Organisatie | Midden-Delfland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota nadere uitvoeringsregels voor subsidieverstrekking op gebied van welzijn en cultuur van de gemeente Midden-Delfland |
Citeertitel | Nota nadere uitvoeringsregels voor subsidieverstrekking op gebied van welzijn en cultuur van de gemeente Midden-Delfland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2013
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-02-2014 | 01-01-2013 | 03-04-2017 | Nieuwe regeling | 13-01-2014 Gemeenteblad, 2014 | onbekend |
Op 23 december 2013 heeft de gemeenteraad van Midden-Delfland de nieuwe Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2013 (hierna te noemen: ASV) vastgesteld. Deze verordening bevat procedurele voorschriften die van toepassing zijn bij subsidieverlening.
Op grond van artikel 3, tweede lid, van de ASV, zijn het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Delfland bevoegd tot het stellen van nadere uitvoeringsregels.
In het kader van de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid is het gewenst om nadere uitvoeringsregels te stellen aan de subsidiering van structurele en incidentele te verstrekken subsidies. In deze nota zijn deze nadere uitvoeringsregels per onderwerp opgesteld.
Voor algemene voorwaarden omtrent de subsidies wordt verwezen naar de ASV. Indien voorwaarden afwijken van de ASV, dan worden dezen in de nadere uitvoeringsregels opgenomen.
Voor subsidiebedragen kleiner dan € 5000,- wordt een subsidie in principe verleend op basis van vertrouwen; er wordt slechts bij steekproef om verantwoording gevraagd. De toekenningbeschikking zal tevens de verantwoordingsbeschikking zijn. Er geldt wel een actieve meldingsplicht voor de ontvanger bij het niet nakomen van de voorwaarden.
Voor structurele subsidies met een subsidiebedrag kleiner dan € 5000,- kunnen subsidieaanvragen voor maximaal vier jaar worden ingediend.
Deze nadere uitvoeringsregels treden, met terugwerkende kracht per 1 januari 2013.
Deze nadere uitvoeringsregels vervangen de nadere uitvoeringsregels tot subsidiering van:
- de amateurkunst in Midden-Delfland (subsidieregeling amateurkunst);
- historische verenigingen c.a. en expositieruimte (subsidieregeling subsidieregeling historische verenigingen c.a. en expositieruimten);
- maatschappelijke voorzieningen (subsidieregeling maatschappelijke voorzieningen);
- activiteiten in het kader van ontwikkelingssamenwerking en charitatieve activiteiten (subsidieregeling ontwikkelingssamenwerking en charitatieve activiteiten);
- Oranjeorganisaties en intocht van St. Nicolaas in de gemeente Midden-Delfland (subsidieregeling Oranjeorganisaties en intocht van St. Nicolaas);
- ouderenorganisaties (subsidieregeling ouderenorganisaties);
- scoutingorganisaties (subsidieregeling scoutingorganisaties);
- sportverenigingen (subsidieregeling sportverenigingen);
- toegankelijkheid van gebouwen (subsidieregeling toegankelijkheid gebouwen).
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 1 oktober 2013.
Hoofdstuk 1 de nadere uitvoeringsregels tot subsidiering van de amateurkunst
In deze nadere uitvoeringsregels wordt aangegeven op welke manier de jaarlijkse subsidiering van de amateurkunst vorm wordt gegeven. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in de subsidiering van de muziekverenigingen, de zangverenigingen en de toneelverenigingen.
De prioriteiten ten aanzien van het subsidiebeleid voor de muziekverenigingen zijn gelegd bij:
Het is van belang dat de muziekverenigingen worden gestimuleerd te streven naar een zekere kwaliteit. Ten eerste omdat dit voor de muzikanten zelf bevredigend is en ten tweede omdat de muziekverenigingen zo een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het totale culturele aanbod in de gemeente. Van grote invloed op de kwaliteit van de muziekverenigingen is de kwaliteit van de artistieke leiding, zoals dirigenten en instructeurs. Ook ten aanzien van dit onderdeel ligt de prioriteit bij de jeugd;
De wijze waarop gemeenten aan muziekverenigingen subsidie verstrekken laat onderling een grote verscheidenheid zien. In sommige gevallen wordt een vast bedrag verstrekt. In andere gevallen wordt gekozen voor een meer ingewikkelde systematiek, met een subsidiering op basis van een divers aantal grondslagen in kosten of tekorten of juist naar rato van de opbrengst van bijvoorbeeld de geheven contributie. Voor de muziekverenigingen in Midden-Delfland is gezocht naar een eenvoudig toepasbare wijze van subsidiering waarbij tevens rekening wordt gehouden met de gestelde prioriteiten voor deze instellingen.
Voor de subsidiering van de zangverenigingen gelden de volgende uitgangspunten:
De zangverenigingen in onze gemeente verzorgen al jarenlang concerten, zowel binnen als buiten de gemeentegrenzen. Mede door de jarenlange ervaring van de verenigingen kan worden gesteld dat de concerten die worden gegeven van een kwalitatief hoog niveau zijn. Voor de concerten die de verenigingen zelf organiseren geldt dat er een orkest en solisten ingehuurd moeten worden om een goede kwaliteit te waarborgen. Het organiseren van deze concerten brengt hoge kosten met zich mee.
Ook voor de zangverenigingen geldt dat de wijze van subsidiering per gemeente sterkt verschilt. Eén en ander houdt o.a. verband met de verschillende omstandigheden per gemeente, zoals de beschikbaarheid en kosten van accommodaties/oefenruimten, kwaliteit van de vereniging enz.
Voor Midden-Delfland is een subsidieregeling voor de zangverenigingen opgesteld waarbij rekening wordt gehouden met de aangegeven uitgangspunten.
Door de financiële ondersteuning middels een gemeentelijke subsidie wordt deze vorm van cultuuruiting gestimuleerd. Niet alleen de specifieke toneelverenigingen, maar ook andere instellingen zoals jeugd(sociëteit)organisaties of vrouwenorganisaties die dergelijke uitvoeringen verzorgen komen in aanmerking voor subsidie. Voor de subsidiering van toneel is gekozen voor een koppeling van de financiële gemeentelijke bijdrage aan de presentatie.
Sinds een aantal jaren worden er in de gemeente Midden-Delfland de festivals Cult Royale, Schippop en Boerol georganiseerd.
Cult Royale is een cultureel festival waarbij diverse vormen van kleinkunst worden vertoond op verschillende locaties in Schipluiden, waaronder dans, muziek, toneel, stand-up comedy, literatuur en beeldende kunst. Bij het muziekfestival Schippop treden verschillende lokale en nationale bands op. Bij beide festivals kunnen bezoekers van alle leeftijden op laagdrempelige wijze in aanraking komen met een cultuur. Beide evenementen hebben aangegeven te willen uitbreiden naar meer bezoekers en hiermee ook een grotere bekendheid in de regio.
Boerol is een festival waar verschillende culturele activiteiten de revue passeren in verschillende vormen. Er is sprake van een combinatie van: acts, muziek, kunst poëzie en toneel. Dit vindt plaats rondom een monumentale boerderij gelegen op een rustieke locatie in ’t Woudt. Deze unieke locatie ademt de landelijke sfeer van Midden-Delfland uit. De twee factoren, cultuur en de identiteit van het polderlandschap, worden door de organisatoren benadrukt en gecombineerd
Het Nazomerfeest levert een bijdrage aan de leefbaarheid van de kern Maasland. Het feest wordt georganiseerd door de Vereniging Maaslandse Ondernemers, waardoor ook blijk wordt gegeven van betrokkenheid van het maatschappelijk middenveld bij het dorp. Daarnaast is de gemeente Midden-Delfland ook zelf bij de organisatie betrokken door een vrijwilligersmarkt te organiseren waar vrijwilligersorganisaties een kans krijgen zich tijdens dit evenement te profileren.
Middels het subsidie-instrument kan ingespeeld worden op de uitvoering van niet-reguliere activiteiten. Op die manier kan ingespeeld worden op nieuwe ontwikkelingen op cultureel gebied.
Ad 1.1.1 Basisbedrag en bedrag per lid
Het basisbedrag kan door de instelling worden gebruikt voor bijvoorbeeld huisvestingskosten en organisatiekosten. Daarnaast wordt een bedrag per werkend lid beschikbaar gesteld voor de aanschaf van kostuums, uniformen en muziekinstrumenten.
Ad 1.1.2 Bijdrage presentatiekosten
Voor de muziekvereniging in Schipluiden geldt dat het werkgebied de kernen Schipluiden en Den Hoorn omvat. Voor Maasland geldt dat er twee muziekverenigingen in het werkgebied aanwezig zijn. Hier wordt het bedrag per inwoner gedeeld door de twee verenigingen.
Ad 1.2 Bijdrage kwaliteit van de muziekverenigingen
De kwaliteit van de muziekverenigingen (en de presentaties) wordt in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van de leiding. Daarom is een bijdrage in de uitgaven van de verenigingen ten behoeve van de honoraria van de artistieke leiding van belang. De muzikale vorming moet worden gegeven door een professionele docent en opgeleid moet worden voor het landelijk erkende A, B, C of D examen HaFaBra.
1.4.2 Subsidiering incidentele projecten amateurkunst
Van deze subsidiemogelijkheid kunnen alle onderdelen van de amateurkunst gebruik maken. De subsidieaanvragen moeten volgens de regels als genoemd in de ASV worden ingediend. Een subsidie kan slechts worden toegekend voor zover de hiervoor opgenomen post in de gemeentebegroting toereikend is.
Hoofdstuk 2. De nadere uitvoeringsregels tot subsidiëring van historische verenigingen c.a. en expositieruimten
In Midden-Delfland zijn er, naast de instellingen voor amateuristische kunstbeoefening en kunstzinnige en culturele vorming, instellingen die zich op andere wijze bezig houden met kunst en cultuur.
Deze instellingen zijn in Midden-Delfland:
De activiteiten van de verschillende instellingen vertonen overeenkomsten, maar er zijn ook wezenlijke verschillen. Hier moet rekening mee worden gehouden en dit maakt het lastig om voor alle genoemde instellingen eenzelfde subsidiegrondslag te hanteren. Er is dan ook voor gekozen om voor de instellingen een subsidievoorstel ‘op maat’ te hanteren, waarbij aansluiting is gezocht met de huidige praktijk.
Voor museum De Schilpen, de Historische Vereniging Maasland en de Historische Werkgroep Oud-Maasland geldt dat, op grond van de huidige praktijk, geen jaarlijks subsidie wordt verleend. Indien deze instellingen in aanmerking willen komen voor een subsidie zal dit, volgens de hiervoor geldende regels in de Algemene subsidieverordening, aangevraagd kunnen worden en zal dit worden behandeld als een incidentele subsidie.
Hoofdstuk 3. de nadere uitvoeringsregels tot subsidiering van maatschappelijke voorzieningen
Aan het Bureau Slachtofferhulp Haaglanden wordt jaarlijks een bedrag per inwoner verstrekt dat in overleg met de overige tot het werkgebied van dit bureau behorende gemeenten wordt bepaald.
De EHBO verenigingen kunnen jaarlijks een rekening indienen voor deelnemers aan een EHBO cursus, die vrijwilligerswerk verrichten voor een organisatie uit de gemeente Midden-Delfland. Hiervoor geldt een maximum van 8 vrijwilligers per cursus. Bij deze rekeningen dient een overzicht te worden ingediend met de namen van de deelnemers en de organisaties waarvoor zij vrijwilligerswerk verrichten.
Onder maatschappelijke voorzieningen vallen in het kader van deze verordening de volgende werkterreinen en instellingen:
Het algemeen maatschappelijk werk is een professionele vorm van hulpverlening, uitgeoefend door daartoe opgeleide en betaalde beroepskrachten. De hulpverlening sluit aan op wat de cliënt zelf kan en wil. In de gemeente Midden-Delfland is de Stichting Kwadraad de uitvoerende instantie voor het algemeen maatschappelijk werk. Met deze stichting worden jaarlijks afspraken gemaakt over de te plegen inzet en het hieraan verbonden subsidiebedrag.
De Stichting Welzijn Midden-Delfland is een professionele organisatie die samen met vrijwilligers ondersteuning biedt aan ouderen en mantelzorgers. Ook met deze instelling worden jaarlijks afspraken gemaakt over de inzet en de hoogte van de subsidie.
In het kader van deze afspraken vallen deze beide instellingen niet onder de werking van deze subsidieregeling.
Het betreft hier het jeugd- en volwassenenwerk ten behoeve van mensen met een verstandelijke handicap. Doelstelling van deze instellingen is het initiëren en uitvoeren van activiteiten voor mensen met een verstandelijke of meervoudige handicap. De activiteiten zijn gericht op vrijetijdsbesteding en vorming, waarbij een zo groot mogelijke participatie in de samenleving en het beschikbaar stellen van faciliteiten ten behoeve van de vrijetijdsbesteding en vorming van gehandicapten worden nagestreefd. In Midden-Delfland is de Stichting Vrije Tijd en Vorming Zuid-Holland Noord actief.
Op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning moeten met de Stichting MEE aparte afspraken worden gemaakt. De werkzaamheden van de Stichting MEE vallen gedeeltelijk samen met die van VTV. In het kader van deze afspraken valt Stichting MEE niet onder de werking van deze subsidieregeling.
Ad 3.1 Subsidie Bureau Slachtofferhulp
Het bureau Slachtofferhulp stelt zich ten doel de materiële en immateriële schade waarmee slachtoffers van misdrijven en (verkeers)ongevallen worden geconfronteerd, zoveel mogelijk te verhelpen dan wel de zelfredzaamheid van het slachtoffer te bevorderen. Door de gemeenten die vallen onder het Bureau Slachtofferhulp Haaglanden zijn afspraken gemaakt over de financiering van deze organisatie. Hierbij wordt de subsidie niet gekoppeld aan bijv. het aantal hulpvragen, maar is gekozen voor een bedrag per inwoner ter medefinanciering van de kosten van het Bureau Slachtofferhulp. Dit bedrag is 0,20 cent per inwoner.
Ad 3.2 Subsidie EHBO-verenigingen
In de gemeente Midden-Delfland is in elk dorp een EHBO-vereniging actief. Gezien het nuttige werk van deze verenigingen in het kader van het lokale gezondheidsbeleid, het organiseren van cursussen, ondersteuning door middel van E.H.B.O.-posten bij activiteiten etc. ontvangen deze verenigingen een jaarlijks bedrag als waardering voor hun werkzaamheden. Daarnaast ontvangen zij een bijdrage in de kosten van de kaderopleidingen.
Voor de subsidies voor cursussen (artikel 3.2, derde lid) geldt dat verenigingen de subsidieaanvraag tezamen met de bijbehorende nota’s na afloop van de uitvoering in kunnen dienen. De subsidie wordt dan direct vastgesteld.
Per cursus worden maximaal 8 deelnemers gesubsidieerd door de gemeente. De EHBO vereniging kan hiervoor een rekening indienen met een overzicht van de vrijwilligers en de vrijwilligersorganisatie, waarna het geld wordt overgemaakt naar de EHBO vereniging. Dit geldt zowel voor Schipluiden, Den Hoorn als Maasland.
Door deze cursus te subsidiëren wordt het voortbestaan van de EHBO vereniging in de drie kernen ondersteund en blijft het voorzieningenpeil op niveau. Door de EHBO cursus gratis aan te bieden aan vrijwilligers van verenigingen, worden tevens de verenigingen indirect ondersteund.
Ad 3.3 Subsidie Stichting Vrije Tijd en Vorming
De Stichting Vrije Tijd en Vorming Zuid-Holland Noord organiseert ook voor de inwoners uit Midden-Delfland met een verstandelijke handicap activiteiten. Het maximale subsidiebedrag dat de Stichting Vrije Tijd en Vorming per jaar kan ontvangen wordt jaarlijks in de gemeentelijke begroting vastgelegd.
Ad 3.4 Subsidie Stichting AED Midden-Delfland
De Stichting AED Midden-Delfland is in het leven geroepen om de zogenaamde zes-minuten-zones in Midden-Delfland te handhaven en uit te breiden. De belangrijkste taken van de stichting zijn het handhaven van de zes-minuten-zones in de bebouwde kom, het zorgen voor een goede spreiding van AED’s in het buitengebied en het opleiden en bijscholen van voldoende vrijwilligers. Daarnaast is de stichting verantwoordelijk voor het onderhoud en de vervanging van de AED’s in de gemeente.
De Stichting AED Midden-Delfland ontvangt jaarlijks een subsidie voor haar activiteiten. Voorwaarde voor het ontvangen van de subsidie is dat de stichting voldoet aan de in dit artikel genoemde criteria.
Ad 3.5 Subsidie Stichting Inloophuis Delft e.o.
Stichting Inloophuis Delft en Omstreken (Inloophuis Debora) is een ontmoetingscentrum in Delft waar mensen met kanker samen met hun naasten familie (mantelzorgers) terecht kunnen voor activiteiten. Deze activiteiten zorgen ervoor dat mensen even ergens anders aan denken. Daarnaast kunnen zij met lotgenoten praten. Mensen met kanker dreigen vaak in een sociaal isolement te komen en door dit inloophuis kan dit voorkomen worden. Door te praten over de emoties kunnen mensen deze beter verwerken. Het inloophuis geeft hier de ruimte voor waarbij zij emotionele ondersteuning bieden naast activiteiten die zij organiseren. Denk bij de activiteiten bijvoorbeeld aan: Yoga, teken lessen, bingo avonden etc
Hoofdstuk 4. de nadere uitvoeringsregels tot subsidiering van activiteiten in het kader van ontwikkelingssamenwerking en charitatieve activiteiten.
De Wereldwinkels die in de gemeente Midden-Delfland actief zijn komen in aanmerking voor een waarderingssubsidie van € 227,- per jaar.
Dorcas Hulp Nederland komt jaarlijks in aanmerking voor een waarderingssubsidie van € 250,- voor de inzamelingsactie die zij houden in de gemeente Midden-Delfland.
Om het jaar nemen de Midden-Delfland Runners, een initiatief van hardloopvereniging De Hardloper, deel aan de Roparun, waarbij geld voor een goed doel wordt ingezameld. De Midden-Delfland Runners komen bij deelname aan de Roparun in aanmerking voor een waarderingssubsidie van € 250,-.
Jaarlijks ontvangt de gemeente vele subsidieaanvragen voor “goede doelen”. Dit kunnen doelen zijn in ontwikkelingslanden, maar ook doelen in Nederland. Het is niet mogelijk al deze subsidieaanvragen te honoreren. Naast de formele toetsing van de aanvragen op grond van de Algemene subsidieverordening is het wenselijk om inhoudelijke criteria aan te geven op grond waarvan de subsidieaanvragen worden getoetst.
Ad 4.1 Subsidie activiteiten ontwikkelingssamenwerking
De mogelijkheid tot het verkrijgen van een subsidie is gekoppeld aan het verrichten van activiteiten. Verder komen niet alleen acties voor de als zodanig bekende ontwikkelingslanden in aanmerking, maar ook acties voor andere landen of gebieden waar de nood hoog is.
Ad 4.2 Subsidie goede doelen in Nederland
Ook voor deze subsidiemogelijkheid geldt dat deze is gekoppeld aan door inwoners van de gemeente Midden-Delfland te organiseren activiteiten.
Ad 4.3 Subsidiebedrag activiteiten ontwikkelingssamenwerking en goede doelen
Er geldt een maximumbedrag per actie. Jaarlijks wordt er in de gemeentebegroting een maximum (totaal)bedrag voor deze activiteiten opgenomen. Totdat het subsidieplafond wordt bereikt, worden de subsidies verstrekt volgens het principe “wie het eerst komt, die het eerste maalt”.
De Wereldwinkel probeert, als non-profit instelling, zoveel mogelijk de bevolking bewust te maken van de derde wereldproblematiek en met name te wijzen op het belang van bewust inkopen van producten. De Wereldwinkel levert hieraan een bijdrage door, middels inzet van vrijwilligers, een verkooppunt te voeren in Schipluiden en Maasland. Deze instellingen ontvangen als waardering voor hun werk een vast subsidiebedrag per jaar.
Ad 4.5 Subsidie Dorcas Hulp Nederland
Stichting Dorcas Hulp Nederland doet in samenwerking met de gezamenlijke kerken in Schipluiden jaarlijks mee aan de Nationale Voedselactie om geld en voedsel in te zamelen voor de allerarmsten in Oost-Europa en Afrika. De inzameling vindt plaats in de supermarkt van Schipluiden. Met de subsidie die ze jaarlijks aanvragen bekostigen ze een deel van de transportkosten. Als waardering voor hun werk komt Dorcas Hulp Nederland jaarlijks in aanmerking voor een waarderingssubsidie.
Om het jaar nemen de Midden-Delfland Runners deel aan de Roparun. De Midden-Delfland Runners is een initiatief van hardloopvereniging De Hardloper in Schipluiden. De Roparun is een estafetteloop waarbij verschillende teams geld inzamelen voor projecten die de kwaliteit van het leven van kankerpatiënten verbeteren. Voor dit goede doel komen de Midden-Delfland Runners in aanmerking voor een waarderingssubsidie.
Hoofdstuk 5. de nadere uitvoeringsregels tot subsidiering van de Oranjeorganisaties, intocht van St. Nicolaas en de kerstevenementen
De subsidiering is bedoeld om te stimuleren en is niet meer dan een aanvulling op de door de instellingen zelf te verwerven inkomsten.
Ad 5.1 Subsidiering Oranjeorganisaties
Het organiseren van activiteiten op nationale herdenkings- of feestdagen wordt breed gedragen. Het doel van de subsidiering van de Oranjeorganisaties is dat een zo breed mogelijk publiek aan de activiteiten kan deelnemen. Dat houdt in dat activiteiten (zeker die voor kinderen) gratis of met een kleine eigen bijdrage toegankelijk moeten zijn.
Opgemerkt wordt dat subsidiering moet worden gezien als een tegemoetkoming in de kosten en niet als dekking van de totale kosten. De organisaties moeten zelf verdere actie ondernemen om andere inkomstenbronnen aan te boren.
Ad 5.2 Subsidiering intocht St. Nicolaas
De vertegenwoordigers van de plaatselijke middenstand geven aan dat het door de jaarlijks toenemende kosten steeds moeilijker wordt de intocht van St. Nicolaas te organiseren. Uitgangspunt blijft dat de middenstand een substantiële bijdrage levert aan de intocht, aangezien de plaatselijke middenstand toch ook een zeker voordeel heeft van dit feest. Aan de andere kant is het voor veel jonge kinderen in onze gemeente toch ieder jaar weer een dag om naar uit te kijken.
Ad. 5.3 Subsidiering kerstevenementen
In elk dorp kan een kerstevenement worden georganiseerd. Per dorp is hiervoor een bedrag beschikbaar. Indien een dorp ook andere dorpen uitnodigt voor hun kerstmarkt en in die dorpen wordt verder geen kerstmarkt georganiseerd, dan kan het dorp ook aanspraak maken op het budget van het betreffende dorp
Hoofdstuk 6. de nadere uitvoeringsregels tot subsidiering van ouderenorganisaties
De Katholieke Bond van Ouderen en de Protestants Christelijke Ouderen Bond komen in aanmerking voor een subsidie van € 0,90 per lid.
De Coalitie Midden-Delfland Senioren komt als samenwerkingsverband in aanmerking voor een jaarlijkse subsidie om te voorzien in de kosten voor vergaderen. De vergaderruimte wordt door de woningcorporatie om niet aan de CMS beschikbaar gesteld.
In de gemeente Midden-Delfland zijn vijf ouderenbonden actief. De Katholieke Bond van Ouderen (KBO) heeft twee afdelingen: KBO Midden-Delfland (Maasland–Schipluiden) en KBO Den Hoorn. In elk dorp bevindt zich ook een PCOB afdeling. De activiteiten van de ouderenbonden draaien om belangenbehartiging van de ouderen in Midden-Delfland op het gebied van zorg, welzijn, huisvesting, verkeer en vervoer. Regelmatig organiseren de ouderenbonden in samenwerking met Stichting Welzijn Midden-Delfland educatieve en ontspannende programma’s voor ouderen en deze activiteiten worden doorgaans goed bezocht. Bovendien wordt jaarlijks de Dag van de Ouderen georganiseerd.
De Coalitie Midden-Delfland Senioren (CMS) is een formeel, bij de notaris vastgelegd, samenwerkingsverband van alle vijf de ouderenbonden. De CMS treedt op als belangenbehartiger namens alle ouderenbonden en vormt het aanspreekpunt voor de gemeente.
De subsidiering van de ouderenbonden is in de eerste plaats bedoeld om te stimuleren. De subsidies uit deze regeling zijn dan ook niet meer dan een aanvulling op de door de bonden zelf te verwerven inkomsten.
De subsidie per lid dient als bijdrage voor de ouderenbonden om te voorzien in de kosten voor de organisatie van activiteiten. Daarnaast betalen de ouderenbonden een verplichte financiële bijdrage aan de overkoepelende organen.
6.4 Projectsubsidie Dag van de Ouderen
De ouderenbonden organiseren jaarlijks activiteiten in het kader van de Dag van de Ouderen. De bonden komen hiervoor in aanmerking voor een projectsubsidie. Uitgangspunt dient echter te zijn dat de bonden zelf voldoende inkomsten verwerven om de activiteiten kostendekkend te maken.
6.5 Subsidie Coalitie Midden-Delfland Senioren
De CMS krijgt jaarlijks een vast bedrag toegekend om te voorzien in de kosten voor het vergaderen. Omdat deze organisatie actief de ontwikkelingen binnen de gemeente volgt en ook regelmatig overleg voert met de gemeente wordt er regelmatig vergaderd met de leden van de CMS. Eén keer per jaar vergaderen is niet voldoende en daarmee kan de eenmalige bijdrage die normaal gesproken in het kader van vrijwilligerswerk wordt verstrekt niet voldoen. (Hiermee wordt de regeling bedoeld dat organisaties zonder eigen vergaderruimte de kosten voor een vergaderruimte voor minimaal 8 personen eenmaal per jaar bij de gemeente kunnen declareren). De CMS vergadert om niet in de Singelhof.
Hoofdstuk 7. de nadere uitvoeringsregels tot subsidiering van de scoutingorganisaties
De prioriteiten ten aanzien van het subsidiebeleid voor de scoutingorganisaties zijn gelegd bij:
De voorwaarden bij dit artikel zijn opgenomen met als reden dat een minimum aantal jeugdleden nodig is om een aantrekkelijk aanbod voor de jeugd te kunnen verzorgen. Daarnaast is het uit het oogpunt van het betaalbaar houden van de scouting niet nodig om een gemeentelijke subsidie te verstrekken indien deze organisaties ook met lage contributiebedragen kunnen functioneren en dient er aan de andere kant geen sprake te zijn van te hoge contributies.
In verband met het belang van de kwaliteit van het kader en een goed vrijwilligersbeleid zijn er mogelijkheden opgenomen voor opleidingen van het bestuurlijk kader. Wel dienen de opleidingen een duidelijke link te hebben met het scoutingwerk.
7.3 Wervingsactiviteiten en activiteiten met een bijzonder karakter
De activiteiten die tot doel hebben om te trachten meer leden te krijgen of bijzondere activiteiten die het werk van de scouting onder de aandacht van de bevolking brengen komen voor een subsidie in aanmerking. Hoe deze activiteiten uitgevoerd moeten worden is niet nader omschreven. De scouting heeft hier dus de vrijheid om te komen met creatieve ideeën.
De scoutingorganisaties nemen jaarlijks deel aan de schoonmaakactie van de Vlaardingervaart. Als waardering van deze werkzaamheden ontvangen zij hiervoor een subsidiebedrag per jaar.
Hoofdstuk 8. de nadere uitvoeringsregels tot subsidiering van sportverenigingen
In deze nadere uitvoeringsregels wordt aangegeven op welke manier de jaarlijkse subsidiering van de sport vorm wordt gegeven. Opgemerkt wordt dat de algemene regels met betrekking tot de subsidiering zijn opgenomen in de Algemene subsidieverordening Midden-Delfland 2012.
De prioriteiten ten aanzien van het subsidiebeleid voor sportverenigingen zijn gelegd bij:
Opgemerkt wordt dat subsidiering in de eerste plaats bedoeld is om te stimuleren en is niet meer dan een aanvulling op de door de verenigingen zelf te verwerven inkomsten.
Ad 8.1 Sportbeoefening door jeugdigen (bedrag per jeugdlid)
Om in aanmerking te komen voor een subsidiebedrag per jeugdlid moet een vereniging een minimum aantal jeugdleden hebben en een minimum contributiebedrag per jeugdlid te vragen. Deze voorwaarden zijn opgenomen om met als reden dat een minimum aantal jeugdleden (minimaal 1 team) nodig is om überhaupt enige extra aandacht aan de jeugdleden te kunnen geven. Daarnaast is het uit het oogpunt van het betaalbaar houden van de sport voor de jeugd niet nodig om een gemeentelijk subsidie te verstrekken indien verenigingen ook met lage contributiebedragen kunnen functioneren. Aan de andere kant moet er ook geen sprake zijn van te hoge contributiebedragen.
8.2 Sportbeoefening door jeugdigen (activiteiten)
Bij de projecten die in aanmerking komen voor een subsidie kan worden gedacht aan schoolsporttoernooien, naschoolse activiteiten, sportinstuiven, sport- vakantieactiviteiten, sportclinics, etc..
8.3 Sportbeoefening door ouderen
Mede in het kader van het gezondheidsbeleid is het belangrijk om ouderen te wijzen op het belang van bewegen en hen te stimuleren om te blijven bewegen of weer te gaan bewegen. Om te stimuleren dat meer ouderen – het gaat dan om 55-plussers – aan sport gaan doen en dat het aanbod van activiteiten gevarieerder wordt kunnen sportverenigingen subsidie aanvragen.
Te denken valt bijvoorbeeld aan het integreren van 55-plussers in de sportverenigingen of het organiseren van met name op ouderen gerichte activiteiten. Dit kunnen door de vereniging zelf georganiseerde sportactiviteiten voor ouderen zijn, maar ook het aansluiten bij regionale of landelijke activiteiten.
8.4 Sporttechnisch kader en ad 8.5 Bestuurlijk kader
In verband met het belang van de kwaliteit van de sportbeoefening en een goed vrijwilligersbeleid zijn er mogelijkheden opgenomen voor opleidingen van het sporttechnisch en bestuurlijk kader.
8.6 Subsidie Midden-Delfland halve marathon
De gemeente ziet sport als een belangrijke bindingsfactor in de leefgemeenschappen van de dorpen. Daarnaast vindt de gemeente het van belang om initiatieven te stimuleren die de betrokkenheid van burgers en/of verenigingen bij de gemeente Midden-Delfland als identiteit vergroten. In het kader van het stimuleren van activiteiten met een bijzonder of eenmalig karakter komt de organisatie van de Midden-Delfland halve marathon jaarlijks in aanmerking voor een waarderingssubsidie.
De Wet maatschappelijke ondersteuning is erop gericht om er zorg voor te dragen dat alle inwoners maatschappelijk kunnen participeren. De toegankelijkheid van gebouwen is een element dat er mede aan toe bijdraagt dat mensen met een beperking deel kunnen nemen aan de activiteiten die in dat gebouw plaatsvinden. Hierbij kan gedacht worden aan sport en culturele gebouwen, maar ook aan kerken. Om eigenaren en gebruikers van die gebouwen te stimuleren hun gebouw toegankelijk te maken voor mensen met een beperking kent de gemeente een waarderingssubsidie toe als men hiertoe overgaat.
Voor veel verenigingen bestaat ook een regeling om subsidie aan te vragen bij nieuwbouw of uitbreiding van hun accommodatie. De kosten voor het aanpasbaar maken van gebouwen die onder die regeling vallen, kunnen de kosten in de algemeen geaccepteerde kosten worden meegenomen. Deze subsidieregeling heeft dan ook alleen betrekking op bestaande gebouwen.
De hoogte van de subsidie wordt niet als kostendekkend beschouwd. Met de subsidie wil de gemeente laten zien dat de activiteit wordt gewaardeerd. De aanvrager zal zelf moeten zorgen voor de aanvullende middelen.
Gekozen is voor een waarderingssubsidie. Hieraan zitten voor de aanvrager de minste administratieve lasten vast. In artikel 2 is een aantal voorschriften voor de aanvraag opgenomen.
In het artikel is een splitsing gemaakt in twee soorten aanpassingen. Indien alleen drempels e.d. verwijderd worden, is sprake van relatief lage kosten. Hierop is de subsidie afgestemd. Indien echter een elektrische deur met opener wordt aangebracht, zijn de kosten ook hoger. De waarderingssubsidie is dan ook hoger.
De CG-raad (chronisch zieken- en gehandicaptenraad) heeft eisen voor toegankelijkheid geformuleerd. Het is van belang dat na aanpassing de toegang van het gebouw aan die eisen voldoet. Daarnaast dient ook voldaan te worden aan de eisen van het Bouwbesluit. Daar hierbij sprake is van landelijke wetgeving, zijn die eisen niet in de subsidieregeling opgenomen.
Doelstelling van de regeling is om algemeen gebruikelijke voorzieningen toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Veelal zal dit uit de aanvraag duidelijk zijn. In principe gaat het slechts om subsidiering van niet commerciële instellingen. Dit kunnen kleine en grote verenigingen zijn. Subsidie aan commerciële instellingen, zoals winkels e.d. en gezamenlijke woonvoorzieningen, wordt in dit kader niet meegenomen. Een commerciële instelling dient zelf de aanpassingen van zijn gebouw te bekostigen. Voor woongebouwen geldt aparte regelgeving.