Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Gelrepas gemeente Overbetuwe 2013 |
Citeertitel | Regeling Gelrepas gemeente Overbetuwe 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Regeling Gelrepas 131112.pdf |
Geen.
Gemeentewet artikel 108
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2014 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 12-11-2013 www.officielebekendmakingen.nl gemeenteblad 17 januari 2014, nr. 2293 | 13bwb00086 |
Onderwerp: Regeling GelrePas gemeente Overbetuwe 2013
Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;
gelezen het besluit van de raad van de gemeente Overbetuwe van 10 september 2013, waarbij de nota ‘Arm in Arm’ is vastgesteld;
gelezen het advies van de Participatieraad van 4 oktober 2013;
Artikel 6 Einde recht op GelrePas
Het recht op de GelrePas eindigt als de houder van de GelrePas:
Burgemeester en wethouders kunnen één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van het laten participeren van belanghebbenden in de samenleving, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling GelrePas gemeente Overbetuwe 2013.
Aldus besloten in de vergadering van 12 november 2013.
In de door de gemeenteraad op 10 september 2013 vastgestelde nota minimabeleid Arm in Arm worden vier pijlers van het nieuwe minimabeleid benoemd. Dit zijn de volgende:
Individuele bijzondere bijstand.
Deze regeling geeft een basis voor de GelrePas.
GelrePas in plaats van Declaratiefonds
Belangrijke pijler binnen het Overbetuwse minimabeleid was het Declaratiefonds. Dit fonds had tot doel inwoners van de gemeente Overbetuwe met een laag inkomen in staat te stellen te participeren in de samenleving, waaronder het deelnemen aan sociaal-culturele en sportieve activiteiten.
Uit de nota Arm in Arm blijkt dat bovenstaand doel van het minimabeleid niet optimaal werd bereikt door het Declaratiefonds. Er was onvoldoende garantie dat de bijdrage uit het Declaratiefonds ook daadwerkelijk zorgde voor meer participatie. Met het invoeren van een kortingspas is het verband tussen geldelijke steun van de gemeente en verhoging van de participatie van minima beter gewaarborgd.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In het eerste lid van dit artikel hebben wij expliciet vastgelegd dat burgemeester en wethouders de GelrePas alleen verstrekken aan personen die hun hoofdverblijf hebben in én zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Overbetuwe. Deze vaststelling is nodig, omdat artikel 40 van de Wet werk en bijstand (hierna: de wet) wel automatisch van toepassing is bij het verstrekken van bijzondere bijstand, maar niet bij het verstrekken van een bijdrage op grond van gemeentelijk minimabeleid.
De inkomensgrens voor het recht op de GelrePas stellen wij in deze regeling vast op 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm (en eventuele toeslagen en verlagingen). Hiermee sluit de regeling aan bij de inkomensgrens die wij hanteren in het kader van verstrekking van het persoonlijk minimabudget (langdurigheidstoeslag).
Artikel 4 Geen recht op GelrePas
Dit artikel geeft aan dat er geen recht op de GelrePas bestaat voor personen die geen recht op bijstand hebben (onderdeel a.). Het gaat in de eerste plaats om personen die geen verblijfstitel hebben, op basis waarvan zij met een Nederlander gelijk gesteld worden.
Verder bestaat er geen recht op de GelrePas voor personen die op de peildatum op grond van artikel 13, eerste lid van de wet zijn uitgesloten van het recht op bijstand (gedetineerden, minderjarigen e.d.). De zinsnede ‘op de peildatum’ is in dit onderdeel toegevoegd om te voorkomen dat iemand die ooit te lang op vakantie in het buitenland is geweest (artikel 13, eerste lid, aanhef en onder e van de wet), niet meer in aanmerking zou kunnen komen voor de GelrePas.
In de nota Arm in Arm is ook vastgelegd dat kinderen tot 4 jaar geen pas ontvangen, omdat de meeste activiteiten voor hen gratis zijn. Dit is neergelegd in onderdeel b. van dit artikel.
Onderdeel c. van dit artikel bepaalt dat studenten niet in aanmerking komen voor de GelrePas. Dit is in overeenstemming met hetgeen de nota Arm in Arm over deze groep stelt.
Artikel 5 Verstrekking GelrePas
De nota Arm in Arm stelt het volgende: ‘Klanten met een WWB-uitkering krijgen de pas automatisch toegestuurd. Inwoners met een inkomen tussen de 100 en 110% van de geldende bijstandsnorm moeten de pas zelf aanvragen’. Er is een aanvraagformulier beschikbaar. In dit artikel leggen we deze in de nota genoemde uitgangspunten vast.
Artikel 6 Einde recht op GelrePas
Zodra niet meer voldaan aan de voorwaarden voor het recht hebben op de GelrePas of de houder van de GelrePas niet meer woonachtig is in de gemeente, eindigt het recht op de GelrePas.
Dit artikel opent de mogelijkheid om, in gevallen waarin toepassing van de regeling – gegeven het doel en strekking ervan – een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, (een onderdeel van) de regeling buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken. De toepassing van deze mogelijkheid beperkt zich overigens wel tot het op het moment van het vaststellen van deze regeling niet voorziene gevallen en tot (eventuele) onbillijkheden van overwegende aard. De te treffen voorziening, waarin de regeling dus niet voorziet, moet wel binnen de doelstelling van de regeling passen. Ook moeten we de regeling hier vervolgens op aanpassen, omdat het immers een voorzienbaar geval is geworden.