Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Teylingen

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTeylingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2014
CiteertitelLegesverordening Teylingen 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Ondertekening college van burgemeester en wethouders: 28-01-2014

Ondertekening Gemeenteraad: 30-01-2014

Ook bekend gemaakt in: de Teylinger, 05-02-2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 220 t/m 220h 
  2. Paspoortwet, art. 2, 2e lid 
  3. Paspoortwet, art. 7 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-201424-12-2014Artt. 2, 3, Tarieventabel

30-01-2014

zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-6579.html, 10-02-2014

97506
27-12-201309-03-2014nieuwe regeling

12-12-2013

De Teylinger, 18-12-2013

89009-5

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

De raad der gemeente Teylingen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 29 oktober 2013;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a. het raadplegen van bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1. De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, (elektronische) nota of andere schriftuur.

  • 2. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. Onder toezending van de schriftelijke kennisgeving wordt mede verstaan verzending langs elektronische weg.

  • 3. De leges worden geheven bij besluitvorming op de aanvragen.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending:

      • 1. per post, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

      • 2. langs elektronische weg, onverwijld.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a. van zuiver redactionele aard zijn;

  • b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4. onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7. hoofdstuk 15 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening Teylingen 2013’ van 13 december 2012 en ‘Eerste wijziging van de Legesverordening 2013’ van 5 februari 2013 worden ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening Teylingen 2014”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 december 2013.

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter,

R. van Dijk A.L.E.C. van der Stoel

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Leegstandwet

Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 13 Kansspelen

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 16 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Standplaatsen

Hoofdstuk 3 Circus

Hoofdstuk 4 Evenementen

Hoofdstuk 5 Speelautomatenhal

Hoofdstuk 6 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 7 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 8 Brandbeveiligingsverordening

Titel 1 Algemene dienstverlening

HOOFDSTUK 1 BURGERLIJKE STAND

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een trouwlocatie op:

1.1.1.1

maandag om 08.30 uur en 08.55 uur

0,00

1.1.1.2

woensdag om 10.30 uur en 11.00 uur

95,00

1.1.1.3

maandag van 09.00 uur tot 17.00 uur

350,00

1.1.1.4

dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur

350,00

1.1.1.5

maandag tot en met vrijdag van 17.00 uur tot 20.00 uur

600,00

1.1.1.6

zaterdag van 09.00 uur tot 20.00 uur

600,00

1.1.1.7

een afwijkend tijdstip/dag na verkregen toestemming

725,00

1.1.1.8

de leges als bedoeld in 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.6 worden verhoogd als het huwelijk of de registratie op verzoek door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente wordt voltrokken met een bedrag van

90,00

1.1.1.9

de leges als bedoeld in 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.6 worden verhoogd als het huwelijk of de registratie op verzoek door een éénmalig benoemd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voltrokken met een bedrag van

180,00

1.1.1.10

de leges als bedoeld in 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.6 worden verhoogd als het huwelijk of de registratie op verzoek op een eenmalig aangewezen locatie plaatsvindt met een bedrag van

280,00

 

Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap binnen 2 weken voor de vastgelegde datum door de aanvragers wordt geannuleerd wordt 50% van de leges als bedoeld in 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.10 in rekening gebracht

 

 

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

350,00

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het administratief omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

75,90

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een (duplicaat ) trouwboekje of partnerschapboekje

35,90

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van een gemeentelijke getuige bij een huwelijksvoltrekking of het registreren van een partnerschap

22,75

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het laten wijzigen van de inrichting van een trouwlocatie

85,00

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

22,75

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

HOOFDSTUK 2 REISDOCUMENTEN EN NEDERLANDSE IDENTITEITSKAART

1.2.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

66,00

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

50,10

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

66,00

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

50,10

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

66,00

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

50,10

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

50,10

 

 

 

 

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

52,95

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

25,00

1.2.6

tot het aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als bedoeld in de subonderdelen 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4

8,50

1.2.7

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

47,07

 

 

 

 

HOOFDSTUK 3 RIJBEWIJZEN

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

36,20

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

34,10

1.3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

10,60

1.3.4

Voor het verstrekken van een formulier Eigen Verklaring van het CBR geldt het tarief dat is vastgesteld door het CBR.

HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT BASISREGISTRATIE PERSONEN

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

10,60

1.4.2.2

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt, bedraagt het tarief in afwijking van onderdeel 1.4.2.1

7,50

1.4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

22,69

1.4.4

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

2,27

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

22,75

HOOFDSTUK 5 VERSTREKKINGEN UIT HET KIEZERSREGISTER

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

10,60

HOOFDSTUK 6 VERSTREKKINGEN OP GROND VAN WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

0,23

 

met een maximum per bericht van

5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

4,50

HOOFDSTUK 7 BESTUURSSTUKKEN

 

De bestuursstukken (o.a. programmabegroting, burgerjaarverslag) zijn digitaal beschikbaar voor de inwoners. Op verzoek worden agenda’s en bijbehorende raadsvoorstellen en besluiten van commissie- en raadsvergaderingen kosteloos verstrekt. Achterliggende stukken zijn in te zien.

HOOFDSTUK 8 VASTGOEDINFORMATIE

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,55

1.8.1.1.2

per pagina op papier van A3-formaat

0,75

 

per pagina op papier van A2-formaat

12,15

 

per pagina op papier van A1-formaat

14,15

 

per pagina op papier van A0-formaat

16,20

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

10,10

1.8.2.2

de legger als bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

10,10

1.8.2.3

de inschrijving in het register als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

10,10

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten als bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

10,10

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

10,10

HOOFDSTUK 9 OVERIGE PUBLIEKSZAKEN

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.2

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn

10,60

1.9.2.1

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt, bedraagt het tarief in afwijking van onderdeel 1.9.2

7,50

1.9.3

tot het legaliseren van een handtekening

10,60

1.9.4

tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap

10,60

1.9.4.1

tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt, bedraagt het tarief in afwijking van onderdeel 1.9.4

7,50

HOOFDSTUK 10 GEMEENTEARCHIEF

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

22,75

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk,

 

1.10.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,55

1.10.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

0,75

1.10.2.3

in digitaal formaat op USB-stick (door gemeente verstrekt)

7,50

HOOFDSTUK 11 LEEGSTANDWET

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

35,40

1.11.2

tot verlenging van de duur van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

35,40

HOOFDSTUK 12 WINKELTIJDENWET

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

voor het verstrekken van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

45,30

1.12.2

tot het verstrekken van toestemming om een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

22,75

1.12.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing

45,30

HOOFDTUK 13 KANSSPELEN

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.13.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

1.13.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

56,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat

34,00

1.13.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

226,50

1.13.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

226,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat

136,00

1.13.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

45,55

HOOFDSTUK 14 TELECOMMUNICATIE

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

151,85

HOOFDSTUK 15 VERKEER EN VERVOER

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

31,85

1.15.2

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de regeling voertuigen

35,90

1.15.3

tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en/of verstrekking van de daarvoor benodigde formulieren:

1.15.3.1

bij de eerste aanvraag op basis van een keuring bij de GGD

149,30

1.15.3.2

bij verlenging

60,70

1.15.3.2

voor een instelling

30,00

1.15.3.3

voor het verstrekken van een duplicaat met dezelfde einddatum

30,00

HOOFDSTUK 16 DIVERSEN

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekken van een jaarontheffing voor het snelvaren:

150,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekken van een ontheffing ingevolge artikel 7, lid 1, van de Scheepvaartverkeerswet:

1.16.2.1

tot het verstrekken van een dagvergunning

22,50

1.16.2.2

tot het verstrekken van een dagvergunning, ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt, bedraagt het tarief in afwijking van onderdeel 1.17.2.2

15,00

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.3.1

tot het verstrekken van een vergunning voor het innemen van een ligplaats met een recreatievaartuig, als bedoeld in de Pleziervaartuigenverordening Teylingen

122,00

1.16.3.2

tot het verstrekken van een vergunning voor het innemen van een ligplaats met een woonschip, als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de Woonschepenverordening Teylingen.

122,00

1.16.3.3

tot het wijzigen van de tenaamstelling van een reeds verstrekte vergunning voor een woonschip, als bedoeld in artikel 8 lid 2 van de Woonschepenverordening Teylingen

22,75

1.16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om inschrijving op de wachtlijst voor een standplaats als dan niet op de weekmarkt

22,75

1.16.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.16.5.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

4,55

1.16.5.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.16.5.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,55

1.16.5.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

0,75

1.16.5.2.3

Per pagina op papier van A2-formaat

12,15

1.16.5.2.3

Per pagina op papier van A1-formaat

14,15

1.16.5.2.5

Per pagina op papier van A0-formaat

16,20

1.16.6

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in titel 1 of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

47,50

1.16.7

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

10,60

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012) voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

HOOFDSTUK 2 VOOROVERLEG/BEOORDELING CONCEPTAANVRAAG

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om beoordeling van een conceptaanvraag van een omgevingsvergunning of om vooroverleg voor een verzoek tot vaststellen of wijzigen van een bestemmingsplan:

 

15%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project of een verzoek tot vaststellen of wijzigen van een bestemmingsplan zouden worden vastgesteld.

 

met een minimum van

125,00

 

en een maximum van

1.000,00

2.2.2

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning of een verzoek tot vaststellen of wijzigen van een bestemmingsplan op basis van een conceptaanvraag in behandeling wordt genomen, worden de op basis van 2.2.1 of 2.2.2 geheven leges met deze leges verrekend.

HOOFDSTUK 3 OMGEVINGSVERGUNNING

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen

 

2,5%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

125,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 10.000 tot € 25.000 bedragen

 

3,8%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

380,00

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 25.000 tot € 50.000 bedragen

 

3,8%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

950,00

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen

 

3,5%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

1.900,00

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen

 

3,3%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

3.500

2.3.1.1.6

indien de bouwkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen

 

3,0%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

6.600,00

2.3.1.1.7

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen

 

2,7%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

 

15.000,00

2.3.1.1.8

indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen

 

2,5%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

27.000,00

2.3.1.1.9

indien de bouwkosten meer dan € 2.000.000 bedragen

 

2,0%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

50.000,00

 

 

 

 

2.3.1.2

Extra welstandstoets

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt verhoogd in verband met een extra toetsing aan welstandscriteria indien:

2.3.1.2.1

het bouwplan niet voldoet aan de gestelde sneltoetscriteria in de welstandnota

20,00

2.3.1.2.2

zich tijdens de beoordeling van de aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

75,00

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarisch deskundige / landschapsdeskundige

2.3.1.3

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt verhoogd, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarisch deskundige wordt beoordeeld, met:

610,00

 

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

 

5 %

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

0,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.2.1.1

indien de aanlegkosten minder dan € 20.000 bedragen

 

2,38%

 

met een minimum van

135,00

2.3.2.1.2

indien de aanlegkosten € 20.000 tot € 50.000 bedragen

 

2,08%

 

met een minimum van

476,00

2.3.2.1.3

indien de aanlegkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen

 

1,84%

 

met een minimum van

1.040,00

2.3.2.1.4

indien de aanlegkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen

 

1,67%

 

met een minimum van

1.840,00

2.3.2.1.5

indien de aanlegkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen

 

1,49%

 

met een minimum van

3.340,00

2.3.2.1.6

indien de aanlegkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen

 

1,31%

 

met een minimum van

7.450,00

2.3.2.1.7

indien de aanlegkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen

 

1,19%

 

met een minimum van

13.100,00

2.3.2.1.8

indien de aanlegkosten meer dan € 2.000.000 bedragen

 

0,89%

 

met een minimum van

23.800,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

364,50

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

364,50

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

2.3.3.3.1

indien de bouwkosten minder dan € 20.000 bedragen

 

4,2%

 

met een minimum van

500,00

2.3.3.3.2

indien de bouwkosten € 20.000 tot € 50.000 bedragen

 

3,4%

 

met een minimum van

840,00

2.3.3.3.3

indien de bouwkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen

 

2,5%

 

met een minimum van

1.700,00

2.3.3.3.4

indien de bouwkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen

 

2,1%

 

met een minimum van

2.500,00

2.3.3.3.5

indien de bouwkosten meer dan € 200.000 bedragen

 

1,0%

 

met een minimum van

4.200,00

 

en een maximum van

7.500,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

364,50

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

450,00

2.3.3.6

indien de activiteit past binnen het door het college vastgestelde ontheffingenbeleid wordt

 

50%

 

van de onder artikel 2.3.3.1 tot en met 2.3.3.5 verschuldigde leges in rekening gebracht.

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

364,50

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

364,50

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

3.500,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

700,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

700,00

2.3.4.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

700,00

2.3.4.7

indien de activiteit past binnen het door het college vastgestelde ontheffingenbeleid wordt

 

50%

 

van de onder artikel 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.6 verschuldigde leges in rekening gebracht.

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1

bij een gebruiksoppervlakte tot 1.500 m2

308,80

 

plus per m2 een bedrag van

1,00

2.3.5.2

bij een gebruiksoppervlakte tussen 1.500 m2 en 5.000 m2

1.827,55

 

plus per m2 boven het aantal van 1.500 m2 een bedrag van

0,60

2.3.5.3

bij een gebruiksoppervlakte groter dan 5.000 m2

3.958,85

 

plus per m2 boven het aantal van 5.000 m2 een bedrag van

0,15

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd rijksmonument:

506,25

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd rijksmonument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

506,25

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

506,25

2.3.6.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo bedraagt het tarief:

506,25

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo bedraagt het tarief:

379,65

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.8.1

indien de aanlegkosten minder dan € 20.000 bedragen

 

2,38%

 

met een minimum van

135,00

2.3.8.2

indien de aanlegkosten € 20.000 tot € 50.000 bedragen

 

2,08%

 

met een minimum van

476,00

2.3.8.3

indien de aanlegkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen

 

1,84%

 

met een minimum van

1.040,00

2.3.8.4

indien de aanlegkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen

 

1,67%

 

met een minimum van

1.840,00

2.3.8.5

indien de aanlegkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen

 

1,49%

 

met een minimum van

3.340,00

2.3.8.6

indien de aanlegkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen

 

1,31%

 

met een minimum van

7.450,00

2.3.8.7

indien de aanlegkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen

 

1,19%

 

met een minimum van

13.100,00

2.3.8.8

indien de aanlegkosten meer dan € 2.000.000 bedragen

 

0,89%

 

met een minimum van

23.800,00

2.3.9

Uitweg/inrit

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

253,10

2.3.10

Kappen

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

50,60

 

 

 

 

2.3.11

Reclame

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op maken van reclamevergunning bedraagt het tarief:

101,25

2.3.12

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.12.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.12.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

2.3.13

Beoordeling bodemrapport

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.13.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

151,85

2.3.13.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

151,85

2.3.14

Advies

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.14.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

HOOFDSTUK 4 VERMINDERING

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.13. De vermindering beloopt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

 

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

 

3%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

 

5%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

HOOFDSTUK 5 TERUGGAAGF

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

100%

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

90%

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

75%

2.5.1.4

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, maar voor besluitvorming bij intrekking voor publicatie 50% bij intrekking voor publicatie

 

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.1.5

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, bij intrekking tijdens de periode van indiening van zienswijzen; 10% bij intrekking tijdens de periode van beoordeling en verwerking van zienswijzen

 

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.1.6

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, bij intrekking tijdens de periode van beoordeling en verwerking van zienswijzen

 

10%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

 

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

25%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 100,00 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.5.6

Verrekening

 

Wanneer een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een eerder ingediend plan, welk niet langer dan 6 maanden geleden is geweigerd, ingetrokken, of buiten behandeling is gesteld vanwege het ontbreken van gegevens, worden de voor de oorspronkelijke aanvraag geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7.

HOOFDSTUK 6 WIJZIGING OMGEVINGSVERGUNNING ALS GEVOLG VAN WIJZIGING PROJECT

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

151,85

2.6.2

Bij verhoging van de kosten van bouwactiviteiten wordt het tarief bepaald overeenkomstig onderdeel 2.3.1 op basis van de meerkosten van de wijziging.

HOOFDSTUK 7 BESTEMMINGSWIJZIGINGEN

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, tenzij voor het kostenverhaal in samenspraak met de aanvragen in een andere regeling is voorzien

5.000,00

2.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, tenzij voor het kostenverhaal in samenspraak met de aanvragen in een andere regeling is voorzien

1.000,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

HOOFDSTUK 1 HORECA

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

350,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

47,50

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet

47,50

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet:

3.1.4.1

bij alleen wijziging van de leidinggevende

45,30

3.1.4.2

bij alleen wijziging van de inrichting

113,10

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het wijzigen van een aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid van de Drank- en Horecawet:

47,50

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

75,00

HOOFDSTUK 2 STANDPLAATSEN

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5.18 van de Algemene plaatselijke verordening in samenhang met de beleidsregel standplaatsen Teylingen van 22 november 2011:

3.2.1

voor een vaste standplaats

95,00

3.2.2

voor een tijdelijke of seizoensgebonden standplaats

47,50

HOOFDSTUK 3 CIRCUS

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van het verstrekken van een vergunning voor het houden van een circus:

285,00

HOOFDSTUK 4 EVENEMENTEN

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning):

3.4.1

voor een eendaags evenement

22,75

3.4.2

voor een meerdaags evenement

101,25

HOOFDSTUK 5 SPEELAUTOMATENHAL

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.5.1

tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Verordening Speelautomatenhal Teylingen 2006

210,00

3.5.2

welke is ingediend ten behoeve van het wijzigen van een naam van een exploitant op een reeds bestaande exploitatievergunning

50,00

HOOFDSTUK 6 PROSTITUTIEBEDRIJVEN

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.6.1

tot het verstrekken van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

3.6.1.1

voor een seksinrichting

1.700,00

3.6.1.2

voor een escortbedrijf

1.700,00

HOOFDSTUK 7 SPLITSINGSVERGUNNING WOONRUIMTE

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

75,90

HOOFDSTUK 8 BRANDVEILIGINGSVERORDENING

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.8.1

een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening

308,80

3.8.2

een aanvraag tot het verstrekken van een tijdelijke gebruiksvergunning met betrekking tot de brandveiligheid van een bouwwerk of inrichting, per uur nodig voor de behandeling van de aanvraag

50,00

HOOFDSTUK 9 KINDEROPVANG

3.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang/gastouder/gastouderbureau/ peuterspeelzaal als bedoeld in de artikelen 45 en 46 van de Wet Kinderopvang

505,00

Behorend bij de “Legesverordening Teylingen 2014”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 december 2013.

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter,

R. van Dijk A.L.E.C. van der Stoel