Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Deelsubsidieverordening Welzijn 2013 |
Citeertitel | Deelsubsidieverordening Welzijn 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Welzijn |
Deze regeling is ingetrokken door de Algemene subsidieverordening Weert 2017.
Deze wijziging treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-05-2015 | 01-01-2015 | 01-01-2017 | art. 5, 8, 12, 14, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 | 22-12-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 20-05-2015 | RAD-001043 |
01-01-2015 | 01-01-2015 | art. 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 | 25-03-2014 Elektronisch gemeenteblad, 22-12-2014 | RAD-000947 | |
01-01-2014 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 30-10-2013 | RAD-000877 |
Hoofdstuk 2 Zorg en participatie
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
belangenorganisatie: een organisatie die de belangen behartigt van alle zaken die ouderen, chronisch zieken en mensen met beperkingen en hun naasten treffen en bewerkstelligt dat belanghebbenden door zelforganisaties vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke beleid bij de Wmo;
Eenmalige subsidies op grond van deze regeling worden uitsluitend verstrekt aan organisaties of groepen die nieuwe of experimentele activiteiten organiseren, die naar het oordeel van het college bijdragen aan het voorkomen van sociaal isolement en het zolang mogelijk behouden van de zelfstandigheid zodat de inwoners van de gemeente Weert kunnen (blijven) meedoen aan de samenleving.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Jaarlijkse subsidies aan belangenorganisaties kunnen worden verstrekt voor één of meerdere activiteiten die bewerkstelligen dat belanghebbenden door zelforganisatie vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke beleid bij de Wmo.
Artikel 5 (Aanvullende) eisen aan ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties om in aanmerking te komen voor subsidie
Artikel 8 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies aan ouderen, gehandicapten en vrouwenorganisaties
Jaarlijkse subsidies voor ouderenorganisaties:
Een subsidie als bijdrage in de huisvestingskosten, gebaseerd op de volgende formule: 0,5 maal de gemiddelde goedgekeurde huurkosten over de periode 2007-2010, met als uitzonderingen: 1) St. Willibrordus Stramproy, 2) KBO Afdeling Zuid, 3) Ouderenvereniging “H. Cornelius” Swartbroek, 4) St. Matthias Leuken: subsidie volgens dezelfde formule, maar dan over periode 2011-2012, waarbij voor Ouderenvereniging “H. Cornelius” Swartbroek geldt dat in afwijking van de goedgekeurde huurkosten voor 2011 en 2012 wordt uitgegaan van het gemiddelde van de huurkosten op basis van de kosten voor het feitelijk gebruik in 2011 en 2012;
Jaarlijkse subsidies voor vrouwenorganisaties:
Een subsidie als bijdrage in de huisvestingskosten, gebaseerd op de volgende formule: 0,5 maal de gemiddelde goedgekeurde huurkosten over de periode 2007-2010, met als uitzonderingen: 1) Stichting Wijkgericht Open Vrouwenwerk Weert – Vrouwengroep Leuken, 2) Stichting Wijkgericht Open Vrouwenwerk Weert – Vrouwentref Biest/Groenewoud en 3) Zij Actief Altweerterheide: berekening volgens dezelfde formule, maar dan over de periode 2009-2012;
Artikel 11 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Jaarlijkse subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan:
Eenmalige subsidies worden verstrekt aan organisaties of groepen personen die een of meer activiteiten organiseren die bijdragen aan jongerenparticipatie of het stimuleren van een aantrekkelijk en toegankelijk aanbod voor vrijetijdsbesteding voor jongeren tussen de 10 en 23 jaar.
Artikel 13 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie kan worden verstrekt voor één of meerdere activiteiten die bijdragen aan het veilig opgroeien van jeugdigen en jongeren tot 23 jaar, door middel van een gevarieerd aanbod van activiteiten voor vrijetijdsbesteding, gericht op ontmoeting, recreatie, vorming, creativiteit en participatie, al dan niet op basis van lidmaatschap.
Artikel 14 (Aanvullende) eisen aan jeugd- en jongerenorganisaties om voor subsidie in aanmerking te komen
Artikel 15 (Aanvullende) eisen aan organisaties voor kindervakantiewerk om voor subsidie in aanmerking te komen
Artikel 19 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Jaarlijkse subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan de wijk- en dorpsraden van de gemeente Weert, 1 per dorp of wijk. Bij de indeling van wijken en dorpen wordt de CBS wijkindeling gehanteerd.
Artikel 21 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Jaarlijkse subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die:
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 11, 19 en 28 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Weert in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012. Laatstelijk gewijzigd bij zijn besluit van 30 oktober 2013.
De griffier,
de burgemeester,
Toelichting Deelsubsidieverordening Welzijn 2013
Behorend bij de Deelsubsidieverordening Welzijn 2013, vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012.
Deze deelsubsidieverordening heeft specifiek betrekking op subsidies voor het beleidsterrein welzijn. De Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 is van toepassing voor zover daarvan in deze deelsubsidieverordening niet wordt afgeweken. Daarnaast moeten de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht in acht worden genomen. De hoofdregel is dat specifieke regelgeving gaat voor de algemene regels.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van deze verordening en om interpretatieverschillen te voorkomen.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De gemeente Weert heeft ervoor gekozen om geen concrete activiteiten in de verordening op te nemen, maar de beleidsdoelen te omschrijven die door middel van activiteiten gerealiseerd moeten worden. De gemeente Weert laat het op de eerste plaats aan de creativiteit van de subsidieaanvrager over met welke activiteit het beleidsdoel bereikt kan worden. Het eindoordeel hierover ligt bij het college.
Artikel 5 (Aanvullende) eisen aan ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties om in aanmerking te komen voor subsidie
Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen. In dit artikel zijn de eisen opgenomen die specifiek van belang worden geacht voor ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties.
Door nieuwe verenigingen pas voor subsidie in aanmerking te laten komen op het moment dat zij zich niet kan voegen bij een bestaande vereniging, wordt afsplitsing voorkomen en samenwerking bevorderd. Daarnaast moet de nieuwe vereniging kunnen aantonen dat zij levensvatbaar is. Dit dient zij te doen door aan te tonen dat zij minimaal 1 jaar bestaat.
Artikel 6 (Aanvullende) verplichtingen voor ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties
Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk verplichtingen op te leggen waaraan de subsidieontvanger zich dient te houden. In dit artikel zijn de verplichtingen opgenomen welke specifiek van toepassing zijn voor ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties.
Artikel 7 (Aanvullende) eisen aan belangenorganisaties om in aanmerking te komen voor subsidie
Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen In dit artikel zijn de eisen opgenomen welke specifiek van belang worden geacht voor belangenorganisaties.
Artikel 8 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies aan ouderen, gehandicapten-, vrouwen- en belangenorganisaties
Artikel 9 (Aanvullende) eisen om in aanmerking te komen voor eenmalige subsidie
Artikel 10 Grondslag voor eenmalige subsidies
Artikel 11 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van deze verordening en om interpretatieverschillen te voorkomen.
Artikel 13 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De gemeente Weert heeft ervoor gekozen om geen concrete activiteiten op te nemen, maar de beleidsdoelen te omschrijven die door middel van activiteiten gerealiseerd moeten worden. De gemeente Weert laat het in eerste instantie aan de creativiteit van de subsidieaanvrager over met welke activiteit het beleidsdoel bereikt kan worden. Het eindoordeel hierover ligt bij het college.
Artikel 14 (Aanvullende) eisen aan jeugd- en jongerenorganisaties om voor subsidie in aanmerking te komen
Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen. In dit artikel worden enkel de eisen opgenomen welke specifiek van belang worden geacht voor jeugd- en jongerenorganisaties. Om de veiligheid en het toezicht tijdens de activiteiten te waarborgen zullen de activiteiten moeten worden begeleid door voldoende geschoolde vrijwilligers.
Een nieuwe vereniging moet kunnen aantonen dat zij levensvatbaar is. Dit dient zij te doen door aan te tonen dat zij minimaal 1 jaar bestaat. Door middel van het vereiste dat zij zich niet kan voegen bij een bestaande vereniging, wordt afsplitsing voorkomen en samenwerking bevorderd.
Artikel 15 (Aanvullende) eisen voor kindervakantiewerk om voor subsidie in aanmerking te komen
Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moeten voldoen. In dit artikel zijn enkel de eisen opgenomen welke specifiek van belang worden geacht voor organisaties voor kindervakantiewerk.
Artikel 16 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies
Ter vereenvoudiging van de subsidieverstrekkingsprocedure is gekozen voor subsidieverstrekking op basis van vaste bedragen voor deelnemend kind of per jeugd- danwel kaderlid of voor een vaste bijdrage in de kosten. Voor de huisvestingskosten van de scoutings geldt dat voor investeringen aangegaan met toestemming van de gemeente vóór 1-1-2013, de systematiek zoals in de Subsidieverordening Welzijn 2006 werd gehanteerd, van toepassing blijft. Voor nieuwe investeringen kan een beroep worden gedaan op de Deelsubsidieverordening Investeringen 2013. Dit betekent dat voor investeringen in het gebouw vanaf 1-1-2013 een investeringssubsidie van maximaal 25% kan worden verstrekt. Ook voor het stichten van nieuwe gebouwen is de Deelverordening Investeringen 2013 van toepassing.
Scoutinggroepen met een BE-groep (Bijzondere Eisen) krijgen een extra toeslag per jeugdlid en kaderlid. Omdat alle scoutinggroepen kwetsbare jongeren opvangen ontvangen alle scoutinggroepen per 20 kaderleden een extra toeslag voor scholing.
Artikel 17 Eisen om in aanmerking te komen voor eenmalige subsidies
Artikel 18 Grondslag voor eenmalige subsidies
Artikel 19 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van deze verordening en om interpretatieverschillen te voorkomen. Niet westerse allochtonen zijn afkomstig uit Turkije en alle
landen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië (met uitzondering van Japan en Indonesië), zoals Marokko, Suriname en de Nederlandse Antillen/Aruba (volgens definitie Centraal Bureau voor de tatistiek). Arbeidsmigranten zijn afkomstig uit de voormalige Oostbloklanden.
Artikel 21 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen.
De gemeente Weert heeft ervoor gekozen om geen concrete activiteiten op te nemen, maar de beleidsdoelen te omschrijven die door middel van activiteiten gerealiseerd moeten worden. De gemeente Weert laat het in eerste instantie aan de creativiteit van de subsidieaanvrager over met welke activiteit het beleidsdoel bereikt kan worden. Het eindoordeel hierover ligt bij het college.
Artikel 22 (Aanvullende) eisen aan organisaties om in aanmerking te komen voor subsidies
Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen te stellen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen. In dit artikel zijn enkel de eisen opgenomen welke specifiek van belang worden geacht voor jaarlijkse subsidies voor integratie.
Naast de verplichtingen uit de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen2013 dienen de activiteiten gericht te zijn op het terugdringen van vooroordelen of het verhogen van de binding en weerbaarheid van een buurt/wijk/dorp of op het tegengaan van discriminatie tussen migranten en autochtonen of dienen de activiteiten bij te dragen aan de uitwisseling van kennis en de samenwerking tussen groepen personen over etnisch specifieke vraagstukken. Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken dienen alle activiteiten vrij toegankelijk te zijn voor alle Weertenaren, met uitzondering van de activiteiten van de stichting Interculturele Vrouwentref Keent: gelet op de aard van de activiteiten van deze stichting zijn de activiteiten alleen toegankelijk voor vrouwen.
Artikel 23 (Aanvullende) subsidieverplichtingen subsidieontvangers
Artikel 24 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies integratie
Artikel 25 (Aanvullende) eisen om in aanmerking te komen voor eenmalige subsidies.
In deze situatie is het niet redelijk om te verlangen dat de aanvragers om subsidie rechtspersoonlijkheid bezitten. Om die reden wordt hier van de hoofdregel afgeweken.
Artikel 26 Verplichtingen voor subsidieontvangers
Artikel 27 Grondslagen voor eenmalige subsidies
Artikel 28 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van deze verordening en om interpretatieverschillen te voorkomen.
Op dit moment zijn er 16 wijk- en dorpsraden actief in Weert. Mogelijk dat voor nieuwe wijken (bijvoorbeeld) Laarveld in de toekomst nog een wijkraad wordt opgericht.
Artikel 30 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen moeten bijdragen aan de leefbaarheid van wijk of dorp.
Artikel 31 (Aanvullende) eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen. In dit artikel zijn de eisen opgenomen die specifiek van belang worden geacht voor de wijk- en dorpsraden.
Het gemeentelijk beleid voor subsidiering van wijk- en dorpsraden is erop gericht om de wijk- en dorpsraden financieel te ondersteunen om de leefbaarheid in de wijken en dorpen te bevorderen en de sociale samenhang tussen de burgers te vergroten.
Door wijk- en dorpsraden en bewoners van wijken en dorpen te betrekken bij het verbeteren van hun leefomgeving, krijgen zij de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op wat er in hun directe leefomgeving gebeurt.
De wijk- of dorpsraad is intermediair tussen gemeente, partners en instanties en bewoners in de wijken en dorpen en vice versa, en weet als geen ander wat er leeft in de wijken en dorpen in Weert. De eis tot openbaarheid van vergaderingen, verantwoording afleggen aan bewoners en inzetten van een eigen communicatie-instrument is gezien het voorgaande een logische eis.
Artikel 32 Verplichtingen voor subsidieontvangers
Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk verplichtingen op te leggen waaraan de subsidieontvanger dient te voldoen.
Artikel 33 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies
De jaarlijkse subsidie voor wijk/dorpsraden is bestemd om vergader-, representatie-, communicatiekosten en kleine bijdragen voor de leefbaarheid te kunnen betalen. Deze subsidie krijgt vorm in het zogenaamde basisbudget, activiteitenbudget en communicatiebudget.
De eerste twee bedragen zijn vaste bedragen en het communicatiebudget wordt bepaald op basis van het aantal inwoners per wijk of dorp.
Meer dan de helft van de wijk- en dorpsraden ontvangt een subsidie van meer dan € 5.000,-. Voor de eenduidigheid van beoordeling is er voor gekozen om de wijk- en dorpsraden die minder dan € 5.000,- subsidie ontvangen ook dezelfde verantwoording af te laten leggen als de andere wijk- of dorpsraden. Verantwoording vindt plaats door middel van het door het college vastgestelde formulier. Het activiteitenbudget mag worden ingezet voor activiteiten en voor communicatie. Het communicatiebudget mag worden ingezet voor communicatie en voor activiteiten. Wat dan nog over is, vloeit terug in het wijkenbudget.
Voor de verantwoording betekent dit dat het totale subsidiebedrag verantwoord moet worden, waarbij onder aan de streep duidelijk moet zijn welk deel van het activiteiten- en communicatiebudget nog niet besteed is, zodat dat teruggevorderd kan worden ten behoeve het wijkenbudget.
Ingeval er wordt afgeweken van de verordening dient de afwijkende regeling altijd binnen de doelstelling van de subsidie te passen. De hardheidsclausule dient enkel toegepast te worden in uitzonderlijke gevallen.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013 en is van toepassing op alle te subsidiëren activiteiten die plaats vinden in het jaar 2013 en verder.