Organisatie | Hilversum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels ex artikel 3 lid 2 van de Parkeerverordening Hilversum 2014 voor het aanvragen, verlenen, intrekken en wijzigen van parkeervergunningen. |
Citeertitel | Nadere regels Parkeervergunningen 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2014 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 08-01-2014 Gooi en Eemlander, 23-01-2014 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van Hilversum
Overwegende dat wij op basis van Parkeerverordening Hilversum 2014, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 8 januari 2014, de bevoegdheid hebben regels vast te stellen inzake het aanvragen, verlenen, intrekken, wijzigen van parkeervergunningen alsmede regels over de geldigheid, het gebruik van parkeervergunningen en over vergunningenplafonds;
gelet op artikel 225 van de Gemeentewet en artikel 3 van de Parkeerverordening Hilversum 2014;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Definities en begripsomschrijvingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
derde bewonersvergunning: een verleende vergunning voor een derde motorvoertuig indien er tevens een eerste en tweede vergunning zijn verleend of een verleende vergunning wanneer alleen een tweede vergunning is verleend of een eerste en tweede vergunning niet zijn verleend, omdat er sprake is van één of twee parkeerplaatsen op eigen terrein en/of belanghebbendenparkeerplaatsen ten behoeve van de aanvrager;
tweede zakelijke vergunning: een verleende vergunning voor een tweede motorvoertuig indien er tevens een eerste vergunning is verleend of de eerste vergunning niet is verleend, omdat er sprake is van een parkeerplaats op eigen terrein of een belanghebbendenparkeerplaats ten behoeve van de aanvrager;
derde zakelijke vergunning: een verleende vergunning voor een derde motorvoertuig indien er tevens een eerste en tweede vergunning zijn verleend of een verleende vergunning wanneer alleen een tweede vergunning is verleend of een eerste en tweede vergunning niet zijn verleend, omdat er sprake is van twee parkeerplaatsen op eigen terrein en/of belanghebbendenparkeerplaatsen ten behoeve van de aanvrager;
houder: degene die naar de omstandigheden als houder van een voertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 (Stb. 1994, 475) aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven.
Als houder van een motorvoertuig wordt mede beschouwd:
parkeerplaats: ruimte -ten behoeve van het parkeren of stallen- waar met een gangbare personenauto geparkeerd kan worden, met dien verstande dat daaronder ook wordt verstaan de ruimte waarvan in een raadsbesluit, bouwvergunning, omgevingsvergunning, splitsingakte, huur- of koopovereenkomst is vastgelegd dat deze parkeer- of stallingsruimte is bedoeld als parkeerplaats;
parkeerplaats op eigen terrein (POET):
een parkeerplaats waarop de aanvrager aanspraak kan maken (al dan niet via een wachtlijst) in een garage of op een perceel, waarvan in een raadsbesluit, een bouwvergunning, een omgevingsvergunning, een erfpachts- of splitsingsakte of een huur- of koopovereenkomst is vastgelegd dat deze is bedoeld als parkeergelegenheid voor de woning, dan wel het adres waar de aanvrager woonachtig is; of
Artikel 3 Intrekken of wijzigen
Het college kan een vergunning intrekken of wijzigen:
De zorgvergunning wordt verleend aan de huisarts of verloskundige die werkzaam is in een in Hilversum gevestigde praktijk, voor de uitoefening van de praktijk gebruik maakt van een motorvoertuig en deze moet parkeren op wisselende plaatsen in een gebied waar belanghebbendenplaatsen of mede door vergunninghouders te gebruiken parkeerapparatuurplaatsen aanwezig zijn.
Een zorgvergunning wordt tevens verleend aan non-profit thuiszorginstellingen ten behoeve van een aldaar werkzame hulpverlener indien het motorvoertuig nodig is vanwege het geregeld met spoed of met groot materieel zorg of hulp verlenen aan personen op wisselende plaatsen in een gebied waar belanghebbendenplaatsen of mede door vergunninghouders te gebruiken parkeerappartuurplaatsen aanwezig zijn.
Artikel 12 Algemene vergunning
De houder van een motorvoertuig kan een algemene vergunning aanvragen voor het pakeren van een motorvoertuig in alle gebieden in de gemeente Hilversum waar vergunninghouderplaatsen of mede door vergunninghouders te gebruiken parkeerapparatuurplaatsen aanwezig zijn.
1.Indien een motorvoertuig, waarvoor op grond van deze nadere regels een parkeervergunning is verleend, zich voor reparatie of onderhoud in een garage bevindt en de vergunninghouder in verband daarmee tijdelijk een vervangend motorvoertuig tot zijn beschikking heeft, kan de vergunning voor beperkte duur worden overgeschreven op het kenteken van het motorvoertuig waarover de vergunninghouder tijdelijk de beschikking heeft. Om de vergunning tijdelijk over te laten schrijven dient aan de volgende voorwaarden te worden voldaan:
Hoofdstuk 5. Vergunningen Schilgebied
In aanvulling op lid 2 geldt voor vergunningverlening in geval van bouwontwikkelingen/ functiewijzigingen dat bij woningsplitsing maximaal één parkeervergunning per nieuw adres wordt toegekend. Indien het oude adres niet vervalt, kan aan de bewoner van dat adres ook maximaal één parkeervergunning worden verleend.
Artikel 21 Zakelijke vergunning
In afwijking van lid 2 kunnen ook bedrijven, gevestigd in bedrijfsverzamelgebouwen, die minimaal één fulltime medewerker hebben op desbetreffende locatie en ingeschreven staan in het Kamer van Koophandel register dan wel een vrije beroepsbeoefenaar is, bijvoorbeeld advocaat of arts wel in aanmerking komen voor een zakelijke vergunning indien in de directe omgeving van het bedrijf geen sprake is van parkeeroverlast, te weten meer dan 80% gemeten parkeerdruk op het drukste moment. Per bedrijf kan één zakelijke vergunning worden verleend.
Hoofdstuk 6. Vergunningen Buitenschilgebied
Overige gebieden in de Buitenschil
In aanvulling op lid 2 geldt voor vergunningverlening in geval van bouwontwikkelingen/ functiewijzigingen dat bij woningsplitsing maximaal één parkeervergunning per nieuw adres wordt toegekend. Indien het oude adres niet vervalt kan aan de bewoner van dat adres ook maximaal één parkeervergunning worden verleend.
Artikel 23 Zakelijke vergunning
In afwijking van lid 2 kunnen ook bedrijven, gevestigd in bedrijfsverzamelgebouwen, die minimaal één fulltime medewerker hebben op desbetreffende locatie en ingeschreven staan in het Kamer van Koophandel register dan wel een vrije beroepsbeoefenaar is, bijvoorbeeld advocaat of arts wel in aanmerking komen voor een zakelijke vergunning indien in de directe omgeving van het bedrijf geen sprake is van parkeeroverlast, te weten meer dan 80% gemeten parkeerdruk op het drukste moment. Per bedrijf kan één zakelijke vergunning worden verleend.
Hoofdstuk 7. Vergunningen Buitenschil BKN-gebied
In aanvulling op lid 2 geldt voor vergunningverlening in geval van bouwontwikkelingen/ functiewijzigingen wordt bij woningsplitsing maximaal één parkeervergunning per nieuw adres toegekend. Indien het oude adres niet vervalt kan aan de bewoner van dat adres ook maximaal één parkeervergunning worden verleend.
Artikel 25 Zakelijke vergunning
In afwijking van lid 2 kunnen ook bedrijven, gevestigd in bedrijfsverzamelgebouwen, die minimaal één fulltime medewerker hebben op de betreffende locatie en ingeschreven staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel dan wel een vrije beroepsbeoefenaar is, bijvoorbeeld advocaat of arts wel in aanmerking komen voor een zakelijke vergunning indien in de directe omgeving van het bedrijf geen sprake is van parkeeroverlast, te weten meer dan 80% gemeten parkeerdruk op het drukste moment. Per bedrijf kan één zakelijke vergunning worden verleend.
Hilversum, 26 november 2013
burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester
I.C. de Vries P.I. Broertjes
Toelichting nadere regels ex artikel 3 lid 2 van de Parkeerverordening Hilversum 2014 voor het aanvragen en verlenen vergunningen
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Definities en begripsomschrijvingen
Eerste, tweede en derde vergunningen
De nadere regels geven aan dat er per adres per zelfstandige woning, maximaal één, twee of drie parkeervergunningen kunnen worden verleend (afhankelijk van het gebied waar het adres zich bevindt), voor zover de aanvrager geen parkeerplaats op eigen terrein, zoals nader gedefinieerd in artikel 1 onder m heeft. Het aangenomen tarievenbeleid (parkeerbelastingverordening) heeft onderscheid aangebracht in een eerste, tweede of derde vergunning (bewoners of zakelijke parkeervergunning) met de daaraan verbonden tarieven.
Een bewonersvergunning of zakelijke vergunning wordt gerekend tot een tweede vergunning in geval het gaat om:
Een bewonersvergunning of zakelijke vergunning wordt gerekend tot de derde vergunning in geval het gaat om:
Het uitgangspunt is dat de ruimte ten behoeve van het parkeren of stallen van een auto(‘s) de afmeting(en) moet(en) hebben die zijn afgestemd op gangbare personenauto(‘s) aan deze eis wordt geacht te zijn voldaan indien daarbij ten behoeve van de bruikbaarheid rekening wordt gehouden met de situatie en inrichting van de parkeerplaats. Het bepaalde in NEN 2443, uitgave 2013 of de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom (ASVV 2004 van het Centrum voor Regelgeving in de Grond-, Water en Wegenbouw en de Verkeerstechniek, CROW) wordt hierbij betrokken.
Parkeerplaats op eigen terrein (POET)
Elke parkeervoorziening waarop de aanvrager aanspraak kon of kan maken en die is bedoeld als parkeerplaats voor de woning of het adres van de aanvrager, wordt hierbij beschouwd als een parkeerplaats op eigen terrein. De inrit, oprit en de garage op het adres van de aanvrager worden in elk geval beschouwd als parkeerplaats op eigen terrein.
Bepalend hierbij is niet alleen de feitelijke aanwezigheid, maar ook wat daarover in een omgevingsvergunning voor bouwen of een bouwvergunning is vastgelegd. Ruimte die volgens verleende omgevingsvergunningen voor bouwen of bouwvergunningen staat geregistreerd als parkeerruimte of garage waarop de aanvrager aanspraak kan maken wordt gerekend tot “een parkeerplaats op eigen terrein’. De naar verhouding beperkte aantallen openbare parkeerplaatsen nopen tot deze strenge aanpak. Daarbij is het van belang dat alle (volgende de omgevingsvergunning voor bouwen of bouwvergunning) aanwezige parkeervoorzieningen worden benut voor het doel waarvoor zij zijn gerealiseerd. Een dergelijke duidelijke keuze is goed controleerbaar en discussies zoals in het verleden over de interpretatie van dit criterium hoeven nauwelijks nog voor te komen. Een voorbeeld is een parkeerplaats in een parkeergarage die door de aanvrager gehuurd kan worden, terwijl deze parkeerplaats (bouwkundig) deel uit maakt van het gebouwencomplex waar de aanvrager woonachtig is en bij de bouw van dit gebouwencomplex is beoogd aan de parkeereis te voldoen door het realiseren van parkeerplaatsen in de parkeergarage.
Een elders gehuurde garagebox die niet hoort bij het adres dan wel de woning, wordt niet als parkeerplaats op eigen terrein beschouwd.
Indien een parkeerplaats op eigen terrein door of vanwege de aanvrager is verwijderd of is omgezet naar een andere bestemming wordt deze in mindering gebracht op het aantal te verlenen vergunningen.
Schrapkaart een kaart waarmee voor een beperkte duur geparkeerd kan worden in een gebied waar vergunningen en betaald parkeren is ingevoerd. De datum en het tijdstip waarop gestart wordt met parkeren dienen open geschrapt te worden.
Hier worden de algemene regels ten behoeve van parkeervergunningen en in het bijzonder de bewoners en de zakelijke vergunning uitgelegd.
Lid 1. Een vergunning wordt in beginsel slechts op een Nederlands kenteken afgegeven, aangezien het niet is toegestaan met een buitenlands kenteken in Nederland te rijden. In uitzonderlijke gevallen (als men aantoonbaar gerechtigd is om met een buitenlands kenteken in Nederland te rijden) kan men een parkeervergunning aanvragen.
Om onder andere bedrijven tegemoet te komen die verschillende motorvoertuigen op naam hebben staan, kunnen er maximaal 5 kentekens op één vergunning worden geplaatst. Zo kan er tegelijkertijd maar één auto parkeren, terwijl er vijf auto´s – na elkaar – gebruik kunnen maken van de vergunning. Voorwaarde is dat de kentekens op naam van het bedrijf of bewoner staan. Zo wordt voorkomen dat de vergunning met meerdere kentekens als een bezoekersvergunning wordt gebruikt.
Lid2. Op basis van de Algemene plaatselijke verordening (hierna: APV) is het verboden om langer dan drie achtereenvolgende dagen met een kampeerauto te parkeren, derhalve is het ook niet mogelijk om voor een kampeervoertuig een parkeervergunning aan te vragen. Het kenteken van het kampeervoertuig kan wel als extra kenteken op een vergunning worden bijgeschreven. Dit betekent echter niet dat hiermee ook een ontheffing van het verbod op basis van de APV is gegeven. Het kampeervoertuig mag dan nog steeds niet langer dan 3 achtereenvolgende dagen geparkeerd staan op de openbare weg, of zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.
Artikel 3 Intrekken of wijzigen
In de aanhef van dit artikel wordt aangegeven dat het college een parkeervergunning 'kan’ intrekken of wijzigen. Bedoeld is hiermee aan te geven dat het ter beoordeling van het college staat of een vergunning daadwerkelijk moet worden ingetrokken of gewijzigd, wanneer een van de opgesomde omstandigheden zich voordoet. De opsomming is limitatief bedoeld. Om andere redenen kan de vergunning dan ook niet worden ingetrokken of gewijzigd.
Artikel 4 Volgorde van vergunningverlening en wachtlijst
Het college bepaalt op basis van het aantal beschikbare openbare parkeerplaatsen per gebied, hoeveel parkeervergunningen maximaal kunnen worden uitgegeven. Op het moment dat de aanvraag compleet is, wordt beoordeeld of aan de voorwaarden wordt voldaan. Als aan de voorwaarden voor verlening van de gevraagde vergunning is voldaan, maar het maximum aantal uit te geven vergunningen is bereikt, wordt de aanvraag aangehouden en op een wachtlijst geplaatst. Indien er weer ruimte is om vergunningen te verlenen, wordt beoordeeld of nog steeds wordt voldaan aan de voorwaarden. Als aan de voorwaarden wordt voldaan kan de vergunning worden verleend.
Artikel 5 Voorschriften en beperkingen
Indien nodig kunnen aan een vergunning voorschriften worden verbonden. Daarbij valt te denken aan een vergunning die slechts geldt voor een specifiek gebied of voor bepaalde tijden.
In de literatuur en de jurisprudentie wordt algemeen het standpunt gehuldigd dat aan een vergunning of ontheffing voorschriften mogen worden verbonden ter bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de vergunning of ontheffing is vereist. Alleen wanneer de wettelijke regeling zich daartegen verzet, bijvoorbeeld in het geval van een gebonden beschikking, zijn dergelijke voorschriften niet geoorloofd.
Artikel 6 Diefstal, verlies, vermissing of misbruik
Van een vergunning op twee of meer kentekens wordt bij verlies of diefstal geen nieuwe vergunning dan wel duplicaat verstrekt. De aanvrager kan eerst het volgende kalenderjaar weer een nieuwe aanvraag indienen. Deze regel dient om het onzorgvuldig gebruik van een parkeervergunning te ontmoedigen en om onjuist of oneigenlijk gebruik van een vervangende vergunning te voorkomen.
Een (duplicaat van een) vergunning op één kenteken wordt alleen verstrekt tegen de legeskosten (het tarief ter zake van een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders een tarief is opgenomen, zie Tarieventabel bij de Verordening op de heffing en invordering van leges).
Voor het ontvangen van sociaal bezoek kan een bewoner een bezoekersvergunning aanvragen. Met een bezoekersvergunning heeft de bewoner het recht om per kwartaal 80 schrapkaarten aan te schaffen waarmee het bezoek in totaal 80 uur kan parkeren tegen een gereduceerd tarief. De schrapkaarten gelden alleen op de parkeerplaatsen die door vergunninghouders kunnen worden gebruikt. Schrapkaarten zijn niet geldig op winkelradialen gedurende de reguliere winkelopeningstijden. Dat betekent op normale winkeldagen van 9.00 tot 18.00 uur, op koopavonddagen van 9.00 tot 21.00 uur en op koopzondagen van 12.00 tot 18.00 uur. Buiten deze tijden is het toegestaan in winkelstraten te parkeren met een vergunning. De bezoekersvergunningen en schrapkaarten worden per aangewezen gebied verstrekt en het bezoek dient ook in dat gebied te parkeren.
Zorgverleners, te weten huisartsen, verloskundigen, de thuiszorg, en de dierenambulance, kunnen een zorgvergunning aanvragen. Deze vergunning is slechts bedoeld voor gebruik in de uitoefening van het beroep waarvoor de vergunning is verleend. Deze vergunning is geldig op alle parkeerapparatuurplaatsen. De huisarts, verloskundige, thuiszorginstelling of dierenambulance die een zorgvergunning aanvraagt en verkrijgt, komt daarnaast niet in aanmerking voor een zakelijke parkeervergunning op grond van deze verordening.
Eén van de doelen van het verlenen van een zorgvergunning is het beschermen van mensen die om medische redenen afhankelijk zijn van zorg èn die om financiële redenen afhankelijk zijn van de reguliere, openbare zorg. De zorgvergunning is daarom slechts bedoeld voor non-profit organisaties. De door deze thuiszorginstellingen, als hoofdactiviteit, te verlenen zorg dient betrekking te hebben op de geestelijke of lichamelijke gezondheid van de hulpvragende. De thuiszorginstelling die is aangesloten bij de Landelijke Vereniging voor Thuiszorg kan in elk geval een zorgvergunning verkrijgen.
Artikel 9 Marktparkeervergunning
Ondernemers die op woensdag en/of op zaterdag op de markt in Hilversum staan hebben een vergunning nodig voor het parkeren van hun voertuigen. Vaak gaat het om grote voertuigen in de zin van de APV. Deze voertuigen dienen tevens een parkeervergunning te hebben, omdat de markt in het schilgebied plaatsvindt. De parkeervergunning wordt alleen verleend aan de houder van een marktstandplaatsvergunning. De marktstandplaatsvergunning staat op naam van een natuurlijke persoon dan wel het bedrijf dat de marktstandplaatsvergunning heeft aangevraagd.
Vergunningen ten behoeve van particulier autodate-gebruik kunnen worden verleend aan bedrijven die in Hilversum auto’s ten behoeve van autodate wensen te parkeren, mits zij aan kunnen tonen dat er voldoende vraag naar het gebruik is.
Autodateorganisatie’s kunnen in aanmerking komen voor een autodatevergunning indien zij kunnen aantonen dat zij overeenkomsten (abonnementen) sluiten met particulieren omtrent herhaaldelijk gebruik van het motorvoertuig en de motorvoertuigen ook herkenbaar zijn als autodate (Greenwheels) of call-a-car voertuig. Het is tevens mogelijk dat een parkeerplaats wordt ingericht ten behoeve van de deelauto.
Artikel 11 Vrijwilligersvergunning
Een instelling of stichting kan een vrijwilligersvergunning aanvragen voor de aldaar werkzame vrijwilliger. Met een vrijwilligersvergunning bestaat de mogelijkheid om per kwartaal 80 schrapkaarten aan te schaffen waarmee in totaal 80 uur geparkeerd kan worden tegen een gereduceerd tarief. De schrapkaarten gelden alleen op de parkeerplaatsen die door vergunninghouders kunnen worden gebruikt. De vrijwilligersvergunningen en schrapkaarten worden per aangewezen gebied verstrekt en de vrijwilliger dient ook in dat gebied te parkeren.
Artikel 12 Algemene vergunning
Deze vergunning betreft de voordien verleende parkeerkaart, waarmee men in heel Hilversum tegen betaling van het daarvoor geldende tarief kon parkeren op vergunninghouders- en betaald parkeerplaatsen. Omdat het formeel een vergunning is, is het nu als vergunning in de regels opgenomen. Het is met deze algemene vergunning mogelijk om te parkeren in alle gebieden waar betaald parkeren dan wel parkeren voor vergunninghouders is toegestaan. De vergunning geeft tevens een ontheffing van de maximale parkeerduur.
Indien het motorvoertuig waarvoor een parkeervergunning is verleend tijdelijk niet gebruikt kan worden vanwege onderhoud of reparatie is het mogelijk om de vergunning tijdelijk- maximaal 2 weken- over te schrijven op een ander kenteken. Dit kenteken mag niet op naam van een natuurlijk persoon staan.
Artikel 14 Parkeervergunning huwelijk
Ten behoeve van huwelijksvoltrekkingen is een aantal parkeerplaatsen gereserveerd in de omgeving van het Raadhuis. Deze plaatsen zijn niet onttrokken aan het betaald parkeerregime, derhalve zal hier ook parkeerbelasting moeten worden voldaan. Ten behoeve van huwelijksvoltrekkingen en geregistreerd partnerschap is het mogelijk een vergunning te verlenen om op deze gereserveerde parkeerplaatsen te parkeren.
Het is mogelijk om voor het centrum en voor het schil- en buitenschilgebied een week- of maandkaart te verkrijgen. De week- of maandkaart kan niet uit de automaat op straat gehaald worden. Een dagkaart voor het schil- en buitenschilgebied kan wel uit de automaat gehaald worden. Voor het centrum kan geen dagkaart, maar wel een dagvergunning als bedoeld in artikel 3 onder i van Parkeerverordening worden verkregen.
Het is mogelijk om vooraf de parkeerbelasting te voldoen bij wijze van het kopen van een schrapkaart. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van bedrijven en instellingen om gasten niet zelf de parkeerbelasting te laten voldoen. Het tarief is het reguliere uur- dan wel dagtarief.
Hoofdstuk 4 Vergunningen Centrumgebied
Belangrijk is dat een vergunning aan een bewoner van een zelfstandige woning wordt verleend wanneer deze volgens de gemeentelijke basisadministratie woont in het gebied waarvoor hij of zij een vergunning aanvraagt. De vergunningen zijn in eerste instantie bedoeld voor bewoners. Een huiseigenaar –niet bewoner komt niet in aanmerking voor een parkeervergunning. In de Nota Regulering Openbare Parkeercapaciteit is bepaald dat er pas een vergunning wordt verstrekt wanneer een bewoner niet over eigen parkeerruimte beschikt. Wanneer een bewoner een parkeerplaats op eigen terrein heeft krijgt hij geen parkeervergunning. In het centrum, waar een beperkt aantal parkeerplaatsen op straat beschikbaar is en de parkeerdruk hoog is, wordt geen parkeervergunning verstrekt indien over eigen parkeergelegenheid wordt beschikt, ongeacht het aantal motorvoertuigen dat iemand heeft. Hier wordt een norm van één parkeerplaats per woning reëel geacht. Een kampeerauto wordt niet mee genomen in de berekening voor het aantal te verlenen vergunningen in geval er sprake is van een parkeerplaats op eigen terrein.
Artikel 18 Zakelijke vergunning
Om te beoordelen of een beroep of bedrijf in aanmerking komt voor een zakelijke vergunning, dient te worden vastgesteld of de eigenaar of houder van het motorvoertuig een beroep of bedrijf uitoefent in een gebied in Hilversum waar vergunninghoudersparkeren geldt. Voor deze beoordeling kan gekeken worden naar de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Sommige ondernemingen hebben echter hun hoofdvestiging elders, terwijl zij wel een nevenvestiging hebben binnen de gebieden die op grond van de Parkeerverordening zijn aangewezen of hier kantoor houden. Het is daarom ook mogelijk dat gekeken wordt naar het adres van de nevenvestiging.
Vrije beroepen zijn niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Voor de zorgvuldige beoordeling van deze aanvragen kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht om overlegging van nadere bescheiden worden verzocht.
In het centrum is een beperkt aantal parkeerplaatsen op straat beschikbaar en is de parkeerdruk hoog. Daarom worden er hoge eisen gesteld aan de aanvraag voor een zakelijke vergunning. Zo moet het motorvoertuig, ter beoordeling van het college, noodzakelijk zijn in de uitoefening van bedrijf of beroep, moet het motorvoertuig op naam van de onderneming staan en moet de ondernemer aantonen dat er in de omgeving van zijn onderneming parkeerruimte beschikbaar is en dat parkeren in een parkeergarage fysiek onmogelijk is. Bij de beoordeling of sprake is van een acceptabele parkeerdruk, wordt uitgegaan van een omslagpunt bij een parkeerdruk van 80% of meer, gemeten op het drukste moment. Indien sprake is van een parkeerdruk van < 80%, wordt deze als acceptabel aangemerkt. Van een fysieke onmogelijkheid om in een parkeergarage te parkeren is bijvoorbeeld sprake wanneer het motorvoertuig te groot is om in de parkeergarage te staan. In de schil en de buitenschil is meer parkeerruimte beschikbaar. Eigen parkeerruimte wordt afgetrokken van het maximaal te verlenen vergunningen.
Artikel 19 Dagvergunning Centrumgebied
In het centrum kan maximaal één uur geparkeerd worden. Ten behoeve van bijvoorbeeld aannemers of onderhoudsbedrijven bestaat er een vergunning waarmee de hele dag bij alle betaald parkeerplaatsen en vergunninghoudersplaatsen kan worden geparkeerd.
Hoofdstuk 5 Vergunningen Schilgebied
Belangrijk is dat een vergunning aan een bewoner van een zelfstandige woning wordt verleend wanneer deze volgens de gemeentelijke basisadministratie woont in het gebied waarvoor hij of zij een vergunning aanvraagt. De vergunningen zijn in eerste instantie bedoeld voor bewoners. Een huiseigenaar –niet bewoner komt niet in aanmerking voor een parkeervergunning. In de Nota Regulering Openbare Parkeercapaciteit is bepaald dat er pas een vergunning wordt verstrekt wanneer een bewoner niet over eigen parkeerruimte beschikt. Wanneer een bewoner een parkeerplaats op eigen terrein heeft krijgt hij geen parkeervergunning.
Wanneer een bewoner in de schil eigen parkeerruimte heeft voor één motorvoertuig, maar hij is eigenaar of houder van twee motorvoertuigen zal alleen voor het tweede motorvoertuig een vergunning worden verstrekt. Wanneer een bewoner twee parkeervergunningen aanvraagt zullen er ook twee auto´s op de naam van de bewoner moeten staan. Het is niet de bedoeling dat een tweede of derde vergunning als bezoekersvergunning wordt gebruikt. Voor bezoek bestaat een bezoekersregeling en is er parkeerapparatuur op straat. Een kampeerauto wordt niet mee genomen in de berekening voor het aantal te verlenen vergunningen in geval er sprake is van een parkeerplaats op eigen terrein.
Wanneer er sprake is van woningsplitsing in het bestaande vergunningengebied betekend dit er meer adressen en dus bewoners in aanmerking kunnen komen voor een parkeervergunning. Om de parkeerdruk in dat gebied niet nog meer te verhogen is ervoor gekozen om per nieuw adres 1 vergunning te verlenen.
Artikel 21 Zakelijke vergunning
Om te beoordelen of een onderneming in aanmerking komt voor een zakelijke parkeervergunning, dient te worden vastgesteld of de eigenaar of houder van het motorvoertuig een beroep of bedrijf uitoefent in een gebied in Hilversum waar vergunninghoudersparkeren geldt. Voor deze beoordeling kan gekeken worden naar de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Sommige ondernemingen hebben echter hun hoofdvestiging elders, terwijl zij wel een nevenvestiging hebben binnen de gebieden die op grond van de Parkeerverordening zijn aangewezen of hier kantoor houden. Het is daarom ook mogelijk dat gekeken wordt naar het adres van de nevenvestiging. Vrije beroepen zijn niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Voor de zorgvuldige beoordeling van deze aanvragen kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht om overlegging van nadere bescheiden worden verzocht.
Eigen parkeerruimte wordt afgetrokken van het maximaal te verlenen vergunningen.
Hoofdstuk 6. Vergunningen Buitenschilgebied
Belangrijk is dat een vergunning aan een bewoner wordt verleend wanneer deze volgens de gemeentelijke basisadministratie woont in het gebied waarvoor hij of zij een vergunning aanvraagt. De vergunningen zijn in eerste instantie bedoeld voor bewoners. Een huiseigenaar –niet bewoner komt niet in aanmerking voor een parkeervergunning. In de Nota Regulering Openbare Parkeercapaciteit is bepaald dat er pas een vergunning wordt verstrekt wanneer een bewoner niet over eigen parkeerruimte beschikt. Wanneer een bewoner een parkeerplaats op eigen terrein heeft krijgt hij geen parkeervergunning.
Wanneer een bewoner in de schil of buitenschil eigen parkeerruimte heeft voor één motorvoertuig, maar hij is eigenaar of houder van twee motorvoertuigen zal alleen voor het tweede motorvoertuig een vergunning worden verstrekt. Wanneer een bewoner twee parkeervergunningen aanvraagt zullen er ook twee auto´s op de naam van de bewoner moeten staan. Het is niet de bedoeling dat een tweede of derde vergunning als bezoekersvergunning wordt gebruikt. Voor bezoek bestaat een bezoekersregeling en is er parkeerapparatuur op straat. Een kampeervoertuig wordt niet mee genomen in de berekening voor het aantal te verlenen vergunningen in geval er sprake is van een parkeerplaats op eigen terrein.
Wanneer er sprake is van woningsplitsing in het bestaande vergunningengebied betekend dit er meer adressen en dus bewoners in aanmerking kunnen komen voor een parkeervergunning. Om de parkeerdruk in dat gebied niet nog meer te verhogen is ervoor gekozen om per nieuw adres 1 vergunning te verlenen.
Artikel 23 Zakelijke vergunning
Om te beoordelen of een onderneming in aanmerking komt voor een zakelijke parkeervergunning, dient te worden vastgesteld of de eigenaar of houder van het motorvoertuig een beroep of bedrijf uitoefent in een gebied in Hilversum waar vergunninghoudersparkeren geldt. Voor deze beoordeling kan gekeken worden naar de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Sommige ondernemingen hebben echter hun hoofdvestiging elders, terwijl zij wel een nevenvestiging hebben binnen de gebieden die op grond van de Parkeerverordening zijn aangewezen of hier kantoor houden. Het is daarom ook mogelijk dat gekeken wordt naar het adres van de nevenvestiging. Vrije beroepen zijn niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Voor de zorgvuldige beoordeling van deze aanvragen kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht om overlegging van nadere bescheiden worden verzocht.
Eigen parkeerruimte wordt afgetrokken van het maximaal te verlenen vergunningen.
Hoofdstuk 7. Buitenschil BKN-gebied
Belangrijk is dat een vergunning aan een bewoner wordt verleend wanneer deze volgens de gemeentelijke basisadministratie woont in het gebied waarvoor hij of zij een vergunning aanvraagt. De vergunningen zijn in eerste instantie bedoeld voor bewoners. Een huiseigenaar –niet bewoner komt niet in aanmerking voor een parkeervergunning. In de Nota Regulering Openbare Parkeercapaciteit is bepaald dat er pas een vergunning wordt verstrekt wanneer een bewoner niet over eigen parkeerruimte beschikt. Wanneer een bewoner een parkeerplaats op eigen terrein heeft krijgt hij geen parkeervergunning.
Wanneer een bewoner in de schil of buitenschil eigen parkeerruimte heeft voor één motorvoertuig, maar hij is eigenaar of houder van twee motorvoertuigen zal alleen voor het tweede motorvoertuig een vergunning worden verstrekt. Wanneer een bewoner twee parkeervergunningen aanvraagt zullen er ook twee auto´s op de naam van de bewoner moeten staan. Het is niet de bedoeling dat een tweede of derde vergunning als bezoekersvergunning wordt gebruikt. Voor bezoek bestaat een bezoekersregeling en is er parkeerapparatuur op straat. Een kampeervoertuig wordt niet mee genomen in de berekening voor het aantal te verlenen vergunningen in geval er sprake is van een parkeerplaats op eigen terrein.
Wanneer er sprake is van woningsplitsing in het bestaande vergunningengebied betekend dit er meer adressen en dus bewoners in aanmerking kunnen komen voor een parkeervergunning. Om de parkeerdruk in dat gebied niet nog meer te verhogen is ervoor gekozen om per nieuw adres 1 vergunning te verlenen.
Artikel 25 Zakelijke vergunning
Om te beoordelen of een onderneming in aanmerking komt voor een zakelijke parkeervergunning, dient te worden vastgesteld of de eigenaar of houder van het motorvoertuig een beroep of bedrijf uitoefent in een gebied in Hilversum waar vergunninghoudersparkeren geldt. Voor deze beoordeling kan gekeken worden naar de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Sommige ondernemingen hebben echter hun hoofdvestiging elders, terwijl zij wel een nevenvestiging hebben binnen de gebieden die op grond van de Parkeerverordening zijn aangewezen of hier kantoor houden. Het is daarom ook mogelijk dat gekeken wordt naar het adres van de nevenvestiging. Vrije beroepen zijn niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Voor de zorgvuldige beoordeling van deze aanvragen kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht om overlegging van nadere bescheiden worden verzocht.
Eigen parkeerruimte wordt afgetrokken van het maximaal te verlenen vergunningen