Organisatie | Wormerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2014 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Toelichting |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 27-11-2017 | nieuwe regeling | 29-10-2013 Zaankanter, 27 December 2013 | - |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland, Zaanstad en Zeevang, elk voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
- de Wet veiligheidsregio’s bepaalt dat de colleges van burgemeester en wethouders uit een regio een gemeenschappelijke regeling treffen, waarbij een openbaar lichaam wordt ingesteld met de aanduiding veiligheidsregio;
- deze wet beoogt een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding en crisisbeheersing onder één regionale bestuurlijke regie te realiseren;
- in de wet de omvang van de veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is bepaald en deze bestaat uit het grondgebied van de negen deelnemende gemeenten;
- dat per 1 januari 2008 door de negen deelnemende gemeenten reeds – vooruitlopende op de Wet veiligheidsregio’s – een veiligheidsregio is gevormd, waarin door de verscheidene besturen en diensten wordt samengewerkt ten aanzien van de taken op het terrein van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding, crisisbeheersing en handhaving van de openbare orde en veiligheid;
- deze gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2011 gewijzigd is in verband met de inwerkingtreding van de Wet veiligheidsregio’s;
- deze gemeenschappelijke regeling opnieuw gewijzigd dient te worden mede in verband met een wijziging van de Wet veiligheids-regio’s per 1 januari 2013 die regionalisering van de brandweer wettelijk verplicht;
- per 1 januari 2013 de Nationale Politie is opgericht;
- de veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland in afwijking van de Wet veiligheidsregio’s en de door het Rijk vastgestelde regio-indeling voor de Regionale Ambulance Voorziening niet voldoet aan de eis van een volledig gemeenschappelijke meldkamer voor de brandweer, ambulance en politie, maar dat het bestuur zich zal inzetten om via afspraken de samenwerking tussen de verschillende disciplines zoveel mogelijk te optimaliseren;
- deze gemeenschappelijke regeling dient te worden aangegaan ter feitelijke uitvoering van de werkzaamheden ter zake de in artikel 10 van de Wet op de veiligheidsregio’s genoemde onderwerpen;
Wettelijke basis van de regeling
gelet op de Wet veiligheidsregio’s, de Wet Publieke Gezondheidszorg, de Tijdelijke Wet Ambulancezorg, de Wet Politie 2012, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet; mede gelet op de door elk van de raden der negen gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland verleende toestemming als bedoeld in het tweede lid van artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, komen in die artikelen in de plaats van de gemeente, de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester onderscheidenlijk de veiligheidsregio, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Hoofdstuk 2. Belangen, taken en verantwoordelijkheden
De veiligheidsregio behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende terreinen:
Hoofdstuk 3. Het algemeen bestuur
Het aantal stemmen, dat door een lid in een vergadering wordt uitgebracht, is afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, waarvan het lid op dat moment vertegenwoordiger is. Het aantal stemmen is voor de gemeenten in de navolgende inwonersklassen als volgt:
25.001 tot en met 50.000: 2 stemmen
50.001 tot en met 100.000: 3 stemmen
Hoofdstuk 4. Het dagelijks bestuur
Er kunnen geen plaatsvervangers worden benoemd voor de leden van het dagelijks bestuur. Ten behoeve van vervanging met een tijdelijk of incidenteel karakter wordt een interne vervangingsregeling binnen het dagelijks bestuur opgesteld. Bij langdurige ontstentenis kan een ad interim bestuurder of een opvolger worden aangewezen.
Hoofdstuk 8. Financiële bepalingen
Artikel 22. Begrotingsprocedure
De raden van de deelnemende gemeenten worden in de gelegenheid gesteld om binnen een termijn van minimaal zes weken na toezending bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijzen zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Artikel 23. Bijdragen van de gemeenten
De gemeenten blijven verantwoordelijk voor de door hen ten tijde van de regionalisering van de brandweer verstrekte feitelijke gegevens, financiële opstellingen, personeelsgegevens of anderszins. In geval blijkt dat tot het moment van overdracht sprake is van onverwachte gebreken of andere tekortkomingen in het kader van huisvesting, materiaal, materieel, personeel of anderszins, zullen de hieraan verbonden kosten voor rekening komen van de gemeente waar dit betrekking op heeft.
Hoofdstuk 11. Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 30. Wijziging, bekendmaking en inwerkingtreding
Voorstellen tot wijziging van de regeling kunnen worden gedaan door het algemeen bestuur dan wel door een aantal leden van het algemeen bestuur wanneer zij gezamenlijk tenminste eenderde van de stemmen vertegenwoordigen, al dan niet op initiatief van de raad of een college van burgemeester en wethouders van een deelnemende gemeente.
Voor een wijziging van de regeling is nodig dat door de colleges van burgemeester en wethouders van tenminste tweederde van het aantal deelnemende gemeenten, vertegenwoordigende tenminste tweederde van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten op 1 januari van dat jaar, tegen deze wijziging geen bezwaar is kenbaar gemaakt.
Een bestuursorgaan van de veiligheidsregio kan in afwijking van het vijfde en zesde lid besluiten zelf de gewijzigde regeling toe te zenden aan gedeputeerde staten en bekend te maken indien sprake is van een wijziging van ondergeschikt belang. De bekendmaking geschiedt in dat geval in de twee regionale dagbladen van de regio. De gewijzigde regeling wordt toegezonden aan de deelnemende gemeenten om deze op te nemen in de registers als bedoeld in artikel 27 van de Wgr.
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Beemster op: 25 november 2013
Burgemeester:
Secretaris:
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam op: 22 oktober 2013
Burgemeester:
Secretaris:
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Landsmeer op: 29 oktober 2013
Burgemeester:
Secretaris:
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan op: 29 oktober 2013
Burgemeester:
Secretaris:
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend op: 29 oktober 2013
Burgemeester:
Secretaris:
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland op: 5 november 2013
Burgemeester:
Secretaris:
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland op: 29 oktober 2013
Burgemeester:
Secretaris:
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad op: 5 november 2013
Burgemeester:
Secretaris:
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Zeevang op: 22 oktober 2013
Burgemeester:
Secretaris: