Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bijzondere subsidieverordening Evenementen |
Citeertitel | Bijzondere subsidieverordening Evenementen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Natuur, milieu en beheer openbare ruimte |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2016 | toelichting | 20-01-2016 | Gemeenteblad 2015, afd. 1, nr. 15 | ||
01-01-2014 | 01-03-2016 | nieuwe regeling | 18-12-2013 Gemeenteblad 2013, afd. 3a, nr. 264/1095 | Gemeenteblad 2013, afd. 1, nr. 1095 |
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
De ASA is van toepassing voor zover daarvan in deze verordening niet wordt afgeweken. Onder een subsidie wordt in deze verordening verstaan een eenmalige dan wel periodieke subsidie zoals bedoeld in artikel 1 van de ASA.
Deze verordening heeft tot doel het bevorderen van evenementen die worden georganiseerd in de gemeente en die aansluiten bij het Beleidskader Evenementen.
Artikel 1.4 Bevoegde bestuursorgaan
Het college is het bevoegde bestuursorgaan met betrekking tot het nemen van beslissingen op grond van deze verordening.
Paragraaf 2 Aanvraag en beslissing op de aanvraag
Artikel 2.1 Aanvragen van subsidie
Bij een subsidieaanvraag worden de volgende stukken overgelegd:
een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, met vermelding van de met de activiteiten nagestreefde doelstellingen, waarbij voorts het belang wordt aangegeven van de activiteiten voor de gemeente of haar ingezetenen en op welke wijze het project aansluit bij het Beleidskader Evenementen;
Om subsidieaanvragen voor evenementen in Amsterdam op de juiste en op een eenduidige manier te kunnen behandelen, is behoefte aan een Bijzondere subsidieverordening Evenementen. Deze Bijzondere verordening Evenementen moet erin resulteren dat subsidieaanvragen voor evenementen volgens de doelstellingen van het Beleidskader Evenementen kunnen worden behandeld.
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) verstaat onder een evenement het geheel van activiteiten dat plaatsvindt bij een voor het publiek toegankelijke gebeurtenis op of aan de weg of het openbaar water, met uitzondering van manifestaties (1), optochten (2), voetbalwedstrijden (3) en markten (4). De definitie van evenement in de APV is bewust ruim gehouden, in verband met de grote verscheidenheid van evenementen.
In de APV zijn in de artikelen 2.40 (evenementen op de weg of het water) en 2.47 (evenementen in gebouwen) regels vastgesteld voor het houden van evenementen in Amsterdam.
Op grond van de APV kunnen evenementenvergunningen worden verleend. Wanneer een evenement op een binnenlocatie wordt gehouden, is het afhankelijk van de gebruikersvergunningen of er wel of geen evenementenvergunning nodig is.
Op deze verordening zijn de ASA 2013 en de Awb van toepassing. Op sommige punten, zoals de verdeelsleutel voor het subsidieplafond, wijkt deze verordening af van de bepalingen van de ASA 2013. Op die punten zet deze verordening de bepalingen van de ASA 2013 opzij.
Subsidiabele kosten. Met deze opsomming wordt zo veel mogelijk ingegaan op de aspecten van de organisatie van het evenement die een relatie hebben met voorwaarden die kunnen voorkomen in de evenementvergunning. In grote lijnen hebben deze aspecten betrekking op zaken die de gemeente als voorwaarde kan stellen aan de uitvoering van het evenement. Zo komt een aanvrager in principe alleen in aanmerking voor subsidie als het niet de inhoud van het evenement betreft, maar de uitvoering ervan.
Deze bepaling bevat een regeling voor de verdeling van het subsidieplafond die afwijkt van de regeling in de ASA 2013. Er wordt voorzien in een verdeelsleutel van het beschikbare bedrag aan de hand van inhoudelijke criteria in plaats van op volgorde van binnenkomst van de aanvragen (zoals in de ASA 2013). Dat betekent dat de verschillende subsidieaanvragen tegen elkaar moeten kunnen worden afgewogen (zie hiervoor artikel 2.4). De aanvragen dienen dus op eenzelfde tijdstip beschikbaar te zijn. Om die reden is ervoor gekozen om, eveneens in afwijking van de ASA 2013, ook voor eenmalige subsidies een vaste indieningstermijn te hanteren. Op grond van artikel 2.1 dienen zowel eenmalige subsidies als periodieke subsidies vóór 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar van het evenement te worden aangevraagd.
Uit artikel 14 van de ASA 2013 blijkt welke verslaglegging van de subsidieontvanger wordt verwacht. Deze verslaglegging betreft zowel een activiteitenverslag als een financieel verslag. Het activiteitenverslag is een kort en overzichtelijk verslag van de activiteiten of investeringen waarvoor de subsidie is verleend.
Dit verslag bevat voor evenementensubsidies n ieder geval de volgende onderdelen: hoe verliepen de voorbereidingen en de uitvoering van het evenement? Hoe verliep de samenwerking met partners (beveiliging, politie, etc.) en gemeente? Wat was het bezoekersaantal? Uit het financieel verslag moet duidelijk blijken dat de financiële bijdrage is besteed aan het doel waarvoor die is verleend. Tot slot bevat het verslag de conclusies en aanbevelingen.
De indieningstermijnen voor de aanvraag om vaststelling van de subsidie zijn geregeld in artikel 15 van de ASA 2013.
Conform de ASA 2013 is voor subsidies vanaf € 125.000 een accountantsverklaring vereist.
Deze bepaling bevat een niet-doelgebonden verplichting. Op grond van artikel 4:39 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen dergelijke verplichtingen worden opgelegd, voor zover dit bij wettelijk voorschrift is bepaald. Artikel 3.3 is zo'n wettelijk voorschrift.
1. Manifestatie: uitoefening van het recht tot vrije belijdenis van godsdienst en levensovertuiging en het recht tot vergadering en betoging op een openbare plaats.
2. Optocht: in beweging zijnde stoet, zoals een sinterklaasoptocht of bloemencorso.
3. Voetbalwedstrijden als bedoeld in artikel 2.37 APV: het gaat om wedstrijden in het kader van het betaald voetbal.