Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Capelle aan den IJssel

Verordening op de heffing en invordering van leges

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Capelle aan den IJssel
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges
CiteertitelLegesverordening 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpfinancien en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

  • 1.

    De datum van ingang heffing is 01-01-2014.

  • 2.

    De Legesverordening 2013 wordt ingetrokken met ingang van de 01-01-2014 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-201401-01-2015nieuwe regeling

16-12-2013

Overheid.nl op 10-01-2014 en IJssel- en Lekstreek van 15-01-2014

Verseonnr. 543051

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en invordering van leges.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag van die kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag van dat

    kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    bewijs van in leven zijn strekkende tot het ontvangen van pensioenen of lijfrenten of andere periodieke uitkeringen ten laste van een publiekrechtelijk lichaam of een bij de wet ingesteld pensioenfonds;

  • b.

    stukken afgegeven, of diensten verricht in het persoonlijk belang van personen die door een verklaring van de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats van hun onvermogen doen blijken, onverminderd hetgeen hieromtrent is bepaald in deze verordening;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    stukken, opgaven en inlichtingen, onderzoeken en dergelijke die volgens wettelijke voorschriften

    kosteloos worden verstrekt of verricht;

  • e.

    beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften inzake plaatselijke belastingen;

  • f.

    beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.

Artikel 5 Tarieven

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wijze van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving,

waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde

bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan

belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval

de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • 1.

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, uiterlijk op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering en Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1. (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening 2014.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    De "Legesverordening 2013” van 10 december 2012, wordt ingetrokken met ingang

    van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van

    toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten, voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2013,

de griffier, de voorzitter,

Tabel behorende bij de Legesverordening 2014
       
Tarieven 2014
       
Indeling
       
Titel 1Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand    
Hoofdstuk 2Reisdocumenten    
Hoofdstuk 3Rijbewijzen    
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de basisregistratie personen    
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister    
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens    
Hoofdstuk 7Bestuursstukken    
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie    
Hoofdstuk 9Overige Publiekszaken    
Hoofdstuk 10Gemeentearchief    
Hoofdstuk 11Huisvestingswet    
Hoofdstuk 12Leegstandswet    
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie    
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen    
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet    
Hoofdstuk 16Kansspelen    
Hoofdstuk 17Kinderopvang    
Hoofdstuk 18Telecommunicatie    
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer    
Hoofdstuk 20Diversen    
       
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen    
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag    
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning    
Hoofdstuk 4Vermindering    
Hoofdstuk 5Teruggaaf    
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning    
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project    
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteit    
Hoofdstuk 9Vervallen    
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking    
       
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca    
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten    
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven    
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte    
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening    
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening    
Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    
Titel 1Algemene dienstverlening
       
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand    
 Het voltrekken van een huwelijk op andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879 (Stb. Nr. 72) voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald    
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis aan de Rivierweg 111 op:    
1.1.1.1maandag en donderdag tussen 10.00 en 17.00 uur465,--
1.1.1.2dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur 465,--
1.1.1.3zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur 723,50
1.1.2Gereserveerd    
1.1.2.1Gereserveerd    
1.1.2.2Gereserveerd    
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het BW :    
1.1.3.1maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 20.00 uur360,--
1.1.3.2zaterdag tussen 09.00 en 20.00 uur en zondag tussen 12.00 en 20.00 uur386,50
1.1.3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het eenmalig aanwijzen van een trouwlocatie125,--
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk63,50
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:    
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering12,50
1.1.5.2een trouwboekje of partnerschapboekje in kunstleer25,--
1.1.5.3een trouwboekje of partnerschapboekje in leer37,--
1.1.6Gereserveerd    
1.1.6.1Gereserveerd    
1.1.7Gereserveerd    
1.1.7.1Gereserveerd    
1.1.7.2Gereserveerd    
1.1.8Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan13,35
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
1.1.10Wanneer de gemeente – in uitzonderlijke gevallen- zorg draagt voor de aanwezigheid van één of twee getuigen is per getuige een bedrag verschuldigd van53,50
1.1.11Het tarief bedraagt voor het benoemen van een persoon in de functie van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een huwelijk134,--
1.1.12het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een Laissez-passer voor een overleden persoon 9,--
       
Hoofdstuk 2Reisdocumenten    
       
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen*€50,35
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)*€50,35
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)*€50,35
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:    
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt*€31,85
1.2.2.2in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1*€41,90
1.2.3de tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van*€46,60
1.2.4het tarief genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1., slechts één keer per reisdocument berekend    
1.2.5de tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.2 worden bij vermissing van een document anders dan door inbraak in eigen woning vermeerderd met een bedrag van25,--
       
       
Hoofdstuk 3Rijbewijzen    
       
1.3.1het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs*€38,45
1.3.1.1het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1. wordt bij vermissing van het rijbewijs anders dan door inbraak in eigen woning vermeerderd met een bedrag van25,--
1.3.2het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met35,--
       
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
       
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.    
1.4.2het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking8,90
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen555,--
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen2.210,--
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen3.890,--
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingen15.950,--
1.4.2.2.5voor 10.000 verstrekkingen25.800,--
1.4.2.3Gereserveerd    
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisadministratie personen.    
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking13,35
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende van één jaar:    
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingen555,--
1.4.4.2.2voor 500 verstrekkingen2.210,--
1.4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingen3.890,--
1.4.4.2.4voor 5.000 verstrekkingen15.950,-
1.4.4.2.5voor 10.000 verstrekkingen25.800,-
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit registratie personen*€22,69
1.4.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen*€2,27
1.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan13,35
       
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister    
       
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet0,--
       
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens    
       
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikelen 35 en 39 van de Wet bescherming persoonsgegevens*€4,50
1.6.1.1Gereserveerd    
1.6.1.1.1Gereserveerd    
1.6.1.1.2Gereserveerd    
1.6.1.2Gereserveerd    
1.6.1.3Gereserveerd    
1.6.2Gereserveerd    
1.6.3Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 7Bestuursstukken    
       
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.1.1een afschrift van de programmabegroting van de gemeente15,--
1.7.1.2een afschrift van de productenraming van de gemeentebegroting15,--
1.7.1.3een afschrift van de bijlagen bij de gemeentebegroting15,--
1.7.1.4een afschrift van het welzijnsjaarprogramma10,--
1.7.1.5een afschrift van het welzijnsjaarprogramma en de programmabegroting 20,--
1.7.1.6een totaalpakket van de onder 1.7.1.1 tot en met 1.7.1.5 genoemde stukken50,--
1.7.1.7een afschrift van de gemeenterekening (jaarrekening)20,--
1.7.1.8een afschrift van de productenrekening20,--
1.7.1.9een totaalpakket van de onder 1.7.1.7 tot en met 1.7.1.8 genoemde stukken50,--
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.2.1tot het verstrekken van:    
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina0,10
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina0,10
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:    
1.7.2.2.1Gereserveerd    
1.7.2.2.2Gereserveerd    
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.3.1tot het verstrekken van:    
1.7.3.1.1een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina0,10
1.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina0,10
1.7.3.2.Tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:    
1.7.3.2.1Gereserveerd    
1.7.3.2.2Gereserveerd    
1.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.4.1Gereserveerd    
1.7.4.2Gereserveerd    
1.7.5.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van een verordening, nota of rapport, alsmede aanvullingen daarop, waarvan het aantal bedrukte bladzijden bedraagt:    
1.7.5.11 tot en met 20 7,50
1.7.5.2voor elke volgende geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde0,10
       
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie    
       
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie (analoog of digitaal) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:    
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde0,10
1.8.1.1.2in formaat A3 0,20
1.8.1.2tot het verstrekken van een lichtdruk (analoog of digitaal) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:    
1.8.1.2.1per ongekleurde lichtdruk9,50
1.8.1.2.2per gekleurde lichtdruk 19,-
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift (analoog of digitaal) van of uittreksel uit:    
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen13,35
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet 13,35
1.8.2.3de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 198813,35
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 198813,35
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingen-registratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen 13,35
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën (analoog of digitaal) van:    
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres 0,05
1.8.3.2het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie 0,07
1.8.3.3het gemeentelijke adressen- en coördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat 0,06
       
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken    
       
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag *€30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (voorheen attestatie de vita)*€12,50
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening 8,90
1.9.4tot het verkrijgen van een internationaal uittreksel uit het persoonsregister13,35
1.9.5tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in het persoons- of verblijfsregister 8,80
1.9.6tot het ter legalisering zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager 13,35
1.9.7tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap 8,90
1.9.8tot het afgeven van verlof tot uitstel van begraven of cremeren 13,35
       
Hoofdstuk 10Gemeentearchief    
       
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan13,35
1.10.2Gereserveerd    
1.10.2.1Gereserveerd    
1.10.2.2Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 11Huisvestingswet    
       
1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.11.1Gereserveerd    
1.11.2Gereserveerd    
1.11.3Gereserveerd    
1.11.4Gereserveerd    
1.11.5Gereserveerd    
1.11.6Gereserveerd    
1.11.7tot het verkrijgen van een urgentieverklaring ( ¹)regionaal vastgesteld)¹)€45,-
1.11.8indien de verklaring als bedoeld in 1.11.7 op medische gronden wordt aangevraagd, wordt genoemd bedrag voor medische keuring verhoogd met38,-
       
Hoofdstuk 12Leegstandwet    
       
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet  53,50
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet  53,50
       
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie    
       
1.13Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen    
       
1.14Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet    
       
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet  36,70
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander  24,45
1.15.3tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing  24,45
1.15.4het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het hebben van een terras ten behoeve van het uitoefenen van een horecabedrijf  98,--
       
Hoofdstuk 16Kansspelen    
       
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (tarieven Speelautomaten besluit 2000):    
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat*€56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste speelautomaat*€56,50
 en voor iedere volgende kansspelautomaat*€34,--
1.16.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar of voor onbepaalde tijd *€226,50
1.16.1.4voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat*€226,50
 en voor iedere volgende kansspelautomaat *€136,--
1.16.2Gereserveerd    
1.16.3Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 17Kinderopvang    
       
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot :    
1.17.1.1het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen2.339,--
1.17.1.2het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen542,--
1,17.1.3het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.2. van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen2.339,--
1.17.2.1Indien de in 1.17.1.1 en 1.17.1.3 bedoelde aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van twee weken na het in behandeling nemen ervan, bedraagt de teruggaaf 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges    
1.17.2.2Indien de in 1.17.1.1 bedoelde aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van tien weken na het in behandeling nemen ervan, of wordt afgewezen op grond van de inspectie voor aanvang exploitatie, bedraagt de teruggaaf 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges    
Hoofdstuk 18Telecommunicatie    
       
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet67,50
1.18.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het onder 1.18.1 genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,63 per strekkende meter sleuf met een minimum van29,50
1.18.1.2indien het betreft werkzaamheden waarbij sprake is van het bijleggen van een tracé wordt in afwijking van het voorgaande het onder 1.18.1 genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,13 per strekkende meter sleuf met een minimum van29,50
1.18.1.3Gereserveerd    
1.18.1.4Gereserveerd    
1.18.1.5Gereserveerd    
1.18.2Gereserveerd    
Hoofdstuk 19Verkeer en Vervoer    
       
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990*€31,--
1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen*€31,--
1.19.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)53,50
1.19.4tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod tot het parkeren van een voertuig als bedoeld in artikel V 2.3,lid 2 van de APV voor een periode van vier dagen9,50
1.19.5tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod tot het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar een verbod tot lang parkeren geldt0,--
       
Hoofdstuk 20Diversen    
       
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.20.1.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van een bord, doek, scherm of dergelijk voorwerp tot reclame of aankondiging dienend, per vergunning (voor maximaal een periode van vier weken)56,90
1.20.1.2het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning voor het plaatsen van een bouw- of makelaarsbord voor de periode van maximaal drie maanden met een oppervlakte tot:    
1.20.1.2.1vijf vierkante meter256,--
1.20.1.2.2voor elke tien volle vierkante meter of gedeelte daarvan wordt het onder 1.20.1.2.1 genoemde tarief verhoogd met een bedrag van270,--
1.20.1.2.3het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning, voor onbepaalde tijd, tot het plaatsen van aankondigingen dienend tot reclame anders dan bedoeld onder 1.20.1.2.1 en 1.20.1.2.2142,--
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.20.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina13,35
1.20.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken (analoog of digitaal), voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:    
1.20.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat0,10
1.20.2.2.2per 10 of meer pagina’s op papier van A4-formaat0,05
1.20.2.2.3per pagina op papier in kleur van A4-formaat1,--
1.20.2.2.4per 10 of meer pagina’s op papier in kleur van A4-formaat0,50
1.20.2.2.5per pagina op papier van A3-formaat0,20
1.20.2.2.6per pagina op papier in kleur van A3-formaat3,--
1.20.2.2.7per pagina op papier van A2-formaat5,--
1.20.2.2.8per pagina op papier van A1-formaat7,--
1.20.2.2.9per pagina op papier van A0-formaat9,--
1.20.2.2.10voor het verzenden van een faxbericht per pagina:    
1.20.2.2.10.1formaat A4 binnen Nederland1,50
1.20.2.2.10.2formaat A4 binnen Europa1,75
1.20.2.2.10.3formaat A4 buiten Europa3,50
1.20.2.3Gereserveerd    
1.20.2.4een (gunstige) beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen53,50
1.20.2.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina13,35
       
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
       
Hoofdstuk 1Begripsomschrijving    
       
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:    
2.1.1.1Aanlegkosten:    
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onderaanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.2Bouwkosten:    
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.    
2.1.2in deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.    
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.    
       
Hoofdstuk 2Vooroverleg/ beoordeling conceptaanvraag    
       
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is 0,--
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning 10% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.    
       
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning    
       
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.    
       
2.3.1Bouwactiviteiten    
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 7.500,-- bedragen107,--
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 7.500,-- tot € 10.000.000,-- bedragen 1,64%van de bouwkosten;    
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 10.000.000,-- tot € 20.000.000,-- bedragen 1,43% van de bouwkosten, met een minimum van € 164.000,--;    
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 20.000.000,-- of meer bedragen 1,22% van de bouwkosten, met een minimum van € 287.000,-- en met een maximum van € 417.000,--    
       
 Extra welstandstoets    
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is verhoogd met:107,--
       
 Verplicht advies    
2.3.1.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies zoals hierna genoemd moet worden beoordeeld:    
2.3.1.3.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport53,50
2.3.1.3.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport53,50
       
2.3.1.4Gereserveerd    
       
 Achteraf ingediende aanvraag    
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteiten: 115% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.    
       
 Beoordeling aanvullende gegevens    
2.3.1.6Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:0,--
       
2.3.2Aanlegactiviteiten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.2.10,15% van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 53,50 indien de aanlegkosten niet meer dan € 100.000,-- bedragen;    
2.3.2.20,2% van de aanlegkosten indien de aanlegkosten meer dan € 100.000,-- en minder dan € 500.000,-- bedragen;    
2.3.2.30,25% van de aanlegkosten indien de aanlegkosten meer dan € 500.000,-- en met een maximum van € 1.830,--    
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit    
 indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:    
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 0,57% van de bouwkosten met een minimum van € 270,--;    
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 0,57% van de bouwkosten met een minimum van € 270,--;    
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking/projectbesluit)wordt het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:    
2.3.3.3.10,57% van de bouwkosten met een minimum van € 270,--, indien de bouwkosten niet meer dan € 100.000,-- bedragen;    
2.3.3.3.2.0,67% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 100.000,-- en minder dan € 500.000,-- bedragen;    
2.3.3.3.30,78% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 500.000,-- bedragen, met een maximum van € 10.890,--    
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): 114% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;    
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 114% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;    
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 114% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;    
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 114% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;    
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 114% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag.    
       
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):270,--
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):540,--
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 1.080,--
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): 1.080,--
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):540,--
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):905,50
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):1.078,50
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):1.078,50
       
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: zie Titel 3, Hoofdstuk 6    
       
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten    
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of op grond van de Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:    
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: 0,--
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: 53,50
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:    
 1% van de sloopkosten met een minimum van:107,--
 en een maximum van:1.082,--
       
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in het bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo bedraagt het tarief: 1% van de sloopkosten, met een minimum van:107,--
 en een maximum van:1.082,--
       
 Aanleg of veranderen weg    
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening 2006 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:60,--
       
2.3.9Uitweg/inrit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.2.2. van de Algemene plaatselijke verordening 2006 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:60,--
       
2.3.10Kappen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 van de bomenverordening 2006 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:38,50
       
2.2.11Gereserveerd    
       
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998    
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:53,50
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 199853,50
       
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:53,50
       
2.3.14Andere activiteiten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:53,50
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:53,50
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:53,50
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    
       
2.3.16Beoordeling bodemrapport    
       
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.23, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen    
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:270,--
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 3.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
Hoofdstuk 4Vermindering    
       
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.    
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:    
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:    
 2% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;    
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:    
 3% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;    
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:    
 5% van de voor die activiteiten verschuldigde leges.    
       
Hoofdstuk 5Teruggaaf    
       
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:    
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;    
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, maar voor het verlenen van de vergunning 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.    
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voorbouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges    
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.    
       
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf    
 Een bedrag minder dan € 65,-- wordt niet teruggegeven.    
       
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen    
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.    
       
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning    
       
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:0,--
       
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project    
       
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:68,50
       
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten    
       
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening270,--
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening270,--
       
Hoofdstuk 9Vervallen    
       
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking    
       
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking62,--
       
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn    
       
Hoofdstuk 1Horeca    
       
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet304,--
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet57,--
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet57,--
       
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten    
       
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.3.2 van de Algemene plaatselijke verordening 2006 (evenementenvergunning), indien het betreft:    
3.2.1.1een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel voor de periode van:    
 -één dag227,50
 -voor elke volgende dag € 49,-- per dag met een maximum van € 290,--    
3.2.1.2een herdenkingsplechtigheid0,--
3.2.1.3een braderie227,50
3.2.1.4een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg227,50
3.2.1.5een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.3.1 van de Algemene plaatselijke verordening 20060,--
3.2.2Gereserveerd    
3.2.3Gereserveerd    
3.2.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het op of aan de openbare weg venten en opkopen, per vergunning, voor een periode van:    
3.2.4.1-één dag24,50
3.2.4.2-voor elke volgende dag € 1,05 per dag met een maximum van € 66,--    
3.2.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het innemen van een standplaats per vergunning voor de periode van:    
3.2.5.1-één dag24,50
3.2.5.2-maximaal één week49,--
3.2.5.3-maximaal één jaar195,50
3.2.5.4het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van een vergunning tot het innemen van een standplaats als bedoeld onder 3.2.5.3 voor de periode van maximaal één jaar98--
       
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven    
       
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:    
3.3.1Een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1, lid 1, van de Algemene plaatselijke verordening 2006, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 8.3.2    
3.3.1.1Gereserveerd    
3.3.1.2Gereserveerd    
3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.4.2 lid 2, van de Algemene plaatselijke verordening 2006:    
3.3.2.1Gereserveerd    
3.3.2.2Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte    
       
3.4Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening    
       
3.5Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening (tarief regionaal vastgesteld)    
       
3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2 lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening, met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een oppervlakte tussen:247,--
 500 m² of minder met377,--
 501 – 2.000 m² met1.325,--
 2.001 – 5000 m² met3.274,--
 5.001 – 50.000 m² met4.582,--
 50.001 m² en meer met7.193,--
3.6.2het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het erkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 lid 1, van de Brandbeveiligings-verordening waarvoor al eerder een vergunning is afgegeven en deze vergunning is door het college van burgemeester en wethouders ingetrokken, wordt berekend volgens de onder 3.6.1. vermelde tarieven    
3.6.3het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, afwijkend van dan wel aanvullend op een eerder afgegeven vergunning als bedoeld in artikel 2 lid 1, van de brandbeveiligingsverordening, wordt voor wat betreft het gewijzigde dan wel aanvullende gedeelte berekend volgens de onder 3.6.1. vermelde tarieven    
3.6.4het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening met een geldigheidsduur van één maand197,--
3.6.5het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een toestemming, dan wel ontheffing als omschreven in een vergunning dan wel veiligheidsverklaring, ingediend na de in de vergunning, toestemming dan wel verklaring genoemde termijn201,--
       
Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    
       
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking62,--

Vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2013,

de griffier, de voorzitter,

BIJLAGE IV

Titel 1 Algemene dienstverlening

De in deze titel genoemde tarieven zijn berekend op basis van de gecalculeerde directe, overhead (inclusief ICT) en huisvestingskosten. Voor de directe kosten wordt uitgegaan van een gemiddeld uurloon, zijnde de gemiddelde loonkosten van salarisschaal 5 tot en met 9, tenzij anders aangegeven. Voorts is voor indirecte- en huisvestingskosten een berekening gemaakt van de geraamde kosten, welke worden doorberekend als opslagen op het uurloon.

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.8Het verrichten van een naspeuring per kwartier

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per 15 minuten53,48x 0,25=13,35afgerond

1.1.10Het zorg dragen voor een getuige

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bedragen53,48x 1=53,50afgerond

1.1.11Het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bedragen53,48x 2,5=134,--afgerond

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 tot en met 1.2.4 Het maximum tarief is door het Rijk vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het maximum tarief is door het Rijk vastgesteld op € 38,48.

1.3.1.1 De verhoging van het tarief als gevolg van vermissing is gebaseerd op 50% van het voor het afgeven van een rijbewijs vastgestelde tarief.

1.3.2 Het tarief dat wordt berekend bij een spoedlevering bedraagt € 35,--.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de GBA

1.4.2. Het verstrekken van gegevens

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bij een behandeltijd van 10 minuten 53,48x 0,166=8,90afgerond

1.4.2.2.1 tot en met 1.4.2.2.6 Voor bulkverstrekkingen wordt een forfaitair tarief berekend.

1.4.4.1Het verrichten van een naspeuring

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bij een behandeltijd van 15 minuten 53,48x 0,25=13,35afgerond

1.4.4.2.1 tot en met 1.4.4.2.6 Voor bulkverstrekkingen wordt een forfaitair tarief berekend. De tarieven zijn trendmatig verhoogd.

1.4.5. Het tarief is door het Rijk vastgesteld.

1.4.6 Het doornemen van GBA gegevens

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bij een behandeltijd per 15 minuten 53,48x 0,25=13,35afgerond

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5Informatie uit het kiesregister wordt gratis verstrekt.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6 Het maximum tarief is door het Rijk vastgesteld.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 tot en met 1.7.1.10 Voor deze documenten wordt een vast bedrag berekend.

1.7.2 tot en met 1.7.5.2 Voor een afschrift van de genoemde documenten worden de kopiekosten berekend. Door de digitale beschikbaarstelling is een abonnement niet als product beschikbaar. De tarieven zijn niet trendmatig verhoogd.

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 tot en met 1.8.1.2.2 Voor genoemde kopieën worden de kopiekosten berekend.

1.8.2 tot en met 1.8.2.5 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een kwart uur

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bij een behandeltijd van 15 minuten 53,48x 0,25=13,35afgerond

1.8.3 tot en met 1.8.3.3 Uitgangspunt is de bestede tijd voor het samenstellen en koppelen van bestanden waarbij het tarief een forfaitair karakter heeft.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1 en 1.9.2 Het maximumtarief is door het Rijk vastgesteld.

1.9.3, 1.9.5 en 1.9.7 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van 10 minuten

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bij een behandeltijd van 10 minuten 53,48x 0,166=8,90afgerond

1.9.4, 1.9.6 en 1.9.8 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een kwart uur

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bij een behandeltijd van 15 minuten 53,48x 0,25=13,35afgerond

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1 Het verrichten van een naspeuring per kwartier

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per 15 minuten 53,48x 0,25=13,35afgerond

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11.7 Het tarief is in regionaal verband vastgesteld.

1.11.8 De kosten voor medische keuring zijn gebaseerd op een doorberekening. Het tarief is trendmatig verhoogd.

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12.1en 1.12.2 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per beschikking 53,48x 1=53,50afgerond

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van driekwart een uur

-salariskosten per uur32,46
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per ontheffing48,90x 0,75=36,70afgerond

1.15.2 en 1.15.3 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van een half uur

-salariskosten per uur32,46
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per overschrijving/wijziging 48,90x 0,5=24,45afgerond

1.15.4 Voor het verrichten van deze werkzaamheden wordt uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van twee uur

-salariskosten per uur32,46
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning48,90x 2=98,--afgerond

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1.1 tot en met 1.16.1.4 De tarievenzijn door het Rijk vastgesteld.

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17.1.1 Voor het behandelen van een aanvraag tot het exploiteren van een kindercentrum, inclusief de kosten van inspectie door de GGD en uitgaande van een gemiddelde tijdbesteding van een uur

-salariskosten per uur45,87
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
 62,31x 1=62,30  
-kosten inspectie GGD        2.277,--  
totale kosten per vergunning        2.339,--afgerond

1.17.1.2 Voor het behandelen van een aanvraag tot het bieden van gastouderopvang, inclusief de kosten van inspectie door de GGD en uitgaande van een gemiddelde tijdbesteding van een uur

-salariskosten per uur45,87
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
 62,31x 1=62,30  
-kosten inspectie GGD        480,--  
totale kosten per vergunning        542,--afgerond

1.17.1.3 Voor het behandelen van een aanvraag tot het exploiteren van een peuterspeelzaal, inclusief de kosten van inspectie door de GGD en uitgaande van een gemiddelde tijdbesteding van een uur

-salariskosten per uur45,87
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
 62,31x 1=62,30  
-kosten inspectie GGD        2.277,--  
totale kosten per vergunning        2.339,--afgerond

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1 Voor het verlenen van een instemming als bedoeld in artikel 5.2., derde lid van Telecommunicatiewet wordt uitgegaan van een tijdbesteding van één uur

-salariskosten per uur51,14
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per beschikking67,50afgerond

De kosten voor de tracébepaling zijn sterk afhankelijk van de lengte van het te ontwerpen tracé.

In grote lijnen zijn de tracés in drie categorieën onder te verdelen. Hierna zijn de kosten aan de hand van de praktijk per lengte van het tracé berekend. Op basis van het daaruit voortvloeiende gemiddelde is er een vast bedrag per aanvraag bepaald, en tevens een variabel legesbedrag dat gebaseerd is op de lengte en de aard van het uit te voeren werk.

Kosten van een tracé tot 100 meter op basis van een tijdbesteding van 2 uur

-salariskosten per uur51,14
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per beschikking67,58x 2 =135,16per meter1,35

Kosten van een tracé tussen 100-1000 meter op basis van een tijdbesteding van 4 uur

-salariskosten per uur51,14
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per beschikking67,58x 4=270,32per meter0,27

Kosten van een tracé tussen 1000-4000 meter op basis van een tijdbesteding van 16 uur

-salariskosten per uur51,14
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per beschikking67,58x 16=1.081,--per meter0,27

1.18.1.1 Voor het ontwerpen van een tracé bedragen de kosten gemiddeld 1,35+0,27+ 0,27 / 3 = € 0,63.

1.18.1.2 Het beoordelen van de werkzaamheden binnen een bestaand tracé vergt slechts 20% van de normale tijdbesteding van een geheel nieuw tracé. Het tarief is becijferd op € 0,13 per strekkende meter.

Hoofdstuk 19 Verkeer en Vervoer

1.19.1 en 1.19.2 De tarievenzijn door het Rijk vastgesteld.

1.19.3Voor het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart wordt uitgegaan van een tijdsbesteding van driekwart uur

-salariskosten per uur40,45
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
 56,89x 0,75=42,67
-kosten gewaarmerkte parkeerkaart        11,--
totale kosten per ontheffing        53,50afgerond

1.19.4Voor het verstrekken van een parkeerontheffing voor een caravan wordt uitgegaan van een tijdsbesteding van driekwart uur van 10 minuten

-salariskosten per uur40,45
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per ontheffing 56,89x 0,166=9,50afgerond

1.19.5Voor het verstrekken van een parkeerontheffing voor motorvoertuig wordt uitgegaan van een tijdsbesteding van driekwart uur van 30 minuten (vanaf 2012 gratis)

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1.1 Het afgeven van een beschikking voor het plaatsen van reclame op basis van een tijdsbesteding van één uur

-salariskosten per uur40,45
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per beschikking56,90afgerond

1.20.1.2.1 Voorhet afgeven van een beschikking voor het plaatsen van een bouw- of makelaarsbord op basis van een tijdsbesteding van 4,5 uur

-salariskosten per uur 40,45
-overhead 11,96
-huisvestingskosten 4,48
totale kosten per beschikking56,90x 4,5=256,--afgerond

1.20.1.2.2 Voor elke tien volle vierkante meter of gedeelte daarvan wordt het onder 1.20.1.23.1 genoemde tarief verhoogd met een bedrag van € 270,--. Het tarief is trendmatig verhoogd.

1.20.1.2.3 Voorhet afgeven van een beschikking voor het plaatsen van een reclamebord anders dan een bouw- of makelaarsbord op basis van een tijdsbesteding van 2,5 uur

-salariskosten per uur 40,45
-overhead 11,96
-huisvestingskosten 4,48
totale kosten per beschikking56,90x 2,5=142,--afgerond

1.20.2.1 en 1.20.2.5 Voor het waarmerken van documenten of het verstrekken van overige uittreksels op basis van een tijdsbesteding van een kwart uur

-salariskosten per uur37,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bij een behandeltijd van 15 minuten 53,48x 0,25=13,35afgerond

1.20.2.2.1 tot en met 1.20.2.2.10.3 Voor een afschrift van de genoemde documenten worden de kopiekosten berekend.

1.20.2.4 Voor het afgeven van een gunstige beschikking voor zover niet elders benoemd op basis van een tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur36,04
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bij een behandeltijd van 60 minuten 53,48x 1=53,50afgerond

De in deze Titel 1 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Bij de doorberekening van de kosten van deze producten in de tarieven, komen alleen de (begrote) feitelijke kosten in aanmerking. Er bestaan drie vormen van kosten: directe kosten, indirecte kosten en overhead. Bij de toerekening van kosten worden uitsluitend de directe kosten en overhead toegerekend. Ten aanzien van indirecte kosten worden uitsluitend de kosten van eerste controle/toezicht doorberekend. De kosten die doorberekend worden zijn:

  • a.

    personeelskosten;

  • b.

    huisvestingskosten;

  • c.

    specifieke automatiseringskosten;

  • d.

    materiële kosten;

  • e.

    overhead.

Per betrokken afdeling zijn bovenstaande kosten geïnventariseerd en gerelateerd aan de totale inspanningen/kosten (bedrijfstijd) voor de te leveren producten afgezet tegen de geraamde legesopbrengst.

Als direct betrokken afdelingen in Titel 1 worden genoemd:

  • 1.

    afdeling Publiekszaken;

  • 2.

    unit Handhaving en vergunningen van de afdeling Stadsbeheer;

  • 3.

    unit Beheer- en Ingenieursbureau van de afdeling Stadsbeheer;

  • 4.

    unit Documentaire informatievoorziening van de afdeling Facilitaire Diensten.

1.Afdeling Publiekszaken

Binnen de afdeling Publiekszaken wordt 53% procent van de bedrijfstijd van de unit Publiekszaken besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten          
salarisbudget voor 2014 bedraagt1.026.191,--      
p-budget29.568,--      
Uitzendkracht82.265,--      
Factor 0,53      603.152,--
           
b. Huisvestingskosten          
-Puza 242 m2 ad € 289,-- per m2      69.938,--
           
c. Specifieke kosten          
-Legesafdrachten Rijk      394.957,--
d. overige materiele kosten          
-overige materiele kosten      25.349,--
           
e. overhead          
-indirecte lasten      90.062,--
Totale lasten      1.183.458,--
Geraamde legesopbrengsten 2014      1.023.772,--
Verschil Negatief      159.686,--

2.Unit Handhaving en vergunningen

Binnen de unit HHV wordt de bedrijfstijd van de taakgroep Bijzondere wetten besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten          
salarisbudget voor 2014 bedraagt127.390,--      
p-budget3.778,--      
Uitzendkracht5.484,--      
       136.652,--
           
b. Huisvestingskosten          
-TG BZW 50 m2 ad € 289,-- per m2      14.450,--
           
c. Specifieke kosten          
-Doorbelastingen      27.245,--
           
d. overige materiele kosten          
-overige materiele kosten      11.964,--
           
e. overhead          
-indirecte lasten      0,--
Totale lasten      190.311,--
Geraamde legesopbrengsten 2014      3.913,--
Verschil Negatief      186.398,--

3. Unit Project- en Ingenieursbureau

Binnen de unit PIB wordteen deel van de bedrijfstijd van het team Openbare ruimte besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten          
salarisbudget voor 2014 bedraagt55.100,--      
p-budget1.639,--      
Uitzendkracht0,--      
       56.739,--
           
b. Huisvestingskosten          
-5 m2 ad € 289,-- per m2      1.445,--
           
c. Specifieke kosten          
-Doorbelastingen        0,--
           
d. overige materiele kosten          
-Publicaties0,--      
-Kantoorartikelen0,--      
       0,--
e. overhead          
-indirecte lasten      11.432,--
Totale lasten      69.616,--
Geraamde legesopbrengsten 2014      8.000,--
Verschil Negatief      61.616,--

4.Unit Documentaire informatievoorziening

Binnen de unit DIV wordt een deel van de bedrijfstijd van de taakgroep Archief besteed aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 1 van de tarieventabel. Voor de berekening is uitgegaan van direct costing:

a. Personeelskosten          
salarisbudget voor 2014 bedraagt29.790,--      
p-budget934,--      
Uitzendkracht0,--      
       30.724,--
           
b. Huisvestingskosten          
-TG Archief 25 m2 ad € 289,-- per m2      7.225,--
           
c. Specifieke kosten          
-Doorbelastingen0,--      
       0,--
d. overige materiele kosten          
-publicaties0,--      
-kantoorartikelen0,--      
       0,--
e. overhead          
-indirecte lasten      0,--
Totale lasten      37.949,--
Geraamde legesopbrengsten 2014      8.000,--
Verschil Negatief      29.949,--

Totale legesopbrengst 2014 Titel 1

 Soort legesTotaal batenTotaal lastenPercentage kostendekking
1.Afdeling Publiekszaken1.023.772,--1.183.458,--87%
2.Unit Handhaving en vergunningen 3.913,--190.311,--2%
3.Unit Beheer- en Ingenieursbureau8.000,--69.616,--11%
4.Unit Documentaire informatievoorziening8.000,--37.949,--21%
 Totaal legesverordening1.043.685,--1.481.334,--70%

De in deze Titel 2 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Bij de doorberekening van de kosten van deze producten in de tarieven, komen alleen de (begrote) feitelijke kosten in aanmerking. Er bestaan drie vormen van kosten: directe kosten, indirecte kosten en overhead. Bij de toerekening van kosten worden uitsluitend de directe kosten en overhead toegerekend. Ten aanzien van indirecte kosten worden uitsluitend de kosten van eerste controle/toezicht doorberekend. De kosten die doorberekend worden zijn:

  • a.

    personeelskosten;

  • b.

    huisvestingskosten;

  • c.

    specifieke automatiseringskosten;

  • d.

    materiële kosten;

  • e.

    overhead.

Per betrokken afdeling zijn bovenstaande kosten geïnventariseerd en gerelateerd aan de totale inspanningen/kosten (bedrijfstijd) voor de te leveren producten afgezet tegen de geraamde legesopbrengst.

Als direct betrokken afdelingen in Titel 1 worden genoemd:

  • 1.

    unit Handhaving en vergunningen van de afdeling Stadsbeheer;

  • 2.

    unit Vroms van de afdeling stadsontwikkeling.

De hierna te noemen kosten worden gegenereerd vanuit de producten zoals genoemd in de

Hoofdstukken 1 tot en met 10 van Titel 2.

1.Unit Handhaving en vergunningen

Binnen de unit HHV zijn onderstaande kosten gerelateerd aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 2 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten          
salarisbudget voor 2014 bedraagt369.573,--      
p-budget10.900,--      
uitzendkracht0,--      
overige salarislasten32.448,--      
       412.921,--
           
b. Huisvestingskosten          
-TG B&W 222 m2 ad € 289,-- per m²      64.158,--
           
c. Specifieke kosten          
-doorbelastingen      87.253,--
d. overige materiele kosten          
-overige materiele kosten      22.092,--
           
e. overhead          
-indirecte lasten      72.842,--
Totale lasten      659.266,--
Geraamde legesopbrengsten 2014      227.486,--
Verschil Negatief      431.780,--

2.Unit Vroms

Binnen de unit Vroms worden aan de in het hoofdstuk 7 en 8 genoemde leges geen verdere kosten toegerekend. Het kostenverhaal vindt in voorkomende gevallen plaats op basis van een overeenkomst.

Totale legesopbrengst 2014 Titel 2

 Soort legesTotaal batenTotaal lastenPercentage kostendekking
1.Unit Handhaving en vergunningen227.486,--659.266,--35%
 Totaal legesverordening227.486,--659.266,--35%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Voor het verlenen van een van een drank en horecavergunning op basis van een tijdsbesteding van vier en een half uur

-salariskosten per uur51,14
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 67,58x 4,5=304,--afgerond

3.1.2 Voor het in behandeling nemen van een melding op basis van een tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur40,45
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 56,89x 1=57,--afgerond

3.1.3 Voor het in behandeling nemen van een melding op basis van een tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur40,45
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 56,89x 1=57,--afgerond

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1.1, 3.2.1.3 en 3.2.1.4 Voor het verlenen van een vergunning voor het houden van een grootschalig evenement op basis van een tijdsbesteding van vier uur

-salariskosten per uur40,45
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 56,89x 4=227,50afgerond

Voor het verlenen van een vergunning voor elke volgende dag op basis van een tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur32,46
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 48,90x 1=49,--afgerond

3.2.1.5Voor het verlenen van een vergunning voor het houden van een grootschalig evenement (gratis)

3.2.4Voor het afgeven van een ventvergunning op basis van een tijdsbesteding van een half uur

-salariskosten per uur32,46
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 48,90x 0,50=24,50afgerond

3.2.5.1Voor het afgeven van een standplaatsvergunning op basis van een tijdsbesteding van een half uur

-salariskosten per uur32,46
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 48,90x 0,50=24,50afgerond

3.2.5.2Voor het afgeven van een standplaatsvergunning voor een seizoen op basis van tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur32,46
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 48,90x 1=49,--afgerond

3.2.5.3 Voor het afgeven van een standplaatsvergunning voor een jaar op basis van tijdsbesteding van

vier uur

-salariskosten per uur32,46
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 48,90x 4=195,50afgerond

3.2.5.4 Voor het verlengen van een standplaatsvergunning voor een jaar op basis van tijdsbesteding van twee uur

-salariskosten per uur32,46
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten per vergunning 48,90x 2=98,--afgerond

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1 tot en met 3.6.5 De tarieven worden in regionaal verband vastgesteld

Hoofdstuk 7 Niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7 Voor het afgeven van een gunstige beschikking voor zover niet elders benoemd op basis van een tijdsbesteding van een uur

-salariskosten per uur45,87
-overhead11,96
-huisvestingskosten4,48
totale kosten bij een behandeltijd van 60 minuten 62,31x 1=62,--afgerond

De in deze Titel 3 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Bij de doorberekening van de kosten van deze producten in de tarieven, komen alleen de (begrote) feitelijke kosten in aanmerking. Er bestaan drie vormen van kosten: directe kosten, indirecte kosten en overhead. Bij de toerekening van kosten worden uitsluitend de directe kosten en overhead toegerekend. Ten aanzien van indirecte kosten worden uitsluitend de kosten van eerste controle/toezicht doorberekend. De kosten die doorberekend worden zijn:

  • a.

    personeelskosten;

  • b.

    huisvestingskosten;

  • c.

    specifieke automatiseringskosten;

  • d.

    materiële kosten;

  • e.

    overhead.

Per betrokken afdeling zijn bovenstaande kosten geïnventariseerd en gerelateerd aan de totale inspanningen/kosten (bedrijfstijd) voor de te leveren producten afgezet tegen de geraamde legesopbrengst.

Als direct betrokken afdelingen in Titel 3 worden genoemd de Unit Handhaving en vergunningen van de afdeling Stadsbeheer.

Unit Handhaving en vergunningen

Binnen de unit HHV zijn onderstaande kosten gerelateerd aan producten en diensten zoals genoemd in Titel 3 van de tarieventabel:

a. Personeelskosten          
salarisbudget voor 2014 bedraagt127.390,--      
p-budget3.778,--      
uitzendkracht0,--      
overige salarislasten5.484,--      
       136.652,--
           
b. Huisvestingskosten          
-TG BZW 50 m² van € 289,-- per m²      14.450,--
           
c. Specifieke kosten          
-doorbelastingen      27.245--
           
d. overige materiële kosten          
-overige materiële kosten      11.964,--
           
e. overhead          
-indirecte lasten      0,--
Totale lasten      190.311,--
Geraamde legesopbrengsten 2014      3.913,--
Verschil Negatief      186.399,--
 Soort legesTotaal batenTotaal lastenPercentage kostendekking
1.Unit Handhaving en vergunningen3.913,--190.311,--2%

Vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2013,

de griffier, de voorzitter,