Overheidsorganisatie | Gemeente Lingewaard |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening auditcommissie Lingewaard |
Citeertitel | Verordening auditcommissie Lingewaard |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-07-2011 | 07-03-2015 | nieuwe regeling | 30-06-2011 Onbekend. | 43a/2011 |
Er is een auditcommissie.
1. De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.
2. Onder in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:
het zijn van gesprekspartner namens de raad en het begeleiden van de werkzaamheden van de accountant bij diens controle van de jaarrekening, waaronder verdiepend onderzoek en de bespreking van de betreffende rapportages;
het adviseren aan de gemeenteraad inzake de in lid 1 genoemde onderwerpen;
het selecteren van de accountant na afloop van het bestaande contract en het voorleggen van een voorstel aan de raad;
het zijn van gesprekspartner namens de raad en het in onderling overleg afstemmen van de onderzoeksplannen van de rekenkamercommissie, het college van burgemeester en wethouders en de accountant;
het voeren van periodiek overleg met het college en de raad over ontwikkelingen van de planning- en controlcyclus en in de bedrijfsvoering, alsmedehet rapporteren hierover aan de gemeenteraad.
1. De commissie bestaat uit minimaal drie en maximaal zoveel leden als er fracties zijn in de gemeenteraad.
2. De raad benoemt de leden uit zijn midden.
3. De raad kan een lid ontslaan.
4. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.
5. De zittingsperiode van de leden eindigt wanneer zij ophouden lid van de raad te zijn en in ieder geval
aan het einde van de zittingsperiode van de raad.
6. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervanger.
7. De ondersteuning, waaronder de secretaris van de commissie, wordt geleverd door de griffie.
De commissie heeft vaste adviseurs, te weten de voorzitter van de rekenkamercommissie of zijn plaatsvervanger, de wethouder financiën, de teamleider financiën en de concerncontroller. Zij worden voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. Afhankelijk van de agenda kunnen ook andere adviseurs worden uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.
1. De auditcommissie vergadert zo vaak als nodig is en volgens een vast te stellen vergaderschema.
2. Als er minder dan drie leden ter vergadering aanwezig zijn, wordt de vergadering niet gehouden en wordt een nieuwe datum vastgesteld.
3. De vergaderingen worden bijeengeroepen door de voorzitter van de auditcommissie. Een agenda dient ten minste een week voor de vergadering in het bezit te zijn van de leden en de vaste adviseurs.
4. De voorzitter draagt zorg voor een goed verloop van de vergaderingen van de commissie, waaronder:
het voorbereiden van de agenda;
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;
het leiden van de vergaderingen;
het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden.
5. De voorzitter treedt naar buiten op als woordvoerder van de commissie.
6. De secretaris van de commissie draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst, welke besluitenlijst aan de raad en het college wordt gezonden.
De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.
De adviezen van de commissie en de besluitenlijsten van de vergaderingen van de commissie zijn in
beginsel openbaar. De commissie kan geheimhouding opleggen.
Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening auditcommissie Lingewaard”.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering
van 30 juni 2011.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
w.g. Th.G.L. Greep w.g. H.H. de Vries