Organisatie | Epe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Wet basisregistratie personen gemeente Epe 2014 |
Citeertitel | Reglement Wet basisregistratie personen gemeente Epe 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet basisregistratie personen, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Epe 2014
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-02-2014 | 06-01-2014 | Onbekend | 20-12-2013 Veluws Nieuws d.d. 04-02-2014 | 2013-45264 |
Het college van burgemeester en wethouders
Overwegende dat de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Epe 2014, vastgesteld bij besluit van de raad d.d. 23 januari 2014 nr. 2013-45262, het college opdraagt de verordening nader uit te werken;
gelezen het collegevoorstel, nr. 2013-45260;
gelet op de Wet basisregistratie personen, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Epe 2014;
1.Vast te stellen het volgende
Reglement Wet basisregistratie personen gemeente Epe 201 4 .
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 5, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de basisregistratie cq GBA-V dan wel de verstrekking uit de basisregistratie cq GBA-V voor de organen van de eigen gemeente die gegevens uit de basisregistratie cq GBA-V die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van hun taken, zodanig dat deze aan hun verplichtingen krachtens artikel 1.7 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 3 Beheer van de basisregistratie personen (BRP)
Beheerder van de basisregistratie is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder f.
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan;
Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen (BRP cq GBA-V)
Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie cq GBA-V (verstrekkingen) hebben:
Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 7 Verstrekking aan organen van de eigen gemeente zonder rechtstreekse toegang.
Met inachtneming van artikel 3.8 van de wet worden aan de in de bijlage II genoemde organen van de eigen gemeente, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie genoemd in de bijlage aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in genoemde bijlage aangegeven doeleinden of worden de gegevens systematisch verstrekt voor de daarbij genoemde doeleinden.
Artikel 8 derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 3.9, van de wet kunnen, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt aan de in bijlage IV bij dit reglement aangegeven derden voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 9 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan derden, als bedoeld in artikel 3.9 van de wet worden telefonisch geen inlichtingen verstrekt.
Als er collega’s van andere gemeenten bellen en het verzoek is terecht, dan wordt er teruggebeld op het algemene nummer van de betreffende gemeente. Dan wordt gevraagd naar de vragende collega en de gegevens worden telefonisch verstrekt.
Verder worden er gegevens verstrekt aan aangewezen medewerkers van de Politie, met name genoemd op een lijst. Deze lijst wordt bewaard bij de balie van de Publiekswinkel.
Artikel 10 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 6, 7, en 8, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle organen van de eigen gemeente die gegevens uit de basisregistratie nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze organen aan hun verplichtingen krachtens artikel 1.7 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 13 Verstrekkingen en de gegevens die worden verstrekt
Aan derden kunnen op hun verzoek de in bijlage IV genoemde aangehaakte gegevens worden verstrekt voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taak en de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene of geregistreerde daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 14 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen vier weken.
De beheerder houdt van het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11 gedurende twintig jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vast te stellen beveiligingsplan.
Artikel 17 Protocollering/verstrekking gegevens aan de burger
De privacyprocedures zoals beschreven in artikel 2.59 van de wet, gelden ook voor gebruik door de organen van de eigen gemeente. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de organen van de eigen gemeente bijgehouden en kunnen deze worden herleid.
Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem zijn verstrekt aan organen van de eigen gemeente of derde, moet het verzoek richten aan het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente of aan het college van enige andere gemeente in Nederland.
Artikel 18 Onvoorziene gevallen
In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin dit reglement niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.
Lijst van organen van de eigen gemeente met een raadpleegmogelijkheid.
De medewerkers van de volgende organen van de gemeente hebben rechtstreeks toegang tot de basisregistratie personen:
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle organen van de eigen gemeente beschikken hooguit over een beperkte inzage.
Lijst v an organen van de eigen gemeente waar gegevens aan worden verstrekt uit de BRP:
De wijzen van verstrekking kunnen zijn:
Lijst van derden, waaraan gegevens ingevolge artikel 3.9 van de wet BRP gegevens ad hoc (schriftelijk) uit de BRP kunnen worden verstrekt zijn: