Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Regeling Aankoop Gronden Overijssel 2013 |
Citeertitel | Regeling Aankoop Gronden Overijssel 2013 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Bij besluit van 1 juli 2014 hebben GS gewijzigd kaartmateriaal vastgesteld en een kaart ingetrokken, omdat verwevingsplannen voor de betrokken gebieden zijn vastgesteld. Bij besluit van 3 maart 2015 heeft een tweede wijziging plaatsgevonden, vanwege de vaststelling van nog enkele verwevingsplannen.
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 3-3-2015
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad nr. 2015/0029971
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-03-2015 | kaartmateriaal is gewijzigd en deels ingetrokken | 03-03-2015 Provinciaal Blad nr. 2015/0029971 | Besluit van Gedeputeerde Staten van 3 maart 2015, kenmerk 2015/0029971 | ||
09-07-2014 | 07-03-2015 | kaartmateriaal is deels gewijzigd en deels ingetrokken | 01-07-2014 Provinciaal Blad nr. 2014/0155380 | Besluit van Gedeputeerde Staten van 1 juli 2014, kenmerk 2014/0155380 | |
31-01-2014 | 09-07-2014 | nieuwe regeling | 17-12-2013 Provinciaal Blad nr. 2013/0407709 | Besluit van Gedeputeerde Staten van 17 december 2013, kenmerk 2013/0407709 |
De provincie Overijssel heeft met de vaststelling van de Omgevingsvisie de beleidsdoelen vastgelegd die zij wil bereiken. Een van de mogelijkheden om gewenste veranderingen te realiseren is de eigendom van gronden te verwerven en de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren.
Hoewel er nog geen formele, concrete besluiten voorhanden zijn voor de uitvoering, maar uit de beleidsdocumenten al wel duidelijk is om welke gronden het gaat, wil de provincie al uitstralen dat zij in het geval van een aanbod tot verkoop in principe overgaat tot aankoop. Met deze beleidsregel is daarin voorzien. Eigenaren van de bewuste gronden (of rechthebbenden op daarvan afgeleide belangen, hierna kortheidshalve ook aangeduid als eigenaren) hebben daarmee een helder kader waarmee de provincie zich een betrouwbare koper toont, die haar beleidsvrijheid beperkt om al dan niet in te gaan op aanbiedingen grond te kopen voor een aantal nader aan te wijzen gronden in de provincie.
Uitgangspunt is dat het aanbod vormvrij is, het is niet verplicht dit schriftelijk te doen. Nadat de ontvangst is bevestigd zal de Provincie binnen 6 weken een bod uitbrengen dat is gebaseerd op in opdracht van haar uitgevoerde taxatie. Eventueel kan deze termijn verlengd worden met nog eens 6 weken. Dit is geen fatale termijn, de Provincie kan ook na deze periode nog een bod uitbrengen. De aanbieder kan gedurende deze periode na het aanbod de gronden alsnog verkopen aan een derde, de Regeling verbiedt dat niet.
Indien de aanbieder akkoord is met het aanbod, zal een koopovereenkomst worden gesloten en vervolgens bij de notaris worden verleden. De eigendom wordt daarmee overgedragen.
Indien de aanbieder echter niet akkoord is, kan deze melden dat hij/zij het aanbod intrekt. Op basis van de Regeling kan hij/zij echter ook verzoeken een driedeskundigentaxatie te laten uitvoeren, waarvan de uitkomst bindend zal zijn. Het is echter niet zo dat van rechtswege een overeenkomst ontstaat wanneer het advies is uitgebracht, het is nog steeds noodzakelijk dat sprake is van aanvaarding door de aanbieder. Op grond van deze Regeling kan ook na het uitbrengen van het bindend advies het aanbod nog worden ingetrokken door de aanbieder.
Wanneer partijen dit zouden willen uitsluiten, kan voorafgaand aan het instellen van de driedeskundigencommissie met de aanbieder in een overeenkomst worden vastgelegd dat deze zich verplicht een koopovereenkomst aan te gaan op basis van het bindend advies. Wanneer deze dan alsnog weigert de overeenkomst te tekenen en aan transport bij de notaris mee te werken, kan dit bij de rechter worden afgedwongen.
Aan de Regeling wordt uitdrukkelijk niet deze bevoegdheid ontleend, het gaat om het vastleggen van de aankoopplicht van de Provincie, niet de verkoopplicht van de eigenaar.
In de Regeling is vastgelegd dat de marktwaarde in het economisch verkeer als uitgangspunt geldt, andere vergoedingen zijn niet aan de orde.
Regeling Aankoop Gronden Overijssel 2013
Gedeputeerde Staten kunnen besluiten de bij deze regeling behorende kaarten te wijzigen of in te trekken.
Telkens wanneer met betrekking tot aangewezen gronden aan de Provincie een recht van eigendom of daarvan afgeleid belang wordt aangeboden, is de Provincie gehouden het aangeboden recht te verwerven. Indien het een van de eigendom afgeleid belang betreft, is de Provincie slechts gehouden tot aankoop over te gaan, indien ook de bloot eigenaar instemt met de verkoop van dit belang.
Gedeputeerde Staten bevestigen op schriftelijke wijze het aanbod, en brengen binnen 6 weken een bod uit aan de aanbieder. Gedeputeerde Staten kunnen deze termijn verlengen met 6 weken.
De door de Provincie te betalen prijs voor de verwerving van het recht, wordt bepaald op basis van de daartoe in opdracht van de Provincie getaxeerde waarde van de betrokken grond in het economische verkeer.
Het driemanschap beslist met meerderheid van stemmen. De beslissing van het driemanschap heeft de kracht van een bindend advies ten aanzien van de te betalen grondprijs.
De kosten van de nadere taxatie, bedoeld in artikel 7 van deze Regeling, worden gelijkelijk verdeeld tussen de beide partijen.
Deze Regeling wordt bekendgemaakt door publicatie in het Provinciaal Blad. Ook besluiten van Gedeputeerde Staten tot vaststelling, wijziging of intrekking van de in artikel 1 genoemde kaarten geschiedt door publicatie in het Provinciaal Blad.
[Toelichting: Gedeputeerde Staten bepalen door het vaststellen van kaarten welke gronden onder de aankoopplicht vallen. De kaarten bevatten een begrenzing tot op kadastraal perceelsniveau.
Gronden die in eigendom zijn bij andere overheden of terreinbeherende organisaties met wie afspraken zijn gemaakt voor de realisering van EHS zijn uitgesloten.]
[Toelichting: Het gevolg van de aanwijzing door Gedeputeerde Staten is dat de Provincie zich verplicht een aangeboden recht van eigendom of daarvan afgeleid belang dat wordt aangeboden aan te kopen. Onder de afgeleide belangen kunnen economisch eigendom, pacht, vruchtgebruik, erfpacht worden verstaan. In dergelijke gevallen zal de bloot eigenaar ook moeten instemmen met de verkoop van het recht, in voorkomende gevallen kan het mogelijk zijn zowel het blote eigendomsrecht, als ook het afgeleide belang aan te kopen.]
[Toelichting: Voor de marktwaarde in het economisch verkeer wordt een drietal omstandigheden genoemd dat in afwijking vande normale taxatiepraktijk niet in ogenschouw wordt genomen. Het gaat om de invloed van bestaand natuurbeheer op grond van een provinciale subsidieregeling, en het feit dat de gronden zijn aangewezen op basis van deze Regeling alsmede de Omgevingsvisie.]
[Toelichting: Het advies behoeft niet unaniem te zijn, de meerderheid is voldoende. Het advies is bindend, dat wil zeggen dat noch de Provincie, noch de eigenaar een andere prijs kan verlangen. Zoals al hiervoor is vemeld, verplicht dit advies de eigenaar niet tot verkoop voor de prijs in het bindende advies.]