Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Oostzaan 2013 |
Citeertitel | Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Oostzaan 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-12-2013 | nieuwe regeling | 26-11-2013 Kompas, 3 December 2013 | - |
Burgemeester en wethouders van Oostzaan
Gezien het collegevoorstel d.d. 23 april 2013
Vast te stellen de Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Oostzaan 2013- 2015
De hier aan de orde zijnde beleidsregel is bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van verzoeken om (privaatrechtelijke) medewerking te verlenen aan het inrichten van oplaadpunten voor elektrisch vervoer in de openbare ruimte van de gemeente Oostzaan.
Artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht (Awb) jo artikel 160, eerste lid van de Gemeentewet.
Plug-in hybrid (PHVE)– categorie N, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig met beperkte snelheid.
Gewone hybride auto’s mogen niet parkeren op oplaadparkeerplaatsen (dit zijn de categorieën Hybride EV (HEV) en brandstofcel EV). Gehandicaptenvoertuigen of motorvoertuigen met een beperkte snelheid vallen evenmin onder de noemer elektrische auto.
Een oplaadpunt op de beoogde locatie dient daadwerkelijk gerealiseerd te kunnen worden om in aanmerking te komen voor medewerking. In dat kader wordt tevens de (technische) haalbaarheid bezien. Daarbij valt te denken aan de aanwezigheid van kabels en leidingen en het niet voorhanden zijn van een netwerk.
Deze beleidsregel treedt in werking de dag na de bekendmaking.
Vaak hebben bewoners geen vaste plek voor hun auto, of ze hebben die wel maar de VVE (vereniging van eigenaren) moet altijd toestemming geven als er ergens iets wordt neergezet (bijv. een oplaadpunt). Indien toestemming wordt gegeven is het de vraag welke afspraken er worden gemaakt ten aanzien van het gebruik van deze plek, de verrekening van stroom, onderhoud etc.
De volgende afwegingen zijn van belang voor de VVE:
De EV-rijder moet een eigen parkeerplek hebben, anders is er geen zekerheid dat je kan laden en de volgende dag kan rijden.
Het oplaadpunten “achter de elektriciteitsmeter”, dus er is wel iets nodig in het oplaadpunt om het verbruik te meten en te verrekenen met de VVE. Dan is het voor iedereen transparant.
Als je gaat meten moet je je ook identificeren, de meeste oplaadpalen zijn uitgerust met een RFID-lezer
Door leverancier of gebouwbeheerder
Oplaadpunt gaat over haar het gebouw (natrekking)
Aangeraden wordt om type 2 (mennekes) en mode 3 (extra veilig) te plaatsen. Hiermee voorkom je ook dat anderen gebruik maken van het oplaadpunt omdat er geen andere stekker in past.
Er zijn diverse leveranciers die “home boxes” aanbieden die hieraan voldoen, zoals Mr. Green, The new motion, Essent, EV-box, Eneco etc.
1.Afbakening elektrische voertuigen
In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruikt mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen in het kader van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn: snorfiets, scooter, bromfiets en motorfiets.
Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte.
2.Parkeergelegenheid op eigen terrein
Dit artikel geeft aan dat het oplaadpunt op openbaar terrein geplaatst kan en dient te worden.
3.Parkeerplaats in (parkeer)garage / particuliere appartementencomplexen
Dit artikel geeft aan dat het oplaadpunt in de parkeergarage of andere parkeerlocatie nabij de woning geplaatst kan en dient te worden ook al heeft men nog geen parkeerplek aldaar maar kan men die wel huren.
4.Gebieden met betaald- en vergunninghouderparkeren
In deze gebieden is de rol van de gemeente om actief de benodigde voorzieningen te plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen. Meegenomen is het feit het ook mogelijk is als men in aanmerking kan komen voor een toestemming, dit omdat dit zou kunnen meewegen in de aanschaf van een elektrisch voertuig.
Per perceel / woning wordt maximaal 1 toestemming verstrekt voor het plaatsen van een oplaadpaal in de openbare ruimte.
Nabij wordt hierbij gehanteerd op 200 meter. Bij een verhoogde parkeerdruk (zoals in het centrum) is dit criterium een stuk ruimer. Onder b. wordt gesteld dan als men reeds een gehandicaptenparkeerplaats heeft er niet nog een voor de woning wordt gereserveerd.
Doel van dit artikel is dat (rechts)personen van buiten de stad parkeerplaatsen gaan aanvragen. Uitzondering hierop kunnen exploitanten zijn van dit soort oplaadpalen. Zie ook artikel 4.
De auto moet op naam staan van de aanvrager.
Doel is dat ook anderen gebruik kunnen maken van voorzieningen in de openbare ruimte, ook al zijn ze geplaatst door particulieren.
Hiermee wordt getracht de capaciteit en uitwisselbaarheid van parkeerplaatsen te vergroten.
12.Aantal oplaadpalen in de gemeente Oostzaan
Het verlenen van individuele oplaadpalen is de grondgedachte voor deze beleidsregel. Indien er leveranciers dan wel bedrijven enorme aantallen willen plaatsen zullen hier andere afwegingen moeten plaatsvinden.
Het moet natuurlijk fysiek mogelijk zijn om het oplaadpunten te realiseren.