Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Brunssum

ORGANISATIEVERORDENING GRIFFIE GEMEENTE BRUNSSUM 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBrunssum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingORGANISATIEVERORDENING GRIFFIE GEMEENTE BRUNSSUM 2014
CiteertitelORGANISATIEVERORDENING GRIFFIE GEMEENTE BRUNSSUM 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht inwerking op 21-01-2014.

De delegatie aan het college van de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, die betrekking hebben op het vaststellen en wijzigen van en het aanvullen op de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) en de Aanvullende bepalingen, alsmede op de daaruit voortvloeiende regelingen, voor zover het de rechtspositie van de griffier en van de op de griffie werkzame ambtenaren betreft, zoals opgenomen in artikel 8 sub b van de “Organisatieverordening griffie Brunssum 2009”; wordt hierbij ingetrokken.

De bevoegdheid tot het nemen van besluiten, die betrekking hebben op het vaststellen en wijzigen van en het aanvullen op de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) en de Aanvullende bepalingen, alsmede op de daaruit voortvloeiende regelingen, voor zover het de rechtspositie van de griffier en van de op de griffie werkzame ambtenaren betreft, worden gedelegeerd aan de werkgeverscommissie raadsgriffie zoals bedoeld “Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2009”.

De “Organisatieverordening griffie Brunssum 2009” wordt hierbij ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 83
  2. Gemeentewet, art. 107
  3. Gemeentewet, art. 107a
  4. Gemeentewet, art. 107b
  5. Gemeentewet, art. 107c
  6. Gemeentewet, art. 107d
  7. Gemeentewet, art. 107e
  8. Gemeentewet, art. 149
  9. Gemeentewet, art. 156
  10. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-02-201421-01-201419-03-2020nieuwe regeling

21-01-2014

Elektronisch gemeenteblad, 05-02-2014

473292

Tekst van de regeling

Intitulé

ORGANISATIEVERORDENING GRIFFIE GEMEENTE BRUNSSUM 2014

De Raad van de gemeente Brunssum;

gelet op het bepaalde in van artikelen 83, 107 t/m 107e, 149, en 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

  • 1.

    In te trekken de delegatie aan het college van de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, die betrekking hebben op het vaststellen en wijzigen van en het aanvullen op de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) en de Aanvullende bepalingen, alsmede op de daaruit voortvloeiende regelingen, voor zover het de rechtspositie van de griffier en van de op de griffie werkzame ambtenaren betreft, zoals opgenomen in artikel 8 sub b van de “Organisatieverordening griffie Brunssum 2009”;

  • 2.

    de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, die betrekking hebben op het vaststellen en wijzigen van en het aanvullen op de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) en de Aanvullende bepalingen, alsmede op de daaruit voortvloeiende regelingen, voor zover het de rechtspositie van de griffier en van de op de griffie werkzame ambtenaren betreft, te delegeren aan de werkgeverscommissie raadsgriffie zoals bedoeld “Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2009”;

  • 3.

    de “Organisatieverordening griffie Brunssum 2009” in te trekken;

  • 4.

    de “Organisatieverordening griffie Brunssum 2014” met daarin opgenomen de onder 1 en 2 bedoelde wijzigingen als volgt vast te stellen:

     

    ORGANISATIEVERORDENING GRIFFIE GEMEENTE BRUNSSUM 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    griffie: de organisatorische eenheid die is belast met de ondersteuning van de gemeenteraad, de raadscommissies, de voorzitter van de gemeenteraad, de voorzitters van de raadscommissies, het presidium, de raadsfracties en de individuele raadsleden.

  • b.

    griffier: raadsfunctionaris ex artikel 107 Gemeentewet.

  • c.

    werkgeverscommissie raadsgriffie: de bestuurscommissie die belast is met de werkgeversrol van de raad.

  • d.

    presidium: het presidium als bedoeld in artikel 5 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Brunssum.

  • e.

    ambtelijke organisatie: de ambtelijke organisatie als bedoeld in het Organisatiebesluit gemeente Brunssum.

  • f.

    gemeentelijke rechtspositie: de rechtspositie van de ambtenaren van de gemeentelijke ambtelijke organisatie.

Artikel 2 Inrichting van de griffie
  • a.

    De griffie bestaat uit de griffier en griffiemedewerkers.

  • b.

    De werkgeverscommissie raadsgriffie, gehoord het presidium, stelt op voorstel van de griffier de structuur en formatieomvang van de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.

Artikel 3 Ondersteunende faciliteiten
  • a.

    De griffie maakt gebruik van de binnen de ambtelijke organisatie bestaande ondersteunende faciliteiten, met name op het terrein van het personeels-, informatie-, inkoop, communicatie, organisatie-, financieel-, automatiserings-, en huisvestingsbeheer en -beleid.

  • b.

    Voor zover de ondersteunende functies werkzaamheden ten behoeve van de griffie uitvoeren handelen zij in overleg met de griffier.

  • c.

    Bij ondeugdelijkheden en/of conflicten dienen de griffier en de gemeentesecretaris verplicht procesafspraken te maken.

  • d.

    De griffier heeft de bevoegdheid om aan de betreffende ambtenaar geheimhouding op te leggen omtrent de inhoud en het onderwerp dat hij of zij voor de griffie of de raad en/of raadsfractie dient uit te werken.

Artikel 4 Algemeen en dagelijks beheer
  • a.

    De werkgeverscommissie raadsgriffie is namens de raad belast met de uitoefening van de werkgeverstaak van de gemeenteraad.

  • b.

    Het dagelijks beheer van de griffie berust bij de griffier.

  • c.

    Het algemeen beheer van de griffie berust, gehoord hebbende de griffier, bij de werkgeverscommissie raadsgriffie.

Artikel 5 Benoeming van griffiepersoneel
  • a.

    De griffier wordt benoemd door de raad.

  • b.

    De griffier legt ten overstaan van de raad de ambtseed of -belofte af.

  • c.

    Op voorstel van de griffier, welke in deze overleg voert met de werkgeverscommissie raadsgriffie, benoemt de raad de plaatsvervangend raadsgriffier.

  • d.

    De plaatsvervangend griffier legt ten overstaan van de raad de ambtseed of -belofte af.

  • e.

    De overige medewerkers van de griffie worden door de griffier benoemd.

  • f.

    De overige medewerkers van de griffie leggen ten overstaan van de raad de ambtseed of -belofte af.

  • g.

    Voor zover gedetacheerde functionarissen dan wel plaatsvervangers werkzaamheden ten behoeve van de griffie uitvoeren worden zij aangemerkt als griffiepersoneel en handelen zij overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

Artikel 6 Verhindering en vervanging
  • 1.

    Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de voorzitter van de raad, de voorzitter van de werkgeverscommissie en zo mogelijk aan het Presidium.

  • 2.

    De vervanging van de griffier geschiedt door de plaatsvervangend griffier.

Artikel 7 Overleg
  • a.

    Ter bevordering van de eenheid binnen de griffie vindt er minimaal eens per maand op initiatief van de griffier overleg plaats tussen de griffier en het overige griffiepersoneel (werkoverleg).

  • b.

    Ter bevordering van de afstemming tussen raad en burgemeester en wethouders wordt wekelijks het griffieoverleg gehouden tussen de burgemeester, de gemeentesecretaris / algemeen directeur en de griffier. De griffier is secretaris van dit overleg.

  • c.

    Ter bevordering van de afstemming tussen de griffie en het college heeft de griffier regelmatig overleg met de individuele portefeuillehouders in het portefeuillehouderoverleg. Tijdens dit overleg vindt een terugkoppeling plaats van de B&W vergadering en de commissie- en raadsvergaderingen en vindt afstemming tussen agenda’s plaats.

  • d.

    De griffier neemt indien noodzakelijk deel aan de vergaderingen van het management Team, voor zover het agendapunten betreft die van invloed zijn op de organisatie en rechtspositie van de griffie en haar medewerkers.

Artikel 8 Rechtspositie
  • a.

    De bestaande gemeentelijke rechtspositie van overeenkomstige toepassing te verklaren op de griffier en op de griffie werkzame ambtenaren. Daar waar in de bestaande gemeentelijke rechtspositie melding wordt gemaakt van gemeentesecretaris, leidinggevende of een andere term waarmee een leidinggevende wordt bedoeld, dient griffier gelezen te worden en daar waar melding wordt gemaakt van het college, dient en werkgeverscommissie raadsgriffie gelezen te worden;

  • b.

    De bevoegdheid tot het nemen van besluiten, die betrekking hebben op het vaststellen van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en het vaststellen, wijzigen en het aanvullen op de Uitwerkingsovereenkomst (UWO) en de Aanvullende bepalingen, alsmede op de daaruit voortvloeiende regelingen, voor zover het de rechtspositie van de griffier en van de op de griffie werkzame ambtenaren betreft, te delegeren aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.

Artikel 9 Medezeggenschap
  • a.

    De griffier is bestuurder in de zin van art. 1 onder 1e WOR.

  • b.

    De griffie sluit aan bij de bestaande ondernemingsraad van de gemeente Brunssum. Dientengevolge hebben de bij de griffie werkzame ambtenaren actief en passief kiesrecht.

  • c.

    De gemeentesecretaris / algemeen directeur treedt namens de griffier voor wat betreft de griffie op als bestuurder in de zin van de WOR.

  • d.

    Voorzover er in het overleg met de ondernemingsraad als bedoeld in artikel 23 van de WOR (hierna: de overlegvergadering) onderwerpen worden besproken die de griffie en/of het griffiepersoneel rechtstreeks of middellijk aangaan, vindt er voorafgaand aan de overlegvergadering overleg plaats tussen de griffier en de gemeentesecretaris / algemeen directeur. Indien dat door de griffier wenselijk wordt geacht is de gemeentesecretaris / algemeen directeur gehouden om het standpunt van de griffier in de overlegvergadering kenbaar te maken.

  • e.

    De griffier ontvangt een verslag van die overlegvergaderingen, waarin onderwerpen zijn besproken die de griffie en/of het griffiepersoneel rechtstreeks of middellijk aangaan

Artikel 10 Georganiseerd overleg griffiepersoneel

Ingeval van ingrijpende organisatiewijzigingen van de griffie kan de werkgeverscommissie raadsgriffie uit zijn midden een vertegenwoordiger aanwijzen om overleg met de vakorganisaties te voeren.

Artikel 11 Slotbepaling

Deze verordening treedt direct na vaststelling door de gemeenteraad in werking.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 21 januari 2014

De raad voornoemd.

De voorzitter, De griffier,

TOELICHTING Organisatieverordening griffie gemeente Brunssum

Ingevolge artikel 107e, eerste lid, van de Gemeentewet, kan de raad regels stellen over de organisatie van de griffie. De raad is daarom bevoegd om een organisatieverordening ten aanzien van de griffie vast te stellen.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 2 Inrichting van de griffie

Naast de (wettelijk verplichte) functie van griffier zijn op de griffie de een aantal griffiemedewerkers aanwezig. Op grond van het tweede lid van dit artikel is de werkgeverscommissie raadsgriffie, gehoord het presidium, belast met de invulling van het raadswerkgeverschap, bevoegd om de structuur van de griffie en de formatieomvang van de op de griffie aanwezige functies vast te stellen. Zie ook de toelichting bij artikel 4.

 

Artikel 3 Ondersteunende faciliteiten

Het gegeven dat de raad bevoegd gezag is over de medewerkers van de griffie neemt niet weg dat het voor de hand ligt dat door de griffie gebruik wordt gemaakt van binnen de ambtelijke organisatie bestaande ondersteunende faciliteiten, zoals de salarisadministratie en personeelsadviseurs, de financiële administratie, facilitaire zaken en automatisering. Op deze wijze kunnen de werkgeverscommissie griffie en de raadsgriffier de aan hun toekomende PIOFAH taken op adequate wijze invulling geven.

Aangezien het vanwege de schaalgrootte van de gemeente Brunssum inefficiënt is om de ondersteunende faciliteiten onder te brengen bij de griffie, dienen de met de ondersteuning belaste ambtenaren in ieder geval bij de uitvoering van werkzaamheden ten behoeve van de griffie overeenkomstig de aanwijzigen van de griffier te handelen. Deze ontwikkeling dient tevens gezien te worden in het licht van de meest recente wijziging van de gemeentewet (2008-2009, 30 902). In de memorie van antwoord wordt gesteld dat er weliswaar geen wettelijke plicht tot geheimhouding geldt voor ambtenaren die werkzaam zijn in het kader van de ambtelijke ondersteuning voor de raad, dat deze zich wel te onthouden hebben van uitlatingen over de inhoudelijke werkzaamheden richting college.

Dit laat onverlet dat het college de ondersteunende ambtenaren kan aanspreken indien zij hun taken niet naar behoren vervullen.

 

Artikel 4 Algemeen en dagelijks beheer

Het dagelijks beheer van de griffie ligt bij de griffier. Het algemeen beheer van aan de griffier ligt bij de werkgeverscommissie raadsgriffie. Het dagelijks beheer van de griffie, betreft bijvoorbeeld de PIOFAH taken, het vaststellen en waarderen van de functies van de griffiemedewerkers, het overeenkomen van detacheringsregelingen met het college, het aanstellen van en voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met griffiemedewerkers. Deze zaken vallen wat betreft de griffier onder het algemene beheer, welke evenals de formatieomvang van de griffie behoort tot de algemene beheerstaak van de werkgeverscommissie raadsgriffie.

 

Artikel 5 Benoeming van griffiepersoneel

Ingevolge artikel 107 van de Gemeentewet wordt de griffier benoemd, geschorst en ontslagen door de raad. Hij is tevens bevoegd de griffier te schorsen en te ontslaan. Op basis van artikel 107e, tweede lid, van de Gemeentewet, is de raad eveneens bevoegd de op de griffie werkzame ambtenaren te benoemen, te schorsen en te ontslaan. De gemeenteraad delegeert deze bevoegdheid met betrekking tot medewerkers van de griffie, niet zijnde de griffier, aan de werkgeverscommissie raadsgriffie. De werkgeverscommissie raadsgriffier mandateert op haar beurt de bevoegdheden wat betreft het benoemen, schorsen en ontslaan van medewerkers van de griffie, aan de griffier. De plaatsvervangend griffier wordt op voordracht door de griffier, gehoord hebbende de werkgeverscommissie raadsgriffie, ter benoeming, schorsing en ontslag aan de raad voorgedragen.

De benoemingsprocedures en beoordelingsprocedure aangaande de griffier en plaatsvervangend griffier dienen middels een separate werkinstructie door de werkgeverscommissie raadsgriffie vastgelegd te worden.

 

Artikel 6 Verhindering en vervanging

Ingevolge artikel 107d van de Gemeentewet, regelt de raad de vervanging van de griffier. Er is gekozen voor een volledige vervanging van de griffier door de plaatsvervanger. Bij deze keuze ligt het voor de hand dat na benoeming van de betreffende medewerker door de griffier, de raad deze formeel als plaatsvervanger aanwijst op basis daarvan ook in rechte kan vertegenwoordigen. Hiervoor is tot op heden niet gekozen.

 

Artikel 7 Overleg

In het kader van de bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de griffie opgedragen taken, daarbij rekening houdend met het klimaat, de werksfeer en de cultuur van de griffie, dient periodiek overleg plaats te vinden tussen de griffier en het griffiepersoneel. De frequentie van dit griffieoverleg is gesteld op minimaal eenmaal per maand.

Omwille van een goede afstemming tussen raad en burgemeester en wethouders wordt wekelijks het griffieoverleg gehouden tussen de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de griffier. De griffier is secretaris van dit overleg. Ter bevordering van de afstemming tussen de griffie en het college heeft de griffier, dan wel dienst plaatsvervanger, regelmatig overleg met de individuele portefeuillehouders in het portefeuillehouderoverleg. Tijdens dit overleg vindt een terugkoppeling plaats van de B&W vergadering en de commissie- en raadsvergaderingen en vindt afstemming tussen agenda’s plaats.

De griffier neemt op eigen initiatief deel aan de vergaderingen van het management Team, voor zover het agendapunten betreft die van invloed zijn op de organisatie en rechtspositie van de griffie en haar medewerkers. Ten behoeve hiervan ontvangt de griffier de agenda van dit overleg om het eventuele nut van deelname aan de vergadering te kunnen beoordelen.

 

Artikel 8 Rechtspositie

De raad is het bevoegd gezag over de griffier en het griffiepersoneel. Daarmee is de raad tevens bevoegd om de rechtspositie van deze ambtenaren vast te stellen. In de toelichting op de Wet dualisering gemeentebestuur wordt aangegeven dat de CAR als verplichte rechtspositie voor de sector gemeenten ook op deze ambtenaren van toepassing is. Aangezien Brunssum een UWO-gemeente betreft, geldt dat ook de UWO verplicht de rechtspositie van de griffier en het griffiepersoneel bepaalt. Het LOGA (brief Lbr. 02/78 CvA/LOGA 02/11) adviseert om de overige rechtspositionele voorschriften zoals die binnen de gemeente gelden en toekomstige wijzigingen daarin, van toepassing te verklaren op de griffier en het griffiepersoneel.

 

Artikel 9 Medezeggenschap

De ambtelijke organisatie en de griffie vormen twee aparte ondernemingen in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR). De rechtspersoon gemeente is de (enige) ondernemer. De griffiemedewerkers hebben geen actief en passief kiesrecht voor de ondernemingsraad van de ambtelijke organisatie. V.w.b. de griffie is niet de secretaris maar de griffier bestuurder in de zin van de WOR.

De WOR biedt de ondernemer met meer dan één onderneming de mogelijkheid om de medezeggenschap binnen de ondernemingen te combineren. Als er in de ondernemingen samen ten minste 50 personen werkzaam zijn, kan een gemeenschappelijke OR worden ingesteld (artikel 3 WOR). De ondernemingen worden dan beschouwd als één onderneming in de zin van de WOR. Het alternatief is dat de griffie en daarmee de op de griffie werkzame personen aansluiting zoeken bij de reeds bestaande OR van de ambtelijke organisatie. Voor dit alternatief is in deze verordening gekozen. Dit is wenselijk wanneer de ondernemingen zo sterk met elkaar samenhangen dat de instelling van aparte ondernemingsraden minder effectief is of een van de ondernemingen te klein is voor de instelling van een eigen ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging (PVT). Ook is e.e.a. als wenselijk aan te merken wanneer er zaken aan de orde zijn die alle ondernemingen betreffen, zoals belangrijke investeringen (bijv. ingrijpende verbouwingen, milieuvoorzieningen, technologische voorzieningen). Tenslotte kunnen aangelegenheden aan de orde zijn die het personeelsbeleid of de arbeidsomstandigheden in alle ondernemingen betreffen.

Om tot uniformiteit van beleid te komen is ervoor gekozen om de gemeentesecretaris / algemeen directeur ook v.w.b. de griffie als bestuurder in de zin van de WOR aan te merken. Om ingeval van bespreking van onderwerpen m.b.t. de griffie in de overlegvergadering de inbreng van de griffier te waarborgen, is bepaald dat de gemeentesecretaris / algemeen directeur en de griffier voorafgaand aan de overlegvergadering overleg voeren. Dit overleg is in beginsel op overeenstemming gericht. Voor het geval er in het vooroverleg tussen de gemeentesecretaris / algemeen directeur en de griffier niet tot overeenstemming wordt gekomen, is bepaald dat de gemeentesecretaris / algemeen directeur in voorkomende gevallen gehouden is het standpunt van de griffier kenbaar te maken.

 

Artikel 10 Georganiseerd overleg griffiepersoneel

De werkgeverscommissie raadsgriffie is bevoegd om de rechtspositie van de griffie vast te stellen. Echter, het reguliere GO overleg wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van het college van burgemeesters en wethouders. Voor zover op het griffiepersoneel de gemeentelijke rechtspositie geheel van toepassing is vormt dit geen probleem; de vertegenwoordiger uit het college vertegenwoordigt het gemeentebestuur in zijn algemeenheid. Anders ligt het bij toekomstige ingrijpende organisatieveranderingen op de griffie. De organisatie van de griffie is

geen zaak van het college. Voor overleg daaromtrent kan een vertegenwoordiger door de werkgeverscommissie raadsgriffie aangewezen worden om overleg met de vakorganisaties te voeren. In dit artikel wordt bepaald dat de aanwijzing geschiedt door en uit de werkgeverscommissie.

 

De werkgeversvertegenwoordiging, die gelet op artikel 12:1, tweede lid, CAR niet het college maar het gemeentebestuur vertegenwoordigt, wordt in die gevallen geacht de raad (dan wel de personen die de raad als werkgever vertegenwoordigen) te betrekken bij het bepalen van een werkgeversstandpunt. De raad is op grond van de Gemeentewet immers bevoegd tot aanstelling en vervanging, instructie, schorsing en ontslag van de griffier en zijn medewerkers, en de raad kan regels stellen over de organisatie van de griffie.

 

Daarnaast kan de griffier als adviseur aan het GO deelnemen voor aangelegenheden over de rechtspositie van de griffier en de medewerkers van de griffie. Hij kan dan net als ieder ander hoofd van dienst of medewerker die bij een onderwerp ondersteuning kan verlenen, aan het overleg deelnemen. De griffier heeft evenmin als andere hoofden van dienst of medewerkers stemrecht in het GO (artikel 12:2:7, tweede lid CAR).

 

Artikel 11 Slotbepaling

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van

 

 

 

De raad voornoemd,

 

 

,voorzitter ,griffier.