Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies gemeente Medemblik 2014 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies gemeente Medemblik 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Griffie |
Deze regeling is vervangen door de Verordening op de raadscommissies gemeente Medemblik 2016.
De Verordening op de raadscommissies van de gemeente Medemblik 2013 vastgesteld op 13 december 2012 ingetrokken.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-01-2014 | 30-12-2016 | nieuwe regeling | 12-12-2013 Digitaal gemeenteblad, 02-01-2014 | IVR-13-02088 |
Hoofdstuk 2. Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2. Instelling en werkwijze raadscommissies
Het is mogelijk voorafgaand aan de oriënterende commissie tot uiterlijk de zondagavond voor de commissievergadering schriftelijke technische vragen in te dienen via de griffie. De portefeuillehouder zal deze vragen mondeling beantwoorden tijdens de commissievergadering. Vragen die mondeling tijdens de behandeling van een agendapunt gesteld worden en niet direct door de portefeuillehouder beantwoord kunnen worden, zullen schriftelijk door de commissiegriffier worden aangereikt aan de organisatie. Beantwoording vindt schriftelijk plaats in ieder geval vóór de behandeling in de meningvormende raadsbrede commissie van het onderwerp.
De in het eerste lid genoemde leden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd. In totaal kunnen zes personen per fractie als lid van de raadscommissies worden voorgedragen. De leden dienen tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de betreffende fractie. Indien de fractie uit meer dan zes raadsleden bestaat kunnen alle raadsleden voorgedragen worden voor benoeming tot commissielid. Voor de fracties die één of meer commissievoorzitters of plv. commissievoorzitters leveren is het tevens toegestaan per geleverde (plv) commissievoorzitter een commissielid, niet zijnde raadslid, voor te dragen.
Drie voorzitters en drie plaatsvervangend voorzitters worden benoemd door en vanuit de raad voor de duur van een zittingsperiode van de raad. Als een voorzitter vertrekt dan zal hij vervangen worden door de plaatsvervangend voorzitter van de betreffende commissie. Voor de dan ontstane vacature plaatsvervangend voorzitter wordt een nieuwe persoon door de raad benoemd.
Paragraaf 1. Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
De vergaderingen van de oriënterende raadscommissies vinden plaats in het gemeentehuis en zijn verdeeld in twee tijdblokken, te weten van 19.30 tot 20.30 uur en van 20.45 tot een eindtijd van 22.30 uur. De commissie kan na een verzoek daartoe van de voorzitter, bij meerderheid van stemmen, bepalen dat tot uiterlijk 23.00 uur wordt vergaderd.
Ter kennisgeving wordt een lijst met informatienota’s, die zijn binnengekomen in de periode tussen twee raadsbrede meningvormende commissievergaderingen in, bij de agenda van de raadsbrede meningvormende commissie gevoegd. Over de informatienota’s wordt inhoudelijk niet gesproken. Als een commissielid een informatienota wil agenderen voor een oriënterende commissievergadering dan dient hij hiertoe een bespreeknotitie in bij de griffie, volgens het format dat daarvoor vastgesteld is, met het verzoek de informatienota te agenderen. De griffie legt het verzoek voor aan de agendacommissie. De agendacommissie bepaalt voor welke vergadering de bespreeknotitie en informatienota geagendeerd zullen worden.
Ter kennisgeving wordt de lijst met toezeggingen voor de betreffende commissies op de agenda geplaatst. Over de toezeggingen wordt niet inhoudelijk gesproken. Als een commissielid een toezegging wil agenderen voor een oriënterende commissievergadering dan dient hij hiertoe een bespreeknotitie in, volgens het format zoals dat ook onder lid 6 wordt bedoeld, bij de griffie met het verzoek de toezegging te agenderen. De griffie legt het verzoek voor aan de agendacommissie. De agendacommissie bepaalt voor welke vergadering de behandeling van de bespreeknotitie zal worden geagendeerd.
Tijdens behandeling in oriënterende fase van het agendapunt “actieve informatie van het college” informeert het college de commissieleden over de stand van zaken van een bepaald onderwerp. De leden van de commissie kunnen hier verduidelijkende vragen stellen. Aan deze bespreking kan het college geen besluitvorming ontlenen.
Artikel 12. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2. Orde der vergadering
Artikel 15. Spreekrecht burgers
Om van het spreekrecht gebruik te maken tijdens het Rondetafelgesprek meldt diegene zich uiterlijk 48 uur voor de vergadering aan bij de griffie onder vermelding van naam, adres, telefoonnummer, emailadres en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren. De griffie draagt er zorg voor dat de raads- en commissieleden uiterlijk 24 uur van tevoren op de hoogte worden gesteld van de aanvraag voor inspreken tijdens een Rondetafelgesprek. Het Rondetafelgesprek wordt gepland om 19.00 uur voorafgaand aan de raadsbrede meningvormende commissie. Als zich geen insprekers hebben gemeld, gaat het Rondetafelgesprek niet door.
Insprekers krijgen in de oriënterende fase de gelegenheid om maximaal vijf minuten in te spreken. De totale inspreekperiode is een half uur. Als er meer dan 6 insprekers zijn, wordt de totale inspreektijd van maximaal een half uur verdeeld over de insprekers. Na het inspreken krijgen de commissieleden de gelegenheid verduidelijkende vragen te stellen aan de inspreker.
Artikel 16. Uitkomst van de behandeling van een onderwerp
Als een verzoek zoals bedoeld onder artikel 16 lid 2 wordt ingediend, zullen deaanwezige fracties hierover stemmen (iedere fractie heeft één stem). Bij het staken van de stemmen of meerderheid van stemmen zal het verzoek worden ingediend bij het college dan wel wordt het collegeverzoek ingewilligd. Als het college of de
commissie niet wil overgaan tot het teruggeven van het voorstel in handen van het college, dan zal het voorstel het normale traject tot en met besluitvorming in de raad doorlopen. De raad neemt dan een besluit over aannemen, verwerpen of teruggeven in handen van het college.
Als besloten wordt een voorstel terug te geven in handen van het college dan komt het
terug in een volgende oriënterende commissie om vervolgens het normale traject naar
besluitvorming te doorlopen. Het voorstel wordt geagendeerd volgens de normale
procedure als het opnieuw (mogelijk gecorrigeerd) door het college is aangeboden.
Artikel 19. Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin dit plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Hoofdstuk 5. Besloten vergadering
Tot beslotenheid van een vergadering wordt gekomen op basis van artikel 23 uit de Gemeentewet.
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 23. Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6. Toehoorders en pers
Artikel 25. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 26. Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.