Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beuningen

Reclamebeleid 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeuningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReclamebeleid 2013
CiteertitelReclamebeleid 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenGebiedskaart Gebiedskaart Gebiedskaart

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Woningwet artikel 12
  2. Algemene Plaatselijke Verordening, artikelen 2:10 en 4:15
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-01-2014Nieuwe regeling

21-01-2014

Overheid.nl>Gemeenteblad, 31 januari 2014;Beuningen.nl, 27 januari 2014

BW13.01492

Tekst van de regeling

Intitulé

Reclamebeleid 2013

 

 

De uitingen zijn vergunningvrij te plaatsen.

Reclamebeleid gemeente Beuningen2013

 

Inhoudsopgave

1 Inleiding

§1.1 Aanleiding

§1.2 Doelstelling reclame maken in Beuningen

§1.3 Afbakening

§1.4 Leeswijzer

2 Uitgangspunten beleidsregels reclame gemeente Beuningen

3 Toetscriteria voor reclame-uitingen

§3.1 Inleiding

§3.2 Juridische status

§3.3 Stroomschema

§3.4 Algemene criteria, geldend voor alle reclame-uitingen

4 Gebiedsspecifieke criteria

5 Criteria voor aan huis gebonden bedrijven (ongeacht locatie)

6 Tijdelijke Reclame-uitingen

7 Afwijken van de criteria

8 Handhaving

9 Overgangsrecht

 

Bijlage I: Voorbeelden van de reclamevormen

Bijlage II: GebiedskaartenGebiedskaart

Bijlage III: Locaties van gemeentelijke voorzieningen en plaatsing sandwich- en driehoeksborden

Bijlage IV: Grenswaarden lichtemissie

 

1 Inleiding

 

§1.1 Aanleiding

 

De gemeente Beuningen is een gebied met grote, middelgrote en kleine bedrijven. Om hun diensten en producten onder de aandacht te brengen, maken zij gebruik van communicatiemiddelen. Deze notitie beschrijft één van de meest gebruikte: de reclame-uiting.

 

Reclame is een publieke aanprijzing van een bedrijf, een product of dienst ; h et geheel van middelen dat men inzet om de verkoop te bevorderen of om iets aan te kondigen .

 

Voor het maximale effect moet reclame opvallen. Dat kan door verschillende formaten te gebruiken, maar ook de plaats en uitvoering zijn belangrijk. De gemeente Beuningen vindt het belangrijk om reclame-uitingen in redelijke regels vast te leggen om wildgroei te voorkomen.

 

§1.2 Doelstelling reclame maken in Beuningen

 

De doelstelling van het reclamebeleid van de gemeente Beuningen is:

Verantwoorde en beheersbare reclame-uitingen in de openbare ruimte en op particulier terrein. Het nastreven van een balans tussen de ruimtelijke kwaliteit enerzijds en de belangen van de ondernemers anderzijds.

Dit wordt bereikt door:

  • 1.

    Transparantie over de eisen die de gemeente stelt aan reclame-uitingen;

  • 2.

    Duidelijke en eenvoudige richtlijnen voor de beoordeling en handhaving van omgevingsvergunningaanvragen;

  • 3.

    Toetscriteria voor niet omgevingsvergunningplichtige reclame-uitingen. Basis voor handhaving achteraf (via bepalingen uit de APV);

  • 4.

    Een adequate handhaving;

  • 5.

    Een breed communicatietraject.

 

§1.3 Afbakening

 

We stellen geen regels die in strijd zijn met artikel 7 van de Grondwet (vrijheid van meningsuiting) of zaken die gelegen zijn in de privésfeer. Daarom gaat dit beleidsdocument over handelsreclame, zichtbaar vanaf het openbaar toegankelijke gebied (openbaar groen, water en weg). Het betreft reclame met een commerciële doelstelling. Dit is reclame van personen en/of bedrijven die als doel hebben winst te maken. Daarnaast worden gerelateerde onderwerpen zoals aankondigingen van particulieren en/of bedrijven, wegwijsborden en politieke uitingen meegenomen.

 

§1.4 Leeswijzer

 

Hoofdstuk 2 beschrijft de uitgangspunten voor de beleidsregels. In hoofdstuk 3 staan de toetscriteria voor de verschillende reclame-uitingen. Hoofdstuk 4 gaat in op de gebiedsspecifieke criteria. Hoofdstuk 5 geeft de criteria voor aan-huis-gebonden bedrijven weer. Hoofdstuk 6 gaat over de (tijdelijke) reclame-uitingen op of boven openbare grond. Hoofdstuk 7 beschrijft het afwijken van de criteria. Hoofdstuk 8 gaat in op het handhavend optreden tegen illegaal geplaatste reclame-uitingen. Hoofdstuk 9 beschrijft het overgangsrecht. In de bijlagen zijn onder andere de gebiedskaarten en definities van de genoemde reclame-uitingen opgenomen.

 

2 Uitgangspunten beleidsregels reclame gemeente Beuningen

  • ·

    Balans tussen ruimtelijke en economische belangen

  • ·

    Vertrouwen in en beroep op eigen verantwoordelijkheid voor inwoners en ondernemers

  • ·

    Welstandsadvies van de Commissie ruimtelijke kwaliteit is niet noodzakelijk meer

  • ·

    Model van algemeen geldende regels; alleen vergunningsplicht indien wettelijk bepaald

  • ·

    Onderscheid tussen gebieden

  • ·

    Onderscheid permanente en tijdelijke reclame

  • ·

    Zo min mogelijk regeldruk en zo toegankelijk mogelijk

 

3 Toetscriteria voor reclame-uitingen

 

§3.1 Inleiding

 

In dit hoofdstuk staan de toetscriteria voor reclame-uitingen. Paragraaf 3.2 beschrijft de juridische status van de criteria. Paragraaf 3.3 bevat een stroomschema, waaruit wordt afgelezen welke toetsing voor welke reclame-uiting geldt. Paragraaf 3.4 schetst de algemene criteria. Deze vormen de basis waaraan alle reclame-uitingen moeten voldoen, tenzij anders aangegeven bij de gebied specifieke criteria.

Op rijkswegen en provinciale wegen en bermen geldt het gemeentelijke reclamebeleid voor zover hogere regelingen daarin niet voorzien.

 

§3.2 Juridische status

De criteria hebben de status van beleidsregels (art. 4:81 Algemene wet bestuursrecht). De bevoegdheid voor de raad om deze beleidsregels te maken voor bouwwerken wordt genoemd in artikel 12a Woningwet. De criteria gelden ook als beleidsregels voor de artikelen 2:10 en 4:15 van de APV.

 

In beginsel zijn alleen de reclame-uitingen toegestaan, die genoemd worden in het reclamebeleid. Per gebied zijn vorm, reclamehoeveelheid en voorwaarden aangegeven. Als een reclame-uiting niet past binnen de criteria of er is geen vergunning afgegeven, is plaatsing in principe niet toegestaan en wordt in overleg bekeken wat de mogelijkheden zijn. Bij een bijzondere situatie (bijvoorbeeld bij een monument), waarbij twijfel bestaat over de toepasbaarheid van de criteria wordt de aanvraag beoordeeld door de monumentencommissie.

 

§3.3 Stroomschema

 

In het stroomschema wordt het toepasselijke beleid voor de reclame-uiting beoordeeld.

 

Hoe werkt het?

 

Loop het stroomschema door en bepaal daarmee of een omgevingsvergunning, een ontheffing van de APV nodig is of dat uw uiting vergunningvrij is.

 

In het stroomschema leest men welk toetsingskader van toepassing is op de reclame-uiting. De wetgever is niet geheel volledig in de definities van “bouwen’ en “bouwwerk”. Via jurisprudentie wordt dit nader ingevuld. Wij sluiten zoveel mogelijk hierbij aan. Een uitputtende lijst met bouwwerken is niet mogelijk. Niet alle mogelijke situaties zijn op voorhand te bedenken. Als voor de reclame-uiting een omgevingsvergunning (activiteit bouwen) moet worden aangevraagd, vindt onder meer toetsing plaats aan het bestemmingsplan, de bouwverordening en het bouwbesluit. Bij een monument moet altijd een omgevingsvergunning voor de activiteit “bouwen” en voor de activiteit “veranderen van een monument” worden aangevraagd.

 

§3.4 Algemene criteria, geldend voor alle reclame-uitingen

 

De algemene richtlijnen gelden voor ieder type reclame-uiting en gebied binnen de gemeente Beuningen. Zij dienen als basis voor de beoordeling van reclame-uitingen. Afwijken kan als dit wordt aangegeven bij de gebied specifieke criteria.

 

De gemeente behoudt zich het recht om reclame-uitingen die als intimiderend, beledigend of discriminerend wordt ervaren of aanstootgevend is te weigeren of te verwijderen. Dit geldt ook voor reclame-uitingen die het uitzicht voor de omgeving, derden en hulpdiensten belemmeren.

 

3. 4. 1 Functioneel/technisch

 

Reclame-uitingen zijn toegestaan als deze een rechtstreeks verband hebben met de activiteiten die in het pand of op het perceel plaatsvinden, met uitzondering van:

  • 1.

    Reclame in bushokjes, reclame in plattegrond informatiekasten en reclame in mupi’s, driehoeksborden en sandwichborden op openbare grond;

  • 2.

    Reclame-uitingen op sportterreinen, tijdelijke sponsorreclames bij evenementen of aankondigingen van evenementen.

3. 4.2 Verkeersveiligheid en hinder

 

Een reclame-uiting mag geen overlast of hinder veroorzaken voor derden en/of de veiligheid in gevaar brengen. Daarom gelden de volgende eisen:

  • 1.

    Reclame en stoepborden op de weg of los aan de gevel (vlaggen e.d.) zijn alleen toegestaan tijdens openingstijden;

  • 2.

    Uitstekende reclameobjecten aan de gevel worden niet lager dan 2,30 m boven fietspad en trottoir geplaatst, gemeten vanaf de onderzijde van het reclameobject (i.v.m. doorloophoogte) en minimaal 0,60 m van de rijbaan;

  • 3.

    Reclameobjecten boven de rijbaan of boven de strook van 0,60 m vanaf de rijbaan, worden niet lager dan 4,20 m geplaatst, gemeten vanaf de onderzijde van het reclameobject;

  • 4.

    Reclames zo plaatsen dat er geen hinder is voor minder validen (voertuigen);

  • 5.

    Reclames op of boven de weg mogen de zichtbaarheid van de kleuren van verkeerslichten of andere verkeersaanduidingen niet aantasten;

 

3. 4.3 Verlichte reclame-uitingen

 

Het aanlichten van reclame-uitingen of gebouwen is toegestaan, als deze voldoen aan:

  • 1.

    De “Algemene richtlijnen betreffende lichthinder” van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV)” en de “Handleiding omgang met luminanties ter voorkoming van lichthinder voor Algemene Maatregel van Bestuur”. Zie bijlage IV voor de relevante tabellen.

  • 2.

    Reclame-uitingen veroorzaken geen geluidshinder, zijn niet verblindend, knipperen niet, bewegen en/of veranderen niet te snel, bevatten geen reflecterende en/of fluorescerende kleuren en lichtkranten met veranderlijk of intimiderend licht zijn niet toegestaan.

 

3.4 .4 Afstemming van de reclame in haar omgeving

  • 1.

    Maak voor het doen van reclame-uitingen zoveel mogelijk gebruik van bestaande voorzieningen;

  • 2.

    Gevelreclames moeten qua vormgeving, afmetingen en plaatsing op de gevelopzet afgestemd worden. Daarnaast moet de samenhang en structuur van de gevel behouden blijven;

 

3. 4.5 Reclame-uitingen op verdiepingen

 

Reclame-uitingen op daken zijn niet toegestaan.

 

4 Gebiedsspecifieke criteria

 

Aanvullend op de algemene criteria gelden voor bepaalde gebieden gebiedsspecifieke criteria. De gemeente bestaat uit verschillende woon- en werkgebieden. Al deze verschillende gebieden zijn te onderscheiden doordat ze in zichzelf samenhangend zijn en daarbij kenmerkende stedenbouwkundige en architectonische eigenschappen vertonen. De gemeente Beuningen hanteert gebiedsgericht beleid. De gebiedsgerichte richtlijnen komen voort uit het beginsel dat reclame- objecten moeten passen bij het karakter en uitstraling van de omgeving. Hoe kwetsbaarder een gebied, hoe groter de invloed van reclame op het straatbeeld. Het is dan ook vanzelfsprekend dat in kwetsbare gebieden, zoals het buitengebied, meer beperkingen gelden voor reclameobjecten.

 

Voor monumenten en bedrijven aan huis gelden de gebiedsspecifieke criteria niet. De criteria voor aan-huis-gebonden bedrijven staan in hoofdstuk 5. Reclame-uitingen in, op, bij of aan een gemeentelijk- of rijksmonument worden altijd voorgelegd aan de Commissie ruimtelijke kwaliteit en de monumentendeskundige.

 

Er zijn 3 soorten gebieden Gebiedskaart te onderscheiden waarvoor dezelfde criteria gelden namelijk:

 

Gebied 1: Centrumgebieden en bedrijfsterreinen

Gebied 2: Buitengebied, woongebied, groengebieden en recreatieterreinen

Gebied 3: Sportterreinen

 

Reclamecriteria voor gebied 1:

centrumgebieden en bedrijventerreinen (zie bijlage II voor gebiedskaarten)

Deze criteria gelden niet voor aan huis gebonden bedrijven (met woonbestemming). De criteria hiervoor zijn te vinden in hoofdstuk 5.

 

4.1 Bord(en) plat aan de gevel of reclameframe(s)

 

Een bord is een bouwwerk en hierdoor Wab o-vergunningplichtig; vraag hiervoor een omgevings vergunning aan.

Hoeveel: de reclame-uiting(en) mogen maximaal 25% van de gevel beslaan

Waar: op alle gevels die naar een openbaar gebied gekeerd zijn

 

4. 2 Reclamezuil

 

Een zuil is een bouwwerk en hierdoor Wab o-vergunningplichtig; vraag hiervoor een vergunning aan.

Hoeveel: 1

Hoe: er kan een reclamezuil van maximaal 3m hoog met een grondoppervlak van 1m² geplaatst worden

 

4.3 Vlaggenmasten en vlaggenstokken

 

Een vlaggenmast is een bouwwerk en hierdoor Wab o-vergunningplichtig .

Hoe: vlaggenmasten hebben een maximale hoogte van 8 meter

 

4.4 P lakkaten op ramen of plakfolie

 

Plakkaten of folie’s zijn geen bouwwerk; voldoet u aan de criteria dan hoeft u geen melding te doen of vergunning aan te vragen.

 

Hoeveel: de plakkaten of plakfolie mogen maximaal 50% van de gevel beslaan (oppervlakte van totale folie of raamplakkaat, ongeacht de hoeveelheid reclame erop)

Waar: ramen op de begane grond

Hoe: uitgevoerd met losse plakbelettering, plakfolie of een plakkaat

4. 5 Stoepborden

 

Stoepborden zijn tijdelijke bouwwerken; voldoet u aan de criteria dan hoeft u geen melding te doen of vergunning aan te vragen.

 

Hoe: Zo mogelijk wordt een stoepbord geplaatst in lijn met andere objecten, zoals bosschages, fietsenstallingen, lichtmasten e.d. Als dit niet mogelijk is, wordt het bord maximaal 1,25 m buiten de gevel geplaatst, tenzij de breedte van de weg dit niet toelaat in verband met een vrije doorgangsstrook van minimaal 3,50 m breed voor het verkeer en hulpverlenende diensten of een vrije doorgangsstrook van 1,50 voor voetgangersverkeer. In dat geval is een stoepbord niet mogelijk.

 

4. 6 Wegwijsborden voor aanduiding bedrijven op bedrijventerreinen of bedrijfsverzamelgebouwen

 

Een wegwijsbord is een bouwwerk en hierdoor Wab o-vergunningplichtig; vraag hiervoor een vergunning aan.

 

Hoeveel: 1 per invalsweg

Waar: aan invalswegen en bij bedrijfsverzamelgebouwen/bedrijventerreinen op plaatsen met

behoud van uitzicht op of vanaf de openbare ruimte en op eigen grond

Hoe: afmetingen van het bord is 1m² en de maximale hoogte zoals het bestemmingsplan voorschrijft. Het bord is hetzelfde vormgegeven zoals de uniforme borden van bedrijventerrein ‘De Schoenaker’.

Uitzonderingen

 

 

4.7Uitzondering voor horeca-instellingen (alle eet- en drinkgelegenheden en hotels): bord van een bierbrouwer of frisdrankproducent

 

Een bord haaks op de gevel is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig; vraag hiervoor een vergunning aan.

 

Hoeveel: 1

Waar: haaks op de gevel

Hoe: maximaal 1m²

 

4.8Uitzonderingen in het centrumgebied

 

Het is niet mogelijk om vrijstaande vlaggenmasten en zuiltjes te plaatsen in het centrumgebied.

Reclamecriteria voor gebied 2:

Buitengebied, woongebied, groengebieden en recreatieterreinen (zie bijlage II voor gebiedskaarten)

Deze criteria gelden niet voor aan huis gebonden bedrijven (met woonbestemming). De criteria hiervoor zijn te vinden in hoofdstuk 5.

 

4.9Bord(en) plat aan de gevel of reclameframe(s)

 

Een uiting plat op de gevel is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig; vraag hiervoor een vergunning aan.

 

Hoeveel: 2 reclame-uitingen

Waar: op de gevel

Hoe: maximaal 25% van de lengte van de gevel (maximaal 4 meter) en 0.5m hoog

 

4. 10 Reclamezuil

Een zuil is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig; vraag hiervoor een vergunning aan.

Hoeveel: 1

Hoe: maximaal 1 meter hoog (gemeten van het maaiveld) en maximaal 0.5 m²

 

4. 11 Vlaggenmasten en vlaggenstokken

Een vlaggenmast is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig; vraag voor de mast een vergunning aan. De twee vlaggenstokken zijn vergunningvrij

 

Hoeveel: 2 vlaggenmasten (waarvan 1 vergunningvrij) en 2 vlaggenstokken

Hoe: vlaggenmasten hebben een maximale hoogte van 8 meter

 

4. 12 Stoepborden

 

Stoepborden zijn tijdelijke bouwwerken; voldoet u aan de criteria dan hoeft u geen melding te doen of vergunning aan te vragen.

Hoe: Zo mogelijk wordt een stoepbord geplaatst in lijn met andere objecten, zoals bosschages, fietsenstallingen, lichtmasten e.d. Als dit niet mogelijk is, wordt het bord maximaal 1,25 m buiten de gevel geplaatst, tenzij de breedte van de weg dit niet toelaat in verband met een vrije doorgangsstrook van minimaal 3,50 m breed voor het verkeer en hulpverlenende diensten of een vrije doorgangsstrook van 1,50 voor voetgangersverkeer. In dat geval is een stoepbord niet mogelijk.

 

4. 13 Uitzondering voor horeca-instellingen (alle eet- en drinkgelegenheden

en hotels): bord van een bierbrouwer of frisdrankproducent

 

Een bord haaks op de gevel is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig; vraag hiervoor een vergunning aan.

 

Hoeveel: 1

Waar: haaks op de gevel

Hoe: maximaal 1m²

Reclamecriteria voor gebied 3:

sportterreinen (zie bijlage II voor gebiedskaarten)

 

Voor alle hieronder genoemde reclame-uitingen is een omgevingsvergunning nodig.

 

4. 14 Naam aanduidingen

 

Hoeveel:

Waar: per hoofdgebouw op de gevel (ook als meerdere verenigingen van één hoofdgebouw gebruik maken

Hoe: plat op de gevel en het bord dient te passen binnen de contouren van het gebouw. De uiting mag ook op een vrijstaande zuil of bord. De zuil of bord moet passen binnen de maximale afmeting van 3 m² in het verticale vlak gemeten. De naam aanduidingen mogen alleen de naam van het sportcomplex en/of de verenigingen bevatten en bestaan uit individueel verlichte letters en/of lichtbakken

 

4. 15 Bord van een bierbrouwer of frisdrankproducent: alleen bij horecavoorzieningen

 

Hoeveel: 1

Waar: haaks op de gevel

Hoe: 1 m breed en 1 m hoog

 

4. 16 Scorebord en/of aankondigingsbord

 

Hoeveel: 1 scorebord en/of 1 aankondigingsbord

Waar: bij elk veld

Hoe: maximaal 2 meter breed en maximaal 3 meter hoog waarbij één zijde van het bord gebruikt mag worden. De hoogte van de stellage is in het bestemmingsplan bepaald.

 

4. 17 Borden rondom de sportvelden

 

Hoe: maximaal 1 m hoog.De borden mogen geplaatst worden op stellages van maximaal 2 m hoog. De borden moeten minimaal 0,2 m van de grond geplaatst worden i.v.m. onderhoud van de velden.

 

4. 18 Vlaggenmasten en vlaggenstokken

 

Een vlaggenmast is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig.

Hoe: vlaggenmasten hebben een maximale hoogte van 8 meter

 

4. 19 Reclamebord of zuil bij entree

 

Hoeveel: 1 bord of zuil bij elke entree

Hoe: binnen de maximale afmeting van 3 m² in het verticale vlak en de naam van sportvereniging of sportcomplex moet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg

 

4.20 Reclame op tribune-overkapping

 

Waar: tegen de bovenrand van de tribune-overkapping

Hoe: reclame mag niet boven of onder de luifel uitsteken en is plat aan de overkapping bevestigd

 

4.2 1 Reclame op/aan/boven dug-outs

 

Hoeveel: 1 reclame-uiting per dug-out

Hoe: binnen de contouren van de dakrand van de dug-out en in afmeting en uitstraling in een zekere mate ondergeschikt aan de dug-out. Aan de achterkant en zijkant wordt reclame op de grond geplaatst, maximaal 1m hoog en afgestemd op de borden die om het veld heen staan.

 

4.2 2 Ballenvangers

 

Mogen reclame-uitingen bevatten zolang deze niet de constructie van de ballenvangers negatief beïnvloeden.

 

5 Criteria voor aan huis gebonden bedrijven (ongeacht locatie)

 

5.1 Bord(en) plat aan de gevel of reclameframe(s)

 

Indien u voldoet aan de criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

 

Hoeveel: 1

Waar: op de gevel

Hoe: 0,5m²

 

5 .2 Reclamezuil

Een zuil is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig; vraag hiervoor een vergunning aan.

 

Hoeveel: 1

Hoe: maximaal 1 meter hoog (gemeten van het maaiveld) en maximaal 0.5 m²

 

6 Tijdelijke Reclame-uitingen

 

De openbare ruimte/grond, zoals de belangrijkste routes, bermen, parkeerterreinen en pleinen, biedt veel ruimte voor reclame-uitingen. De gemeente Beuningen heeft op een aantal locaties in de gemeente voorzieningen staan, zoals evenementenportalen en aanplakborden, waar men reclame-uitingen kan plaatsen (zie 7.1 t/m 7.4). Voor alle andere reclame-uitingen op of boven openbare grond gelden de beleidsregels.

 

Algemene criteria voor tijdelijke reclame-uitingen

  • ·

    Tussen het plaatsen van de tijdelijke reclame-uitingen zitten tussenpozen van minimaal 10 weken

  • ·

    Tijdelijke reclames zij niet lichtgevend of worden niet aangelicht.

 

Gemeentelijke voorzieningen voor reclame-uitingen

De gemeente Beuningen heeft voor het aankondigen van activiteiten verschillende voorzieningen waarvan een bedrijf of inwoner gebruik kan maken.

 

6 .1 Evenementenportalen /aankondigingsborden ( op 3 locaties in de gemeente , zie bijlage III )

 

Voor het plaatsen van deze uitingen moet ontheffing worden gevraagd.

 

6 .2 Gemeenteframes ( op 4 locaties 2 borden in de gemeente , zie bijlage III )

Voor het plaatsen van deze uitingen moet ontheffing worden gevraagd.

 

6 .3 Verkiezingsborden (op 9 locati es in de gemeente, zie bijlage III )

 

Indien u voldoet aan de criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

Voor landelijke, provinciale en gemeentelijke verkiezingen staan verkiezingsborden in de gemeente voor het aanbrengen van verkiezingsposters. Zie het onderdeel ‘politieke uitingen’ voor meer informatie.

 

6 .4 Aan plak bord ( op 4 locaties in de gemeente , zie bijlage III )

 

Deze portalen zijn bestemd voor het aankondigen van activiteiten en uiten van gedachten en gevoelens in de openbare ruimte.

 

 

6 . 5 D riehoeks- en sandwichborden

 

Voor het plaatsen van deze uitingen moet ontheffing worden gevraagd .

 

Voor deze borden zijn beleidsregels vastgesteld bij artikel 2:10 van de APV.

Hoe lang: de borden mogen maximaal twee weken blijven staan

Hoeveel: maximaal 10 borden per activiteit

Waar: de locaties waar de borden geplaatst mogen worden staan vermeld in bijlage III

 

Hoe: een uiting van handelsreclame, die een commercieel doel dient, is toegestaan mits de activiteit of het evenement binnen de gemeente Beuningen plaatsvindt. De borden moeten stevig op de grond bevestigd worden aan gemeentelijke lantaarnpalen. De borden mogen maximaal A1-formaat groot zijn. De aanvragen kan volstaan met het indienen van een melding. Voldoet het bord niet aan de regels, dan moet er alsnog een vergunning aangevraagd worden.

 

6 . 6 (Span)doeken

 

Voor het plaatsen van deze uitingen moet ontheffing worden gevraagd.

 

Hoe lang: maximaal 30 aaneengesloten dagen

Waar: boven openbare grond of op eigen terrein

Hoe: voor aankondiging van plaatselijke evenementen, voor open dagen van hogescholen, reclame voor ziekenhuizen, maatschappelijke, culturele en ideële doeleinden, landelijke campagnes zoals “de scholen zijn weer begonnen” en collecte weken.

Alle commerciële uitingen alleen plaatsen op eigen terrein.

 

6 . 7 Sponsorreclames

 

Indien u voldoet aan de onderstaande criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

 

Hoe lang: tijdens evenement

Waar: ter plaatse (op het terrein) van het evenement

 

6 . 8 Uitverkoopreclame

Indien u voldoet aan de onderstaande criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

 

Hoeveel: maximaal 1 reclame-uiting meer dan al wordt toegestaan voor het betreffende gebied (zie paragraaf 3.5 gebied specifieke criteria).

Hoe lang: tijdens de uitverkoop met een maximale duur van 10 weken en met tussenpozen van minimaal 10 weken

Waar: overeenkomstig de overige gestelde richtlijnen van het betreffende gebied

Hoe: niet-verlichte platte objecten, betrekking hebbend op gehele of gedeeltelijke als zodanig kenbare uitverkoop

 

6 .9 Steigerdoeken

Indien u voldoet aan de onderstaande criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

Hoeveel: maximaal 1 per gevel van het te renoveren of te verbouwen pand

Hoe lang: tijdens de periode dat de steigers staan

Waar: uitsluitend op steigers bij te renoveren of te verbouwen pand

Hoe: maximale oppervlakte 10m2 en niet verlicht

 

6 .10 Verkoop/verhuurborden of plakkaten op ramen

Indien u voldoet aan de onderstaande criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

Hoe lang: voor zolang zij feitelijke betekenis hebben

Waar: aan of op het perceel bij het betreffende pand of aan het pand

 

6.11 (Tijdelijke) bouwborden op openbaar gebied

Een bouwbord is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig; vraag hiervoor een vergunning aan.

Hoeveel: 1

Waar:     openbaar gebied grenzend aan het bouwterrein

 

Politieke uitingen

 

Indien u voldoet aan de onderstaande criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

 

6 . 12 Poster met politieke uitingen

 

Waar: op eigen terrein (achter het raam, deur) of de daarvoor aangewezen plakportalen in onze gemeente (zie bijlage III)

 

6 .13 Politieke uitingen op aanplakborden

 

Indien u voldoet aan de onderstaande criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

 

Hoeveel: er zijn 9 locaties aangewezen op gemeentegrond

Hoe lang: vanaf 2 maanden voordat de verkiezing plaatsvindt tot en met de verkiezingsdag

Waar: uitsluitend op de aangegeven locaties (zie bijlage III)

Hoe: maximaal A2 formaat en er mag niet geplakt worden over uitingen van andere politieke groeperingen

 

6 . 1 4 Spandoeken met politieke uitingen

 

Indien u voldoet aan de onderstaande criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

 

Waar: op eigen terrein en voor op, aan of boven een openbare plaats gelden dezelfde regels als bij (span)doeken

 

6 .1 5 Borden met politieke uitingen

 

Voor het plaatsen van deze uitingen op gemeentegrond moet ontheffing worden gevraagd. Het plaatsen van uitingen die voldoen aan onderstaande criteria op eigen terrein zijn vergunningvrij.

 

Hoe lang: maximaal 30 dagen

 

6 .16 Seizoensgebonden borden

Voor het plaatsen van deze uitingen op gemeentegrond moet ontheffing worden gevraagd. Het plaatsen van uitingen die voldoen aan onderstaande criteria op eigen terrein zijn vergunningvrij.

 

Hoeveel: 2

Wat: voor aankondiging van tijdelijke seizoensgebonden producten. Borden zoals ‘konijnen te koop’, ‘kersen te koop’ of ‘kerstbomen te koop’. Handelswaar die het gehele jaar verkocht kunnen worden vallen hier niet onder zoals ‘autobanden te koop’

Hoe lang: maximaal 2 maanden

Waar: Voor plaatsing op gemeentegrond gelden dezelfde regels als bij ‘borden voor aankondiging van en tijdens evenementen’. Daarnaast moet door de ondernemer/particulier een Klic-melding worden gedaan of zich ter plaatse geen kabels of leidingen in de grond bevinden. Voor plaatsing van een bord aan gemeentelijke objecten (lantaarnpalen e.d.) geldt ook een meldingsplicht zoals opgenomen is in de APV, artikel 2:10.

Hoe: maximaal 0,5m²

 

6 .1 7 R eclame in plattegrond - informatiekasten , mupi-reclame en reclame in bushokjes

 

Indien u voldoet aan de onderstaande criteria is de uiting vergunningvrij te plaatsen.

 

Hoeveel: 1 per locatie

Waar: het plaatsen van reclame in plattegrond-informatiekasten, mupi-reclame en reclame in bushokjes is alleen toegestaan langs door ons college aangewezen wegen en parkeergelegenheden. College kan nadere eisen stellen aan de uitvoering.

 

6.18 Billboards

 

Een billboard is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig; vraag een vergunning aan.

 

Hoeveel: 1 per locatie

Waar: het plaatsen van billboards wordt alleen toegestaan langs door ons college aangewezen wegen en parkeergelegenheden. College kan nadere eisen stellen aan de uitvoering.

 

6 .1 9 Zonwering of markiezen

 

Reclame-uitingen op zonwering of markiezen zijn vergunningsvrij.

 

6 .20 Terrasreclame

 

De regels met betrekking tot terrasreclame binnen de grenzen van het terras staan in de ‘Beleidsregels Terrassen 2013’ van de gemeente Beuningen. Dit beleid blijft van kracht.

 

6 .2 1 Naam aanduidingen van gebieden, gebouwen en terreinen

 

Een naamaanduiding is een bouwwerk en hierdoor Wabo-vergunningplichtig; vraag hiervoor een vergunning aan.

 

Hoeveel: 1

Waar: boven entree van het gebouw

Hoe: niet breder dan entreepartij en 1,50 m hoog (inclusief bevestigingsconstructie)

 

7 Afwijken van de criteria

A fwijken van de c riteria door de gemeente Beuningen

 

De gemeente Beuningen kan gemotiveerd afwijken van het reclamebeleid wanneer de uiting niet voldoet aan de omschreven criteria. Afhankelijk van uw gebouw en situatie beoordeelt de gemeente of uw uiting wel of niet geplaatst kan worden. Mocht uw plan niet akkoord worden bevonden krijgt u de mogelijkheid uw plan aan te passen. Past u het plan niet aan dan kan dit betekenen dat uw aanvraag geweigerd wordt.

 

Afwijken van de criteria volgend uit de APV

Burgemeester en wethouders moeten handelen volgens de opgestelde beleidsregels, tenzij dat voor belanghebbenden gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot het doel van de beleidsregels. Deze afwijkingsbevoegdheid is gebaseerd op art. 4:84 Algemene wet bestuursrecht.

 

8 Handhaving

 

Regelgeving alleen is niet voldoende. Handhaving is de andere zijde. In de eerste plaats is duidelijke informatievoorziening en voorlichting naar de ondernemer en reclamemaker vereist zodat zij de regels kennen.

Daarnaast is ook goed toezicht op straat en adequate handhaving nodig. In het “Integraal Handhavingsbeleid” (juli 2010) van de gemeente Beuningen is het volgende opgenomen:

 

Door het realiseren van programmatisch handhavingsbeleid wenst de gemeente voor alle genoemde beleidsterreinen te komen tot integrale handhaving. Door samenhangend te handhaven moet worden bereikt dat op een efficiënte wijze de gewenste kwaliteit van de fysieke leefomgeving wordt behaald.

 

Het uiteindelijk doel van dit integraal handhavingsbeleid is om op de genoemde beleidsterreinen te komen tot een transparante, effectieve en efficiënte inzet van middelen leidende tot een situatie waarbij het voor een ieder duidelijk is, dan wel voor een ieder duidelijk behoort te zijn, hoe de gemeente Beuningen haar middelen inzet om naleving van de regels te bereiken en/of te bevorderen.

 

Bij handhaving wordt een moderne werkwijze van toezicht toegepast, die uitgaat van vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. Als de ondernemer de regels niet kent, geeft de toezichthouder informatie. Kan de ondernemer de regels niet naleven, dan geeft de toezichthouder advies. Wil de ondernemer de regels niet naleven, dan pas wordt de toezichthouder handhaver.

 

Na een geconstateerde overtreding zal een snelle en adequate handhaving volgen. In gevallen waarin men zich niet aan de regels houdt is het van groot belang dat snel wordt opgetreden. Anders raakt het draagvlak voor de regelgeving snel uitgehold en vinden spoedig meer en meer overtredingen plaats.

 

Tot handhaving wordt overgegaan bij reclames waarvoor geen omgevingsvergunning is aangevraagd. Maar ook voor reclames waarvoor geen omgevingsvergunning benodigd is, die niet voldoen aan de regels van het reclamebeleid op basis van de APV. Bij geconstateerde onvolkomenheden worden eerst afspraken gemaakt over het indienen van de vereiste vergunningen (indien legalisatie mogelijk is) en het aanpassen of het verwijderen van objecten binnen een herstelperiode. Worden deze niet nagekomen, dan wordt een vooraankondiging van een dwangsombeschikking gestuurd. Daarna krijgt de ondernemer de gelegenheid zijn zienswijze te geven over het voorgenomen besluit. Als de zienswijze niet tot andere inzichten leidt, wordt een dwangsombesluit genomen. Na afloop van de begunstigingstermijn wordt, als de overtreding niet is beëindigd, de opgelegde dwangsom geïnd. Degene tot wie de aanschrijving is gericht, of diens rechtsopvolger, is verplicht deze dwangsom te voldoen.

 

Omdat er nu de mogelijkheid is om meer uitingen vergunningvrij te plaatsen, schuift het toezicht van preventief (in het kader van de beoordeling van een vergunningaanvraag) naar repressief (nadat de reclame-uiting is geplaatst). Om deze reden is de handhaving belangrijk om het beleid te laten slagen en daadwerkelijk de leefkwaliteit te waarborgen.

 

9 Overgangsrecht

 

Dit reclamebeleid treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking, voor zover en voor zolang geen strijd met de APV bestaat. Art. 4:15 APV moet nog in overeenstemming worden gebracht met de beleidsregels. Op het tijdstip van inwerkingtreding vervalt het “Reclame- en uitstallingen beleid gemeente Beuningen 1998, aangepaste versie 2002”, de beleidsregels voor reclame die opgenomen zijn in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit, de notitie Reclamebeleid sportvelden, de memo omgaan met reclameframes, de memo omgaan met verkiezingsreclame, de memo driehoeksborden en het raadsvoorstel aankondigingen via aanplakborden en evenementenframes.

 

Ten tijde van vaststelling van deze nota worden bestaande reclamevormen op grond van het overgangsrecht toegestaan, met uitzondering van illegaal geplaatste reclame-uitingen, verplaatsbare reclame-uitingen zoals reclamevoertuigen en stoepborden en wildplakken. Bij vernieuwing van de reclame wordt getoetst aan het voorliggende beleid.

 

BIJLAGE I: Voorbeelden van de reclamevormen

 

Gemeentelijke voorzieningen:

Plattegrond informatiekasten

Evenementenborden / /

/ aankondigingsborden

Gemeenteframes

Verkiezingsbord

 

Gemeentelijke voorzieningen:

Vrije plakportalen

 

Bouwwerken:

Reclameframe

Bord aan de gevel

Reclamezuil

 

Bouwwerken :

Vlaggenmasten

Bord haaks aan de gevel

Naamaanduiding

Aankondigingsbord

 

Bouwwerken :

Scorebord

1m hoge reclameborden

Reclameborden op stellages

Ballenvangers

 

Geen bouwwerken:

Vlaggenstokken

Plakkaten of plakfolie

Wegwijsborden

Stoepbord / uitstalling

 

Geen bouwwerken :

Driehoeks- en sandwichborden

(span)doeken

Uitverkoopreclame

Steigerdoeken

 

Geen bouwwerken :

Verkoopborden

Seizoensgebonden borden

Mupireclame

Abrireclame

Billboard

Reclame op zonwering of markiezen

 

BIJLAGE II: GebiedskaartenGebiedskaart

 

BIJLAGE III: Locaties van gemeentelijke voorzieningen en plaatsing sandwich- en driehoeksborden

 

Locaties 3 e venementen portalen/aankondigingsborden

  • ·

    Van Heemstraweg Weurt

  • ·

    Van Heemstraweg Winssen

  • ·

    Aan de Schoenaker Beuningen (komende van de snelweg)

Locaties 10 gemeenteframes (bij alle invalswegen)

  • ·

    2 x Nieuwe Pieckenlaan, Wilhelminalaan en Schoenaker Beuningen

  • ·

    2x Van Heemstraweg Weurt

  • ·

    2x Van Heemstraweg Winssen

  • ·

    2x Wilhelminalaan en Schoenaker.

 

Locaties 9 v erkiezingsborden

  • ·

    Laan 1945/Ruiterstraat en Pastoor v/d Marckstraat/Dorpsplein Weurt

  • ·

    Trajanussingel/Wilhelminalaan, Burg. Geradtslaan/Thorbeckeplein, Reekstraat/Burg. Van Suchtelenstraat, Klaproosstraat/Van Heemstraweg en Leigraaf/Viermorgen Beuningen

  • ·

    Prins Alexanderstraat Ewijk

  • ·

    Molenstraat t.h.v. kermisterrein Winssen

 

Locaties 4 plakportalen

 

  • ·

    Hoek Julianaplein /Mauritsplein Beuningen

  • ·

    Hoek Julianastraat/Prins Alexanderstraat Ewijk

  • .

    Laan 1945 (ter hoogte van de winkels) Weurt

  • .

    Notaris S. Roesstraat (ter hoogte van het ontmoetingscentrum de Paulus) Winssen

 

Locaties sandwich- en driehoeksborden:

  • ·

    1 bord aan de Van Heemstraweg bij Weurt;

  • ·

    1 bord aan de Van Heemstraweg bij Winssen;

  • ·

    1 bord aan het eind van de Wilhelminalaan richting Wijchen;

  • ·

    1 bord aan de Wilhelminalaan hoek Van Heemstraweg;

  • ·

    2 borden aan de Schoenaker;

  • ·

    1 bord aan de Nieuwe Pieckelaan;

  • ·

    3 borden aan de Van Heemstraweg te plaatsen naar keuze;

 

BIJLAGE IV: Grenswaarden lichtemissie

 

Grenswaarden voor de lichtemissie van een verlichtingsinstallatie voor sportaccommodaties, terreinen, aanlichting, reclame, openbare verlichting en assimilatiebelichting ter voorkoming van lichthinder voor omwonenden.

 

Omgevingszone

 

Te hanteren parameter

Toepassings-condities

E1 natuurgebied

E2 landelijk gebied

E3 stedelijk gebied

E4 stadscentrum

/industriegebied

Verticale verlichtingssterkte Ev op de gevel in lux

Dag en avond

07:00 – 23:00

2 lux

5 lux

10 lux

25 lux

Nacht

07:00 – 23:00

1 lux

1 lux

2 lux

5 lux

Lichtsterkte I van elk armatuur in candela

Dag en avond

07:00 – 23:00

2.500 cd

7.500 cd

10.000 cd

25.000 cd

Nacht

07:00 – 23:00

0 cd

500 cd

1.000 cd

2.500 cd

Reclame

Grenswaarde voor de maximaal toegestane gemiddelde oppervlakteluminantie van reclameborden en reclameobjecten.

 

Lichttechnische parameter

E1 natuurgebied

E2 landelijk gebied

E3 stedelijk gebied

E4 stadscentrum

/industrie-gebied

Gemiddelde luminatie reclamebord of object met oppervlak <0.5m2 (Ls)

60 cd/m2

500 cd/m2

1.000 cd/m2

1.200 cd/m2

Gemiddelde luminatie reclamebord of object met oppervlak 0.5 – 10 m2 (Ls)

50 cd/m2

400 cd/m2

800 cd/m2

1.000 cd/m2

Gemiddelde luminatie reclamebord of object met oppervlak >10 m2 (Ls)

40 cd/m2

300 cd/m2

600 cd/m2

800 cd/m2