Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 |
Citeertitel | Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Welzijn |
Deze regeling is ingetrokken door de Algemene subsidieverordening Weert 2017.
Deze wijziging treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-05-2015 | 01-01-2015 | 01-01-2017 | art. 1 | 22-12-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 20-05-2015 | RAD-001043 |
01-01-2014 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 30-10-2013 | RAD-000877 |
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor het organiseren van evenementen.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan het stimuleren van kwalitatief goede evenementen die bijdragen aan de doelstelling van een gastvrije, levendige, aantrekkelijke gemeente voor zowel eigen inwoners als bezoekers uit de regio.
Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013:
Is voldaan aan alle eisen, dan kan een subsidie “tegemoetkoming bij calamiteiten” worden aangevraagd. De subsidie bedraagt het bedrag dat naar het oordeel van het college niet (volledig) voor rekening van de organisator dient te blijven tot een maximum van € 5.000,-.
In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 kan een aanvraag voor subsidie “tegemoetkoming bij calamiteiten” alleen worden ingediend, indien de organisator van het evenement binnen één week nadat de calamiteit zich heeft voorgedaan, schriftelijk melding heeft gedaan bij de gemeente van het voornemen tot aanvraag van subsidie.
In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 wordt de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk 6 weken na afloop van het evenement waarbij de calamiteit zich heeft voorgedaan, schriftelijk bij het college ingediend door middel van het daartoe door het college vastgestelde aanvraagformulier.
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2 en 6 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Weert in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012. Laatstelijk gewijzigd door zijn besluit van 30 oktober 2013.
De griffier,
de burgemeester,
Toelichting behorende bij de Deelsubsidieverordening Evenementen 2013
Vastgesteld door de raad van de gemeente Weert in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012.
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vormt de basis voor het toekennen van een evenementenvergunning. In de APV wordt onder een evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak (welke plaatsvinden in een openbaar gebied). De subsidieverlening richt zich op een deel van de evenementen, namelijk die evenementen die een professioneel georganiseerde bijzondere publieke gebeurtenis zijn, die de duur hebben van minimaal 1 dagdeel. De omschrijving van het begrip evenement in de APV en de Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 is daarom niet hetzelfde.
Een bestuursorgaan mag slechts subsidie verstrekken op grond van een wettelijk voorschrift. De DeelsubsidieverordeningEvenementen2013 is een specifieke subsidieregeling betreffende het evenementenbeleid waarin regels kunnen worden gesteld die aanvullend zijn aan, of afwijkend zijn van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013. Daarnaast moeten de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht in acht worden genomen. Deze zijn te allen tijde van toepassing op de subsidieverstrekking op basis van een wettelijk voorschrift.
De Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 moet gelezen worden in samenhang met de nota Gastvrij Weert!, evenementenbeleid 2010-2015en in aanvulling op de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen
In de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 is het uitgangspunt dat alleen rechtspersonen voor jaarlijkse subsidies in aanmerking komen. Eenmalige subsidie kunnen ook aan natuurlijke personen of groepen worden verstrekt. Gezien het eenmalige karakter van de activiteit is het niet altijd redelijk om te eisen dat er een rechtspersoon wordt opgericht. In de deelverordening evenementen 2013 wordt van deze regel afgeweken. Subsidies voor evenementen zijn éénmalig en worden uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.
Met rechtspersoon wordt bedoeld een rechtspersoon als omschreven in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, die zonder winstoogmerk, aantoonbare activiteiten ontplooid ter behartiging van de belangen van ideële en/of materiële aard voor (een deel van) de Weerter bevolking.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De gemeente Weert heeft ervoor gekozen om geen concrete activiteiten op te nemen, maar de beleidsdoelen te omschrijven die door middel van activiteiten gerealiseerd moeten worden. De gemeente Weert laat het aan de creativiteit van de subsidieaanvrager over met welke activiteit het beleidsdoel bereikt kan worden.
In de Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 is voor de eenmalige subsidies een subsidieplafond ingesteld. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat er onbeperkt aanspraak kan worden gemaakt op de subsidiegelden.
Tevens bepaalt de AlgemeneSubsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 dat de in de deelsubsidieverordeningen wordt aangegeven hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld. In artikel 5 Deelsubsidieverordening Evenementen 2013 is bepaald dat de aanvragen worden gerangschikt naar kwaliteit. De kwaliteitscriteria waarop een aanvraag wordt beoordeeld, staan om schreven in lid 3. De kwaliteit van de aanvraag is afhankelijk van de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de verwezenlijking van de beleidsdoelen van de gemeente.
In dit artikel worden enkele weigeringsgronden genoemd die aanvullend zijn op de weigeringsgronden van artikel 12 van de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013. De weigeringsgronden zijn van belang om te kunnen sturen in het proces van subsidiëring. De weigeringsgronden dienen er toe bij te dragen dat subsidiemiddelen voor de juiste activiteiten worden verstrekt aan aanvragers waarvan kan worden verwacht dat zij de activiteit kunnen realiseren.
Subsidie is een financiële ondersteuning ter aanvulling op de eigen financiële middelen van de organisatie. Indien een organisatie reeds subsidie ontvangt op basis van een andere deelverordening en hiermee in haar financiële te kort ondervangt voor het organiseren van het evenement, kan zij geen aanspraak meer maken op subsidie op basis van de Deelsubsidieverordening Evenementen 2013.
Hetgeen onder c van dit artikel voorkomt dat het college subsidie dient te verstrekken aan aanvragers aan wie zij geen evenementenvergunning heeft verleend.
Artikel 7 Subsidieverplichtingen
De aanvrager dient ten tijde van het plaatsvinden van het evenement in het bezit te zijn van alle benodigde vergunningen en ontheffingen om te voorkomen dat evenementen worden gesubsidieerd waarvoor de benodigde vergunningen niet zijn verstrekt.
Verschil met artikel 6 onder c:
Indien blijkt dat de organisatie bij de aanvrager niet over de benodigde vergunningen beschikt wordt de subsidie geweigerd.
Indien achteraf blijkt dat de vergunningen zijn ingetrokken op het moment dat het evenement plaatsvindt, is de subsidie al verleend. Weigering is dus niet meer mogelijk. Op basis van artikel 7 Deelsubsidieverordening Evenementen 2013zijn in dit geval de verplichtingen van de subsidieverstrekking niet nagekomen. Dit vormt de grondslag voor het alsnog (gedeeltelijk) intrekken van de subsidie.
Artikel 8 Grondslagen berekening van de subsidie
Een evenement moet een minimum score van 18 punten halen, waarvan minimaal 3 bij de subjectieve criteria gescoord dienen te zijn, om voor subsidie in aanmerking te komen. De subsidie bedraagt dan maximaal 50% van de goedgekeurde uitgaven terwijl het bedrag niet hoger kan zijn dat het daadwerkelijke tekort.
De scores zijn verder van belang voor het bepalen van de prioriteitenlijst als er meer aanvragen zijn dan kunnen worden gehonoreerd vanwege het subsidieplafond. Subsidie voor het evenement met de hoogste score wordt als eerste verleend, daarna voor nummer twee etc. totdat het plafond is bereikt.
Artikel 8 lid 3 voorkomt dat schenkingen door derden worden gesubsidieerd. Alleen de werkelijk gemaakte kosten zijn subsidiabel. Kosten die voor het indienen van de subsidieaanvraag door de subsidieontvanger zijn gemaakt komen niet voor subsidie in aanmerking.
Voor de extra stimuleringssubsidie is geen maximum bepaald. Afhankelijk van de aard van de activiteit en de daarmee samenhangende kosten beslist het college per geval of en zo ja welke stimuleringssubsidie gegeven wordt.
Dit artikel regelt dat binnen 3 maanden na afloop van het evenement de subsidievaststelling moet worden aangevraagd, zodat de subsidieverstrekking tijdig kan worden afgerond.
Regeling tegemoetkoming bij calamiteiten
Artikel 10 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de doelgroep die in aanmerking komt voor subsidie. De gemeente kiest ervoor om alleen subsidie te verlenen aan rechtspersonen die voldoen aan de gestelde eisen. Als niet aan de eisen wordt voldaan, vindt geen subsidieverlening plaats.
In dit artikel is de subsidiegrondslag opgenomen, waarop aanvragers aanspraak kunnen maken als zij voldoen aan de gestelde eisen.
In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 geldt dat de organisator van het evenement binnen één week nadat de calamiteit zich heeft voorgedaan, schriftelijk melding moet doen bij de gemeente van het voornemen tot aanvraag van subsidie. Hier is voor gekozen omdat de calamiteit een dermate lokale gebeurtenis kan zijn, dat het belangrijk is dat de gemeente in een zo vroeg mogelijk stadium in kennis wordt gesteld van het feit dat een aanvrager de subsidie wil aanvragen, zodat het college zich een goed oordeel kan vormen over de calamiteit, nu deze nog recent is. Binnen zes weken dient de organisator schriftelijk subsidie aan te vragen door middel van het daartoe door het college vastgestelde formulier.
Door het instellen van een subsidieplafond legt de gemeente de maximale omvang van de subsidieverstrekking voor een bepaald tijdvak vast. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat er onbeperkt aanspraak op de subsidiegelden kan worden gemaakt. De gemeente beperkt hiermee dus haar financiële risico. Indien het subsidieplafond is bereikt, kunnen latere aanvragen dus niet meer worden gehonoreerd.
In de hardheidsclausule is zo concreet mogelijk (dus door het benoemen van de specifieke artikelen) aangegeven op welke onderdelen van de regeling deze clausule van toepassing is. Ingeval er wordt afgeweken van de verordening dient de afwijkende regeling altijd binnen de doelstelling van de subsidie te passen. De hardheidsclausule dient enkel toegepast te worden in uitzonderlijke gevallen.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2013 en is van toepassing op alle te subsidiëren activiteiten die plaats vinden in het jaar 2013 en verder.