Organisatie | Wijdemeren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Wijdemeren |
Citeertitel | Subsidieverordening Wijdemeren 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2007 | 01-01-2007 | 01-11-2012 | nieuwe regeling | 20-09-2007 Wijdemeren Informeren, 04-10-2007 | Subsidieverordening Wijdemeren 2007 |
In deze verordening wordt voor de begripsomschrijvingen verwezen naar de omschrijvingen in de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaast wordt verstaan onder:
Jubileumsubsidie: een subsidie ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van een instelling of een veelvoud daarvan.
Ledensubsidie: een subsidie aan een lid van een vereniging die is ingeschreven op de ledenlijst en woonachtig is in Wijdemeren.
Jeugdlid: een lid van een vereniging jonger dan 18 jaar woonachtig in Wijdemeren.
Het college van burgemeester en wethouders is het bevoegde bestuursorgaan voor het nemen van besluiten in de hieronder genoemde gevallen;
Subsidiering van activiteiten vindt slechts plaats voor zover deze activiteiten:
Subsidies worden verstrekt aan privaatrechtelijke rechtspersonen. Het verstrekken van subsidie aan natuurlijke personen kan alleen geschieden, indien de doelmatigheid en doeltreffendheid van de verstrekking zich hiertegen niet verzetten.
De gemeenteraad stelt jaarlijks vóór het subsidiejaar één of meerdere subsidieplafonds vast welke in dat jaar ten hoogste beschikbaar is/zijn voor het verstrekken van subsidie ten behoeve van aangewezen (groepen van) activiteiten. Dit doet zij door middel van het vaststellen van een subsidieprogramma. Bij het vaststellen van het subsidieprogramma en het (de) subsidieplafond(s) stelt de gemeenteraad tevens de wijze van verdeling vast.
Voor de subsidiëring op grond van deze verordening geldt niet de verplichting als bedoeld in artikel 4:24 van de Awb tot het publiceren van een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de subsidie in de praktijk.
Bij een aanvraag om een ledensubsidie worden overgelegd:
1. Een ledenlijst met de (jeugd)leden voorafgaand aan het subsidiejaar waarvoor subsidie wordt gevraagd. De aantallen van het boekjaar -1, zijn bepalend voor de subsidie van het subsidieboekjaar.
1. De subsidieverlening kan naast de in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen in ieder geval worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:
1. De subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan een onderzoek van de rekenkamercommissie als bedoeld in de Verordening op de rekenkamercommissie, indien deze commissie daarom verzoekt.
Indien uit de bij een aanvraag tot vaststelling overlegde bescheiden blijkt, dat aan het eind van of na het subsidiejaar een instelling, met inbegrip van de resultaatbestemming, een hogere reserve of voorziening heeft dan naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk is , wordt de subsidie verminderd met het bedrag, dat de reserve of voorziening naar het oordeel van burgemeester en wethouders hoger dan noodzakelijk is.
Bij toegekende subsidies op basis van afdeling 4.2.8. Awb die lager zijn dan € 5.000,00 behoeft geen verzoek om verlening plaats te vinden. Eindcontrole op de bestedingen wordt, steekproefgewijs toegepast. Toekenning is dan tevens verlening en vaststelling van de subsidie.
Het college kan regels stellen over het door hem verlenen van vrijstelling van de verplichtingen als bedoeld in artikel 4:78, eerste tot en met vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht. In ieder geval zijn instelling die vallen onder artikel 13 vrijgesteld van deze verplichtingen.
Aldus besloten in openbare raadsvergadering van 20 september 2007
de griffier, J.van Ditmarsch
de voorzitter, Mr. D. Bijl
Deze verordening moet gezien worden als een aanvulling op van wat in de titels 4.2 (subsidies) en 4.3 (beleidsregels) van Algemene wet bestuursrecht (Awb) opgenomen is. In de verordening is niet opgenomen wat in de Awb als dwingend recht is beschreven. Als bijlage treft u de belangrijkste artikelen uit de Awb aan. De verordening is zo kort mogelijk gehouden.
Om de reikwijdte van een verordening te kunnen bepalen moeten de te subsidiëren activiteiten worden beschreven (Awb 4:23). Het is toegestaan om in de verordening te volstaan met een globale aanduiding van beleidsvelden mits de nadere uitwerking van criteria, waaraan moet worden voldaan om voor deze subsidie op deze beleidsterreinen in aanmerking te komen, is opgenomen beleidsregels.
De rode draad in de verordening is NIET de procedure die gevolgd moet worden: indiening, verlening en vaststelling. Deze onderdelen zijn in de Awb al uitgebreid beschreven. Dit is ook de reden dat de vorige verordening is ingetrokken. Deze bevatte veel procedureregels die in de Awb zijn benoemd. Wel zijn een aantal bevoegdheden met name de delegatie van bevoegdheden naar het college opgenomen.
In de Awb worden termijnen genoemd die bij het afhandelen van een subsidieaanvraag in acht genomen moeten worden. Een afwijkende termijn ten opzichte van de Awb voor het indienen van de subsidieaanvraag is in de verordening opgenomen zodat de cyclus van de gemeentebegroting gevolgd kan worden.
Was het in het verleden niet mogelijk een subsidie te weigeren op grond van het feit dat er geen geld meer beschikbaar was, de Awb maakt dat nu wel mogelijk door het instellen van een subsidieplafond door de gemeenteraad. Door het programma vast te stellen stelt de gemeenteraad tevens de maximaal beschikbare subsidie vast.
Aangezien de procedures omtrent bezwaar en beroep in Hoofdstuk 6 van de Awb geregeld zijn is in de verordening daaromtrent niets opgenomen. In deze toelichting worden naast een artikel gewijze toelichting in deel 3 de artikelen uit Awb weergegeven met een toelichting.
2. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
In dit artikel wordt verwezen naar afdeling 4.2.8. Deze afdeling is speciaal bedoeld voor subsidies per boekjaar. Dit is een facultatieve regeling en de raad moet dit artikel expliciet bij verordening van toepassing verklaren.
De toekenning van ledensubsidie vindt plaats op basis van een aparte systematiek. Daarom kan niet zonder verordening subsidie toegekend worden. De systematiek van toekenning van ledensubsidie dient in deze verordening te worden vastgelegd. Dit gebeurt in dit artikel. Tevens wordt de berekeningswijze aangegeven.
In dit artikel worden slechts een beperkt aantal begrippen die in de verordening worden gehanteerd nader omschreven. De overige begrippen zijn in de Awb omschreven.
In een aantal gevallen is de bevoegdheid voor het afhandelen van processen gedelegeerd aan het college. Dit zorgt er voor dat een aantal verzoeken sneller kan worden afgehandeld.
De raad legt in dit artikel vast dat hij alleen instellingen wenst te subsidiëren die in belang van de plaatselijke gemeenschap functioneren. Daarnaast worden een aantal algemene voorwaarden opgenomen.
In deze verordening wordt, analoog aan artikel 4:66 van de Awb, in principe subsidie verleend aan een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid. Er wordt de mogelijkheid geboden om in bijzondere gevallen ook aan natuurlijke personen subsidie te verlenen.
In dit artikel wordt de indieningstermijn van 1 mei geregeld voor het indien van aanvragen. Wettelijk is deze termijn 1 oktober van ieder jaar( 4:60 Awb). Bij verordening wijken we af om de begrotingscyclus beter te kunnen volgen.
Bij de jaarlijkse vaststelling van de welzijnssubsidies (ook wel welzijnsprogramma genoemd) stelt de gemeenteraad de beleidsvoornemens en een overzicht van de activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen vast. Tevens geeft het subsidieprogramma het subsidieplafond aan zowel in totaliteit als per werkveld. Ook wordt in het subsidieprogramma de verdeling van de subsidies over de verschillende activiteiten per werkveld geregeld. In het programma wordt ook het plafond voor eenmalige subsidies geregeld.
Dit artikel is opgenomen omdat het in onze gemeente niet gebruikelijk is met een zekere regelmaat een verslag te maken over de effectiviteit van de verleende subsidies.
Omdat ledensubsidies op basis van bijzondere systematiek worden toegekend, wordt hier ook aandacht besteed aan de noodzakelijke documenten die nodig zijn voor het bepalen van de hoogte van deze subsidie.
In de artikelen 4:25 en 4:35 van de Awb wordt al een aantal weigeringsgronden opgesomd. Daarnaast bevat artikel 10 van deze verordening nog enkele weigeringsgronden die aanvullend zijn op die in de Awb.
Omdat in deze gemeente een rekenkamercommissie is ingesteld is dit artikel opgenomen.
Er is een ruime regeling voor vermogensvorming opgenomen. Dit is met name voor de muziekverengingen vanwege het aanwezig instrumentarium/materiaal zo geformuleerd.
Om de afronding van de subsidies te vereenvoudigen zijn voor subsidies vereenvoudigde regels opgenomen.
De Awb legt iedere instelling de verplichting op een accountantverklaring in te leveren. Instellingen die onder de werking van artikel 13 vallen zijn vanwege de prijs van accountantsverklaring uitgezonderd van deze verplichting.