Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening elektronische kennisgeving Zutphen 2014 |
Citeertitel | Verordening elektronische kennisgeving Zutphen 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-02-2014 | 25-12-2019 | Nieuwe regeling | 27-01-2014 GVOP, 05-02-2014 | 12890 |
De raad van de gemeente Zutphen,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 30 december 201, nummer 12890;
overwegende, dat het noodzakelijk is om regels te stellen voor de elektronische bekendmaking en ter inzage legging van (ontwerp)besluiten en beleidsvoornemens alsmede andere mededelingen van bestuursorganen van de gemeente Zutphen;
gelet op artikel 2:14 Algemene wet bestuursrecht en artikel 149 Gemeentewet;
Een ieder kan op zijn verzoek een afschrift verkrijgen van de besluiten zoals gepubliceerd in het gemeenteblad. De Legesverordening is hierop van toepassing.
Artikel 6 Wijziging van de Bouwverordening Zutphen
De Bouwverordening Zutphen wordt als volgt gewijzigd:
In punt 4.2.3 en 4.3.2 van Hoofdstuk 9 van de Bouwverordening Zutphen wordt de tekst ‘het huis-aan-huis blad’ vervangen door ‘een van gemeentewege uitgegeven elektronisch blad of door plaatsing op de gemeentelijke website’.
Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op: 27 JAN. 2014
De voorzitter, de griffier,
Op 1 juli 2009 is de Wet elektronische bekendmaking in werking getreden, waarbij o.a. de bekendmakingartikelen in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) zijn gewijzigd. Per 1 januari 2014 is de gemeente op grond van artikel 139 van de Gemeentewet wettelijk verplicht om algemeen verbindende voorschriften elektronisch bekend te maken. In de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden worden technische eisen gesteld waaraan het elektronisch gemeenteblad moet voldoen.
Recent heeft de Afdeling Bestuursrecht van de Raad van Staten (ABRS) zich uitgesproken over de juridische kaders voor het elektronisch bekendmaken. In haar uitspraken van 15 augustus 2012 nr. 01105354/1/A4 (prov. Limburg), 15 augustus 2012, nr. 201102433/1/A4 (Deventer) en 15 augustus 2012 nr. 201101170/1/A4 (Losser) heeft de ABRS geconcludeerd dat kennisgeving via internet een geschikte wijze van bekendmaking van een ontwerpbesluit (artikel 3:12, lid 1, Awb) kan zijn.
Wel stelde de ABRS vast dat ook artikel 2:14, lid 2, Awb van toepassing is. Dat betekent dat uitsluitend plaatsing op de gemeentelijke website alleen kan indien er ook een wettelijk voorschrift is die dat mogelijk maakt/bepaalt. Dat maakt vaststelling van een verordening elektronisch bekendmaken gemeente Zutphen noodzakelijk.
Berichten mogen niet uitsluitend elektronisch worden gepubliceerd als er niet een wettelijk voorschrift is dat anders bepaalt, zegt artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Het luidt:
"Tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, geschiedt de verzending van berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, niet uitsluitend elektronisch."
Het gaat hierbij bijvoorbeeld om beleidsregels, aanwijzingsbesluiten, beschikkingen die niet tot een of meer andere partijen zijn gericht.
Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14 van de Awb, zodat juridisch kan worden volstaan met uitsluitend elektronische kennisgeving in de gevallen waarin aanvullende kennisgeving op andere wijze niet nodig is om degenen voor wie de kennisgeving bedoeld is, voldoende te bereiken.
Voor de goede orde wordt erop gewezen dat deze verordening alleen de kennisgeving (publicatie) van diverse berichten betreft en niet gaat over het bekendmaken van besluiten, nodig voor het in werking treden daarvan (artikel 3:40 van de Awb). Dat is uitputtend geregeld in wetten als de Bekendmakingswet, de Gemeentewet, de Awb en dergelijke. Het gaat hier alleen om de publicatie van allerhande berichten die bestemd zijn voor ‘het publiek’ – die soms besluiten kunnen inhouden – om te bewerkstelligen dat het publiek ervan kan kennisnemen.
Voor de meeste besluiten is met de plaatsing van de tekst in het gemeenteblad de bekendmaking afgerond, voor een aantal besluiten is naast opname in het gemeenteblad nog een gelijktijdige mededeling op een andere plaats vereist. U kunt daarbij denken aan verkeersbesluiten of bestemmingsplannen. Opgemerkt wordt dat vanaf 1 januari 2013 de verkeersbesluiten elektronisch bekend gemaakt moeten worden in de Staatscourant.
Dit artikellid maakt de ruime betekenis van het begrip ‘bericht’ duidelijk. Zo ruim is het ook in artikel 2:14, tweede lid, van de Awb bedoeld.
Deze verordening betreft (het zij nogmaals gezegd) alleen de kennisgeving (publicatie van de diverse berichten genoemd in dit begrip, en gaat niet over het bekendmaken van besluiten. Zie boven, onder ‘Algemeen’.
Dit artikel gaat over de kennisgeving, gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen, meldingen en andere berichten, zoals bijvoorbeeld de aankondiging van een raadsvergadering, een inspraakavond en dergelijke. ‘Kennisgeven’ is in de Awb de algemene term voor diverse vormen van het naar buiten brengen van sommige besluiten – maar ook en vooral van andere documenten – die erop is gericht dat alle potentieel belanghebbenden daar effectief kennis van kunnen nemen.
Met dit artikellid wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift teneinde kennisgevingen uitsluitend elektronisch te kunnen publiceren (art. 2:14, tweede lid, van de Awb). Het bepaalt dat de verzending geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.
In dit artikellid wordt de mogelijkheid gecreëerd om kennisgevingen uitsluitend elektronisch te publiceren.
Het artikellid bepaalt bovendien dat een wettelijk voorschrift zich kan verzetten tegen uitsluitend elektronisch publiceren. Het is soms inderdaad wettelijk gezien onvoldoende om alleen elektronisch te publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure; dan is artikel 3:12 van de Awb van toepassing. Daar wordt de materiële eis gesteld van ‘een geschikte wijze van kennisgeving’. Deze eis houdt in dat in elk geval moet worden voldaan aan de voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit.
Indien in een wettelijke bepaling slechts kennisgeving in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad imperatief is voorgeschreven, dan dient de kennisgeving in elk geval daarin te geschieden. Publicatie in het elektronisch gemeenteblad is dan een niet verboden, aanvullende (en aanbevelenswaardige) wijze van kennisgeven. Een voorbeeld hiervan is artikel 1.9 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (maatwerkvoorschriften).
Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven daarom ongewijzigd van toepassing. Voorbeelden van andere wettelijke bepalingen die zich verzetten tegen uitsluitend publicatie in het elektronisch gemeenteblad zijn:
De Wro schrijft bijvoorbeeld voor dat de mededeling van de vaststelling van een bestemmingsplan ook moet plaatsvinden in de Staatscourant en op www.ruimtelijkeplannen.nl (artikel 3.8, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wro).
Gemeenten moeten met ingang van 1 januari 2014 een elektronisch gemeenteblad hebben voor de bekendmaking van hun algemeen verbindende voorschriften (artikel 139 van de Gemeentewet, zoals dat luidt per genoemde datum). Gelet op deze verplichting ligt het voor de hand dat medium te gebruiken voor álle ‘officiële’ wettelijk vereiste bekendmakingen en andere kennisgevingen. De gemeente Zutphen heeft gekozen om daarvoor gebruik te maken van de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (hierna: GVOP), met het internetadres https://zoek.officielebekendmakingen.nl. Op de website www.zutphen.nl wordt een hyperlink aangebracht naar de daar gepubliceerde regelingen en andere berichten.
Het college bepaalt het internetadres waarop het elektronisch gemeenteblad wordt geplaatst (artikel 1 van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden (Stb. 2008, 553). In de verordening is het adres opgenomen waar het elektronisch gemeenteblad is te vinden.
Op grond van artikel 176 Gemeentewet kan de burgemeester algemeen verbindende voorschriften geven die ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig zijn. Hij maakt deze voorschriften bekend op een door hem te bepalen wijze. Deze besluiten zijn daarom uitgezonderd van de toepassing van deze verordening.
Op dit moment is in de Bouwverordening Zutphen opgenomen dat het tijdstip en de plaats van vergaderingen van het gemandateerd behandelen dan wel behandeling door de commissie ruimtelijke kwaliteit bekend gemaakt worden in een huis-aan-huis blad. Met de in deze verordening opgenomen wijziging wordt geregeld dat deze bekendmaking niet langer in een huis-aan-huis blad moet plaatsvinden. In plaats daarvan komt een bekendmaking in een van gemeentewege uitgegeven elektronisch gemeenteblad of door plaatsing op de gemeentelijke website.