Organisatie | Cromstrijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen mandaatbesluit 2014 |
Citeertitel | Algemeen mandaatbesluit 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Hoofdstuk 10 titel 101 Awb
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2014 | 13-02-2016 | Nieuwe regeling | 21-01-2014 Het Kompas, d.d. 31 januari 2014 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffingsambtenaar van de gemeente Cromstrijen, ieder voor zoveel zijn bevoegdheid betreft;
overwegende, dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is, de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren dan wel volmacht te verlenen aan ambtenaren.
gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;
gelet op het feit dat het hieronder opgenomen mandaatbesluit expliciet weergeeft welke ambtenaren bevoegd zijn om welke bevoegdheden uit te oefenen. In de meeste gevallen betreft het een publiekrechtelijke handeling en dus een mandaat, in sommige gevallen betreft het een volmacht voor een privaatrechtelijke handeling;
gelet op het feit dat in de Regeling krediet- en budgetbeheer is aangegeven dat budgethouders bevoegd zijn bepaalde privaatrechtelijke rechtshandelingen (sluiten contracten) te verrichten. De bestuursorganen kennen in deze regeling dan ook volmachten toe. Tezamen met dit mandaatbesluit beogen de bestuursorganen een sluitende bevoegdhedentoekenning te regelen;
dit mandaatbesluit bestaat uit de volgende onderdelen; interne instructie, besluit instemming mandaat niet ondergeschikte, regeling plaatsvervanging sectorhoofden en de mandaatlijsten.
I de uitoefening van de, in de bij dit besluit behorende lijsten vermelde bevoegdheden, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen, zulks met het recht van ondermandaat, en daarop de in die lijsten vermelde specifieke bepalingen, alsmede de onder punt II van dit besluit gestelde algemene bepalingen van toepassing te verklaren;
II vast te stellen de bij dit besluit behorende interne instructie Algemeen mandaatbesluit 2014, besluit instemming mandaat niet ondergeschikte en de regeling plaats vervanging sectorhoofden (behorende bij het Algemeen mandaatbestluit 2014);
III ten aanzien van de uitoefening van de onder punt I van dit besluit bedoelde bevoegdhedentoekenning de volgende algemene bepalingen vast te stellen:
Er zijn twee soorten mandaat, namelijk het afdoeningmandaat en het ondertekeningmandaat, in de lijsten aangegeven met respectievelijk een A en een O.
Indien er sprake is van een afdoeningmandaat, is de gemandateerde bevoegd tot zowel het nemen van het besluit als tot het ondertekenen daarvan.
Indien er een ondertekeningmandaat is, is de gemandateerde slechts bevoegd tot het ondertekenen van het door het bestuursorgaan genomen besluit.
Wijze van ondertekening: afdoeningmandaat of ondertekeningmandaat
Bij uitoefening van het afdoeningmandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
"Bestuursorgaan (b.v. Burgemeester en wethouders van Cromstrijen),
gevolgd door de functieaanduiding van de gemandateerde en zijn handtekening.
In geval dat er slechts een ondertekeningmandaat geldt, dient uit het besluit te blijken, dat het door het bestuursorgaan zelf is genomen.
Derhalve worden bij uitoefening van het ondertekeningmandaat de uitgaande stukken als volgt ondertekend:
"Bestuursorgaan (b.v. Burgemeester en wethouders van Cromstrijen),
gevolgd door de functieaanduiding van de gemandateerde en zijn handtekening.
Indien en voor zover het in de, bij dit besluit behorende lijsten is aangegeven, zijn naast de in eerste instantie genoemde functionarissen ook nog hiërarchisch lager in de organisatie geplaatste, ander genoemde functionarissen binnen dezelfde sector gemandateerd tot het uitoefenen van de hen bij dit besluit gegeven bevoegdheden.
In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In het geval dat de functionaris geen sectorhoofd is en hij geen plaatsvervanger heeft, wordt de bevoegdheid, bij zijn afwezigheid, uitgeoefend door het betreffende sectorhoofd. Is de functionaris wel een sectorhoofd, dan treedt de vervangingsregeling sectorhoofden in, die als bijlage aan dit besluit is toegevoegd;
De gebruikte terminologie is voorzover dat mogelijk was in het hele mandaatbesluit geuniformeerd. De term ‘afgeven’ geldt alleen voor het afgeven of toewijzen, de weigeringen zijn dan uitgezonderd. Wanneer de term ‘afdoen’ wordt gebruikt mag de gemandateerde zowel afgeven of toewijzen als weigeren.
I In te trekken het Algemeen Mandaatbesluit 2012;
II Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na bekendmaking;
III te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als "Algemeen Mandaatbesluit 2014“.
burgemeester en wethouders van Cromstrijen,
de secretaris, de burgemeester,
de burgemeester van Cromstrijen,
de heffingsambtenaar van Cromstrijen,
In wettelijke regelingen zijn bevoegdheden toegekend aan bestuursorganen. Om deze bestuursorganen te ontlasten en sneller te komen tot afdoening van zaken, zijn veel van deze bevoegdheden gemandateerd. Dit betekent dat onder de naam van het bestuurorgaan de zaken worden afgedaan. Het bestuursorgaan blijft verantwoordelijk.
Regels over mandatering zijn opgenomen in hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De schakelbepaling van artikel 10:12 Awb geeft aan dat de bepalingen over mandaat van overeenkomstige toepassing zijn voor de privaatrechtelijke volmacht en machtiging. De term mandaat geeft dus niet alleen het krachtens mandaat uitoefenen van een bestuursrechtelijke bevoegdheid (verlenen bouwvergunning) aan maar ook voor het uitoefenen van een privaatrechtelijke bevoegdheid (bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst) en de machtiging tot het verrichten van feitelijke handelingen (bijvoorbeeld het neerzetten van een wegversperring).
Bij het gebruik van een gemandateerde bevoegdheid is de functionaris gebonden aan het Algemeen Mandaatbesluit 2014, wettelijke regels, de hieronder aangegeven aanwijzingen en incidentele aanwijzingen van de mandaatgever.
Uitgangspunten en aanwijzingen.
◊ Het mandaatbesluit bestaat uit een besluit, een interne instructie, een vervangingsregeling en een verzameling mandaatlijsten. In deze lijsten is per sector en taakveld specifiek aangegeven welke functionaris welke bevoegdheid krijgt toebedeeld.
◊ Het College van Burgemeester en Wethouders of de Burgemeester zijn de enigen die de aan hen toekomende bevoegdheid mogen uitoefenen, tenzij er op een mandaatlijst is aangegeven dat een bepaalde functionaris deze bevoegdheid namens hen ook mag uitoefenen.
◊ Een functionaris dient alleen krachtens mandaat een besluit te nemen als het voor hem of haar vast staat dat het bestuursorgaan zonder enig voorbehoud hetzelfde besluit zou nemen. Bij elke twijfel hierover dient hij of zij het te nemen besluit aan het bestuursorgaan voor te leggen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Het voornemen bestaat om af te wijken van het tot dan toe gevoerde beleid of van een eerder gestelde gedragslijn.
Het voornemen bestaat tot afwijking van een door een adviesinstantie uitgebracht advies.
Het te nemen besluit bestuurlijk gevoelig is.
Uit het te nemen besluit niet – voorziene financiële of ander belangrijke consequenties kunnen voortvloeien.
◊ Elk besluit is voorzien van een schriftelijke en begrijpelijke motivatie( artikel 3:46 Awb). Daarnaast is het noodzakelijk dat er teruggelezen kan worden hoe een besluit tot stand is gekomen. In een dossier over het besluit moet een schriftelijke voorbereiding aanwezig zijn. Mondelinge overleggen dienen schriftelijk te worden vastgelegd in het dossier.
◊ Teneinde te komen tot het vier-ogenprincipe bij elk besluit, mag degene die het besluit heeft voorbereid en gemaakt deze niet ondertekenen.
◊ Op grond van artikel 10:6 Awb dient de gemandateerde op verzoek van het bestuursorgaan inlichtingen te verschaffen over de uitvoering van het mandaat. Om het bestuursorgaan tussentijds op de hoogte te houden van de belangrijke in (afdoenings) mandaat genomen beslissingen bespreken de sectorhoofden en het hoofd van dienst deze in hun wekelijkse overleg met de portefeuillehouder.
Indien bij een te nemen besluit een andere gemeentelijke sector belang heeft dan wel de betreffende zaak het taakgebied van een andere gemeentelijke sector raakt, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan het hoofd van die sector voor.
Indien met deze geen overeenstemming wordt bereikt, legt de gemandateerde de zaak aan de betrokken portefeuillehouder voor. Indien zij geen overeenstemming bereiken, beslist het betrokken bestuursorgaan.
Er is een onderscheid tussen een
Afdoeningsmandaat (beslissing én ondertekening van beschikking door gemandateerde): aan te duiden met een A.
Ondertekeningsmandaat (beslissing door bestuursorgaan en ondertekening beschikking door gemandateerde): aan te duiden met een O.
Op grond van artikel 10:11 Awb dient uit het besluit duidelijk te zijn of er sprake is van een ondertekening- of afdoeningmandaat.
Een afdoeningsmandaat wordt als volgt ondertekend:
Burgemeester en wethouders van Cromstrijen
Een ondertekeningsmandaat wordt als volgt ondertekend:
Burgemeester en wethouders van Cromstrijen
In de vervangingsregeling is alleen de vervanging van de sectorhoofden en de secretaris geregeld. Er is geen vervangingsregeling voor de coördinatoren is opgesteld. Indien een van de coördinatoren afwezig is, komt de ondertekeningsbevoegdheid automatisch aan het sectorhoofd toe.
burgemeester en wethouders van Cromstrijen,
de secretaris, de burgemeester,
de burgemeester van Cromstrijen,
de heffingsambtenaar van Cromstrijen,
REGELING PLAATSVERVANGING SECTORHOOFDEN
(behorend bij Algemeen Mandaatbesluit 2014)
Gezien het bepaalde in artikel 106 Gemeentewet, de Organisatieverordening en het Algemeen Mandaatbesluit 2014 is de volgende plaatsvervangingsregeling vastgesteld.
1e loco-secretaris: sectorhoofd MES
2e loco-secretaris: sectorhoofd R & C