Artikel 1. Instelling
Er is een auditcommissie.
Artikel 2. Taak
- 1.
De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang
zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van
rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de
kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.
- 2.
Onder in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval
begrepen:
- a.
het zijn van gesprekspartner namens de raad en het begeleiden
van de werkzaamheden van de accountant bij diens controle van de
jaarrekening, waaronder verdiepend onderzoek en de bespreking
van de betreffende rapportages;
- b.
het adviseren aan de gemeenteraad inzake de in lid 1 genoemde
onderwerpen;
- c.
het selecteren van de accountant na afloop van het bestaande
contract en het voorleggen van een voorstel aan de raad;
- d.
het zijn van gesprekspartner namens de raad en het in onderling
overleg afstemmen van de onderzoeksplannen van de
rekenkamercommissie, het college van burgemeester en wethouders
en de accountant;
- e.
het voeren van periodiek overleg met het college en de raad over
ontwikkelingen van de planning- en controlcyclus en in de
bedrijfsvoering, alsmedehet rapporteren hierover aan
de gemeenteraad.
Artikel 3. Samenstelling, benoeming en zittingsduur
- 1.
De commissie bestaat uit minimaal drie en maximaal zoveel leden als er
fracties zijn in de gemeenteraad.
- 2.
De raad benoemt de leden uit zijn midden.
- 3.
De raad kan een lid ontslaan.
- 4.
Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.
- 5.
De zittingsperiode van de leden eindigt wanneer zij ophouden lid van de
raad te zijn en in ieder geval
aan het einde van de zittingsperiode van de raad.
- 6.
De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een
plaatsvervanger.
- 7.
De ondersteuning, waaronder de secretaris van de commissie, wordt
geleverd door de griffie.
Artikel 4. Vaste adviseurs
De commissie heeft vaste adviseurs, te weten de voorzitter van de
rekenkamercommissie of zijn plaatsvervanger, de wethouder financiën, de
teamleider financiën en de concerncontroller. Zij worden voor elke
vergadering van de commissie uitgenodigd. Afhankelijk van de agenda kunnen
ook andere adviseurs worden uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te
vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.
Artikel 5. Vergaderingen
- 1.
De auditcommissie vergadert zo vaak als nodig is en volgens een vast te
stellen vergaderschema.
- 2.
Als er minder dan drie leden ter vergadering aanwezig zijn, wordt de
vergadering niet gehouden en wordt een nieuwe datum vastgesteld.
- 3.
De vergaderingen worden bijeengeroepen door de voorzitter van de
auditcommissie. Een agenda dient ten minste een week voor de vergadering
in het bezit te zijn van de leden en de vaste adviseurs.
- 4.
De voorzitter draagt zorg voor een goed verloop van de vergaderingen van
de commissie, waaronder:
- a.
het voorbereiden van de agenda;
- b.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;
- c.
het leiden van de vergaderingen;
- d.
het bevorderen van een heldere besluitvorming over
commissieaangelegenheden.
- 5.
De voorzitter treedt naar buiten op als woordvoerder van de
commissie.
- 6.
De secretaris van de commissie draagt zorg voor het opstellen van een
besluitenlijst, welke besluitenlijst aan de raad en het college wordt
gezonden.
Artikel 6. Openbaarheid vergaderingen en vergaderstukken
- 1.
De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.
- 2.
De adviezen van de commissie en de besluitenlijsten van de
vergaderingen van de commissie zijn in beginsel openbaar. De commissie kan geheimhouding opleggen.
Artikel 7: Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening auditcommissie
Lingewaard”.