Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Deelsubsidieverordening Investeringen 2013 |
Citeertitel | Deelsubsidieverordening Investeringen 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Welzijn |
Deze regeling is ingetrokken door de Algemene subsidieverordening Weert 2017.
Artikel 12 bevat een hardheidsclausule.
Deze wijziging treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-05-2015 | 01-01-2015 | 01-01-2017 | art. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 | 22-12-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 20-05-2015 | RAD-001043 |
23-04-2014 | 01-01-2015 | art. 9 | 25-03-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 22-04-2014 | RAD-000948 | |
01-01-2014 | 23-04-2014 | Nieuwe regeling | 30-10-2013 | RAD-000877 |
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
dagelijkse onderhoudswerkzaamheden: reparaties aan hang- en sluitwerk van deuren, ramen en luiken; het onderhoud van waterleidingen en gaskranen het schoonhouden van kachels en/of andere verwarmingsinstallatie(s) alsmede het treffen van voorzieningen aan of ten gevolge van bevroren leidingen; het schoonhouden en ontstoppen van putjes, wasbakken en goten inclusief het openhouden van de afvoer; het treffen van kleinere voorzieningen aan de technische installaties; het verrichten van binnenschilderwerk en sauswerk en indien de accommodatie eigendom is ook het buitenschilderwerk; het onderhoud en het schoonhouden van de betegeling van buitenterreinen, inclusief onderhoud aan groenvoorzieningen; het vervangen van lampen in een veldverlichtingsinstallatie; alle herstellingen, voor zover niet genoemd, welke een gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik, grove nalatigheid, slordigheid of onreinheid;
Deze deelsubsidieverordening heeft betrekking op subsidies voor investeringen in accommodaties door sportverenigingen en scoutinggroepen en de stichting Gemeenschapscentrum Stramproy.
De Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 is van toepassing voor zover daarvan in deze deelsubsidieverordening niet wordt afgeweken.
Hoofdstuk 2: Subsidie voor investeringen
Artikel 5 Verplichtingen van jaarlijkse subsidieontvanger
Stichting gemeenschapscentrum Stramproy verplicht zich ertoe het groot onderhoud aan het gemeenschapscentrum Stramproy op deugdelijke en planmatige wijze uit te voeren.
Artikel 7 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
In aanvulling op de eisen uit de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 gelden voor alle investeringen de volgende eisen:
Indien de aanvrager of de gemeente geen eigenaar is van de grond waarop de accommodatie staat of wordt gerealiseerd, dan dient de aanvrager een verklaring te overleggen dat hij krachtens een zakelijk recht over de grond of de accommodatie kan beschikken of dat de accommodatie anderszins kan worden gehandhaafd gedurende de afschrijvingstermijn van de investering;
Op aanvraag, kunnen op een verleende subsidie voorschotten worden verstrekt tot maximaal 90%, afhankelijk van de vordering van de uitvoering van de werkzaamheden betreffende de investering.
De aanvraag dient te zijn voorzien van een uitgesplitste begroting (bij renovaties en nieuwbouw is een open aannemersbegroting verplicht), tekening, offerte en financieringsopzet. Indien van toepassing dienen de bij artikel 7 lid 2 genoemde verklaringen, haalbaarheidsstudie en beleidsplan te worden toegevoegd.
Indien de investering start in het kalender ná het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend, beslist het college op de aanvraag om subsidie nadat de raad de begroting voor het betreffende kalenderjaar heeft vastgesteld en het subsidieplafond voor deze regeling voor het kalenderjaar heeft vastgesteld en kenbaar gemaakt.
Hoofdstuk 3: Overgangsbepalingen
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2 en 11, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Weert in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012. Laatstelijk gewijzigd bij zijn besluit van 30 oktober 2013.
De griffier,
de burgemeester,
Toelichting Deelsubsidieverordening Investeringen 2013
Behorend bij de Deelsubsidieverordening Sport 2013, vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van het gestelde in deze deelsubsidieverordening en om interpretatieverschillen te voorkomen.
De DeelsubsidieverordeningInvesteringen 2013is een specifieke subsidieregeling voor accommodaties van sportverenigingen en scoutinggroepen en voor gemeenschapscentrum De Zaal in Stramproy waarin regels kunnen worden gesteld die aanvullend zijn aan, of afwijkend zijn van de AlgemeneSubsidieverordeningWelzijn en evenementen 2013. Daarnaast moeten de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht in acht worden genomen. De Algemene Subsidieverordening Welzijn en Evenementen 2013is van toepassing indien er in de DeelsubsidieverordeningInvesteringen 2013 niet van wordt afgeweken. De hoofdregel is dus dat specifieke regels gaan voor de algemene regels.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan sportverenigingen en scoutinggroepen en de stichting Gemeenschapscentrum Stramproy. De gemeente kiest op basis van haar beleidsdoelstellingen de doelgroepen waaraan subsidie wordt verstrekt.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De gemeente Weert verstrekt subsidie voor de uitvoering van bepaalde activiteiten. Deze activiteiten zijn afgeleid van vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelstellingen.
Artikel 5 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de subsidie. De gemeente kiest ervoor om alleen subsidie te verstrekken aan organisaties uit de doelgroep die voldoen aan de gestelde eisen.
Artikel 6 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Het opleggen van verplichtingen aan subsidieontvanger draagt ertoe bij dat het doel van de subsidie wordt bereikt. Als blijkt dat de subsidieontvanger in het jaar waarvoor de subsidie is verleend, niet heeft voldaan aan deze verplichtingen, heeft de gemeente de mogelijkheid om de subsidie lager vast te stellen, de subsidieverlening in te trekken en eventuele subsidiebetalingen terug te vorderen.
In dit artikel zijn de subsidies (bedragen of berekeningsmethode) opgenomen waarop aanvragers aanspraak kunnen maken als zij voldoen aan de gestelde eisen en de verplichtingen.
De DeelsubsidieverordeningInvesteringen2013wijkt af van de voorschotregeling in artikel 13 van de Algemene SubsidieverordeningWelzijn en Evenementen 2013. Op aanvraag, kunnen op een toegekende investeringssubsidie voorschotten worden verstrekt tot maximaal 90%, afhankelijk van de vordering van de werkzaamheden betreffende de investering.
In lid 1 van dit artikel is benoemd welke gegevens de aanvrager bij de aanvraag dient te voegen. Ten aanzien van de haalbaarheidsstudie kan het college de vereiste omvang bepalen, afhankelijk van de aard en hoogte van de investering.
De procedure die geldt voor het verstrekken van jaarlijkse en eenmalige subsidies is opgenomen in de Algemene subsidieverordeningWelzijn en evenementen 2013. Voor de subsidies voor investeringen hoger dan € 20.000 is gekozen voor een afwijking van deze procedure. Concreet is er voor deze subsidie sprake van een langere termijn voor het indienen van een aanvraag voor subsidieverlening.
Tevens kan het college pas besluiten over het verstrekken van subsidie als de gemeenteraad de benodigde middelen en de subsidieplafonds voor het betreffende kalenderjaar heeft vastgesteld.
Door het instellen van een subsidieplafond legt de gemeente de maximale omvang van de subsidieverstrekking voor een bepaald tijdvak vast. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat er onbeperkt aanspraak op de subsidiegelden kan worden gemaakt. De gemeente beperkt hiermee dus haar financiële risico. Voor de subsidies, die zijn opgenomen in de DeelsubsidieverordeningInvesteringen 2013, geldt een subsidieplafond.
Indien het subsidieplafond is bereikt, kunnen latere aanvragen dus niet meer worden gehonoreerd.
In dit artikel zijn de gronden opgenomen waarop een subsidie kan worden geweigerd.
Ingeval er wordt afgeweken van de verordening dient de afwijkende besluitvorming altijd binnen de doelstelling van de verordening te passen. De hardheidsclausule dient enkel toegepast te worden in uitzonderlijke gevallen.
Deze deelsubsidieverordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013 en is van toepassing op alle te subsidiëren activiteiten die plaats vinden in het jaar 2013 en verder.