Organisatie | Brunssum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening commissie van advies voor de bezwaarschriften ISD BOL 2013 |
Citeertitel | Verordening commissie van advies voor de bezwaarschriften ISD BOL 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld door Het algemeen bestuur van Intergemeentelijke Sociale Dienst Brunssum Onderbanken Landgraaf.
De Verordening commissie bezwaarschriften ISD BOL vastgesteld bij besluit van het algemeen bestuur van de ISD BOL van 28 maart 2007 wordt hierbij ingetrokken.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-12-2013 | 12-12-2013 | nieuwe regeling | 06-11-2013 www.brunssum.nl, 11-12-2013 | Onbekend. |
Het algemeen bestuur van de Intergemeentelijke Sociale Dienst Brunssum Onderbanken Landgraaf (hierna ISD BOL), gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van ISD BOL,
gelet op het bepaalde in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 5 van de Gemeenschappelijke regeling van ISD BOL (GR).
Besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening commissie van advies voor de bezwaarschriften ISD BOL 2013
Hoofdstuk II. Behandeling van de bezwaarschriften
Artikel 2 Commissie en bevoegdheid
Er is een commissie die, overeenkomstig artikel 7.13, lid 6 van de wet, schriftelijk advies uitbrengt voordat door het dagelijks bestuur van de ISD BOL een beslissing wordt genomen op bezwaren tegen besluiten van het dagelijks bestuur, ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren, ingediend ingevolge artikel 7:1 van de wet, genaamd commissie van advies voor de bezwaarschriften.
Artikel 6 Zittingsduur commissie
Het dagelijks bestuur ontslaat de voorzitter van de commissie en/of het desbetreffend (plaatsvervangend) commissielid vóór het aflopen van de benoemingstermijn, als bedoeld in het eerste lid, als de voorzitter van de commissie en/of het desbetreffende (plaatsvervangend) commissielid niet naar behoren functioneert. Voordat het besluit genomen wordt, wordt het desbetreffende lid in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze te geven op het voornemen tot het ontslag.
Artikel 7 Toekenning van bevoegdheden
De secretaris oefent voor de toepassing van deze verordening de volgende wettelijke bevoegdheden van het bestuursorgaan uit
Artikel 10 Niet deelnemen aan behandeling
De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden van de commissie nemen niet deel aan behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
De voorzitter handhaaft de orde ter zitting Hij is bevoegd maatregelen te nemen wanneer de orde op enigerlei wijze wordt verstoord.
De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden ontvangen voor hun werkzaamheden als voorzitter of als lid van de commissie een vergoeding. Voor de hoogte en wijze van vergoeding is het "Vergoedingenbesluit commissie bezwaarschriften ISD BOL" van toepassing.
Artikel 13 Aanwezigheid hoorzitting
Voor het houden van een hoorzitting, anders dan het ambtelijk horen, is in ieder geval de aanwezigheid van de secretaris en de voorzitter, dan wel de plaatsvervanger, vereist
De commissie brengt met ondersteuning van de secretaris, jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden aan het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de directie van ISD BOL.
Dit verslag maakt vervolgens onderdeel uit van het jaarverslag van ISD BOL Zo nodig signaleert de commissie tussentijds – los van het jaarverslag – bij het desbetreffende bestuursorgaan ontwikkelingen waarvan de aanpak niet kan worden uitgesteld.
Deze verordening treedt in werking na de dag waarop het algemeen bestuur van de ISD BOL heeft besloten tot vaststelling van deze verordening en onder gelijktijdige intrekking van de Verordening commissie bezwaarschriften ISD BOL vastgesteld bij besluit van het algemeen bestuur van de ISD BOL van 28 maart 2007.
Aldus besloten door het algemeen bestuur op 6 november 2013.
De voorzitter, De secretaris
P,J.J, Verbraak J.F M. S inbusch
Met ingang van 1 juli 2013 is de behandeling van de bezwaarschriften, beroep – en hoger beroepzaken van de gemeente Landgraaf overgedragen aan ISD BOL.
Hierdoor is de uitvoering van alle bezwaar-, beroep- en hoger beroepzaken in het kader van de WWB c a. van de drie deelnemende gemeenten overgedragen aan de organisatie ISD BOL. Deze overdracht komt de uniformiteit in de uitvoering ten goede en biedt de mogelijkheid om de werkwijze van deze juridische procedures naar de inzichten van de tegenwoordige tijd in te richten.
In deze verordening zijn wijzigingen doorgevoerd om tot een efficiëntere afhandeling van de bezwaarschriften te komen. Daarnaast is duidelijkheid geschapen over de rol van de commissieleden in zaken waarbij geen hoorzitting plaatsvindt.
Door de gemeente Rotterdam wordt al enige tijd met succes gewerkt aan het verkorten van de doorlooptijden van bezwaarschriften. Het ambtelijk horen voor bepaalde categorieën bezwaarschriften wordt hiervoor als middel ingezet.
Gelet op de ervaring van Rotterdam is het niet noodzakelijk zelf het wiel uit te vinden en is ervoor gekozen aansluiting te zoeken bij hun werkwijze, te weten'
De nieuwe werkwijze betekent een gerichter inzet van de commissie. De commissie wordt ingezet als de complexiteit van de bezwaarzaak en het professionalisme van de commissie daarom vraagt. De voorzitter en de (plaatsvervangende) leden worden benoemd voor een periode van maximaal vier jaren en dit wordt losgekoppeld van de zittingsperiodes van de gemeenteraden.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING Artikel 1 - Begripsbepalingen
In dit artikel zijn slechts die begripsbepalingen opgenomen die niet in de Algemene wet bestuursrecht voorkomen.
Het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, in de verordening ook aangeduid als verwerend orgaan, is het dagelijks bestuur
Artikel 2 – Commissie en bevoegdheid
De leden één tot en met drie zijn overgenomen uit de oude verordening van 2007.
Artikel 3 – Ambtelijk horen en ambtelijk advies
Het eerste lid geeft een beperking op de algemene bevoegdheid van de commissie zoals omschreven in artikel 2.
De opgenomen bepaling opent de mogelijkheid om op termijn categorieën bezwaarschriften aan te wijzen waarvoor het zware middel van de commissie van advies voor de bezwaarschriften niet noodzakelijk is Bij apart besluit van het dagelijks bestuur wordt dan de mogelijkheid geopend om bij bepaalde categorieën bezwaarschriften ambtelijk te horen. Deze werkwijze heeft tot doel de doorlooptijden van de bezwaarschriften te verkorten en betekent een doeltreffender inzet van de commissie. De commissie wordt ingezet als de complexiteit van de bezwaarzaak en het extra professionalisme van de commissie daarom vraagt.
In de lijn van bovenstaande werkwijze wordt in lid 2 en lid 3 de bevoegdheid van de secretaris uitgebreid, inclusief de bevoegdheid om een ambtelijk advies uit te brengen indien afgezien wordt van de mogelijkheid om het bezwaar tijdens een hoorzitting nader mondeling toe te lichten.
Het ambtelijk horen vindt plaats door de secretans(sen) van de commissie van advies voor de bezwaarschriften Ook is namens het bestuursorgaan een vertegenwoordiger aanwezig. Teneinde de onafhankelijkheid te waarborgen zal nooit worden gehoord door personen die bij het bestreden besluit betrokken zijn geweest De medewerkers kwaliteit bij ISD BOL zijn niet gepositioneerd in de primaire afdelingen
Bovendien staat beroep en hoger beroep open bij de bestuursrechter.
Bij de bezwaarschriften waarbij het horen door de secretaris van de commissie is gebeurd, ligt het in de rede dat de secretaris ook degene is die het bestuursorgaan adviseert
De aangehaalde artikel(led)en van de Awb luiden als volgt.
lid 1 Onder belanghebbende wordt verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.
lid 2 Ten aanzien van bestuursorganen worden de hun toevertrouwde belangen als hun belangen beschouwd.
lid 3 Ten aanzien van rechtspersonen worden als hun belangen mede beschouwd de algemene en collectieve belangen die zij krachtens hun doelstellingen en blijkens hun feitelijke werkzaamheden in het bijzonder behartigen.
lid 1 Onder besluit wordt verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling.
lid 2 Onder beschikking wordt verstaan• een besluit dat niet van algemene strekking is, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan.
lid 3 Onder aanvraag wordt verstaan. een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen.
lid 4 Onder beleidsregel wordt verstaan. een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan.
lid 1 Het bezwaar- of beroepschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:
lid 2 Bij het beroepschrift wordt zo mogelijk een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.
lid 3 Indien het bezwaar- of beroepschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het bezwaar of beroep noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.
Het bezwaar of beroep kan niet-ontvankelijk worden verklaard, indien:
a niet is voldaan aan artikel 6:5 of aan enig ander bij de wet gesteld vereiste voor het in behandeling nemen van het bezwaar of beroep, of
b het bezwaar- of beroepschrift geheel of gedeeltelijk is geweigerd op grond van artikel 2:15, mits de indiener de gelegenheid heeft gehad het verzuim te herstellen binnen een hem daartoe gestelde termijn
De termijn voor het indienen van een bezwaar- of beroepschrift bedraagt zes weken.
Van het horen van een belanghebbende kan worden afgezien indien.
Artikel 4 — Samenstelling van de commissie
De voorzitter en (plaatsvervangende) leden worden benoemd en ontslagen door het dagelijks bestuur. In lid 5 wordt een opsomming gegeven van de incomptabiliteiten als commissielid.
Artikel 5 — De functie van de secretaris
Het secretariaat wordt uitgeoefend door het afdelingshoofd dat belast is met de uitvoering van bezwaar en beroep binnen ISD BOL. De medewerkers kwaliteit kunnen benoemd worden als secretaris van de commissie.
Artikel 6 — Zittingsduur commissie
De zittingsduur van de commissie is losgekoppeld van de zittingsperiode van de gemeenteraden. Nadere procedureregels zijn opgenomen
Artikel 7 — Toekenning van bevoegdheden
De aangehaalde artikel(led)en van de Awb luiden als volgt:
Een bestuursorgaan kan van een gemachtigde een schriftelijke machtiging verlangen.
lid 1 Het bezwaar- of beroepschrift wordt ondertekend en bevat tenminste.
a. de naam en het adres van de indiener,
lid 2 Bij het beroepschrift wordt zo mogelijk een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.
lid 3 Indien het bezwaar- of beroepschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het bezwaar of beroep noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.
Het bezwaar of beroep kan niet-ontvankelijk worden verklaard, indien•
a niet is voldaan aan artikel 6.5 of aan enig ander bij de wet gesteld vereiste voor het in behandeling nemen van het bezwaar of beroep, of
b. het bezwaar- of beroepschrift geheel of gedeeltelijk is geweigerd op grond van artikel 2:15, mits de indiener de gelegenheid heeft gehad het verzuim te herstellen binnen een hem daartoe gestelde termijn.
Doordat de bevoegdheid tot advisering over bezwaarschriften die niet voldoen aan het bepaalde in de artikelen 6.5 en 6:7 van de wet is opgedragen aan de secretaris, wordt de termijn waarbinnen het verzuim dient te worden hersteld, eveneens bepaald door de secretaris.
Er is vanaf gezien in de verordening een vaste termijn daarvoor op te nemen omdat het niet goed mogelijk is in algemene zin voor alle gevallen aan te geven hoe lang deze termijn zou moeten zijn. Enerzijds moet de indiener een reële mogelijkheid worden geboden het geconstateerde verzuim te herstellen, anderzijds moet het niet zo zijn dat door een te lange termijn de procedure wordt vertraagd
Indien iemand zich laat vertegenwoordigen, zendt het orgaan dat bevoegd is op het bezwaar of beroep te beslissen, de op de zaak betrekking hebbende stukken in ieder geval aan de gemachtigde.
Het bestuursorgaan legt het bezwaarschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken voorafgaand aan het horen gedurende tenminste een week voor belanghebbenden ter inzage.
Het bestuursorgaan kan, al dan niet op verzoek van een belanghebbende, toepassing van het derde lid achterwege laten, voor zover geheimhouding om gewichtige redenen is geboden ( .). (Het derde lid van dit artikel luidt:
Wanneer belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord, wordt ieder van hen op de hoogte gesteld van het verhandelde tijdens het horen buiten zijn aanwezigheid.)
Het bestuursorgaan kan de beslissing voor ten hoogste zes weken verdagen.
De voorzitter kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen. Deze bevoegdheid komt zelfstandig toe aan de voorzitter
In lid drie is bepaald dat de voorzitter in dergelijke gevallen om financiële toestemming vraagt Dit om budgettaire redenen.
De secretaris is bevoegd tot het uitvoeren van artikel 7'3 Awb
Van het horen van een belanghebbende kan worden afgezien indien.
Artikel 10 - Niet deelnemen aan behandeling
Dit artikel vormt het equivalent van artikel 2:4 Awb Dit verbiedt dat tot het bestuursorgaan behorende of daarvoor werkzame personen die een persoonlijk belang bij een besluit hebben, de besluitvorming beïnvloeden.
lid 1 Het bestuursorgaan vervult zijn taak zonder vooringenomenheid.
lid 2 Het bestuursorgaan waakt ertegen dat tot het bestuursorgaan behorende of daarvoor werkzame personen die een persoonlijk belang bij een besluit hebben, de besluitvorming beïnvloeden.
Deze artikelen spreken voor zich.
Artikel 14- Openbaarheid zitting
Ingevolge artikel 7:5, tweede lid, Awb besluit het bestuursorgaan, voor zover niet bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, of het horen in het openbaar plaatsvindt. In artikel 7.13, vierde lid, Awb wordt deze bevoegdheid aan de daar bedoelde commissie toegekend.
Voor zover niet bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, besluit het bestuursorgaan of het horen in het openbaar plaatsvindt.
De commissie beslist over de toepassing van artikel 7 4, zesde lid, van
artikel 7:5, tweede lid, en, voor zover bij wettelijk voorschrift niet anders is bepaald, van artikel 7.3
Artikel 7:7 Awb vereist zeer kort en bondig dat van het horen een verslag wordt gemaakt. De inhoudelijke vereisten aan het verslag worden niet door de Awb geregeld. Dit laat overigens onverlet dat in de verordening een vaste procedure wordt opgenomen.
Het bepaalde in het eerste lid hoeft niet zo ver te strekken dat van het aanwezige publiek naam en hoedanigheid wordt opgenomen. Wel zal uit het verslag duidelijk moeten blijken wie namens welke partij aanwezig was en wat door hen naar voren is gebracht.
Van het horen wordt een verslag gemaakt.
In het eerste lid is bepaald dat de voorzitter in dergelijke gevallen om financiële toestemming vraagt. Dit om budgettaire redenen.
Een nader onderzoek kan feiten of omstandigheden aan het licht brengen die op het moment van de zitting nog niet bekend waren.
Dit kan aanleiding zijn om belanghebbenden en het verwerend orgaan opnieuw te horen. De bepaling voorziet in de mogelijkheid de commissie te verzoeken een nieuwe zitting te houden In de artikelen 7.9 en 7.23 wordt bepaald dat, indien het in voor bedoeld geval feiten of omstandigheden betreft die voor de op bezwaar of beroep te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, dit aan belanghebbenden wordt medegedeeld en dat zij opnieuw in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord
Wanneer na het horen aan het bestuursorgaan feiten of omstandigheden bekend worden die voor de op het bezwaar te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, wordt dit aan belanghebbenden meegedeeld en worden zij in de gelegenheid gesteld daarover te worden gehoord.
Wanneer na het horen aan het beroepsorgaan feiten of omstandigheden bekend worden die voor de op het beroep te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, wordt dit aan belanghebbenden meegedeeld en worden zij in de gelegenheid gesteld daarover te worden gehoord
Volgens artikel 7:13, zesde lid, Awb maakt in de bezwaarschriftenprocedure het verslag van de hoorzitting deel uit van het advies van de commissie en wordt het advies schriftelijk uitgebracht
Het advies van de commissie wordt schriftelijk uitgebracht en bevat een verslag van het horen.
lid 1 Het bestuursorgaan beslist binnen zes weken of– indien een commissie als bedoeld in artikel 7:13 is ingesteld – binnen twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken
lid 2 De termijn wordt opgeschort gerekend vanaf de dag na die waarop de indiener is verzocht een verzuim als bedoeld in artikel 6:6 te herstellen, tot de dag waarop het verzuim is hersteld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
lid 3 Het bestuursorgaan kan de beslissing voor ten hoogste zes weken verdagen.
lid 4 Verder uitstel is mogelijk voor zover:
lid 5 Indien toepassing is gegeven aan het tweede, derde of vierde lid, doet het bestuursorgaan hiervan schriftelijk mededeling aan belanghebbenden.
Artikel 17, met uitzondering van het tweede tot en met het vierde lid, wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op het ambtelijk advies