Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bunnik

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bunnik
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2014
CiteertitelVerordening op de heffing en invordering van leges 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening treedt in de plaats van de Legesverordening 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b
  3. Wet, houdende regeling van een grondslag door de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart.
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-01-201401-01-201409-03-2014Nieuwe regeling

19-12-2013

Electronisch gemeenteblad, 17 janauri 2014

Onbekend
03-01-201401-01-2014Nieuwe regeling

19-12-2013

Electronisch gemeenteblad, 17 janauri 2014

Onbekend

Tekst van de regeling

VERORDENING OP DE INHEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    de stukken en inlichtingen, waarvan de kosteloze afgifte of verstrekking bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd;

  • e.

    het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand als bedoeld in onderdeel 2.3.10 van de tarieventabel behorende bij de legesverordening voor zover de activiteit of dienst wordt verricht in opdracht van gemeentelijke ambtenaren en ten behoeve van de uitoefening van hun functie dan wel in opdracht van de gemeente als rechtspersoon zelf;

  • f.

    het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in:

    • -

      onderdelen 3.6.1 tot met 3.6.3 inzake het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandveiligheidsverordening;

    • -

      onderdelen 3.2.1 tot en met 3.2.1.4 en 3.8.1 inzake vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening;

    • -

      onderdeel 1.16.3 inzake vergunningen op grond van de Wet op de Kansspelen;

van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een algemeen nut beogende instelling of plaatselijke non-profitinstelling, die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard en waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4. Bij betaling in contant geld worden verschuldigde bedragen normaal afgerond op € 0,05 nauwkeurig (tot en met € 0,02 naar beneden en € 0,03 en hoger naar boven).

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdelen 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

De "Legesverordening 2013” en de “Tarieventabel 2013” behorende bij de Legesverordening 2013 van 13 december 2012 met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening 2014”.

___

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 19 december 2013.

De griffier,

……………………,

De burgemeester,

…………….

   2014
  Titel 1 Algemene dienstverlening  
     
  Hoofdstuk 1 - Burgerlijke stand  
     
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:  
1.1.1.1van maandag tot en met vrijdag dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens op de tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk € 395,00
1.1.1.2op zaterdag, zondag of daarmee gelijkgestelde dag bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk € 621,00
1.1.1.3in een bijzonder huis krachtens artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur € 395,00
1.1.1.4Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.3 plaatsvindt na 17:00 uur worden boven het onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.3 vermelde bedrag leges geheven van € 128,00
1.1.1.5Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.4 op een andere locatie dan het gemeentehuis te Odijk plaats vindt, worden boven het onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.4 vermelde bedrag leges geheven van € 196,00
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:  
1.1.2.1van maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens de tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte € 13,00
1.1.2.2Indien wel gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal, zijn de tarieven genoemd onder 1.1.1, 1.1.1.4 en 1.1.1.5 van toepassing.  
1.1.3Wanneer voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap de hulp wordt ingeroepen van gemeentepersoneel als getuige bedraagt het tarief daarvoor per getuige € 28,00
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.4.1een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in een normale uitvoering € 13,50
1.1.4.2een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in een luxe uitvoering € 30,00
1.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:  
1.1.5.1alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte € 6,00
1.1.5.2alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en gehuwde paren of geregistreerde partners, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar € 6,00
1.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van lijsten als bedoeld in 1.1.5.1 en 1.1.5.2:  
1.1.6.2voor de periode van drie maanden € 26,00
1.1.6.3voor de periode van zes maanden € 46,00
1.1.6.4voor de periode van één jaar € 86,00
1.1.7Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 24,00
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  
1.1.9Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:  
1.1.9.1door een eenmalige benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente als trouwambtenaar optreedt € 211,00
1.1.9.2Door een eenmalige benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die niet in een andere gemeente als trouwambtenaar optreedt € 422,00
     
  Hoofdstuk 2 - Reisdocumenten  
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  
1.2.1.1het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,35
1.2.1.2het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 50,35
1.2.1.3het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,35
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse indentiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien nog niet heeft bereikt € 31,85
1.2.2.2in andere gevallen dan bedoeld in subonderdeel 1.2.2.1 € 41,90
1.2.3De tarieven genoemd in de subonderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en in onderdeel 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 46,60
1.2.4Indien het de vervanging betreft van een vermist reisdocument of een Nederlandse identiteitskaart worden de in dit hoofdstuk onder 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.2.2 vermelde leges verhoogd met € 34,45
     
  Hoofdstuk 3 - Rijbewijzen  
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs: € 38,45
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:  
1.3.2.1bij een spoedlevering vermeerderd met € 34,10
1.3.2.4bij een aanvraag in verband met (beschadiging of) vermissing van een eerder afgegeven rijbewijs vermeerderd met € 34,25
     
 Hoofdstuk 4 - Verstrekkingen uit de basisregistratie personen  
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 12,00
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen € 177,00
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen € 712,00
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen € 1.071,00
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingen € 4.461,00
1.4.2.2.5voor 10.000 verstrekkingen € 7.165,00
1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, gedurende de periode van één jaar € 831,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 9,00
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingen € 285,00
1.4.4.2.2voor 500 verstrekkingen € 1.071,00
1.4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingen € 1.602,00
1.4.4.2.4voor 5.000 verstrekkingen € 6.686,00
1.4.4.2.5voor 10.000 verstrekkingen € 10.654,00
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen € 22,69
1.4.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen € 2,27
     
 Hoofdstuk 5 - Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 6,00
     
 Hoofdstuk 6 - Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens  
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in de artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 4,97
     
 Hoofdstuk 7 - Bestuursstukken  
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de programmabegroting en meerjarenbegroting indien deze tenminste 8 maanden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders is aangevraagd € 25,00
1.7.1.2in alle andere gevallen € 25,00
1.7.1.3een afschrift van de programmarekening en het jaarverslag € 25,00
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1tot het verstrekken van:  
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina € 0,40
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een raadsvergadering, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, per pagina € 0,40
1.7.2.1.3een afschrift van het verslag van een openbare voorronde van het Open Huis, per pagina € 0,40
1.7.2.1.4een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een openbare voorronde van het Open Huis, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, per pagina € 0,40
1.7.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar voor:  
1.7.2.2.1de verslagen van de raadsvergaderingen € 37,70
1.7.2.2.2de verslagen van de raadsvergaderingen, indien afgehaald € 10,15
1.7.2.2.3de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en de raadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusief de gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 1.7.1.1 en 1.7.1.3) € 121,90
1.7.2.2.4de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en de raadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusief de gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 1.7.1.1 en 1.7.1.3), indien afgehaald € 30,45
1.7.3Voor het verstrekken van de onder titel 1.7.2.2.2 en 1.7.2.2.4 genoemde stukken via e-mail worden de tarieven verlaagd met 25%.  
     
 Hoofdstuk 8 - Vastgoedinformatie  
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.8.1.1een kopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of bouwplan per bladzijde:  
1.8.1.1.1-in formaat A4 of kleiner in zwart/wit € 0,40
1.8.1.1.2-in formaat A3 in zwart/wit € 0,65
1.8.1.1.3-in formaat A4 of kleiner in kleur € 0,75
1.8.1.1.4-in formaat A3 in kleur € 1,40
1.8.1.1.5-in formaat > A3 tot een grootte ≥ A1 in zwart/wit € 7,45
1.8.1.1.6-in formaat > A1 tot een grootte ≥ A0 in zwart/wit € 9,50
1.8.1.1.7-in formaat > A0 in zwart/wit € 11,40
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of een uittreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 7,64
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 7,64
1.8.2.3de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 16,71
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 16,71
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen € 16,71
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:  
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres € 7,64
1.8.3.2het relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie € 7,64
1.8.3.3het adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat € 7,64
     
 Hoofdstuk 9 - Overige publiekszaken  
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1voor het verkrijgen een verklaring omtrent het gedrag € 30,05
1.9.2tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn € 11,80
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 8,90
1.9.4tot het waarmerken van documenten € 8,90
     
 Hoofdstuk 10 - Gemeentearchief  
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, door een ambtenaar van de gemeente, voor ieder daaraan besteed kwartier € 16,70
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk per pagina:  
1.10.2.1.1-in formaat A4 of kleiner in zwart/wit € 0,40
1.10.2.1.2-in formaat A3 in zwart/wit € 0,65
1.10.2.1.3-in formaat A4 of kleiner in kleur € 0,75
1.10.2.1.4-in formaat A3 in kleur € 1,40
1.10.2.1.5-in formaat > A3 tot een grootte ≥ A1 in zwart/wit € 7,45
1.10.2.1.6-in formaat > A1 tot een grootte ≥ A0 in zwart/wit € 9,50
1.10.2.1.7-in formaat > A0 in zwart/wit € 11,40
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 15,45
     
 Hoofdstuk 11 - Huisvestingswet  
1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  
1.11.1het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet € 46,00
1.11.2het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet voor een periode van één jaar € 30,00
1.11.3het verlengen van een inschrijving in het register van woningzoekenden als bedoeld onder 1.11.2 € 9,00
1.11.4het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet € 368,00
1.11.5het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet € 368,00
1.11.6het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet. € 368,00
1.11.7.1Voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden, op grond van artikel 2.5.1. lid 2 onder B van de Huisvestingsverordening Bestuur Regio Utrecht, worden de werkelijke kosten verbonden aan het daarvoor uit te voeren medisch onderzoek, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager meegedeeld.  
1.11.7.2Indien een mededeling van kosten als bedoeld onder 1.11.7.1 heeft plaats gevonden, wordt een aanvraag voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de mededeling van de kosten heeft plaats gevonden.  
1.11.7.3Bij de toepassing van 1.11.7.1 kunnen verschillende tarieven gelden voor keuring op locatie bij de daartoe aangewezen keuringsinstantie, voor huisbezoek, voor herkeuring bij bezwaar. Daarnaast kan een tarief in rekening worden gebracht indien aanvrager niet verschijnt voor de (her)keuring.  
1.11.7.4Indien de medische indicatie als bedoeld in onderdeel 1.11.7.1 wordt toegekend, wordt aan de aanvrager het betaalde bedrag terugbetaald.  
     
 Hoofdstuk 12 - Leegstandswet  
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande voor verkoop bestemde woonruimte als bedoeld in artikel 15, lid 5a, van de Leegstandswet. € 160,00
1.12.2tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte in een gebouw (kantoren of scholen) en waarbij een omgevingsvergunning in afwijking van het bestemmingsplan is verleend als bedoeld in artikel 15, lid 4a, van de Leegstandswet . € 160,00
1.12.3tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte in een gebouw (kantoren of scholen) en waarbij geen omgevingsvergunning vereist is als bedoeld in artikel 15, lid 5, van de Leegstandswet . € 160,00
1.12.4tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande voor verhuur bestemde woonruimte in afwachting van sloop of renovatie als bedoeld in artikel 15, lid 5, van de Leegstandswet. € 160,00
1.12.5tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandswet € 80,00
     
 Hoofdstuk 13 - Gemeentegarantie  
1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een wijzigingsbesluit van de gemeentegarantie ten behoeve van een omzetting van de financieringsvorm, het wijzigen of oversluiten van de lening bij een andere financier, dan wel het verlenen van ontslag uit (hoofdelijke) aansprakelijkheid bij vertrek van één van de contractpartijen. € 300,00
     
 Hoofdstuk 14 - Marktstandplaatsen  
 Geregeld via aparte verordening; niet in deze tarieventabel.  
     
 Hoofdstuk 15 - Winkeltijdenwet  
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet € 71,75
1.15.2tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing € 71,75
     
 Hoofdstuk 16 - Kansspelen  
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van maximaal twaalf maanden voor één speelautomaat € 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat € 56,50
1.16.1.3en voor iedere volgende kansspelautomaat € 34,00
1.16.1.4voor een periode van langer dan 4 jaar voor één kansspelautomaat € 226,50
1.16.1.5voor een periode van langer dan 4 jaar voor twee of meer kansspelautomaten  
 -voor de eerste kansspelautomaat € 226,50
 -en voor iedere volgende kansspelautomaat € 136,00
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning met een prijzenpakket van maximaal € 4.500,-): € 50,00
     
 Hoofdstuk 17 - Telecommunicatie  
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet of van een vergelijkbare melding m.b.t. andere kabels en leidingen voor stroom, water, gas en andere voorzieningen € 232,57
1.17.1.3Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het tarief genoemd onder 1.17.1 verhoogd met € 77,80
1.17.1.5Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel of leiding plaatsvindt, wordt het tarief genoemd 1.17.1 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.17.2Indien een begroting als bedoeld in 1.17.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
 Hoofdstuk 18 - Verkeer en vervoer  
1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  
1.18.1het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 52,22
1.18.2het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen € 52,22
1.18.3.1tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) waarbij eerst een keuring moet plaatsvinden € 176,15
1.18.3.2tot het vernieuwen van een gehandicaptenparkeerkaart indien geen keuring of medisch advies hoeft te worden ingewonnen (bij verlies en/of bij progressieve of stabiele ziekte of gebrek) als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer € 60,75
     
 Hoofdstuk 19 - Diversen  
1.19.2Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.19.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,95
1.19.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde:  
1.19.2.2.1-in formaat A4 of kleiner in zwart/wit € 0,40
1.19.2.2.2-in formaat A3 in zwart/wit € 0,65
1.19.2.2.3-in formaat A4 of kleiner in kleur € 0,75
1.19.2.2.4-in formaat A3 in kleur € 1,40
1.19.2.2.5-in formaat > A3 tot een grootte ≥ A1 in zwart/wit € 7,45
1.19.2.2.6-in formaat > A1 tot een grootte ≥ A0 in zwart/wit € 9,50
1.19.2.2.7-in formaat > A0 in zwart/wit € 11,40
1.19.2.4een beschikking op aanvraag, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 15,90
1.19.2.5stukken of uittreksels, die op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,95
1.19.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een container voor de afvoer van huishoudelijke afvalstoffen bij vermissing of diefstal € 56,35
1.19.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
1.19.4.1een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning voor het aansluiten van een perceel op de gemeentelijke riolering, per aan te sluiten perceel € 515,93
1.19.4.2Het in 19.4.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van per meter aan te sluiten rioolbuis in de openbare grond, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.19.4.3Indien een begroting als bedoeld in 19.4.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de eerstvolgende werkdag na de dag waarop het bedrag vermeld in de begroting bij de gemeente is ontvangen.  
1.19.4.4Indien de werkelijke aansluitkosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting als bedoeld in 19.4.1 geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.  
1.19.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in artikel 56F, lid 1, of lid 2 van de Pachtwet (verklaring omtrent bestemming grond in bestemmingsplan) € 39,77
1.19.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een toegangspasje voor de toegang tot de milieustraat op de gemeentewerf bij vermissing of diefstal € 25,00
     
 Hoofdstuk 20 - Lozingenbesluit bodembescherming  
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.20.1.1tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een omvangrijke lozing van huishoudelijk afvalwater in de bodem als bedoeld in artikel 14, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming € 254,05
1.20.1.2tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van koelwater in de bodem als bedoeld in artikel 24, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming € 231,04
1.20.1.3tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van overige vloeistoffen in de bodem als bedoeld in artikel 25, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming € 231,04
1.20.1.4tot het opleggen van een gedoogplicht aan rechthebbende als bedoeld in artikel 27, eerste lid van het Lozingenbesluit bodembescherming juncto artikel 43, derde lid van de Wet bodembescherming € 190,60
1.20.2De in 1.20.1.1 t/m 1.20.1.4 genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.20.3Indien een begroting als bedoeld in 1.20.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.  
1.20.4Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.  
1.20.5Indien een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing of het opleggen van een gedoogplicht als in dit hoofdstuk bedoeld:  
1.20.5.1niet-ontvankelijk wordt verklaard, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend;  
1.20.5.2wordt ingetrokken voor het moment van bekendmaken van het ontwerpbesluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend;  
1.20.5.3wordt ingetrokken na het moment bedoeld in 1.20.5.2 doch voor het moment van bekendmaken van het besluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 20% van de geheven leges verleend.  
     
 Hoofdstuk 21 - Beoordelen bodemsanering  
1.21.1Beoordeling bodemsanering  
 Het tarief bedraagt voor de beoordeling van de resultaten van een saneringsplan:  
 Bij saneringskosten tot € 100.000,-:  
1.21.1.1 voor beoordeling nader saneringsonderzoek € 297,97
1.21.1.2 voor beoordeling saneringsplan € 297,97
 Bij saneringskosten tussen € 100.000,- en € 500.000,--  
1.21.1.2 voor beoordeling nader saneringsonderzoek € 584,15
1.21.1.2 voor beoordeling saneringsplan € 584,15
 Bij saneringskosten hoger dan € 500.000,-  
1.21.1.3 voor beoordeling nader saneringsonderzoek € 1.156,25
1.21.1.3 voor beoordeling saneringsplan € 1.156,25
     
  Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning  
     
 Hoofdstuk 1 - Begripsomschrijvingen  
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.  
2.1.1.2bouwkosten:  
 Welke worden berekend conform de Beleidsregels normatieve kosten voor de activiteit bouwen 2010. Ingeval dit beleid met normatieve kosten niet in de aangevraagde activiteit voorziet, betreft definitie bouwkosten als volgt: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
2.1.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag: de gemeente heeft de aanvraag in behandeling genomen, na ontvangst van die aanvraag.  
     
 Hoofdstuk 2 - Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag  
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo 2:12, lid 1, onder a, onder 1 vergunbaar is of Wro mogelijk is (voorbereiding op een projectbesluit/ wijzing bestemmingsplan incl. indien gewenst standpunt raad en college) € 1.261,37
2.2.1.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning, indien deze betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, en indien van toepassing artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 1 en 2 van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.2.1.2.1indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 30.000 € 162,41
2.2.1.2.2indien de bouwkosten € 30.000 of meer bedragen € 378,99
2.2.1.2.3Verplicht advies agrarische commissie  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: € 701,10
2.2.1.2.4Onderzoekskosten  
 Het in onderdeel 2.2.1.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het tot stand brengen van de (partiële, wijzigen of uit te werken) bestemmingsplan (kosten beoordelen en/of opstellen ruimtelijke onderbouwing). Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.  
2.2.1.2.5Welstandstoets  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1 bedraagt het tarief van de advieskosten voor het toetsen aan welstandsnota en/of beeldkwaliteitsplannen door de welstandscommissie volgens de op dat moment geldende tarieven van Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN).  
     
 Hoofdstuk 3 - Omgevingsvergunning  
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
     
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 190,65, vermeerderd met 2,95% van de bouwkosten
     
2.3.1.2Welstandstoets  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief van de advieskosten voor het toetsen aan welstandsnota en/of beeldkwaliteitsplannen door de welstandscommissie volgens de op dat moment geldende tarievenstructuur van Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN).  
     
2.3.1.3Verplicht advies agrarische commissie  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: € 701,10
     
2.3.1.4Reserveren  
2.3.1.5Reserveren  
2.3.1.6Beoordeling constructieberekeningen en tekeningen  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief indien de ingediende constructieberekeningen en tekeningen moeten worden gecontroleerd:  
2.3.1.6.1met een bouwsom < € 30.000,- € 193,26
2.3.1.6.2met een bouwsom van € 30.000,- tot € 150.000,- € 378,23
2.3.1.6.3met een bouwsom van € 150.000,- tot € 500.000,- € 567,29
2.3.1.6.4met een bouwsom van € 500.000,- of meer € 756,04
     
2.3.1.7Beoordeling geluidsonderzoeken  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief indien de ingediende geluidsonderzoeken moeten worden gecontroleerd: € 369,51
     
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, berekend overeenkomstig de tarieven vermeld in onderdeel 2.3.1 (bouwactiviteiten). Voor bouwkosten zoals genoemd in onderdeel 2.1.1.2 wordt aanlegkosten zoals genoemd in onderdeel 2.1.1.1 gelezen.  
     
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  
2.3.3.1.1conform vastgesteld beleid € 378,99
2.3.3.1.2in afwijking van vastgesteld beleid € 541,46
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  
2.3.3.2.1conform vastgesteld beleid € 378,99
2.3.3.2.2in afwijking van vastgesteld beleid € 541,46
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 7.500,-, vermeerderd met 2,95% van de bouwkosten van het op grond van onderdeel 2.3.1 verschuldigde bedrag
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 378,99
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 541,46
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 541,46
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 541,46
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 541,46
     
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  
2.3.4.1.1conform vastgesteld beleid € 541,46
2.3.4.1.2in afwijking van vastgesteld beleid € 703,82
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  
2.3.4.2.1conform vastgesteld beleid € 541,46
2.3.4.2.2in afwijking van vastgesteld beleid € 703,82
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 15.375,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 541,46
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 703,82
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 703,82
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 703,82
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 703,82
     
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo bedraagt het tarief: € 222,53
 vermeerderd met:  
 voor een inrichting met een vloeroppervlakte van:  
2.3.5.1.1 0 tot 100 m² € 436,96
2.3.5.1.2 100 tot 500 m² € 1.008,34
2.3.5.1.3 500 tot 2.000 m² € 1.579,94
2.3.5.1.42.000 tot 5.000 m² € 2.151,42
2.3.5.1.55.000 tot 15.000 m² € 3.294,45
2.3.5.1.615.000 tot 25.000 m² € 3.794,55
2.3.5.1.725.000 tot 50.000 m² € 4.366,09
2.3.5.1.850.000 tot meer m² € 5.437,68
2.3.5.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de volgens artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo of conform voorgaande regelingen afgegeven vergunning, wanneer het aantal m2 vloeroppervlak van de oorspronkelijke vergunning niet wordt overschreden: € 222,53
2.3.5.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot uitbreiding van de volgens artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo of conform voorgaande regelingen afgegeven vergunning, waarbij alleen leges worden berekend conform 2.3.5.1.1 tot en met 2.3.5.1.8 over het aantal m2 van de uitbreiding. Eventuele wijzigingen worden om niet meegenomen.  
     
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo (o.a. rijksmonument), bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht € 703,82
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo (gemeentelijk monument), bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht € 541,46
     
     
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:  
2.3.7.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 281,93
     
2.3.8Aanleggen of veranderen weg  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 300,00
2.3.8.1Het in onderdeel 2.3.8 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het realiseren van het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg. Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.  
     
2.3.9 Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 300,00
2.3.9.1Het in onderdeel 2.3.9 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het realiseren van het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg. Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.  
     
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 300,00
     
2.3.11Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: € 300,00
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: € 300,00
     
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 703,82
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 € 703,82
     
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief: € 703,82
     
2.3.13.1Reclame  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h en/of i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 162,41
     
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 300,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 300,00
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: € 300,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.14.2.3als het een gemeentelijke verordening betreft, bedraagt het tarief voor administratieve handelingen, wijziging tenaamstelling etc.: € 300,00
     
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
     
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 300,00
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 739,03
     
2.3.17Advies  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: € 378,99
     
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 703,82
2.3.18.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 703,82
     
 Hoofdstuk 4 - Vermindering (reserveren)  
     
 Hoofdstuk 5 - Teruggaaf  
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, monument of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 90% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges
     
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.4Teruggaaf als gevolg van het niet compleetverklaring (4:5 Awb) van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 niet compleet verklaard, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies, beoordeling, verklaring van geen bedenkingen of andere ophoging  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.4, 2.3.5, 2.3.7.1, 2.3.11.1, 2.3.11.2, 2.3.12.1, 2.3.12.2, 2.3.13, 2.3.16.1, 2.3.16.2, 2.3.17, 2.3.18.1 en 2.3.18.2 wordt geen teruggaaf verleend.  
     
 Hoofdstuk 6 - Intrekking omgevingsvergunning  
     
2.6.1Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning op verzoek van de aanvrager voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, monumenten- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op verzoek van de aanvrager conform 2.33, tweede lid, onder b Wabo bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is. De teruggaaf bedraagt 10% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
     
2.6.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 10% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
 Geen teruggaaf legesdeel advies, beoordeling, verklaring van geen bedenkingen of andere ophoging  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.4, 2.3.5, 2.3.7.1, 2.3.11.1, 2.3.11.2, 2.3.12.1, 2.3.12.2, 2.3.13, 2.3.16.1, 2.3.16.2, 2.3.17, 2.3.18.1 en 2.3.18.2 wordt geen teruggaaf verleend.  
     
 Hoofdstuk 7 - Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 190,65, vermeerderd met 0,2% van de bouwkosten
     
 Hoofdstuk 8 - Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten  
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (zoals een partiële herziening) € 7.687,50
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (wijzigen) € 4.305,00
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening (uitwerken) € 4.305,00
2.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening € 1.168,50
2.8.5Het in onderdeel 2.8.1, 2.8.2 of 2.8.3 genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het tot stand brengen van de (partiële, wijzigen of uit te werken) bestemmingsplan (kosten beoordelen en/of opstellen ruimtelijke onderbouwing). Hiervoor wordt aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten gedaan. De aanvrager kan gedurende 5 werkdagen na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.  
     
 Hoofdstuk 9 - Vervallen  
     
 Hoofdstuk 10 - Vervallen  
     
 Hoofdstuk 11 - In deze titel niet benoemde beschikking  
2.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 162,41
     
  Titel 3 Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn  
     
 Hoofdstuk 1 - Horeca  
3.1Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van:  
3.1.1.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet (primaire vergunning horeca/ slijterij) € 368,00
3.1.1.2een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet (wijzing van de inrichting) € 158,00
3.1.1.3een melding als bedoeld in artikel 30a, eerste lid van de Drank- en Horecawet € 158,00
3.1.1.4een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid van de Drank- en Horecawet € 79,00
3.1.1.5een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet (o.a. alcohol tijdens evenement) € 79,00
     
 Hoofdstuk 2 - Organiseren evenementen  
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening:  
3.2.1.1kleine evenementen, gericht op wijkniveau, waarvan het aantal bezoekers –indicatief– niet meer dan 100 zal bedragen € 28,85
3.2.1.2middelgrote evenementen, gericht op lokaal niveau waarvan het aantal bezoekers naar verwachting tussen 100 en 500 zal bedragen € 89,28
3.2.1.3grote evenementen, mede gericht op bezoekers van buiten de gemeente Bunnik met mogelijk meer dan 500 bezoekers € 297,87
3.2.1.4voor de in het kader van een raamvergunning verleende jaarlijkse nadere invulling verleend op grond van het evenementenbeleid € 29,78
     
 Hoofdstuk 3 - Prostitutiebedrijven  
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.3.1tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening:  
3.3.1.1voor een seksinrichting € 1.825,00
3.3.1.2voor een escortbedrijf € 1.225,00
     
 Hoofdstuk 4 - Splitsingsvergunning woonruimte  
3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet € 367,92
     
 Hoofdstuk 5 - Leefmilieuverordening - Reserveren  
     
 Hoofdstuk 6 - Brandbeveiligingsverordening  
3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening € 222,53
 vermeerderd met:  
 voor een inrichting met een vloeroppervlakte van:  
3.6.1.1 0 tot 100 m² € 222,53
3.6.1.2 100 tot 500 m² € 294,02
3.6.1.3 500 tot 2.000 m² € 436,86
3.6.1.42.000 tot 5.000 m² € 579,74
3.6.1.55.000 tot 15.000 m² € 722,63
3.6.1.615.000 tot 25.000 m² € 865,51
3.6.1.725.000 tot 50.000 m² € 1.008,34
3.6.1.850.000 tot meer m² € 1.151,23
3.6.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de volgens artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening afgegeven vergunning, wanneer het aantal m2 vloeroppervlak van de oorspronkelijke vergunning niet wordt overschreden: € 222,53
3.6.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot uitbreiding van de volgens artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening afgegeven vergunning, waarbij alleen leges worden berekend conform 3.6.1.1 tot en met 3.6.1.8 over het aantal m2 van de uitbreiding. Eventuele wijzigingen worden om niet meegenomen.  
     
 Hoofdstuk 7 - In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 162,41
     
 Hoofdstuk 8 - Overige vergunningen  
3.8.1Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:10, vierde lid, van de Algemene plaatselijke verordening: € 112,60
3.8.2Standplaatsvergunning  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
3.8.2.1een aanvraag tot afgifte van een vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 114,90
3.8.4Overige vergunningen  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
3.8.4.1een ontheffing voor het aanbieden e.d. van geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 57,76
3.8.4.2een vergunning voor het inzamelen van geld of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 18,35
3.8.4.3een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt e.d. als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 29,78
3.8.4.4een ontheffing voor het verbranden van afval als bedoeld in artikel 5:34 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 200,00
3.8.5Niet genoemde vergunning of ontheffing  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van overige hiervoor niet genoemde vergunningen, beschikkingen en ontheffingen verleend op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening of andere bijzondere wetten € 32,49
3.8.6Exploitatievergunning  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
3.8.6.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 367,92
3.8.6.2een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning ingevolge artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 157,70
3.8.6.3een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 79,03
     
 Behorende bij raadsbesluit van 19 december 2013.  
 De griffier van Bunnik,