Organisatie | Gemert-Bakel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening 2014 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | subsidie |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | nieuwe regeling | 19-12-2013 Gemeenteblad 2013, nr. 50 | Onbekend |
De raad van gemeente Gemert-Bakel;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 november 2013;
gezien het advies van de commissie Ruimte en Mensen d.d. 28 november 2013;
gelet op de Gemeentewet, artikel 149;
met in achtneming van titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht,
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze verordening is van toepassing op subsidies die worden verstrekt met uitzondering van subsidies waarvoor bij afzonderlijke verordening een uitputtende regeling is getroffen, subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht (subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is) en die vallen onder de door het college vastgestelde speerpunten of de beleidsterreinen: a. zorg b. welzijn c. cultuur
Het college stelt bij nadere regeling een subsidieregeling (hierna te noemen: uitvoeringregels) vast welke activiteiten en organisaties in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Voor zover van toepassing, wordt hierin tevens bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, de verschillende vormen van subsidie, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald.
Het college kan voor de in artikel 2 bedoelde beleidsterreinen in de uitvoeringsvoorschriften subsidieregelingen vaststellen waarin de verdeling van de subsidie en specifieke voorschriften per beleidsterrein worden omschreven. In deze regelingen kan, indien dit voor de specifieke aard van de betreffende subsidiecategorie noodzakelijk is, worden afgeweken van het bepaalde in deze verordening.
Het college is eveneens bevoegd tot het verlenen van (betaling van) voorschotten, betaling van subsidiebedragen (in gedeelten), opschorting van de verplichting tot betaling van voorschotten of subsidiebedragen, terugvordering van onverschuldigd betaalde voorschotten of subsidiebedragen en alle overige ter zake van subsidiering te nemen uitvoeringsbeslissingen.
Hoofdstuk 3 Aanvraag van de subsidie
Artikel 6 Bij een aanvraag in te dienen gegevens
Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:
een begroting of gespecificeerde opgave van het bedrag dat de instelling of organisatie denkt nodig te hebben voor het uitvoeren van de opgenomen activiteiten, (begroting) en een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
Artikel 8 Beslissing en beslissingstermijn
Ter uitwerking van de beschikking tot subsidieverlening met professionele organisaties kan door burgemeester en wethouders een subsidiecontract (BCF) gesloten worden. De subsidie kan worden verleend onder de voorwaarden dat de aanvrager meewerkt aan de totstandkoming van een overeenkomst ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening, het subsidiecontract ( BCF).
De subsidieontvanger doet onmiddellijk melding aan het college zodra aannemelijk is dat een of meer van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet of niet geheel zullen worden verricht of dat niet of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
Hoofdstuk 6 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
Voor zover dit niet is bepaald bij de subsidieregeling, wordt bij de verleningsbeschikking vermeld op welke wijze de subsidieontvanger de besteding van de subsidie dient te verantwoorden.
Artikel 16 Verantwoording subsidies vrijwilligersorganisaties
Als inhoudelijk verslag kan volstaan worden met de stukken die de instelling intern gebruikt voor rekening en verantwoording, met dien verstande dat tenminste opgave moet worden gedaan van het aantal leden, jeugdleden en deelnemers binnen de gemeente op basis van de ledenlijst van 31 december van het betreffende subsidiejaar.
Artikel 20 Vaststelling subsidie na verantwoording
Indien uit de aard van de subsidie, danwel de verantwoording daarvan volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan in het eerst lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling, en moet daarbij een zo kort mogelijke termijn benoemen waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien.
1.Burgemeester en wethouder kunnen in individuele of bijzondere gevallen een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 4 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard dan wel indien de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Op aanvragen om subsidie die zijn ingediend voor deze datum zijn de bepalingen van de algemene subsidieverordening vrijwilligersorganisaties 2012-2014, de uitvoeringsvoorschriften behorende bij de Algemene Subsidieverordening voor vrijwilligers 2012 en de algemene subsidieverordening voor professionele organisaties 2014 van toepassing. [Red: laatstgenoemde regeling luidt: Algemene subsidieverordening professionele instellingen 2014]