Organisatie | Beek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut RUD Zuid-Limburg |
Citeertitel | Treasurystatuut RUD Zuid-Limburg |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | Nieuwe regeling | 11-12-2013 Beek & Omstreken, 21-12-2013 | Onbekend |
Het treasurystatuut vormt het kader voor de uitvoering van het treasurybeleid. Het treasurybeleid ondersteunt, als onderdeel van het financieel beleid, de uitvoering van de publieke taken en biedt mede waarborgen voor de financiële continuïteit van de RUD Zuid-Limburg op korte en lange termijn. De treasuryfunctie heeft bij lagere overheden de laatste jaren sterk aan betekenis gewonnen, ondermeer vanwege de inwerkingtreding van de wet financiering decentrale overheden (Wet FIDO) per 1januari 2001, de ontwikkelingen op de Europese geld- en kapitaalmarkt en de introductie van nieuwefinancieringsinstrumenten.
Met de komst van de Wet FIDO zijn voor de gemeentelijke treasuryfunctie duidelijke kaders geboden ten aanzien van risicobeheersing en transparantie. Dat laatste komt onder meer tot uitdrukking in de voorschriften voor een verplicht treasurystatuut. Het treasurystatuut bepaalt de kaders voor de uitvoering van het treasurybeleid en maakt een objectieve en transparante verantwoording achteraf mogelijk.
De specifieke beleidsvoornemens respectievelijk de uitvoering van het beleid op het gebied van treasury worden besproken in de treasuryparagraaf van de productbegroting en de jaarstukken.
Bij de inrichting van het treasuryproces zorgen de vier elementen sturing, uitvoering, verantwoording en toezicht houden voor duidelijkheid en transparantie. Het treasurystatuut is een nadere uitwerking van de geldende wetgeving.
Bij het opstellen van dit statuut is rekening gehouden met het relevante wettelijke kader in:
Het statuut is voor de RUD ZUID-LIMBURG beperkt gehouden omdat de RUD ZUID-LIMBURG een eenvoudige rol heeft op het geheel van treasury. De dagelijkse financieringsbehoefte bestaat uit:
Voorgaande betekent dat er een langlopende financiering zal zijn en blijven voorinvesteringen in de bedrijfsvoering en een korte termijn financiering voor de overbruggingvan bevoorschotting versus uitvoering.
Op langere termijn zal, bij volledige werking van de intracomptabele bedrijfsvoering enverdergaande digitalisering van verrekeningsmogelijkheden tussen overheden, débevoorschotting worden teruggebracht tot de werkelijke kosten van de productie zoalsvastgelegd in begroting en projecten. Hierdoor zal de noodzaak van korte termijn financieringtot een minimum worden gereduceerd.
Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op dé financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's.
Bij de RUD Zuid-Limburg gelden de volgende doelstellingen van de treasuryfunctie;
In dit statuut wordt verstaan onder:
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Het beheersen en vermijden van risico's staat in het treasurybeleid voorop. ln dit verband is het risicomanagement gericht op het inzichtelijk maken van toekomstige risico's en deze te beheersen, te verminderen en te spreiden. De treasuryfunctie zal nadrukkelijk geen bankachtige activiteiten ontplooien, met het oogpunt om geld te verdienen.
Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd binnen één bank.
4. Financiering RUD Zuid-Limburg
Het dagelijks bestuur neemt bij het aantrekken van financieringen de volgende uitgangspunten in acht:
Relatiebeheer omvat het onderhouden van relaties met banken, rijk, provincies en gemeenten die financiële diensten leveren. De treasury van de RUD Zuid-Limburg beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hierbij wordt in acht genomen datfinanciële ondernemingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) in het register van de AFM dienen te staan.
5. Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 11 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
ln het kader van treasury gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied vanadministratieve organisatie en interne controle:
Artikel 12 Verantwoordelijkheden
De (functie)verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de RUD Zuid-Limburg staan in dit artikel benoemd:
Artikel 13 Bevoegdheden treasuryactiviteiten
ln onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering:
Het afsluiten van kredietfaciliteiten en het aantrekken van gelden zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf |
* Altijd handtekeningen vereist van twee verschillende functionarissen uit de kolom bevoegd functionaris en autorisatie.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van 11 december 2013
Secretaris, Voorzitter,
Artikel 2 Doelstellingenvan de Treasuryfunctie
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Artikel 6 Intern liquiditeitsbeheer
Artikel 8 Saldo en liquiditeitenbeheer
4. Financiering RUD Zuid-Limburg
5. Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 11 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
Artikel 12 Verantwoordelijkheden
Artikel 13 Bevoegdheden treasuryactiviteiten