Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uithoorn

Algemene rechtenverordening 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUithoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene rechtenverordening 2014
CiteertitelAlgemene rechtenverordening 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum van ingang van de heffing is 1 januari 2104. Deze verordening vervangt per 1 januari 2014 de Algemene rechtenverordening 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201431-12-2014nieuwe regeling

12-12-2013

Nieuwe Meerbode

RV13.107

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene rechtenverordening 2014

De raad van de gemeente Uithoorn;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders 12 december 2013, nr.RV13.;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit :

vast te stellen de:

Algemene rechtenverordening 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 0.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt.

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

  • f.

    Algemene plaatselijke verordening: De op het moment van het in behandeling nemen van een verzoek of een aanvraag, geldende Algemene plaatselijke verordening.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “algemene rechten” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

De algemene rechten worden niet geheven ter zake van:

  • a.

    stukken die ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden afgegeven;

  • b.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging;

  • c.

    het afgeven van uitspraken op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van gemeentelijke belastingen;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding, of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De algemene rechten worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de algemene rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De algemene rechten worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de algemene rechten betaald worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2,

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de algemene rechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van algemene rechten ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de algemene rechten.

Artikel 11 Overgangsrecht

De ‘algemene rechtenverordening 2010’ van 3 december 2009, welke is ingetrokken met ingang van 1 oktober 2010, blijft van toepassing op de in titel 2 genoemde belastbare feiten:

a. die zich voor 1 oktober 2010 hebben voorgedaan;

b. waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

Artikel 12 Inwerkingtreding

De “algemene rechtenverordening 2013” wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing.

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking maar niet eerder dan op 1 januari 2014.

Deze verordening kan worden aangehaald als de “algemene rechtenverordening 2014”.

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van Uithoorn van 12 december 2013, nr.

De griffier,De voorzitter,

(mr. J.H. van Leeuwen)(mevr. drs. D.H. Oudshoorn - Tinga)

TARIEVENTABEL 2014

TITEL 1 - ALGEMENE DIENSTVERLENING

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Nr.

Omschrijving

Tarief 2013 €

1.1

Huwelijksvoltrekking, partnerregistratie en omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

 

 

Het tarief ter zake van een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie of omzetting van een in geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedraagt in het gemeentehuis:

 

 

1.

op maandag tussen 13.00 uur en 16.00 uur

467,85

 

2.

van dinsdag tot en met donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur

467,85

 

3.

en op vrijdag tussen 09.00 en 14.00 uur

467,85

 

Op de overige tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand is of wordt geopend, bedraagt het tarief

589,90

1.2

Het tarief ter zake van een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedraagt in:

 

 

1.

de Thamerkerk op:

 

 

 

a.

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur

627,35

 

 

b.

maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur

703,20

 

2.

"Fort a/d Drecht" op:

 

 

 

 

a.

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur

454,65

 

 

b.

maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur

525,15

 

3.

een andere locatie dan genoemd in 1.2.1 en 1.2.2 op:

 

 

 

 

a.

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur

628,95

 

 

b.

maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en

 

 

 

 

zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur

682,65

 

 

 

leges exclusief huur- en overige kosten vrije trouwlocatie

 

 

 

 

 

 

1.3

Trouwboekjes

 

 

1.

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

 

 

 

 

a.

een boekje in gewone uitvoering

23,55

 

 

b.

een boekje in luxe (lederen) uitvoering

31,15

 

2.

Het tarief bedraagt ter zake van het kalligraferen van:

 

 

 

 

 

 

 

a.

een trouwboekje

10,70

 

 

b.

een kerkelijk huwelijk in het trouwboekje

10,70

 

 

c.

het bijschrijven van een kind in het trouwboekje

5,35

 

 

 

1.4

Partnerregistratieboekjes

 

 

1. Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van

 

 

a. een boekje in kunstlederen uitvoering

23,55

 

b. een boekje in luxe (lederen) uitvoering

31,15

 

2. Het tarief bedraagt ter zake van het kalligraferen van een partnerregistratieboekje

10,70

1.5

Beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren als getuige

 

 

Het tarief ter zake van het beschikbaar stellen van een ambtenaar van de gemeente Uithoorn als getuige bij een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie en omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedraagt per ambtenaar per half uur of een gedeelte daarvan

33,95

1.6

Nasporingen registers

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

15,40

1.7

Legesbesluit akten burgerlijke stand

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 Wet rechten burgerlijke stand het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

2.1

Paspoorten

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

50,35

 

2.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 2.1.1 (zakenpaspoort)

50,35

 

3.

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

50,35

 

4.

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) vanaf 14 jaar

41,90

 

5.

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) t/m 13 jaar

31,85

 

 

 

2.2

Spoedaanvragen

 

 

1.

De tarieven als genoemd in de onderdelen 2.1.1. tot en met 2.1.3. alsmede in 2.1.6. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

46,60

 

 

 

2.3

1.

Indien aan de aanvrager van de in artikel 2.1. genoemde reis- documenten reeds eerder een reisdocument is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 2.1. genoemde tarieven verhoogd met 

28,50

 

2.

Indien aan de aanvrager van de in artikel 2.1.6. genoemde reisdocumenten reeds eerder een reisdocument is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 2.1.6. genoemde tarieven verhoogd met

28,50

 

 

 

2.4

Indien het reisdocument voor vluchtelingen of vreemdelingen niet wordt verleend, wordt op verzoek de rijksleges ad

23,45

 

welke zijn begrepen in het onder 2.1.1. vermelde tarief gerestitueerd.

 

 

 

 

2.5

Indien bij het vaststellen van deze tarieven tabel, de tarieven in artikel 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4 nog niet zijn aangepast aan de wettelijke maximumtarieven voor 2013, dan gelden met ingang van 1 januari 2013 de wettelijke maximumtarieven.

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1. tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,45

 

 

 

3.2

Spoedaanvragen

 

 

Het tarief als genoemd in onderdeel 3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

34,10

3.3

Indien aan de aanvrager van het in artikel 3.1.1 genoemde document reeds eerder een rijbewijs is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 3.1.1 genoemde tarieven verhoogd met

28,50

3.4

Indien het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs niet plaatsvindt, wordt op verzoek de rijksleges ad

9,70

 

welke zijn begrepen in het onder 3.1.1 vermelde tarief gerestitueerd.

 

3.5

Indien bij het vaststellen van deze tarieven tabel, de tarieven in artikel 3.1, 3.2, 3.3 en 3.4 nog niet zijn aangepast aan de wettelijke maximumtarieven voor 2013, dan gelden met ingang van 1 januari 2013 de wettelijke maximumtarieven.

 

Hoofdstuk 4 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.

tot het verstrekken van gegevens zonder abonnement:

 

 

 

 

a.

bij beperkte inhoud (naam, geboortedatum, -plaats en adres), per verstrekking

11,65

 

 

b.

bij meer dan beperkte inhoud, per verstrekking

14,90

 

2.

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

 

a.

voor 50 verstrekkingen

408,50

 

 

b.

voor 100 verstrekkingen

700,30

 

 

c.

voor 500 verstrekkingen

3.209,75

 

 

d.

voor 1.000 verstrekkingen

5.836,00

 

 

e.

voor 5.000 verstrekkingen

26.262,15

 

 

f.

voor 10.000 verstrekkingen

46.668,35

 

 

 

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

 

 

 

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.

tot het verstrekken van gegevens zonder abonnement:

 

 

per verstrekking

14,90

2.

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

a. voor 50 verstrekkingen

408,50

 

b. voor 100 verstrekkingen

700,30

 

c. voor 500 verstrekkingen

3.209,75

 

d. voor 1.000 verstrekkingen

5.836,00

 

e. voor 5.000 verstrekkingen

26.262,15

 

f. voor 10.000 verstrekkingen

46.688,35

 

 

 

4.5

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

20,35

 

 

 

4.6

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens aan afnemers en bijzondere derden als bedoeld in artikel 17, zevende lid, van het Besluit basisregistratie persoonsgegevens, bedraagt

2,27

 

 

 

4.7

Indien de belastingplicht bij abonnementen als bedoeld in onderdeel 4.2, tussentijds wordt beëindigd, voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken, wordt bij schriftelijke aanvraag ontheffing verleend voor de helft van het overeenkomstig het 4.2 berekende bedrag.

 

 

 

 

4,8

Het tarief ter zake van het verstrekken van persoonsgegevens via alternatieve media 22,70 (cd-Rom) als bedoeld in artikel 16, zevende lid van het Besluit Basisregistratie persoonsgegevens, bedraagt

22,70

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

5.1

1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

a.

per pagina

5,05

 

 

b.

met dien verstande dat het tarief per bericht maximaal bedraagt

 

 

2.

In afwijking van de artikelen 5.1.1a en 5.1.1.b kan in het geval dat het afschrift uit meer dan honderd pagina's bestaat, of het bericht bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking, een redelijke vergoeding in rekening worden gebracht van ten hoogste

25.45

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

6.1

Gemeentebegroting

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.

een programmabegroting

8,50

 

2.

een productenraming

97,10

 

3.

een volledig exemplaar van de bijlagen bij de begroting van de bestuursdienst

75,20

 

4.

een exemplaar van de meerjarenraming

3.00

 

 

 

 

Gemeenterekening

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

5.

een programmarekening

8,50

 

6.

een productenrekening

97,10

 

7.

een volledig exemplaar van de bijlagen bij de rekening van de bestuursdienst

75,20

 

 

 

6.2

Raadsstukken

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van:

 

 

1.

een afschrift van de besluitenlijst van de openbare vergaderingen van de raad en de voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad, uitgezonderd die, welke naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet voor uitgifte in aanmerking komen:

 

 

 

a.

bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan

89,90

 

 

b.

buiten abonnement per bladzijde

1,50

 

2.

per cassettebandje met de opname van een raadsvergadering

3.00

 

3.

een afschrift van de besluitenlijst van de openbare vergaderingen van de raad en de voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad, uitgezonderd die, welke naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet voor uitgifte in aanmerking komen:

 

 

 

a.

bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan

126,90

 

 

b.

buiten abonnement per bladzijde

1,95

 

4.

de stukken als bedoeld in onderdeel 6.2.1, 6.2.2 en 6.2.3 zijn exclusief de stukken als bedoeld in onderdeel 6.1 en 6.3.

 

 

5.

Indien de belastingplicht bij abonnementen als bedoeld in onderdeel 6.2.1 en 6.2.3, tussentijds wordt beëindigd, voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken, wordt bij schriftelijke aanvraag ontheffing verleend voor de helft van het overeenkomstig het 6.2.1 dan wel 6.2.3 berekende bedrag.

 

 

 

 

6.3

Verordeningen

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.

een exemplaar van de Bouwverordening

 

138,15

 

2.

een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn

15,45

 

3.

een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening

22,30

 

4.

een exemplaar van een andere dan de onder 6.3.1 tot en met 6.3.3 bedoelde verordening met een aantal van

 

 

 

a.

1 tot en met 10 bladzijden

6,65

 

 

b.

11 en meer bladzijden

13,20

 

 

 

 

5.

aanvullingen van de onder 6.3.1 tot en met 6.3.4 bedoelde verordeningen, per bladzijde

0,65

 

met een maximum per aanvulling van

30,90

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van topografische informatie:

 

 

1.

 

 

voor analoog kaartmateriaal bij levering op papier

 

 

 

a.

 

bij een schaal van 1 : 500

 

 

 

 

-

een vast bedrag van

138,14

 

 

verhoogd met

 

 

 

 

 

 

-

een vergoeding per hectare bebouwd gebied

4,20

 

 

 

-

een vergoeding per hectare onbebouwd gebied

1,45

 

 

b.

bij een schaal van 1 : 1.000

 

 

 

 

verhoogd met

-

een vast bedrag van

138,15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

een vergoeding per hectare bebouwd gebied

3,20

 

 

 

 

een vergoeding per hectare onbebouwd gebied

1,00

 

 

c.

 

bij een schaal van 1 : 2.000

 

 

 

 

-

een vast bedrag van

138,15

 

verhoogd met

 

 

 

 

-

een vergoeding per hectare bebouwd gebied

1,55

 

 

 

-

een vergoeding per hectare onbebouwd gebied

0,50

 

2.

voor digitale informatie

 

 

 

 

 

 

-

een vast bedrag van

138,15

 

 

 

 

 

 

 

verhoogd met

 

 

 

 

-

een vergoeding per hectare bebouwd gebied

81,85

 

 

 

-

een vergoeding per hectare onbebouwd gebied

27,35

 

 

 

7.2

Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 500 hectare of meer, maar minder dan 1.000 hectare, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 15%.

 

 

 

 

7.3

Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 1.000 hectare of meer, maar minder dan 1.500 hectare, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 30%.

 

7.4

Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 1.500 hectare of meer, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 45%.

 

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

1.

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

15,75

 

2.

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

 

a.

bij een aantal van 1 tot en met 5, per pagina op papier van A4-formaat

0,15

 

 

b.

bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.a. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van A4-formaat

0,30

 

 

c.

bij een aantal van 1 t/m 5, per pagina op papier van een ander formaat

0,60

 

 

d.

bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.c. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van een ander formaat

 

 

 

e.

per exemplaar A-0 formaat op kopieerpapier

5,45

 

 

f.

per exemplaar A-0 formaat op polyesterfilm

8,45

 

3.

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 8.1.1 en 8.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

 

a.

als fotokopie:

 

 

 

 

 

-

bij een aantal van 1 tot en met 5, per pagina op papier A4-formaat

0,50

 

 

 

-

bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.a voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van A4-formaat

0,10

 

 

 

-

bij een aantal van 1 t/m 5, per pagina op papier van een ander formaat

0,60

 

 

 

-

bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.c. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van een ander formaat

0,25

 

 

 

-

per exemplaar A-0 formaat op papier

5,45

 

 

 

-

per exemplaar A-0 formaat op polyesterfilm

8,45

 

 

b.

als origineel en voor zover voorradig per dm2 (of gedeelte daarvan) met een minimum van

 

 

 

c.

bij het speciaal vervaardigen:

 

 

 

 

voor elk daaraan te besteden kwartier of gedeelte daarvan

15,75

 

 

d.

als standaard bouwtekening, dan wel als kopie van een standaard bouwtekening:

 

 

 

 

de externe kosten, die voorafgaand aan het vervaardigen en verstrekken van het gevraagde aan de aanvrager worden medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

4.

kaarten, tekeningen en andere bescheiden, die ingevolge wettelijk voorschrift ter inzage liggen

 

 

 

a.

als fotokopie:

 

 

 

 

per pagina op papier tot A4-formaat

0,10

 

 

 

per pagina op papier tot maximaal A3-formaat

0,10

 

 

b.

in de overige gevallen:

 

 

 

 

de externe kosten, die voorafgaand aan het vervaardigen en verstrekken van het gevraagde aan de aanvrager worden medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

5.

voor de toepassing van het in 8.1.3, onder d, en 8.1.4, onder b, bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

 

6.

ingeval bij de toepassing van het in 8.1.3, onder d, en 8.1.4, onder b, bepaalde, blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

7.

een beschikking op een verzoek of een aanvraag als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

15,75

 

 

 

 

8.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

 

2.

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

12,10

 

3.

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

13,65

 

4.

tot het verkrijgen van een verklaring dat het portret op een stuk, het portret is van degene, te wiens name het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld

13,65

 

5.

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap niet bestemd tot reispapier

15,30

 

6.

met het verzoek tot naturalisatie, het bedrag zoals opgenomen in het besluit Naturalisatiegelden 1997, of zoals laatstelijk gewijzigd.

 

 

 

 

 

8.3

1.

Voor zover niet afzonderlijk in deze of andere verordening van de gemeente Uithoorn vermeld, wordt voor het verlenen van een (administratieve) dienst berekend naar de duur van de daaraan verbonden werkzaamheden, in rekening gebracht per kwart mensuur of gedeelte daarvan

15,75

 

2.

voor de toepassing van het eerste lid wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

 

3.

ingeval bij de toepassing van het eerste lid blijkt, dat de werkelijk benodigde tijdsduur korter is dan de aan de hand van de begroting geraamde, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

9.1

 

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

15,85

9.2

 

Het tarief bedraagt voor het afgeven van:

 

 

1.

afbeeldingen, afschriften van en uittreksels uit de in het archief berustende van vóór 1700 daterende stukken, per bladzijde of gedeelte daarvan

15,70

 

2.

afbeeldingen, afschriften van of uittreksels uit van het jaar 1700 of daarna daterende stukken per bladzijde of gedeelte daarvan een en ander voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de overige artikelen van deze verordening in de tarieventabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd.

9,90

 

 

 

 

9.3

 

Het tarief bedraagt voor de ter inzage legging van een bouwvergunning

17,60

Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als aangegeven in artikel 5 van de marktverordening Uithoorn

31,60

 

 

 

Hoofdstuk 11 Wet op de Kansspelen

11.1

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483):

 

 

1.

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

 

2.

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

56,50

 

 

voor de tweede speelautomaat

34,00

 

 

 

 

11.2

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

29,90

Hoofdstuk 12 Verkeer en vervoer

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

12.1

1.

tot het opvragen van een medische indicatie voor verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart P of B

169,65

 

2.

wanneer wordt afgezien van het opvragen van een medische indicatie voor verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart P of B

 

 

3.

tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart

12,00

 

4.

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in afdeling 7,8 en 14 van Hoofdstuk 5 van het voertuigreglement

35,10

 

 

 

 

12..2

1.

tot het aanleggen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

242,90

 

2.

tot het vervangen van het onderbord met de kentekenvermelding wegens een wijziging van het kenteken van de houder van de gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

38,25

Hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet

 

 

Telecommunicatiewet en overige leidingen/kabelwerken

 

13.1

1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet

146,60

 

2.

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond wordt het tarief onder 13.1.1. vermeerderd met een bedrag van per strekkende meter sleuf

1,60

 

 

en met een bedrag van per lasgat

1,95

 

3.

indien het betreft (herstel)werkzaamheden (straatwerk en onderhoud) verricht door of vanwege de gemeente in tegel-, klinker en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaats- vinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 13.1.1 vermeerderd met voor:

 

 

 

sleuven in tegels per m2

9,05

 

 

sleuven in klinkers per m2

13,60

 

 

lasgaten in tegels per m2

15,35

 

 

lasgaten in klinkers per m2

20,60

 

4.

indien het betreft (herstel)werkzaamheden (straatwerk en onderhoud) verricht door of vanwege de ingevolge de Telecommunicatiewet toegelaten instellingen/bedrijven in tegel-, klinker en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 13.1.1 vermeerderd met voor:

 

 

 

sleuven in tegels per m2

0,85

 

 

sleuven in klinkers per m2

1,95

 

 

lasgaten in tegels per m2

3,55

 

 

lasgaten in klinkers per m2

4,50

 

 

 

 

13.2

 

Het in 13.1.1 genoemde bedrag wordt :

 

 

 

a.

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

83,05

 

 

b.

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

 

13.3

 

Indien een begroting als bedoeld in 13.2.b is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

13.4

 

Het tarief bedoeld in onderdeel 13.1.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

 

 

 

 

 

13.5

1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning door de andere nutsbedrijven voor het openbreken van de weg ingevolge artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn

146,60

 

2.

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaats- vinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 13.5.1 vermeerderd met voor:

 

 

 

klinkerverharding < 15m2

3,10

 

 

klinkerverharding > 15m2

2,55

 

 

klinkerverharding > 100m2

2,35

 

 

tegelverharding < 15 m2

2,50

 

 

tegelverharding > 15 m2

2,05

 

 

tegelverharding > 100m2

2,05

 

 

bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen

2,05

 

 

 

 

13.6

 

Het tarief bedoeld in onderdeel 13.5.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen, met de volgende bedragen:

 

 

 

klinkerverharding < 15m2

2,70

 

 

klinkerverharding > 15m2

1,20

 

 

klinkerverharding > 100m2

2,05

 

 

tegelverharding < 15 m2

2,15

 

 

tegelverharding > 15 m2

1,75

 

 

tegelverharding > 100m2

1,10

 

 

bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen

1,75

Hoofdstuk 14 Vuilafvoer

14.1

Het tarief voor het op aanvraag van belanghebbende ledigen an een beer-, privaat- of bezinkput, vetvanger of een soortgelijke opvangvoorziening en het verwijderen van de daaruit komende stoffen is gelijk aan het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag meegedeelde kosten (waaronder externe kosten), blijkend uit een begroting die door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

14.2

voor de toepassing van het in het eerste lid bepaalde wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

14.3

Indien de werkelijke ledigingskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

Hoofdstuk 15 Elektronische Sleutel

15.1

Het tarief voor de verstrekking van een nieuwe elektronische sleutel ten behoeve van de ondergrondse containers, bedraagt

10,75

 

 

 

Hoofdstuk 16 Landelijke wijzigingen

16.1

Indien er zich, na vaststelling van de onderliggende Verordening Algemene Rechten of daaropvolgende wijziginsverordening(en), wijzigingen voordoen in de door de Rijksoverheid vastgestelde tarieven, middels ministerieel of koninklijk besluit, dan wel op enigerlei andere wijze vastgesteld of bekend gemaakt, dan worden deze gewijzigde tarieven als heffingsmaatstaf aangehouden in afwijking van de in deze tarieventabel vermelde tarieven.

 

 

Hoofdstuk 17 Leegstandswet

17.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in het eerste lid van artikel 15 van de Leegstandswet ot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur, bedraagt

154,35

17.2

als bedoeld in het vierde lid van artikel 15 van de Leegstandswet tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur, bedraagt

77,20

 

 

 

Hoofdstuk 18 Ongediertebestrijding

18.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bestrijden van de bruine rat, bedraagt

 

18.1.1

voor een bestrijdingsplan met 4 behandelingen

319,00

18.1.2

voor iedere behandeling volgende op die van artikel 18.1.1

79,75

18.2

tot het verwijderen van een wespennest, per behandeling, bedraagt

82,30

Hoofdstuk 19 Bodeminformatie

19.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van bodeminformatie, bedraagt

77,20

 

 

 

Hoofdstuk 20 Urgentieverklaring

20.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een urgentieverklaring, bedraagt

40.00

 

 

 

TITEL 2 WABO

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten:

 

De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.2

Bouwkosten:

 

De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.3

Sloopkosten:

 

De aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

 

Wabo:

2.1.1.4

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 161,15

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

€ 234,90

 

 

 

 

Extra welstandstoets

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief per extra welstandstoets:

0,15%

 

Met een minimum van

€ 32,25

 

Met een maximum van

€ 2.148,50

 

Van het op grond van 2.3.1.1 verschuldigde bedrag

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag één van de onderstaande adviezen van de agrarische commissie nodig zijn en beoordeeld moeten worden:

 

2.3.1.3.1

een standaardadvies bestaande bedrijven

€ 746.00

2.3.1.3.2

een advies inzake nieuwe vestigingen en/of beoordeling van een bedrijfsplan

€ 874,65

2.3.1.3.2

een advies waarbij ook uitspraken van bezwaar en beroep worden beoordeeld

€ 926,10

2.3.1.3.4

een advies volgende op een eerder uitgebracht advies

€ 438,35

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 113,45

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo,

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 107,45

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 107,45

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 453,70

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 283,50

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 283,50

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 907,20

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 907,20

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 283,50

 

 

 

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 805,70

 

 

 

2.3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.5.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 268,55

2.3.5.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 268,55

 

 

 

2.3.6

Aanleggen of veranderen of openbreken weg

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 246.95

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van kabels en/of leidingen waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief per m1:

€ 1,60

 

 

 

2.3.7

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 27.15

 

 

 

2.3.8

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.8.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 64,50

2.3.8.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 64,50

 

 

 

2.3.9

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 214,85

2.3.9.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 214,85

 

 

 

2.3.10

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 214,85

 

 

 

2.3.11

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.11.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 53,70

2.3.11.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 53,70

2.3.11.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 53,70

 

 

 

2.3.12

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.12.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.12.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.13

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.13.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 214,85

2.3.13.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 214,85

 

 

 

2.3.14

Advies

 

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.14.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.15.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.15

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.15.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 53,70

2.3.15.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 53,70

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.5, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt op verzoek:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 24 weken na het in behandeling nemen ervan

35%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.5, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt op verzoek:

15%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt op verzoek:

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.5.03,90

2.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.289,10

 

 

 

Hoofdstuk 7 Overige bepalingen

2.7.1

Overschrijving vergunning

 

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een vergunning, bedraagt het tarief:

€ 55,80

 

 

 

2.7.2

Overige

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 80,60

TITEL 3 - DIENSTVERLENING VALLENDE ONDER DE EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN 2013

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

 

1.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb 1964, 386)

209,40

1.1.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een aanhangsel voor nieuwe leidinggevenden ingevolge artkel 30a, lid 1, sub a van de Drank- en Horecawet

78,70

 

 

 

1.2

Alcoholische drank schenken

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank- en Horecawet voor het incidenteel verstrekken van alcoholhoudende dranken bij incidentele festiviteiten

115,40

 

 

 

1.3

Exploitatievergunning

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn voor het exploiteren van een horecabedrijf

139,20

1.4

BIBOB

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag onder artikel 1.1, 1.2 of 1.3 wordt, indien hiervoor een BIBOP onderzoek is voorgeschreven, verhoogd met

105,35

Hoofdstuk 2 APV vergunningen

2.1

Vergunning sluitingsuur

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn

 

 

 

a. indien de vergunning voor één keer geldt

79,70

 

 

 

2.2

Overige geluidhinder

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn voor het voor de omgeving veroorzaken van geluidhinder

79,70

 

 

 

2.3

Collectevergunning

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn voor het inzamelen van geld of goed

79,70

 

 

 

2.4

Standplaatsvergunning

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn voor het plaatsen van uitstallingen op de weg

 

 

 

a. geldig voor maximaal 2 dagen

79,70

 

 

b. geldig voor maximaal 2 dagen per week, voor onbepaalde tijd

115,40

 

 

 

2.5

Voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn voor het anders gebruiken van de weg overeenkomstig de bestemming daarvan

115,40

 

 

 

2.6

Verhuur dranghekken evenementen

 

 

1. voor de verhuur van dranghekken, gelden de volgende tarieven per dranghek:

 

 

 

a. per dag

1,40

 

 

b. per weekend

2,70

 

 

c. per week

3,50

 

2. voor het brengen en halen van de dranghekken, gelden de volgende tarieven:

 

 

 

a. minder dan 50 dranghekken

88,10

 

 

b. meer dan 50 dranghekken

p.o.a.

 

 

 

 

2.7

Aanleggen of veranderen weg

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een vergunning op grond van artikel 2:11 APV (omgevings)vergunning voor het aanleggen, beschadigen en/of veranderen van :

 

 

 

a. een weg

246,95

 

 

kabels en leidingen geldt het volgende tarief per m1

1,60

 

Hoofdstuk 3 Prostitutie

3.1

Algemeen recht prostitutie-inrichting en escortbedrijf

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn voor het oprichten en instandhouden van

 

3.1.1

een prostitutie-inrichting jaarlijks een bedrag van

596,10

3.1.2

escortbedrijf jaarlijks een bedrag van

596,10

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot een verlening voor onbepaalde tijd na het eerste jaar

596,10

Hoofdstuk 4 Gebruikervergunning Brandveiligheid

4.1

Gebruikervergunning in verband met brandveiligheid

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in het Gebruiksbesluit.

813,80