Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van leges |
Citeertitel | Legesverordening 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | financien en economie |
De datum van ingang heffing is 01-01-2014.
De Legesverordening 2013 wordt ingetrokken met ingang van 01-01-2014 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en onderdeel b
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-03-2014 | 01-01-2014 | Aanpassing tarieven reisdocumenten | 04-03-2014 Gemeenteblad op 09-03-2014 en IJssel- en Lekstreek van 12-03-2014 | Verseonnr. 561994 | |
11-01-2014 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-12-2013 Overheid.nl op 10-01-2014 en IJssel- en Lekstreek van 15-01-2014 | Verseonnr. 543051 |
Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden niet geheven voor:
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven bij wijze van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
Artikel 9 Vermindering en Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten, voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2013,
Titel 1 Algemene dienstverlening
De in deze titel genoemde tarieven zijn berekend op basis van de gecalculeerde directe, overhead (inclusief ICT) en huisvestingskosten. Voor de directe kosten wordt uitgegaan van een gemiddeld uurloon, zijnde de gemiddelde loonkosten van salarisschaal 5 tot en met 9, tenzij anders aangegeven. Voorts is voor indirecte- en huisvestingskosten een berekening gemaakt van de geraamde kosten, welke worden doorberekend als opslagen op het uurloon.
1.1.8Het verrichten van een naspeuring per kwartier
1.1.10Het zorg dragen voor een getuige
1.1.11Het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
1.2.1 tot en met 1.2.4 Het maximum tarief is door het Rijk vastgesteld.
1.3.1 Het maximum tarief is door het Rijk vastgesteld op € 38,48.
1.3.1.1 De verhoging van het tarief als gevolg van vermissing is gebaseerd op 50% van het voor het afgeven van een rijbewijs vastgestelde tarief.
1.3.2 Het tarief dat wordt berekend bij een spoedlevering bedraagt € 35,--.
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de GBA
1.4.2. Het verstrekken van gegevens
1.4.2.2.1 tot en met 1.4.2.2.6 Voor bulkverstrekkingen wordt een forfaitair tarief berekend.
1.4.4.1Het verrichten van een naspeuring
1.4.4.2.1 tot en met 1.4.4.2.6 Voor bulkverstrekkingen wordt een forfaitair tarief berekend. De tarieven zijn trendmatig verhoogd.
1.4.5. Het tarief is door het Rijk vastgesteld.
1.4.6 Het doornemen van GBA gegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
1.5Informatie uit het kiesregister wordt gratis verstrekt.
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
1.6 Het maximum tarief is door het Rijk vastgesteld.
1.7.1 tot en met 1.7.1.10 Voor deze documenten wordt een vast bedrag berekend.
1.7.2 tot en met 1.7.5.2 Voor een afschrift van de genoemde documenten worden de kopiekosten berekend. Door de digitale beschikbaarstelling is een abonnement niet als product beschikbaar. De tarieven zijn niet trendmatig verhoogd.
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1 tot en met 1.8.1.2.2 Voor genoemde kopieën worden de kopiekosten berekend.
1.8.2 tot en met 1.8.2.5 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een kwart uur
1.8.3 tot en met 1.8.3.3 Uitgangspunt is de bestede tijd voor het samenstellen en koppelen van bestanden waarbij het tarief een forfaitair karakter heeft.
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9.1 en 1.9.2 Het maximumtarief is door het Rijk vastgesteld.
1.9.3, 1.9.5 en 1.9.7 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van 10 minuten
1.9.4, 1.9.6 en 1.9.8 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een kwart uur
1.10.1 Het verrichten van een naspeuring per kwartier
1.11.7 Het tarief is in regionaal verband vastgesteld.
1.11.8 De kosten voor medische keuring zijn gebaseerd op een doorberekening. Het tarief is trendmatig verhoogd.
1.12.1en 1.12.2 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een uur
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
1.15.1 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van driekwart een uur
1.15.2 en 1.15.3 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een half uur
1.15.4 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van twee uur
1.16.1.1 tot en met 1.16.1.4 De tarievenzijn door het Rijk vastgesteld.
1.17.1.1 Voor het behandelen van een aanvraag tot het exploiteren van een kindercentrum, inclusief de kosten van inspectie door de GGD en uitgaande van een gemiddelde tijdbesteding van een uur
1.17.1.2 Voor het behandelen van een aanvraag tot het bieden van gastouderopvang, inclusief de kosten van inspectie door de GGD en uitgaande van een gemiddelde tijdbesteding van een uur
1.17.1.3 Voor het behandelen van een aanvraag tot het exploiteren van een peuterspeelzaal, inclusief de kosten van inspectie door de GGD en uitgaande van een gemiddelde tijdbesteding van een uur
1.18.1 Voor het verlenen van een instemming als bedoeld in artikel 5.2., derde lid van Telecommunicatiewet wordt uitgegaan van een tijdbesteding van één uur
De kosten voor de tracébepaling zijn sterk afhankelijk van de lengte van het te ontwerpen tracé.
In grote lijnen zijn de tracés in drie categorieën onder te verdelen. Hierna zijn de kosten aan de hand van de praktijk per lengte van het tracé berekend. Op basis van het daaruit voortvloeiende gemiddelde is er een vast bedrag per aanvraag bepaald, en tevens een variabel legesbedrag dat gebaseerd is op de lengte en de aard van het uit te voeren werk.
Kosten van een tracé tot 100 meter op basis van een tijdbesteding van 2 uur
Kosten van een tracé tussen 100-1000 meter op basis van een tijdbesteding van 4 uur
Kosten van een tracé tussen 1000-4000 meter op basis van een tijdbesteding van 16 uur
1.18.1.1 Voor het ontwerpen van een tracé bedragen de kosten gemiddeld 1,35+0,27+ 0,27 / 3 = € 0,63.
1.18.1.2 Het beoordelen van de werkzaamheden binnen een bestaand tracé vergt slechts 20% van de normale tijdbesteding van een geheel nieuw tracé. Het tarief is becijferd op € 0,13 per strekkende meter.
Hoofdstuk 19 Verkeer en Vervoer
1.19.1 en 1.19.2 De tarievenzijn door het Rijk vastgesteld.
1.19.3Voor het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart wordt uitgegaan van een tijdsbesteding van driekwart uur
1.19.4Voor het verstrekken van een parkeerontheffing voor een caravan wordt uitgegaan van een tijdsbesteding van driekwart uur van 10 minuten
1.19.5Voor het verstrekken van een parkeerontheffing voor motorvoertuig wordt uitgegaan van een tijdsbesteding van driekwart uur van 30 minuten (vanaf 2012 gratis)
1.20.1.1 Het afgeven van een beschikking voor het plaatsen van reclame op basis van een tijdsbesteding van één uur
1.20.1.2.1 Voorhet afgeven van een beschikking voor het plaatsen van een bouw- of makelaarsbord op basis van een tijdsbesteding van 4,5 uur
1.20.1.2.2 Voor elke tien volle vierkante meter of gedeelte daarvan wordt het onder 1.20.1.23.1 genoemde tarief verhoogd met een bedrag van € 270,--. Het tarief is trendmatig verhoogd.
1.20.1.2.3 Voorhet afgeven van een beschikking voor het plaatsen van een reclamebord anders dan een bouw- of makelaarsbord op basis van een tijdsbesteding van 2,5 uur
1.20.2.1 en 1.20.2.5 Voor het waarmerken van documenten of het verstrekken van overige uittreksels op basis van een tijdsbesteding van een kwart uur
1.20.2.2.1 tot en met 1.20.2.2.10.3 Voor een afschrift van de genoemde documenten worden de kopiekosten berekend.
1.20.2.4 Voor het afgeven van een gunstige beschikking voor zover niet elders benoemd op basis van een tijdsbesteding van een uur
De in deze Titel 1 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Bij de doorberekening van de kosten van deze producten in de tarieven, komen alleen de (begrote) feitelijke kosten in aanmerking. Er bestaan drie vormen van kosten: directe kosten, indirecte kosten en overhead. Bij de toerekening van kosten worden uitsluitend de directe kosten en overhead toegerekend. Ten aanzien van indirecte kosten worden uitsluitend de kosten van eerste controle/toezicht doorberekend. De kosten die doorberekend worden zijn:
Per betrokken afdeling zijn bovenstaande kosten geïnventariseerd en gerelateerd aan de totale inspanningen/kosten (bedrijfstijd) voor de te leveren producten afgezet tegen de geraamde legesopbrengst.
Als direct betrokken afdelingen in Titel 1 worden genoemd:
Binnen de afdeling Publiekszaken wordt 53% procent van de bedrijfstijd van de unit Publiekszaken besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel:
2.Unit Handhaving en vergunningen
Binnen de unit HHV wordt de bedrijfstijd van de taakgroep Bijzondere wetten besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel:
3. Unit Project- en Ingenieursbureau
Binnen de unit PIB wordteen deel van de bedrijfstijd van het team Openbare ruimte besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel:
4.Unit Documentaire informatievoorziening
Binnen de unit DIV wordt een deel van de bedrijfstijd van de taakgroep Archief besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel. Voor de berekening is uitgegaan van direct costing:
Totale legesopbrengst 2014 Titel 1
De in deze Titel 2 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Bij de doorberekening van de kosten van deze producten in de tarieven, komen alleen de (begrote) feitelijke kosten in aanmerking. Er bestaan drie vormen van kosten: directe kosten, indirecte kosten en overhead. Bij de toerekening van kosten worden uitsluitend de directe kosten en overhead toegerekend. Ten aanzien van indirecte kosten worden uitsluitend de kosten van eerste controle/toezicht doorberekend. De kosten die doorberekend worden zijn:
Per betrokken afdeling zijn bovenstaande kosten geïnventariseerd en gerelateerd aan de totale inspanningen/kosten (bedrijfstijd) voor de te leveren producten afgezet tegen de geraamde legesopbrengst.
Als direct betrokken afdelingen in Titel 1 worden genoemd:
De hierna te noemen kosten worden gegenereerd vanuit de producten zoals genoemd in de
Hoofdstukken 1 tot en met 10 van Titel 2.
1.Unit Handhaving en vergunningen
Binnen de unit HHV zijn onderstaande kosten gerelateerd aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 2 van de tarieventabel:
Binnen de unit Vroms worden aan de in het hoofdstuk 7 en 8 genoemde leges geen verdere kosten toegerekend. Het kostenverhaal vindt in voorkomende gevallen plaats op basis van een overeenkomst.
Totale legesopbrengst 2014 Titel 2
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
3.1.1 Voor het verlenen van een van een drank en horecavergunning op basis van een tijdsbesteding van vier en een half uur
3.1.2 Voor het in behandeling nemen van een melding op basis van een tijdsbesteding van een uur
3.1.3 Voor het in behandeling nemen van een melding op basis van een tijdsbesteding van een uur
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
3.2.1.1, 3.2.1.3 en 3.2.1.4 Voor het verlenen van een vergunning voor het houden van een grootschalig evenement op basis van een tijdsbesteding van vier uur
Voor het verlenen van een vergunning voor elke volgende dag op basis van een tijdsbesteding van een uur
3.2.1.5Voor het verlenen van een vergunning voor het houden van een grootschalig evenement (gratis)
3.2.4Voor het afgeven van een ventvergunning op basis van een tijdsbesteding van een half uur
3.2.5.1Voor het afgeven van een standplaatsvergunning op basis van een tijdsbesteding van een half uur
3.2.5.2Voor het afgeven van een standplaatsvergunning voor een seizoen op basis van tijdsbesteding van een uur
3.2.5.3 Voor het afgeven van een standplaatsvergunning voor een jaar op basis van tijdsbesteding van
3.2.5.4 Voor het verlengen van een standplaatsvergunning voor een jaar op basis van tijdsbesteding van twee uur
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
3.6.1 tot en met 3.6.5 De tarieven worden in regionaal verband vastgesteld
Hoofdstuk 7 Niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
3.7 Voor het afgeven van een gunstige beschikking voor zover niet elders benoemd op basis van een tijdsbesteding van een uur
De in deze Titel 3 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Bij de doorberekening van de kosten van deze producten in de tarieven, komen alleen de (begrote) feitelijke kosten in aanmerking. Er bestaan drie vormen van kosten: directe kosten, indirecte kosten en overhead. Bij de toerekening van kosten worden uitsluitend de directe kosten en overhead toegerekend. Ten aanzien van indirecte kosten worden uitsluitend de kosten van eerste controle/toezicht doorberekend. De kosten die doorberekend worden zijn:
Per betrokken afdeling zijn bovenstaande kosten geïnventariseerd en gerelateerd aan de totale inspanningen/kosten (bedrijfstijd) voor de te leveren producten afgezet tegen de geraamde legesopbrengst.
Als direct betrokken afdelingen in Titel 3 worden genoemd de Unit Handhaving en vergunningen van de afdeling Stadsbeheer.
Unit Handhaving en vergunningen
Binnen de unit HHV zijn onderstaande kosten gerelateerd aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 3 van de tarieventabel:
Vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2013,