Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Algemene subsidieverordening Gemeente Oostzaan 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene subsidieverordening Gemeente Oostzaan 2014
CiteertitelAlgemene subsidieverordening Gemeente Oostzaan 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Art. 25 overgangsbepaling

Art. 22 hardheidsclausule

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Wet Bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

- Subsidieregeling begeleiding en advies Externe link

- Subsidieregeling brede school 2015 Externe link

- Subsidieregeling collectieve preventie geestelijke gezondheidszorg 2015 Externe link

- Subsidieregeling jongerenwerk 2015 Externe link

- Subsidieregeling lokale omroep 2015 Externe link

- Subsidieregeling mantelzorgondersteuning 2015 Externe link

- Subsidieregeling muziek en toneel 2015 Externe link

- Subsidieregeling openbare bibliotheek 2015 Externe link

- Subsidieregeling openbare geestelijke gezondheidszorg 2015 Externe link

- Subsidieregeling overige kunst en cultuur 2015 Externe link

- Subsidieregeling peuterspelen 2015 Externe link

- Subsidieregeling recreatie en ontmoeting 2015 Externe link

-Subsidieregeling straathoekwerk 2015 Externe link

- Subsidieregeling vrijwilligersondersteuning 2015 Externe link

- Subsidieregeling vitaliteit, weerbaarheid en zelfredzaamheid 2017 Externe link

- Subsidieregeling verenigingssport 2017 Externe link

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-03-2014nieuwe regeling

02-12-2013

Gemeenteblad, 24 Februari 2014

-

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene subsidieverordening Gemeente Oostzaan 2014

 

 

Hoofdstuk 1 inleidende bepalingen

Artikel 1 Definities

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaa.

  • c.

    waarderingssubsidie: een subsidie voor de activiteiten van een organisatie, waarbij in principe geen nadere afspraken worden gemaakt en waarvan de hoogte zo eenvoudig mogelijk wordt bepaald. Subsidie wordt voor een subsidieperiode van telkens maximaal drie jaar verstrekt

  • d.

    budgetsubsidie: een subsidie waarbij de gemeente met de instelling afspraken maakt over budget, activiteiten en prestaties en waarbij een uitwerkingsovereenkomst met de instelling wordt afgesloten. Subsidie wordt voor een subsidieperiode van telkens maximaal drie jaar verstrekt. Het college kan een langere of kortere subsidieperiode met de instelling af te spreken.

  • e.

    jaarlijkse subsidie: een subsidie voor activiteiten die in principe jaarlijks worden uitgevoerd.

  • f.

    incidentele subsidie: subsidie voor een eenmalige activiteit of project.

  • g.

    subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift.

  • h.

    raad: raad van de gemeente Oostzaan.

 

Artikel 2 Reikwijdte verordening

Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders op de volgende beleidsterreinen, met uitzondering van subsidies waarvoor bij afzonderlijke verordening een uitputtende regeling is getroffen en subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht (subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is):

  • a.

    algemeen bestuur;

  • b.

    openbare orde en veiligheid;

  • c.

    verkeer, vervoer en waterstaat;

  • d.

    economische zaken;

  • e.

    onderwijs;

  • f.

    cultuur en recreatie;

  • g.

    sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening;

  • h.

    volksgezondheid;

  • l.

    milieu;

  • m.

    ruimtelijke ordening en volkshuisvesting.

Artikel 3 Bevoegdheid college

  • 1.

    Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies met in achtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond en - indien de begroting nog niet is vastgesteld, dan wel goedgekeurd - onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.

  • 2.

    Het college is bevoegd om voorwaarden aan de beschikking tot subsidieverlening te verbinden.

  • 3.

    het college stelt bij nadere regeling (hierna te noemen: subsidieregeling) vast welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Voor zover van toepassing, wordt hierin tevens bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, en hoe de subsidies worden berekend en, indien sprake is van een subsidieplafond, verdeeld.

  • 4.

    Het college is bevoegd om jaarlijks subsidieplafonds per subsidieregeling vast te stellen.

hoofdstuk 2 subsidieplafonden begrotingsvoorbehoud

Artikel 4 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud

  • 1.

    Het college kan jaarlijks besluiten tot het instellen van subsidieplafonds.

  • 2.

    Bij de vaststelling van een subsidieplafond wordt aangegeven op welke wijze het beschikbare bedrag wordt verdeeld.

  • 3.

    De raad kan ingevolge artikel 2 voor vastgestelde beleidsterreinen nadere regels stellen omtrent de verdeling van het beschikbare bedrag.

  • 4.

    Bij de bekendmaking van de subsidieplafonds wordt gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.

  • 5.

    Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld.

Hoofdstuk 3 Aanvraag van de subsidie

Artikel 5 Aanvraag subsidie

  • 1.

    De aanvraag voor een subsidie wordt schriftelijk en digitaal, ingediend bij het college met behulp van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:

    • a.

      een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      de doelstellingen en resultaten, die daarmee worden nagestreefd, en hoe de activiteiten aan dat doel bijdragen. In bijzonder ook in welke mate de activiteiten gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen en op door de gemeente vastgestelde doelen of beleidsterreinen;

    • c.

      een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waar de subsidie voor wordt aangevraagd. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;

    • d.

      indien van toepassing bij een jaarlijkse subsidie, de stand van de reserves en voorzieningen op het moment van de aanvraag.

  • 3.

    Indien een aanvrager voor de eerste maal een subsidie aanvraagt, voegt hij een exemplaar van de oprichtingsakte, de statuten, het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar als bijlagen toe aan het aanvraagformulier.

  • 4.

    Het college kan ook andere dan, of slechts enkele van, de in het tweede en derde lid genoemde gegevens te verlangen indien die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk of voldoende zijn.

  • 5.

    Indien het college subsidie verstrekt voor activiteiten, die mede door andere bestuursorganen worden gesubsidieerd, kan het college afwijken van de bij of krachtens deze Algemene subsidieverordening aan de subsidie te verbinden verplichtingen, voor zover dit wenselijk is met het oog op een goede afstemming met de door die andere bestuursorganen opgelegde of op te leggen verplichtingen, en daardoor het belang met het oog, waarop die verplichtingen zouden moeten worden opgelegd, niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 6 Aanvraagtermijn

  • 1.

    Reguliere aanvraag: een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie wordt gedaan uiterlijk 1 oktober in het jaar voorafgaand aan het jaar of de jaren waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

  • 2.

    Tussentijdse aanvraag: een jaarlijkse subsidie kan ook worden aangevraagd na 1 oktober voorafgaand aan het subsidiejaar en vóór 1 oktober van het subsidiejaar. Aanvragen die na 30 september van het subsidiejaar zijn ingediend, worden niet in behandeling genomen.

  • 3.

    Een aanvraag van een incidentele subsidie dient minimaal 3 maanden voor het tijdstip waarop de aanvrager voornemens is de activiteit uit te voeren, te worden ingediend bij het college.

  • 4.

    Het college kan andere termijnen stellen voor het indienen van een aanvraag voor daarbij aan te wijzen subsidies.

Artikel 7 Beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist op een aanvraag om een incidentele subsidie binnen 3 maanden na ontvangst van de volledige aanvraag, dan wel, indien het college hiertoe regels heeft opgesteld, 3 maanden gerekend vanaf de uiterste indieningtermijn voor het aanvragen van de subsidie.

  • 2.

    Het college beslist op een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie uiterlijk vóór 31 december van het jaar waarop de aanvraag is ingediend.

hoofdstuk 4 weigering van de subsidie

Artikel 8 Weigeringgronden

  • 1.

    De subsidieverlening kan worden geweigerd indien:

    • a.

      de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde;

    • b.

      de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd niet passen binnen het ter zake door de gemeente gevoerde beleid;

    • c.

      de activiteiten van de aanvrager niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de gemeente Oostzaan of haar ingezetenen of niet of nauwelijks ten goede komen aan de gemeente Oostzaan of haar ingezetenen;

    • d.

      de aanvraag betrekking heeft op reguliere activiteiten van de aanvrager waarvoor de gemeente (of een ander bestuursorgaan) reeds een subsidie aan de aanvrager heeft verleend;

    • e.

      de aanvrager zelf over voldoende middelen beschikt om de activiteiten te bekostigen;

    • f.

      de aanvraag voor subsidie, of de in verband met de aanvraag te overleggen bescheiden, niet in de daartoe gestelde termijn worden ingediend.

    • g.

      één van de weigeringgronden genoemd in artikel 4:25, 4:34 en 4:35 van de Awb zich voordoet.

  • 2.

    Subsidies beneden €125,- worden niet verstrekt.

Artikel 9 Wet BIBOB

Het college kan voor subsidies binnen door de raad vast te stellen beleidsterreinen of onderdelen daarvan bepalen dat de gevraagde subsidie kan worden geweigerd of de verleende subsidie kan worden ingetrokken in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur.

hoofdstuk 5 verlening van de subsidie

Artikel 10 Verlening subsidie

  • 1.

    Bij het besluit tot verlenen van de subsidie geeft het college aan op welke wijze de verantwoording van de te ontvangen subsidie plaats vindt.

  • 2.

    Het college is bevoegd om verplichtingen aan de beschikking tot subsidieverlening te verbinden met betrekking tot het beheer en gebruik van de subsidie.

Artikel 11 Betaling en bevoorschotting

  • 1.

    Indien een beschikking tot subsidievaststelling als bedoeld in artikel 17, eerste lid, onderdeel a, wordt gegeven, vindt de betaling van de gehele subsidie in één bedrag plaats.

  • 2.

    Indien een beschikking tot subsidieverlening als bedoeld in artikel 17, eerste lid, onderdeel b, wordt gegeven, wordt 100% bevoorschot. Het college kan in incidentele gevallen besluiten om af te zien van bevoorschotting.

  • 3.

    Indien besloten wordt tot bevoorschotting van de subsidie, worden in het besluit tot subsidieverlening de hoogte en de termijnen van de voorschotten bepaald.

HOOFDSTUK 6 VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIEONTVANGER

Artikel 12 Algemene verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt aan organisaties met rechtspersoonlijkheid naar burgerlijk recht zonder winstoogmerk.

  • 2.

    In bijzondere gevallen kan een eenmalige subsidie worden verstrekt aan een natuurlijk persoon of een rechtspersoon in oprichting.

Artikel 13 Tussentijdse rapportage

Bij subsidies, hoger dan € 50.000,-, welke verleend worden voor activiteiten die meer dan een jaar in beslag nemen, kan het college de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten. Een dergelijke tussentijdse verantwoording wordt niet vaker dan één keer per jaar gevraagd.

Artikel 14 Meldingsplicht

De subsidieontvanger doet onverwijld melding aan het college, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of niet geheel zullen worden verricht of dat niet of niet geheel aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.

Artikel 15 Verplichtingen betreffende de financiën van de subsidieontvanger

  • 1.

    Het vormen van voorzieningen en reserves is alleen toegestaan indien een instelling hiertoe de toestemming heeft van het college.

  • 2.

    De in lid 1 genoemde toestemming wordt gegeven indien:

    • a.

      de bestemming van de reservering en het vormen van voorzieningen passen binnen de doelstelling van de activiteiten waarvoor de gemeente subsidie verleent;

    • b.

      de hoogte van de reservering(en) en voorziening(en) – naar het oordeel van het college – redelijkerwijs in verhouding staan tot de bestemming van de reserves en voorzieningen.

  • 3.

    Indien het eigen vermogen van een instelling meer bedraagt dan redelijkerwijs voor het uitvoeren van de activiteiten noodzakelijk is, kan het college - na overleg met de instelling - de subsidie op een lager bedrag verlenen, dan waarop normaliter aanspraak kan worden gemaakt.

  • 4.

    Het college kan beleidsregels vaststellen voor het vormen van reserves en voorzieningen door organisaties die een subsidie ontvangen van de gemeente.

  • 5.

    Dit artikel is niet van toepassing op subsidies beneden een bedrag van €5.000,-.

Artikel 16 Overige verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    De subsidieontvanger verricht de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend.

  • 2.

    De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk over:

    • a.

      besluiten of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, dan wel ontbinding van de rechtspersoon;

    • b.

      relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden;

    • c.

      ontwikkelingen die er toe kunnen leiden dat aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden voorwaarden geheel of gedeeltelijk niet kunnen worden nagekomen;

    • d.

      wijziging van de statuten voor zover het betreft de vorm van de rechtspersoon, de persoon van de bestuurder(s) en het doel van de rechtspersoon.

  • 3.

    De subsidieontvanger behoeft de toestemming van het college voor handelingen als vermeld in artikel 4:71 Algemene wet bestuursrecht.

HOOFDSTUK 7 VERANTWOORDING EN VASTSTELLING VAN DE SUBSIDIE

Artikel 17 Verantwoording waarderingsubsidies

  • 1.

    Subsidies worden door het college:

    • a.

      direct vastgesteld of;

    • b.

      ambtshalve vastgesteld binnen 3 maanden, nadat de activiteiten uiterlijk moeten zijn verricht.

  • 2.

    Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, kan het college de aanvrager verplichten om op de door haar aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

Artikel 18 Verantwoording budgetsubsidies

  • 1.

    In het geval van een budgetsubsidie dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in bij het college uiterlijk 4 maanden na de subsidieperiode, waarvoor de subsidie is verleend.

  • 2.

    De aanvraag tot vaststelling bevat:

    • a.

      een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht;

    • b.

      een financieel verslag of jaarrekening, waarin opgenomen een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden inkomsten en uitgaven;

    • c.

      een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop;

    • d.

      een accountantsverklaring.

  • 3.

    Het college kan bepalen dat ook andere, of minder dan, de in dit artikel bedoelde gegevens en bescheiden die voor de vaststelling van belang zijn, worden overlegd.

Artikel 19 Vaststelling subsidie

  • 1.

    Het college stelt binnen 3 maanden na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling de subsidie vast.

  • 2.

    Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.

  • 3.

    Het college kan categorieën van subsidies of subsidieontvangers aanwijzen, waarvoor de subsidie direct wordt vastgesteld zonder dat de subsidieontvanger een aanvraag voor subsidievaststelling hoeft in te dienen.

  • 4.

    Indien de aanvraag tot subsidievaststelling niet voor het in artikel 18 eerste lid genoemd tijdstip is ontvangen, gaat het college zes weken na een eenmalige rappel over tot ambtshalve vaststelling (conform artikel 4:47 Awb).

Artikel 20 Terugbetaling

Tenzij anders is bepaald, dient de subsidieontvanger binnen vier weken na kennisgeving van een besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking de onterecht of teveel ontvangen subsidiebedragen en voorschotten terug te betalen.

Hoofdstuk 8 overige bepalingen

Artikel 21 Ontheffing

Het college kan in individuele gevallen voor één of meer subsidieverplichtingen van de subsidieaanvrager of de subsidieontvanger ontheffing verlenen van deze verordening of van de beleidsregels.

Artikel 22 Hardheidsclausule

Het college kan van het bepaalde in deze verordening afwijken in gevallen waarin deze verordening of een van de nadere subsidieregels niet voorzien, tot onbillijkheid leiden of tot situaties leiden waarmee geen aanwijsbaar belang is gediend.

Artikel 23 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking acht dagen na bekendmaking en is van toepassing op subsidieaanvragen voor de subsidieperiode 2015/2017 en aanvragen voor het subsidiejaar 2014 die worden ontvangen na inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 24 Intrekking

  • 1.

    Gelijktijdig met het in werking treden van de Algemene subsidieverordening gemeente Oostzaan 2014 wordt de Algemene subsidieverordening gemeente Oostzaan 2011 ingetrokken.

  • 2.

    De huidige subsidieregels Sportverenigingen, Muziek- en toneelverenigingen, Cultureel erfgoed, Kunst en cultuur, Lokale omroep, Openbare bibliotheek, Brede schoolontwikkeling, Straathoekwerk, Jongerenwerk, Peuterspeelzaalwerk, Dierenasiel, Recreatie en ontmoeting, Advies en ondersteuning, Mantelzorgondersteuning, Vrijwillige inzet, Openbare Geestelijke Gezondheidszorg, Collectieve preventie geestelijke gezondheidszorg en sociale huurwoningen, blijven van kracht, totdat het college de nieuwe subsidieregeling heeft vastgesteld.

Artikel 25 Overgangsbepalingen

Aanvragen die vóór het besluit tot vaststelling van deze verordening zijn ingediend, worden op grond van de Algemene subsidieverordening gemeente Oostzaan 2011 afgehandeld.

Artikel 26 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Algemene subsidieverordening gemeente Oostzaan 2014.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 2 december 2013.

L.Ouwehand P.J. Möhlmann

griffier voorzitter