Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uithoorn

Reglement Camerabewaking interne dienstverlening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUithoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Camerabewaking interne dienstverlening
CiteertitelReglement Camerabewaking interne dienstverlening
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Geen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-01-201401-10-2014nieuwe regeling

02-01-2014

Nieuwe Meerbode, 28-01-2014

Camera's ID

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Camerabewaking interne dienstverlening

 

 

Artikel 1 DOEL VAN HET CAMERATOEZICHT

Het cameratoezicht heeft ten doel:

  • 1.

    de bewaking van de gebouwen en de bewaking van zaken die zich rondom de gebouwen of op de terreinen van de gemeente Uithoorn en de G2 bevinden;

  • 2.

    de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen die in dienst zijn van de gemeente Uithoorn en bezoekers van de gemeente Uithoorn, beide indien aanwezig in de publiekshal van het gemeentehuis;

  • 3.

    het bevorderen van het veiligheidsgevoel van werknemers of op bezoekers van de gemeente Uithoorn;

  • 4.

    de beveiliging van de toegang tot de gebouwen en terreinen;

  • 5.

    het bevorderen van de opsporing en vervolging in geval van incidenten.

Artikel 2 BEGRIPSBEPALING

Cameratoezicht: toezicht met behulp van camera’s

Gesloten camerasysteem: systeem dat ervoor zorgt dat toezicht en opname met camera’s mogelijk is. De beelden worden lokaal opgeslagen en zijn niet zomaar te benaderen door derden.

Serverruimte: de ruimte waar de server staat waarop de opgenomen camerabeelden geregistreerd staan.

Beeldinformatie: de door het cameratoezicht verkregen camerabeelden

Incident: een ongewenst voorval of een vermoeden daarvan

Technisch beheer: de zorg voor het technisch functioneren van het camerasysteem en de opslagmedia.

Technisch beheerders: degene die zijn aangesteld als verantwoordelijke voor het technisch beheer.

Gemeentesecretaris: eindverantwoordelijke voor het cameratoezicht.

Beheerder: degene die door de gemeentesecretaris is aangewezen tot verantwoordelijke voor het beheer van het cameratoezicht.

College: College van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag van de gemeente Uithoorn.

Persoonsregistratie: Het vastleggen van een gebeurtenis gerelateerd aan een of meerdere personen, inclusief het vastleggen van deze gebeurtenis in een rapportage en unieke identificatie.

Artikel 3 TAKEN, VERANTWOORDELIJKHEDEN EN BEVOEGDHEDEN

  • 3.1.

    Het cameratoezicht geschiedt onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris van de gemeente Uithoorn, de houder van het camerasysteem. Hij heeft het beheer gemandateerd aan de beheerder, de coördinator van het cluster Informatie en Dienstverlening.

  • 3.2.

    Het beheer geschiedt onder verantwoordelijkheid van de beheerder. Het beheer van het camerasysteem wordt uitgevoerd door twee technisch beheerders. Met toestemming van de beheerder mogen derden in het kader van het onderhouden en up-to-date houden van de gebruikte apparatuur en software, deze bedienen, maar altijd in het bijzijn van één van de twee technisch beheerders.

  • 3.3.

    De beelden kunnen niet bekeken worden zonder schriftelijke toestemming van de gemeentesecretaris. Het bekijken van beelden kan bovendien alleen bij incidenten die vallen onder de in artikel 1 genoemde beveiligingsdoeleinden. De twee technisch beheerders dragen er zorg voor dat er zorgvuldig met het beeldmateriaal wordt omgegaan wanneer dit in verband met een incident moet worden veiliggesteld. Het bekijken van de beelden kan en mag alleen plaatsvinden in het bijzijn van de beheerder, of bij diens afwezigheid, de vervanger en één andere werknemer van de Gemeente Uithoorn. Nimmer worden de beelden door slechts één persoon of door een groep groter dan 3 personen bekeken.

  • 3.4.

    In geval van een incident wordt dit gemeld door de beheerder aan de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris wordt door de beheerder direct na inzage op de hoogte gebracht van de inhoud van de beelden en neemt actie, indien gewenst richting de politie. De gemeentesecretaris stelt indien gewenst het managementteam en de organisatie op de hoogte van de aard van het incident.

  • 3.5.

    In verband met het beheer zal maandelijks een test plaatsvinden. Tijdens deze test worden, ter controle, beelden bekeken. Hiervan wordt een rapportage gemaakt. Voor deze beheersactiviteiten is geen toestemming vooraf van de gemeentesecretaris nodig. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd minimaal twee personen, in dit geval door de twee technisch beheerders, en bij afwezigheid van één van deze technische beheerders, één technisch beheerder en de beheerder. Mochten er op de beelden tijdens deze tests activiteiten worden waargenomen die vallen onder de in artikel 1 genoemde beveiligingsdoeleinden, wordt direct contact opgenomen met de beheerder. Deze volgt vervolgens hetgeen omschreven is in artikel 3.4.

Artikel 4 CAMERASYSTEEM

  • 4.1.

    Het cameratoezicht vindt plaats door middel van een gesloten camerasysteem. De opnames worden direct opgeslagen op een server. Deze server is compleet ingericht als besturing van het systeem en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

  • 4.2.

    De besturing van het camerasysteem is geplaatst in de serverruimte. De serverruimte is gevestigd in het gemeentehuis en is voor een beperkte groep medewerkers van de gemeente Uithoorn toegankelijk. De beheerder is verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen tegen binnendringen van deze ruimte. Toegang tot de ruimte wordt digitaal geregistreerd.

  • 4.3.

    De beheerder zorgt dat het camerasysteem elektronisch beveiligd is tegen onbevoegd gebruik en dat de beeldinformatie ontoegankelijk is voor onbevoegden.

  • 4.4.

    De gemeentesecretaris besluit over het plaatsen van de camera’s, voor de uitvoering en uitwerking is de beheerder daartoe aangewezen door de gemeentesecretaris.

  • 4.5.

    Bij strafbare feiten, of als zich goede gronden voordoen om strafbare feiten te vrezen, kan de beheerder, na overleg met de gemeentesecretaris, besluiten tot het plaatsen van een verborgen camera.

Artikel 5 INTEGRITEIT, PRIVACY EN RECHTEN VAN DE GEREGISTREERDE.

  • 5.1.

    De persoonsregistratie wordt uitsluitend gebruikt voor de doelstellingen van het cameratoezicht, zoals genoemd in artikel 1. Het cameratoezicht is verenigbaar met het doel van beveiliging en toezicht.

  • 5.2.

    De beeldinformatie wordt uitsluitend gebruikt voor de doelstellingen van het cameratoezicht, zoals genoemd in artikel 1.

  • 5.3.

    Het cameratoezicht wordt kenbaar gemaakt door middel van borden en/of stickers bij de toegangsdeuren van het gebouw aan de Laan van Meerwijk 16, Industrieweg 25 en Noorddammerweg 42. In het gebouw aan de Laan van Meerwijk 16 wordt het cameratoezicht binnen tevens bekendgemaakt in de publiekshal. De camera’s zijn bovendien zichtbaar opgehangen, er wordt in de standaard opstelling gebruik geen gemaakt van verborgen camera’s.

  • 5.4.

    De beeldinformatie wordt maximaal 4 weken bewaard waarna de informatie wordt overschreven. In afwijking van het voorgaande mag, indien een incident is geconstateerd, beeldinformatie die hiermee in relatie staat worden bewaard totdat het onderzoek of behandeling van het incident is afgesloten. De termijn van vier weken is dan niet van toepassing.

  • 5.5.

    Het bewaren van beeldinformatie naar aanleiding van een incident wordt altijd schriftelijk gerapporteerd aan de gemeentesecretaris. Incidenten worden tevens vastgelegd in een rapportage. De rapportage wordt jaarlijks aangeleverd aan de gemeentesecretaris van de gemeente Uithoorn.

  • 5.6.

    Het camerasysteem is beveiligd tegen onbevoegd gebruik door invoering van inlogcodes en wachtwoorden.

  • 5.7.

    De in artikel 3 genoemde medewerkers zijn in dienst van de Gemeente Uithoorn en gaan vertrouwelijk en integer om met de informatie die zij tot zich krijgen door het gebruik en beheer van het camerasysteem. Allen hebben de ambtelijke eed of belofte afgelegd.

Artikel 6 UITGIFTE VAN BEELDINFORMATIE

  • 6.1.

    De beheerder kan beslissen gegevens te verstrekken aan personen of instanties die betrokken zijn bij en/of belast zijn met strafrechtelijke dan wel civielrechtelijke acties, voor zover dit voortvloeit uit de beveiligingsdoeleinden, zoals genoemd bij artikel 1. Voor elke uitgifte wordt de gemeentesecretaris in kennis gesteld. Elke uitgifte wordt geregistreerd middels een formulier en volgens de werkinstructie Camerabewaking, opgesteld door I&D.

  • 6.2.

    Beeldinformatie wordt direct verstrekt op vordering van de Politie of Officier van Justitie op basis van een wettelijke grondslag. Deze vordering moet worden ingediend bij de beheerder. Zijn schriftelijke toestemming is niet nodig. Wel dient de gemeentesecretaris in kennis te worden gesteld, en dient de uitgifte/vordering te worden geregistreerd middels een formulier en volgens de werkinstructie Camerabewaking, opgesteld door I&D.

  • 6.3.

    De beeldinformatie wordt op DVD of ander digitaal medium verstrekt.

  • 6.4.

    De DVD of ander medium waarop beeldinformatie is opgeslagen, wordt gemerkt en geregistreerd door de beheerder.

  • 6.5

    De ontvanger van de gegevens dient voor ontvangst te tekenen.

Artikel 7 RECHT VAN INZAGE BEELDINFORMATIE

  • 7.1.

    Het verstrekken van beeldinformatie aan derden, anders dan Politie of Officier van Justitie, geschiedt ter beoordeling van de gemeentesecretaris en alleen als dit verenigbaar is met het doel van het cameratoezicht en uitsluitend met inachtneming van de bepalingen in de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

  • 7.2.

    Een verzoek tot inzage dient schriftelijk te worden ingediend aan de gemeentesecretaris. De beheerder adviseert, na weging van de belangen, schriftelijk aan de gemeentesecretaris binnen vijf werkdagen op de aanvraag. De uitvoering wordt tevens na besluit opgepakt door de beheerder.

  • 7.3.

    De inzage van het beeldmateriaal vindt plaats in het bijzijn van de beheerder of zijn vervanger, na het tekenen van een verklaring van inzage, en zoals omschreven in artikel 3.3.

  • 7.4

    Degenen van wie beelden zijn vastgelegd (betrokkene), hebben in beginsel recht op inzage van het beeldmateriaal. De betrokkene die inzage krijgt, krijgt dat in beginsel tenzij dit op grond van de Wbp danwel enig ander wettelijk voorschrift niet is toegestaan/uitgesloten. Zij moeten hiervoor schriftelijk een verzoek indienen bij de gemeentesecretaris, welke na akkoord opdracht geeft tot uitvoering aan de beheerder. De beheerder geeft binnen vijf tot tien werkdagen schriftelijk gehoor aan een verzoek dan wel gemotiveerd een weigering tot opgave.

  • 7.5.

    De verzoeker dient zich vooraf te kunnen legitimeren ten overstaan van de beheerder.

  • 7.6.

    Een verzoek tot inzage van een advocaat, in het kader van een strafproces en ter verdediging van een cliënt, wordt afgedaan in overleg met de Officier van Justitie.

Artikel 8 SANCTIES

  • 8.1

    Bij handelen door medewerkers van de Gemeente Uithoorn of G2, in strijd met dit reglement, het bedrijfsbelang of de algemeen geldende normen en waarden, kunnen afhankelijk van de aard en de ernst van de overtreding, maatregelen worden getroffen jegens betrokkenen. Hierbij gaat het om disciplinaire en/of rechtspositionele maatregelen, zoals vastgelegd in de CARUWO.

  • 8.2

    In geval van onwettig handelen van derden kan aangifte bij de politie plaatsvinden.

Artikel 9 KLACHTEN

  • 9.1.

    Klachten over de toepassing van het camerasysteem en over het gedrag van betrokken medewerkers van de Gemeente Uithoorn worden schriftelijk ingediend bij de gemeentesecretaris.

  • 9.2.

    Klachten over het gedrag van de gemeentesecretaris in relatie tot het camerasysteem worden schriftelijk ingediend bij het college van B&W, bevoegd gezag in deze.

  • 9.2.

    De Gemeente Uithoorn zal binnen 6 weken na datum ontvangst van de klacht reageren.

  • 9.3.

    De behandeling van deze klacht geschiedt volgens de klachtenregeling Uithoorn 2004 voor derden en voor medewerkers aangesteld in dienst van de gemeente Uithoorn en de G2; de klachtenregeling van het cluster P&O.

Artikel 10 SLOT

  • 11.1

    In alle gevallen waarin dit regelement niet voorziet, beslist het College, binnen de kaders van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en na raadpleging van de gemeentesecretaris, de coördinator van het cluster P&O en de beheerder.

  • 11.2

    De Ondernemingsraad van de gemeente Uithoorn heeft op 2 januari 2014 ingestemd met de inhoud van dit regelement. Dit reglement treedt in werking op 2 januari 2014. Dit regelement is door elke betrokkene te raadplegen via internet (Regelingenbank).

Vastgesteld in de vergadering van

het college van burgemeester en wethouders

van Uithoorn op 16 januari 2014,

de burgemeester, de gemeentesecretaris

(mw. Drs. D.H. Oudshoorn-Tinga) (dhr. K. de Vries)