengstontwikkeling worden geprognosticeerd en verantwoord. Het tweede lid regelt over welke feiten aangaande de provinciale heffingen de Staten in elk geval in de verplichte paragraaf lokale heffingen bij de begroting en jaarstukken worden geïnformeerd. Het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten schrijft de minimumeisen voor die in de paragraaf moeten worden vermeld, namelijk:

a. De geraamde inkomsten;

b. Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen;

c. Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen.]

16

[Toelichting: In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 11 welke informatie de paragraaf weerstandsvermogen in elk geval 28 moet bevatten. Het kan zijn dat Provinciale Staten aanvullende wensen hebben voor de informatie in deze paragraaf.]

17

[Toelichting: In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 12 welke informatie de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen in elk geval moet bevatten. De navolgende leden bevatten de bepaling dat Gedeputeerde Staten tenminste eens in de vier jaar Provinciale Staten onderhoudsplannen aanbieden over het onderhoud openbare ruimte, het onderhoud riolering en het onderhoud gebouwen. Hiermee kunnen Provinciale Staten de kaders voor het toekomstig onderhoudsniveau vaststellen.]

18

[Toelichting: In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 13 welke informatie de paragraaf Financiering in elk geval moet bevatten. ]

19

[Toelichting: In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 14 welke informatie de paragraaf Bedrijfsvoering in elk geval moet bevatten. ]

20

[Toelichting: In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 15 welke informatie de paragraaf Verbonden partijen in elk geval moet bevatten. ]

21

[Toelichting: In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 16 welke informatie de paragraaf Grondbeleid in elk geval moet bevatten. Voor de verwerving van gronden worden verwervingsplannen opgesteld. In geval de raming van de te verwerven gronden binnen het verleende projectbudget past hebben Gedeputeerde Staten de ambtelijke organisatie gemandateerd de verwervingsplannen vast te stellen. Er dient ook een onderbouwing te worden opgenomen waarom ruilgronden op de balans onder de voorraden of onder de materiële vast activa worden verantwoord. De hoogte van de Algemene Reserve Grond wordt opgebouwd uit 10% van de boekwaarde van alle gronden binnen het provinciaal grondbezit plus 10% van de geraamde kosten voor tijdelijk beheer (deze kosten worden geraamd in de verwervingdplannen).

Het tweede lid bepaalt dat Gedeputeerde Staten eens in de vier jaar aan Provinciale Staten een nota grondbeleid aanbieden. Met de nota kunnen de Provinciale Staten de kaders voor het toekomstig grondbeleid vaststellen.]

22

[Toelichting: Onder artikel 15 zijn algemene bepalingen opgenomen voor de inrichting van de provinciale administratie. Op hoofdlijnen wordt opgedragen welke gegevens systematisch moeten worden vastgelegd en aan welke eisen deze gegevens moeten voldoen.]

23

[Toelichting: De accountant toetst jaarlijks van de provinciale rekening of deze een getrouw beeld geeft van de provinciale financiën en of de (financiële) beheershandelingen die eraan ten grondslag liggen rechtmatig zijn verlopen. Artikel 16 dragen Gedeputeerde Staten op maatregelen te treffen opdat gedurende het jaar of vooraf aan de accountantscontrole de provincie zelf nagaat of de cijfers in de administraties een getrouw beeld geven en of de financiële beheershandelingen die aan de baten en lasten en de balansmutaties ten grondslag liggen rechtmatig (zijn) verlopen.]

24

[Toelichting: Artikel 17 bepaalt dat in provinciale regelingen en werkprocedures voldoende maatregelen worden getroffen om misbruik en oneigenlijk gebruik van provinciale regelingen en eigendommen te beperken. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld het treffen van voldoende verificatiemaatregelen vooraf van de antecedenten van een aanvrager van een provinciale subsidie, zodat subsidies wel daadwerkelijk worden verstrekt aan rechthebbenden. Het treffen van afdoende beleid op het gebied van misbruik en oneigenlijk gebruik maakt deel uit van het rechtmatigheidoordeel van de accountant.]

25

[Toelichting: Artikel 18 geeft de uitgangspunten voor de financiële organisatie. Volgens het eerste lid c van artikel 158 Provinciewet zijn het Gedeputeerde Staten bevoegd regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van de provincie, met uitzondering van de organisatie van de Griffie. Gedeputeerde Staten worden onder c van het artikel uit de verordening opgedragen bepaalde van deze regels die de financiële organisatie betreffen, vast te leggen in besluiten. De regels bedoeld onder de letter c hebben Gedeputeerde Staten gezamenlijk vastleggen in een organisatieregeling. ]

26

[Toelichting: De verordening treedt in de plaats van de vorige op grond van artikel 216 van de Provinciewet ingestelde verordening. Het artikel bepaalt dat de verordening van toepassing is op alle stukken van het genoemde begrotingsjaar en latere jaren. De Jaarstukken van het vorig begrotingsjaar moeten nog voldoen aan de bepalingen uit de oude verordening.]

27

[Toelichting: De versie bevat een artikel met overgangsbepalingen. Het artikel bevat de overgangsbepaling dat voor bepaalde activa de tot dan toe gehanteerde afschrijvingstermijnen blijven gelden. ]

28

[Toelichting: Artikel 21 geeft de naam, waarmee in de provinciale stukken naar deze verordening moet worden verwezen.]