Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Weert

Deelsubsidieverordening Welzijn 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWeert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDeelsubsidieverordening Welzijn 2013
CiteertitelDeelsubsidieverordening Welzijn 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpWelzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is ingetrokken door de Algemene subsidieverordening Weert 2017.

Deze wijziging treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147
  2. Gemeentewet, art. 149
  3. Algemene wet bestuursrecht, titel 4.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-05-201501-01-201501-01-2017art. 5, 8, 12, 14, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28

22-12-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 20-05-2015

RAD-001043
01-01-201501-01-2015art. 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27

25-03-2014

Elektronisch gemeenteblad, 22-12-2014

RAD-000947
01-01-201401-01-2015Nieuwe regeling

30-10-2013

Gemeenteblad, 27-11-2013

RAD-000877

Tekst van de regeling

Intitulé

Deelsubsidieverordening Welzijn 2013

De gemeenteraad van Weert;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 september 2012,

Gelet op artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en TITEL 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

de navolgende Deelsubsidieverordening Welzijn 2013 met bijbehorende toelichting vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Reikwijdte

  • 1.

    De Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 is van toepassing voor zover daarvan in deze verordening niet wordt afgeweken.

  • 2.

    Deze deelverordening heeft betrekking op subsidies voor het beleidsterrein welzijn.

Hoofdstuk 2 Zorg en participatie

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    activiteitenplan: het activiteitenplan bevat een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd en de daarmee nagestreefde doelstellingen en vermeldt per activiteit een raming van de daarvoor benodigde middelen;

  • b.

    belangenorganisatie: een organisatie die de belangen behartigt van alle zaken die ouderen, chronisch zieken en mensen met beperkingen en hun naasten treffen en bewerkstelligt dat belanghebbenden door zelforganisaties vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke beleid bij de Wmo;

  • c.

    gehandicaptenorganisatie: een organisatie, die bevordert dat de inwoners van de gemeente Weert met beperkingen kunnen (blijven) meedoen aan de samenleving, door het voorkomen van sociaal isolement en het zo lang mogelijk behouden van de zelfstandigheid;

  • d.

    jaarplan: een jaarplan bevat een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd met een indicatie van de frequentie en het verwachte aantal deelnemers.

  • e.

    ouderenorganisatie: een organisatie, die bevordert dat de ouderen van de gemeente Weert kunnen (blijven) meedoen aan de samenleving, door het voorkomen van sociaal isolement en het zo lang mogelijk behouden van de zelfstandigheid;

  • f.

    Peildatum: voor subsidiegrondslagen per lid wordt uitgegaan van het aantal leden op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.

  • g.

    vrouwenorganisatie: een op vrouwen gerichte organisatie, die bevordert dat de inwoners van de gemeente Weert kunnen (blijven) meedoen aan de samenleving, door het voorkomen van sociaal isolement en het zo lang mogelijk behouden van de zelfstandigheid;

  • h.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning.

Artikel 3 Doelgroep

  • 1.
    • a.

      Jaarlijkse subsidies op grond van deze regeling worden uitsluitend verstrekt aan ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties en belangenorganisaties.

    • b.

      In afwijking van artikel 3 lid 1 van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 kan ook jaarlijkse subsidie worden verstrekt aan de volgende organisaties zonder zelfstandige rechtspersoonlijkheid:

      • -

        Parkinson “Vereniging” Weert;

      • -

        Werkgroep 8 maart.

  • 2.

    Eenmalige subsidies op grond van deze regeling worden uitsluitend verstrekt aan organisaties of groepen die nieuwe of experimentele activiteiten organiseren, die naar het oordeel van het college bijdragen aan het voorkomen van sociaal isolement en het zolang mogelijk behouden van de zelfstandigheid zodat de inwoners van de gemeente Weert kunnen (blijven) meedoen aan de samenleving.

Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Jaarlijkse subsidies aan ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties kunnen worden verstrekt voor één of meerdere activiteiten:

    • a.

      die bevordert/bevorderen dat inwoners van de gemeente Weert kunnen blijven meedoen in de samenleving, of:

    • b.

      die sociaal isolement voorkomt/voorkomen, of:

    • c.

      die bijdraagt/bijdragen aan het behoudt van de zelfstandigheid van de inwoners van de gemeente Weert.

  • 2.

    Jaarlijkse subsidies aan belangenorganisaties kunnen worden verstrekt voor één of meerdere activiteiten die bewerkstelligen dat belanghebbenden door zelforganisatie vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke beleid bij de Wmo.

  • 3.

    Eenmalige subsidies kunnen worden verstrekt aan organisaties of groeperingen voor vernieuwende activiteiten, die:

    • a.

      bevordert/bevorderen dat inwoners van de gemeente Weert kunnen blijven meedoen in de samenleving, of:

    • b.

      sociaal isolement voorkomt/voorkomen, of:

    • c.

      bijdraagt/bijdragen aan het behoudt van de zelfstandigheid van de inwoners van de gemeente Weert.

       

     

    Jaarlijkse subsidies

     

Artikel 5 (Aanvullende) eisen aan ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties om in aanmerking te komen voor subsidie

  • 1.

    Er worden sociaal-culturele activiteiten georganiseerd voor ouderen, vrouwen en/of mensen met een beperking, gericht op ontmoeting, ontspanning, educatie en/of beweging, die bijdragen aan het voorkomen van isolement en/of de zelfredzaamheid bevorderen;

  • 2.
    • a.

      Op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft dient de organisatie ten minste 25 contribuerende leden te hebben;

    • b.

      In afwijking van lid a geldt voor de Parkinson Vereniging Weert dat zij op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft ten minste 20 contribuerende leden dient te hebben

  • 3.

    Organisaties dienen ten minste 10 keer per jaar een activiteit voor de leden te organiseren;

  • 4.

    In afwijking van de voorgaande leden geldt voor de ‘Werkgroep 8 maart’ dat zij in samenwerking met een aantal (vrouwen)organisaties een activiteit organiseert om aandacht te besteden aan Internationale Vrouwendag en het uitreiken van de Antje Award;

  • 5.

    In afwijking van bovenstaande geldt voor de Stichting Door Sport Ontspannen (DSO):

    • a.

      er worden minimaal 35 weken per jaar activiteiten aangeboden;

    • b.

      er zijn mimimaal 45 vaste deelnemers voor de activiteit “zwemmen” en minimaal 6 vaste deelnemers voor de activiteit “paardrijden”;

    • c.

      van de deelnemers aan de activiteiten woont minimaal 50% in de gemeente Weert;

    • d.

      de activiteiten vinden plaats onder voldoende en deskundige begeleiding.

  • 6.

    In afwijking van bovenstaande geldt voor de Stichting Disco Just For You:

    • a.

      er worden minimaal 10 activiteiten aangeboden;

    • b.

      van de deelnemers aan de activiteiten woont minimaal 50% in de gemeente Weert;

    • c.

      de activiteiten vinden plaats onder voldoende en deskundige begeleiding.

  • 7.

    In aanvulling op bovenstaande eisen gelden voor ouderen-, vrouwen en gehandicaptenorganisaties die voor het jaar 2013 en navolgende jaren voor de eerste keer een jaarlijkse subsidie aanvragen de volgende eisen:

    • a.

      de activiteit(en) kan/kunnen niet worden ondergebracht bij een bestaande organisatie, en:

    • b.

      de organisatie bestaat minimaal 1 jaar.

Artikel 6 (Aanvullende) verplichtingen voor ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties

  • 1.

    De activiteit(en) is/zijn vastgelegd in een activiteitenplan of jaarplanning.

  • 2.

    Voor organisaties die de cursus ‘Meer Bewegen Voor Ouderen’ en/of “volksdansen” aanbieden, geldt dat:

    • a.

      De cursus wordt gegeven door een instructeur, die in het bezit dient te zijn van een diploma voor het geven van de betreffende cursus;

    • b.

      de eigen bijdrage voor de cursus minimaal € 30,- per deelnemer per jaar bedraagt;

    • c.

      per cursus minimaal 30 bijeenkomsten per jaar dienen plaats te vinden;

    • d.

      per cursus minimaal 12 deelnemers, ouder dan 55 jaar woonachtig in de gemeente Weert, dienen deel te nemen.

Artikel 7 (Aanvullende) eisen belangenorganisaties om in aanmerking te komen voor subsidie

  • 1.

    Voor belangenorganisaties gelden de volgende eisen:

    • a.

      de vergadering van het Wmo Platform bijwonen;

    • b.

      meedenken en adviseren over het gemeentelijk WMO beleid;

    • c.

      deelnemers voordragen aan het WMO Platform;

    • d.

      het Ketenoverleg Wonen-Welzijn-Zorg (WWZ) bijwonen;

    • e.

      de gespreksonderwerpen uit het WMO Platform en het Ketenoverleg WWZ met de lidorganisaties en/of leden terugkoppelen;

    • f.

      de achterban actief informeren.

  • 2.

    Jaarlijkse subsidie aan het Platform Gehandicapten Weert wordt uitsluitend verstrekt indien tevens is voldaan aan de volgende activiteiten:

    • a.

      het uitvoeren van een toegankelijkheidsinventarisatie;

    • b.

      het meewerken aan de structurele toetsing bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid (BTB) van verbouw- en nieuwbouwplannen, in samenwerking met de gemeentelijke afdeling vergunning, toezicht en handhaving;

    • c.

      het mede uitvoering geven aan agenda 22 in de gemeente Weert door middel van deelname aan een werkgroep;

    • d.

      het deelnemen aan de verkeerscommissie van de gemeente Weert;

    • e.

      het geven van cursussen;

    • f.

      het deelnemen aan provinciaal overleg en landelijk overleg gehandicaptenbeleid;

    • g.

      het houden van een spreekuur voor mensen met een beperking, waarbij op basis van afspraak ook een huisbezoek mogelijk is; en

    • h.

      het meewerken aan voorlichting op scholen om kinderen en jongeren te laten ervaren wat het is om met een beperking te moeten leven.

Artikel 8 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies aan ouderen, gehandicapten en vrouwenorganisaties

  • 1.

    Jaarlijkse subsidies voor ouderenorganisaties:

    • a.

      Een vast subsidiebedrag per lid van € 2,23, met een minimum van € 275,-;

    • b.

      Een subsidie als bijdrage in de huisvestingskosten, gebaseerd op de volgende formule: 0,5 maal de gemiddelde goedgekeurde huurkosten over de periode 2007-2010, met als uitzonderingen: 1) St. Willibrordus Stramproy, 2) KBO Afdeling Zuid, 3) Ouderenvereniging “H. Cornelius” Swartbroek, 4) St. Matthias Leuken: subsidie volgens dezelfde formule, maar dan over periode 2011-2012, waarbij voor Ouderenvereniging “H. Cornelius” Swartbroek geldt dat in afwijking van de goedgekeurde huurkosten voor 2011 en 2012 wordt uitgegaan van het gemiddelde van de huurkosten op basis van de kosten voor het feitelijk gebruik in 2011 en 2012;

    • c.

      Een vast bedrag van € 340,- per groep MBVO;

    • d.

      Een vast bedrag van € 340,- per groep volksdansen.

  • 2.

    Jaarlijkse subsidies voor gehandicaptenorganisaties:

    • a.

      De stichting Disco Just For You ontvangt een subsidie van € 750,-;

    • b.

      Het Platform Gehandicapten Weert ontvangt een subsidie voor de aanvullende activiteiten van €10.000,-;

    • c.

      De Stichting Door Sport Ontspannen:

      • i.

        de subsidie voor de activiteit zwemmen is gelijk aan de huurkosten van het 25-meterbad en het instructiebad van Zwembad De IJzeren Man voor een gebruik van maximaal 1,5 uur per week gedurende maximaal 40 weken per jaar

      • ii.

        de subsidie voor de activiteit paardrijden bedraagt een vast bedrag van €650,- als bijdrage in de kosten.

    • d.

      Parkinson Vereniging Weert: €340,- per groep “Meer bewegen voor Ouderen”.

  • 3.

    Jaarlijkse subsidies voor vrouwenorganisaties:

    • a.

      Een subsidie als bijdrage in de huisvestingskosten, gebaseerd op de volgende formule: 0,5 maal de gemiddelde goedgekeurde huurkosten over de periode 2007-2010, met als uitzonderingen: 1) Stichting Wijkgericht Open Vrouwenwerk Weert – Vrouwengroep Leuken, 2) Stichting Wijkgericht Open Vrouwenwerk Weert – Vrouwentref Biest/Groenewoud en 3) Zij Actief Altweerterheide: berekening volgens dezelfde formule, maar dan over de periode 2009-2012;

    • b.

      Een subsidie van € 660,- als bijdrage aan organisatiekosten, activiteitenkosten en kosten voor kadervorming;

    • c.

      Voor de Werkgroep 8 maart: een vast subsidiebedrag van € 425,-.

  • 4.

    Jaarlijkse subsidies belangenorganisaties: een vast bedrag van € 2.500,-.

     

     

    Eenmalige subsidies

     

Artikel 9 (Aanvullende) eisen om in aanmerking te komen voor eenmalige subsidie

  • 1.

    De activiteit behoort redelijkerwijs niet tot de reguliere taken van de aanvragende organisatie.

  • 2.

    De eenmalige activiteit is vernieuwend, dat wil zeggen: de activiteit wordt in de gemeente Weert nog niet aangeboden.

  • 3.

    De organisatie overlegt bij indiening van de subsidieaanvraag een begroting.

Artikel 10 Grondslag voor eenmalige subsidies

Een bijdrage in de kosten, met een maximum van € 750,-.

Hoofdstuk 3 Jeugd

Artikel 11 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    activiteitenplan: het activiteitenplan bevat een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd en de daarmee nagestreefde doelstellingen en vermeldt per activiteit een raming van de daarvoor benodigde middelen;

  • b.

    basisschoolleerlingen: jeugd tot en met 12 jaar en jongeren ouder dan 12 jaar die nog op de basisschool zitten;

  • c.

    kindervakantiewerk: het organiseren en uitvoeren van activiteiten ten behoeve van basisschoolleerlingen gedurende de zomervakantie;

  • d.

    jaarplan: een jaarplan bevat een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd met een indicatie van de frequentie en het verwachte aantal deelnemers.

  • e.

    Jeugdlid: een lid dat in het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd de leeftijd van maximaal 23 jaar bereikt en actief deelneemt aan de activiteiten.

  • f.

    Jeugd- en jongerenorganisaties: plaatselijk jeugd- en jongerenwerk dat uitsluitend onder leiding van vrijwilligers in georganiseerd verband wordt uitgevoerd;

  • g.

    Jongerenparticipatie: betrokkenheid en inbreng van jeugdigen bij zaken die hen aangaan, zoals vrijetijdsactiviteiten;

  • h.

    Peildatum: voor subsidiegrondslagen per lid wordt uitgegaan van het aantal leden op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.

  • i.

    Scoutinggroep: vrijetijdsorganisatie, die groepsgewijze activiteiten biedt aan jongeren tot 23 jaar, waarmee men een bijdrage wil leveren aan de vorming van hun persoonlijkheid; vaak buitenactiviteiten, zoals hutten bouwen, kamperen enz.

Artikel 12 Doelgroep

Jaarlijkse subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan:

  • 1.

    de volgende Jeugd- en jongerenorganisaties:

    • a.

      Scoutinggroepen;

    • b.

      Scouting Regio Weert;

    • c.

      Stichting Mega Dance;

    • d.

      [Vervallen]

  • 2.

    De volgende organisaties voor kindervakantiewerk:

    • a.

      Kindervakantiewerk Stramproy;

    • b.

      Stichting Kindervakantiewerk Weert;

    • c.

      Stichting Kivakemo;

    • d.

      Stichting Kindervakantiewerk Altweerterheide;

    • e.

      Stichting Kindervakantiewerk Leuken.

Eenmalige subsidies worden verstrekt aan organisaties of groepen personen die een of meer activiteiten organiseren die bijdragen aan jongerenparticipatie of het stimuleren van een aantrekkelijk en toegankelijk aanbod voor vrijetijdsbesteding voor jongeren tussen de 10 en 23 jaar.

Artikel 13 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor één of meerdere activiteiten die bijdragen aan het veilig opgroeien van jeugdigen en jongeren tot 23 jaar, door middel van een gevarieerd aanbod van activiteiten voor vrijetijdsbesteding, gericht op ontmoeting, recreatie, vorming, creativiteit en participatie, al dan niet op basis van lidmaatschap.

  • 2.

    Eenmalige subsidies kunnen worden verstrekt voor activiteiten gericht op jongerenparticipatie of het stimuleren van een aantrekkelijk en toegankelijk aanbod voor vrijetijdsbesteding voor jongeren tussen de 10 en 23 jaar.

     

     

    Jaarlijkse subsidies

     

Artikel 14 (Aanvullende) eisen aan jeugd- en jongerenorganisaties om voor subsidie in aanmerking te komen

  • 1.

    Voor jeugd- en jongerenorganisaties gelden de volgende eisen:

    • a.

      de organisatie dient een gevarieerd aanbod van activiteiten voor jeugd en jongeren vast te leggen in een activiteitenplan;

    • b.

      de organisatie organiseert minimaal 40 activiteiten per jaar;

    • c.

      de activiteiten worden begeleid door vrijwilligers die daarvoor voldoende geschoold zijn

    • d.

      de scoutings dienen lid te zijn van Scouting Nederland;

    • e.

      in afwijking van bovenstaande geldt voor de stichting Mega Dance dat zij minimaal 10 activiteiten per jaar organiseert voor jongeren in de leeftijd van 11 tot 15 jaar. De activiteiten zijn vrij toegankelijk, behoudens een kleine eigen bijdrage;

    • f.

      [Vervallen]

  • 2.

    Ter aanvulling op het eerste lid gelden voor jeugd- en jongerenorganisaties die nog niet eerder subsidie hebben aangevraagd de volgende eisen:

    • a.

      de organisatie dient minimaal 1 jaar te bestaan;

    • b.

      de activiteiten van de organisatie kunnen niet worden ondergebracht bij een bestaande organisatie.

Artikel 15 (Aanvullende) eisen aan organisaties voor kindervakantiewerk om voor subsidie in aanmerking te komen

  • 1.

    De organisatie dient een gevarieerd aanbod van activiteiten vast te leggen in een activiteitenplan.

  • 2.

    De activiteiten zijn gericht op basisschoolleerlingen.

  • 3.

    Bij het organiseren van de activiteiten worden jongeren betrokken.

  • 4.

    De activiteiten vinden plaats in de zomervakantie van de basisscholen.

Artikel 16 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies

  • 1.

    Voor scoutinggroepen:

    • a.

      Een vast subsidiebedrag per jeugdlid van € 45,75;

    • b.

      Een vast subsidiebedrag van € 25,- per kaderlid en een toeslag van € 15,- per eenheid van 20 kaderleden als bijdrage in de kosten voor kadervorming voor kwetsbare jongeren;

    • c.

      Een toeslag van € 10,- per BE-jeugdlid en een toeslag van € 15,- per BE-kaderlid.

    • d.

      Een subsidie voor de huisvestingskosten, bestaande uit:

      • i.

        80% van de kosten voor rente en aflossing van de geldlening die met toestemming van de gemeente is aangegaan voor een investering in het scoutinggebouw, daterend van vóór 1-1-2013;

      • ii.

        80% van de verschuldigde erfpacht voor het scoutingterrein;

      • iii.

        Voor scouting Sint Rumoldus: 80% van de goedgekeurde huurkosten.

  • 2.

    Voor Scouting Regio Weert: een vast bedrag van € 600,-.

  • 3.

    Voor de Stichting Mega Dance een vast bedrag van € 500,-.

  • 4.

    Voor de Stichting Walhalla een vast bedrag van € 2.000,- als bijdrage voor organisatie- en activiteitenkosten en een subsidie als bijdrage in de huisvestingskosten van 100% van de goedgekeurde huurkosten.

  • 5.

    Voor de organisaties voor kindervakantiewerk een vaste bijdrage van € 7,50 per kind, op basis van het aantal deelnemende kinderen van het jaar voorafgaand aan het jaar waar de subsidie betrekking op heeft.

     

     

    Eenmalige subsidies

     

Artikel 17 (Aanvullende) eisen om in aanmerking te komen voor eenmalige subsidies

  • 1.

    De activiteit(en) is/zijn gericht op jongerenparticipatie of het stimuleren van een aantrekkelijk en toegankelijk aanbod voor vrijetijdsbesteding voor jongeren tussen de 10 en 23 jaar.

  • 2.

    Jongeren zijn bij voorkeur zelf betrokken bij de organisatie en opzet van de activiteit(en).

  • 3.

    De activiteit(en) is/zijn vernieuwend, dat wil zeggen: de activiteit wordt in de gemeente Weert nog niet aangeboden en spelen in op maatschappelijke veranderingen.

  • 4.

    De activiteit(en) behoort/behoren redelijkerwijs niet tot de reguliere taken van de aanvragende organisatie.

  • 5.

    Bij voorkeur is de activiteit/zijn de activiteiten gericht op kwetsbare groepen binnen de doelgroep jeugd.

Artikel 18 Grondslag voor eenmalige subsidies

Een bijdrage in de kosten met een maximum van € 750,-.

HOOFDSTUK 4 Leefbaarheid

Artikel 19 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Activiteitenbudget: uit het activiteitenbudget worden kosten betaald voor kleine bijdragen aan leefbaarheidinitiatieven in de wijk of het dorp.

  • b.

    Basisbudget: Uit het basisbudget worden kosten betaald voor bestuur, secretariaat, huur accommodatie voor reguliere vergaderingen, werkgroepen, representatie, contributie en verzekeringen.

  • c.

    Communicatiebudget: uit het communicatiebudget worden kosten betaald voor de communicatie met de bewoners van de wijk of het dorp, zoals website, enquêtes, bewonersbijeenkomsten, wijkkranten en bezorging etc.

  • d.

    Leefbaarheidagenda: overzicht van activiteiten die zo veel als mogelijk binnen één jaar uitgevoerd worden, opgesteld door de wijk- en dorpsraad in samenwerking met andere partners en betaald uit het wijkenbudget.

  • e.

    Partners: Wonen Limburg, Punt Welzijn, Politie Limburg-Noord, wijk- en dorpsraden en gemeente Weert;

  • f.

    Peildatum communicatiebudget: 1 januari van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar.

  • g.

    Wijkenbudget: Het wijkenbudget is een collectief budget bestaande uit een gemeentelijke bijdrage en een bijdrage uit het leefbaarheidfonds van Wonen Limburg waaruit jaarlijks de leefbaarheidagenda’s en de daarbij behorende activiteiten van ‘MijnStraatJouwStraat’ worden betaald.

  • h.

    Wijk- of dorpsraad: een rechtspersoon, die zich richt op het stimuleren van de leefbaarheid en het bevorderen van de sociale samenhang in eigen wijk- of dorp.

Artikel 20 Doelgroep

Jaarlijkse subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan de wijk- en dorpsraden van de gemeente Weert, 1 per dorp of wijk. Bij de indeling van wijken en dorpen wordt de CBS wijkindeling gehanteerd.

Artikel 21 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Jaarlijkse subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die:

  • a.

    een schone, hele en veilige leefomgeving bevorderen, waarin mensen elkaar ontmoeten, zich verantwoordelijk voelen voor hun leefomgeving en daar een actieve bijdrage aan leveren.

  • b.

    activiteiten die zijn opgenomen in de leefbaarheidagenda.

Artikel 22 (Aanvullende) eisen om in aanmerking te komen voor subsidie

  • 1.

    De statuten van een wijk- of dorpsraad bevatten doelstellingen gericht op:

    • a.

      het bevorderen van de onderlinge contacten tussen bewoners van de buurt en de belangenbehartiging van deze bewoners, onder andere richting lokale overheden;

    • b.

      het bevorderen van de woon- en leefsituatie in wijken en dorpen;

    • c.

      bewoners(groepen) daarin te stimuleren, te begeleiden en/of te ondersteunen. De wijk- en dorpsraden doen dit in overleg en samenwerking met de gemeente en andere partners en instanties die werken aan de leefbaarheid in de wijk.

  • 2.

    De reguliere vergaderingen van een wijk- of dorpsraad zijn openbaar en vrij toegankelijk.

  • 3.

    De wijk- of dorpsraad legt jaarlijks verantwoording af aan bewoners over de activiteiten die zijn georganiseerd in de wijk of het dorp.

  • 4.

    De wijk- of dorpsraad kiest –naast de leefbaarheidagenda- een eigen communicatie-instrument om de bewoners van de wijk of het dorp te informeren over wijk- of dorpszaken.

Artikel 23 (Aanvullende) verplichtingen voor subsidieontvangers

  • 1.

    De wijk- of dorpsraad is producent en co-uitvoerder van de vastgestelde leefbaarheidagenda samen met de andere partners.

  • 2.

    De wijk- en dorpsraden stimuleren de bewoners om actief mee te werken aan het opstellen en uitvoeren van de leefbaarheidagenda;

  • 3.

    De wijk- en dorpsraden behartigen de belangen van de inwoners in relatie tot de gemeente en andere professionele instellingen;

  • 4.

    De wijk- en dorpsraden geven financiële ondersteuning bij kleine initiatieven en activiteiten van bewoners(groepen) op het gebied van leefbaarheid in de wijk of dorp.

Artikel 24 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies

  • 1.

    Elke wijk- of dorpsraad ontvangt jaarlijks een basisbudget van €1.500,-

    • a.

      Niet besteed basisbudget mag worden gereserveerd en hoeft niet terugbetaald te worden.

    • b.

      Niet besteed basisbudget mag ook gebruikt worden voor het betalen van kosten binnen het activiteiten- of communicatiebudget.

  • 2.

    Elke wijk- of dorpsraad ontvangt een activiteitenbudget van €950,-.

    • a.

      Niet besteed activiteitenbudget mag gebruikt worden voor het betalen van kosten binnen het communicatiebudget.

  • 3.

    Elke wijk- of dorpsraad ontvangt een communicatiebudget van €1,08 per inwoner gemeten op de peildatum met een minimum van €1.700,-.

    • a.

      Niet besteed communicatiebudget mag gebruikt worden voor het betalen van kosten binnen het activiteitenbudget.

  • 4.

    Niet besteed activiteiten- en communicatiebudget stroomt terug in het wijkenbudget.

Artikel 25 Subsidieprocedure

  • 1.

    In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013:

    • a.

      worden subsidies van minder dan € 5.000,- verantwoord conform artikel 17 Verantwoording subsidies vanaf € 5.000,- tot € 50.000,-;

    • b.

      wordt het basisbudget financieel verantwoord; het activiteitenbudget en communicatiebudget worden financieel en inhoudelijk verantwoord;

Hoofdstuk 5 Overige bepalingen

Artikel 26 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 11, 19 en 28 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.

Artikel 27 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Artikel 28 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Deelsubsidieverordening Welzijn 2013.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Weert in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012. Laatstelijk gewijzigd bij zijn besluit van 30 oktober 2013.

De griffier,

de burgemeester,

Toelichting Deelsubsidieverordening Welzijn 2013

Behorend bij de Deelsubsidieverordening Welzijn 2013, vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012.

 

 

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

 

Artikel 1 Reikwijdte

Deze deelsubsidieverordening heeft specifiek betrekking op subsidies voor het beleidsterrein welzijn. De Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 is van toepassing voor zover daarvan in deze deelsubsidieverordening niet wordt afgeweken. Daarnaast moeten de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht in acht worden genomen. De hoofdregel is dat specifieke regelgeving gaat voor de algemene regels.

 

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van deze verordening en om interpretatieverschillen te voorkomen.

 

Artikel 3 Doelgroep

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De gemeente Weert heeft ervoor gekozen om geen concrete activiteiten in de verordening op te nemen, maar de beleidsdoelen te omschrijven die door middel van activiteiten gerealiseerd moeten worden. De gemeente Weert laat het op de eerste plaats aan de creativiteit van de subsidieaanvrager over met welke activiteit het beleidsdoel bereikt kan worden. Het eindoordeel hierover ligt bij het college.

 

Artikel 5 (Aanvullende) eisen aan ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties om in aanmerking te komen voor subsidie

Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen. In dit artikel zijn de eisen opgenomen die specifiek van belang worden geacht voor ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties.

Door nieuwe verenigingen pas voor subsidie in aanmerking te laten komen op het moment dat zij zich niet kan voegen bij een bestaande vereniging, wordt afsplitsing voorkomen en samenwerking bevorderd. Daarnaast moet de nieuwe vereniging kunnen aantonen dat zij levensvatbaar is. Dit dient zij te doen door aan te tonen dat zij minimaal 1 jaar bestaat.

 

Artikel 6 (Aanvullende) verplichtingen voor ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties

Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk verplichtingen op te leggen waaraan de subsidieontvanger zich dient te houden. In dit artikel zijn de verplichtingen opgenomen welke specifiek van toepassing zijn voor ouderen-, vrouwen- en gehandicaptenorganisaties.

 

Artikel 7 (Aanvullende) eisen aan belangenorganisaties om in aanmerking te komen voor subsidie

Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen In dit artikel zijn de eisen opgenomen welke specifiek van belang worden geacht voor belangenorganisaties.

 

Artikel 8 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies aan ouderen, gehandicapten-, vrouwen- en belangenorganisaties

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 9 (Aanvullende) eisen om in aanmerking te komen voor eenmalige subsidie

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 10 Grondslag voor eenmalige subsidies

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 11 Begripsomschrijvingen

In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van deze verordening en om interpretatieverschillen te voorkomen.

 

Artikel 12 Doelgroep

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 13 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De gemeente Weert heeft ervoor gekozen om geen concrete activiteiten op te nemen, maar de beleidsdoelen te omschrijven die door middel van activiteiten gerealiseerd moeten worden. De gemeente Weert laat het in eerste instantie aan de creativiteit van de subsidieaanvrager over met welke activiteit het beleidsdoel bereikt kan worden. Het eindoordeel hierover ligt bij het college.

 

Artikel 14 (Aanvullende) eisen aan jeugd- en jongerenorganisaties om voor subsidie in aanmerking te komen

Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen. In dit artikel worden enkel de eisen opgenomen welke specifiek van belang worden geacht voor jeugd- en jongerenorganisaties. Om de veiligheid en het toezicht tijdens de activiteiten te waarborgen zullen de activiteiten moeten worden begeleid door voldoende geschoolde vrijwilligers.

Een nieuwe vereniging moet kunnen aantonen dat zij levensvatbaar is. Dit dient zij te doen door aan te tonen dat zij minimaal 1 jaar bestaat. Door middel van het vereiste dat zij zich niet kan voegen bij een bestaande vereniging, wordt afsplitsing voorkomen en samenwerking bevorderd.

 

Artikel 15 (Aanvullende) eisen voor kindervakantiewerk om voor subsidie in aanmerking te komen

Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moeten voldoen. In dit artikel zijn enkel de eisen opgenomen welke specifiek van belang worden geacht voor organisaties voor kindervakantiewerk.

 

Artikel 16 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies

Ter vereenvoudiging van de subsidieverstrekkingsprocedure is gekozen voor subsidieverstrekking op basis van vaste bedragen voor deelnemend kind of per jeugd- danwel kaderlid of voor een vaste bijdrage in de kosten. Voor de huisvestingskosten van de scoutings geldt dat voor investeringen aangegaan met toestemming van de gemeente vóór 1-1-2013, de systematiek zoals in de Subsidieverordening Welzijn 2006 werd gehanteerd, van toepassing blijft. Voor nieuwe investeringen kan een beroep worden gedaan op de Deelsubsidieverordening Investeringen 2013. Dit betekent dat voor investeringen in het gebouw vanaf 1-1-2013 een investeringssubsidie van maximaal 25% kan worden verstrekt. Ook voor het stichten van nieuwe gebouwen is de Deelverordening Investeringen 2013 van toepassing.

Scoutinggroepen met een BE-groep (Bijzondere Eisen) krijgen een extra toeslag per jeugdlid en kaderlid. Omdat alle scoutinggroepen kwetsbare jongeren opvangen ontvangen alle scoutinggroepen per 20 kaderleden een extra toeslag voor scholing.

 

Artikel 17 Eisen om in aanmerking te komen voor eenmalige subsidies

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 18 Grondslag voor eenmalige subsidies

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 19 Begripsomschrijvingen

In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van deze verordening en om interpretatieverschillen te voorkomen. Niet westerse allochtonen zijn afkomstig uit Turkije en alle

landen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië (met uitzondering van Japan en Indonesië), zoals Marokko, Suriname en de Nederlandse Antillen/Aruba (volgens definitie Centraal Bureau voor de tatistiek). Arbeidsmigranten zijn afkomstig uit de voormalige Oostbloklanden.

 

Artikel 20 Doelgroep

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 21 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen.

De gemeente Weert heeft ervoor gekozen om geen concrete activiteiten op te nemen, maar de beleidsdoelen te omschrijven die door middel van activiteiten gerealiseerd moeten worden. De gemeente Weert laat het in eerste instantie aan de creativiteit van de subsidieaanvrager over met welke activiteit het beleidsdoel bereikt kan worden. Het eindoordeel hierover ligt bij het college.

 

Artikel 22 (Aanvullende) eisen aan organisaties om in aanmerking te komen voor subsidies

Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen te stellen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen. In dit artikel zijn enkel de eisen opgenomen welke specifiek van belang worden geacht voor jaarlijkse subsidies voor integratie.

Naast de verplichtingen uit de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen2013 dienen de activiteiten gericht te zijn op het terugdringen van vooroordelen of het verhogen van de binding en weerbaarheid van een buurt/wijk/dorp of op het tegengaan van discriminatie tussen migranten en autochtonen of dienen de activiteiten bij te dragen aan de uitwisseling van kennis en de samenwerking tussen groepen personen over etnisch specifieke vraagstukken. Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken dienen alle activiteiten vrij toegankelijk te zijn voor alle Weertenaren, met uitzondering van de activiteiten van de stichting Interculturele Vrouwentref Keent: gelet op de aard van de activiteiten van deze stichting zijn de activiteiten alleen toegankelijk voor vrouwen.

 

Artikel 23 (Aanvullende) subsidieverplichtingen subsidieontvangers

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 24 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies integratie

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 25 (Aanvullende) eisen om in aanmerking te komen voor eenmalige subsidies.

In deze situatie is het niet redelijk om te verlangen dat de aanvragers om subsidie rechtspersoonlijkheid bezitten. Om die reden wordt hier van de hoofdregel afgeweken.

 

Artikel 26 Verplichtingen voor subsidieontvangers

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 27 Grondslagen voor eenmalige subsidies

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 28 Begripsomschrijvingen

In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van deze verordening en om interpretatieverschillen te voorkomen.

 

Artikel 29 Doelgroep

Op dit moment zijn er 16 wijk- en dorpsraden actief in Weert. Mogelijk dat voor nieuwe wijken (bijvoorbeeld) Laarveld in de toekomst nog een wijkraad wordt opgericht.

 

Artikel 30 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen moeten bijdragen aan de leefbaarheid van wijk of dorp.

 

Artikel 31 (Aanvullende) eisen om in aanmerking te komen voor subsidie

Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk (aanvullende) eisen op te leggen waaraan de subsidieontvanger moet voldoen. In dit artikel zijn de eisen opgenomen die specifiek van belang worden geacht voor de wijk- en dorpsraden.

Het gemeentelijk beleid voor subsidiering van wijk- en dorpsraden is erop gericht om de wijk- en dorpsraden financieel te ondersteunen om de leefbaarheid in de wijken en dorpen te bevorderen en de sociale samenhang tussen de burgers te vergroten.

Door wijk- en dorpsraden en bewoners van wijken en dorpen te betrekken bij het verbeteren van hun leefomgeving, krijgen zij de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op wat er in hun directe leefomgeving gebeurt.

De wijk- of dorpsraad is intermediair tussen gemeente, partners en instanties en bewoners in de wijken en dorpen en vice versa, en weet als geen ander wat er leeft in de wijken en dorpen in Weert. De eis tot openbaarheid van vergaderingen, verantwoording afleggen aan bewoners en inzetten van een eigen communicatie-instrument is gezien het voorgaande een logische eis.

 

Artikel 32 Verplichtingen voor subsidieontvangers

Om de beleidsdoelen te realiseren worden activiteiten georganiseerd. Deze activiteiten worden mede door middel van subsidiegelden uitgevoerd. Om te kunnen sturen in het gebruik van de subsidiegelden is het voor de gemeente Weert mogelijk verplichtingen op te leggen waaraan de subsidieontvanger dient te voldoen.

 

Artikel 33 Grondslagen voor jaarlijkse subsidies

De jaarlijkse subsidie voor wijk/dorpsraden is bestemd om vergader-, representatie-, communicatiekosten en kleine bijdragen voor de leefbaarheid te kunnen betalen. Deze subsidie krijgt vorm in het zogenaamde basisbudget, activiteitenbudget en communicatiebudget.

De eerste twee bedragen zijn vaste bedragen en het communicatiebudget wordt bepaald op basis van het aantal inwoners per wijk of dorp.

 

Artikel 34 Subsidieprocedure

Meer dan de helft van de wijk- en dorpsraden ontvangt een subsidie van meer dan € 5.000,-. Voor de eenduidigheid van beoordeling is er voor gekozen om de wijk- en dorpsraden die minder dan € 5.000,- subsidie ontvangen ook dezelfde verantwoording af te laten leggen als de andere wijk- of dorpsraden. Verantwoording vindt plaats door middel van het door het college vastgestelde formulier. Het activiteitenbudget mag worden ingezet voor activiteiten en voor communicatie. Het communicatiebudget mag worden ingezet voor communicatie en voor activiteiten. Wat dan nog over is, vloeit terug in het wijkenbudget.

Voor de verantwoording betekent dit dat het totale subsidiebedrag verantwoord moet worden, waarbij onder aan de streep duidelijk moet zijn welk deel van het activiteiten- en communicatiebudget nog niet besteed is, zodat dat teruggevorderd kan worden ten behoeve het wijkenbudget.

 

Artikel 35 Hardheidsclausul

Ingeval er wordt afgeweken van de verordening dient de afwijkende regeling altijd binnen de doelstelling van de subsidie te passen. De hardheidsclausule dient enkel toegepast te worden in uitzonderlijke gevallen.

 

Artikel 36 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013 en is van toepassing op alle te subsidiëren activiteiten die plaats vinden in het jaar 2013 en verder.

 

Artikel 37 Citeertitel

Geen nadere toelichting.