Organisatie | De Marne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de behandeling van klachten |
Citeertitel | Verordening klachtbehandeling gemeente De Marne |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 149, Gemeentewet; artikel 9:14 Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | Nieuwe regeling | 26-12-2000 Ommelander Courant 4-2-2010 | Onbekend |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of een commissie, waaraan op grond van artikel 83 van de Gemeentewet bevoegdheden van de gemeenteraad dan wel op grond van artikel 84 van de Gemeentewet bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders onderscheidenlijk de burgemeester zijn toegekend;
gedraging: het handelen of nalaten te handelen jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon door een bestuursorgaan, een daarvan deel uitmakend lid of een daaraan ondergeschikte dan wel een onder diens directe verantwoordelijkheid werkzame bezoldigde of onbezoldigde persoon. Voor de toepassing van dit artikelonderdeel wordt onder lid van de gemeenteraad mede begrepen:
Artikel 2 Klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris wordt op voordracht van het college van burgemeester en wethouders door de gemeenteraad benoemd. De benoeming vindt plaats voor een periode van vier jaar, na ommekomst waarvan de klachtenfunctionaris terstond wordt herbenoemd, behoudens ontslag op de gronden als bedoeld in het vierde lid van dit artikel.
Artikel 3 Taak klachtenfunctionaris
Tijdens het in het vorige lid bedoelde spreekuur ingediende klachten worden door de klachtenfunctionaris op schrift gesteld en als schriftelijke klacht behandeld, tenzij de klager heeft verklaard dat van verdere behandeling kan worden afgezien. De klachtenfunctionaris kan, indien de aard of omvang van de klacht daartoe aanleiding geeft de klager verzoeken de klacht alsnog schriftelijk in te dienen.
Burgemeester en wethouders verschaffen de klachtenfunctionaris de middelen die nodig zijn voor een goede uitoefening van de functie.
De klachtenfunctionaris geniet voor het als zodanig verrichten van werkzaamheden een nader met burgemeester en wethouders overeen te komen bruto uurvergoeding op declaratiebasis.
Artikel 6 Schriftelijke klachten
Bij rechtstreekse toezending van een klacht aan het postadres van de klachtenfunctionaris of in de situatie van het vierde lid, wordt het verzenden van een bevestiging van ontvangst als bedoeld in artikel 9:6 van de wet en de mededeling als bedoeld in artikel 9:15, eerste lid, van de wet, verricht door de klachtenfunctionaris.
Indien de klachtenfunctionaris op grond van artikel 6 of op enige andere grond een klacht niet in behandeling neemt of mag nemen, verwijst hij de klager zoveel mogelijk naar de instantie, waar bezwaar kan worden ingediend of administratief beroep kan worden ingesteld, naar de rechterlijke of beroepsinstantie dan wel naar de maatschappelijke dienstverlening of andere daarvoor in aanmerking komende instanties.
Het horen als bedoeld in artikel 9:10 van de wet vindt plaats in elkaars tegenwoordigheid. Ambtshalve of op verzoek kunnen de klager of degenen, op wiens gedraging de klacht betrekking heeft afzonderlijk worden gehoord, alsindien aannemelijk is, dat gezamenlijk horen een zorgvuldige behandeling zal belemmeren.
Artikel 10 Verstrekken van inlichtingen
De klachtenfunctionaris is bevoegd aan de bestuursorganen, de leden daarvan of de daaraan onderschikte of onder diens directe verantwoordelijkheid werkzame bezoldigde of onbezoldigde personen, alle inlichtingen te vragen dan wel bescheiden op te vragen of in te zien, die hij voor het onderzoek van de klacht nodig acht.
Bestuursorganen kunnen bepalen, dat inlichtingen, waarvan naar het oordeel van het bestuursorgaan om gewichtige redenen geheimhouding is geboden, slechts worden verstrekt aan de klachtenfunctionaris onder de voorwaarde dat het geheime karakter daarvan door de ombudsman wordt gehandhaafd.
Zodanige gewichtige redenen zijn in ieder geval niet aanwezig, voor zover dat bestuursorgaan op grond van een wettelijk voorschrift verplicht is aan een verzoek om inlichtingen te voldoen.
De klachtenfunctionaris deelt alvorens het onderzoek te beëindigen, zijn bevindingen mee aan het bestuursorgaan of de persoon op wiens gedraging de klacht betrekking heeft en aan de klager, die daarbij in de gelegenheid worden gesteld binnen een door de klachtenfunctionaris aangegeven termijn hun zienswijze omtrent deze bevindingen naar voren te brengen.
Een afschrift van de kennisgeving als bedoeld in het vorige lid zendt het bestuursorgaan aan:
de gemeenteraad, indien de klacht betrekking had op een gedraging van een door haar op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie of een lid daarvan, op een gedraging van het college van burgemeester en wethouders of van een lid daarvan, van de burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan, dan wel van de gemeentesecretaris;
de gemeentesecretaris, indien de klacht betrekking had op een gedraging van een aan het college onderschikte of onder diens directe verantwoordelijkheid werkzame bezoldigde of onbezoldigde persoon. Indien het rapport betrekking heeft op een gedraging van een onderschikte of een onder directe verantwoordelijkheid van het college werkzame bezoldigde of onbezoldigde persoon, niet zijnde een afdelingshoofd, stelt de gemeentesecretaris het hoofd van de afdeling, waartoe betrokkene behoort van de afdoening in kennis.
De klachtenfunctionaris brengt jaarlijks aan de gemeenteraad schriftelijk verslag uit van zijn werkzaamheden en neemt daarbij het recht van belanghebbenden op eerbiediging van hun persoonlijke levenssfeer in acht. Het verslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld.