Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Berkelland 2006 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Berkelland 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Algemene Subsidieverordening Berkelland 2013.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 20-12-2005 Berkelbericht 3 januari 2006 | Collegevoorstel 24 november 2005 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Accountantsverklaring: een schriftelijke verklaring omtrent de getrouwheid, onderscheidenlijk een mededeling van een RA- of AA-accountant inhoudende dat van onjuistheden over de aangereikte financiële stukken niet is gebleken;
Activiteit: het geheel van producten, geleverd door een instelling ter verwezenlijking van de doelstellingen van het gemeentelijke beleid;
Awb: de Algemene wet bestuursrecht;
Beleidsregel: een, bij besluit van het college, per deelterrein vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten, bepalen van de grondslag en/of de uitleg van deze verordening;
Boekjaar: het kalenderjaar, lopende van 1 januari tot en met 31 december;
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland;
Instelling: een rechtspersoonlijkheid bezittende organisatie zonder winstoogmerk gevestigd in de gemeente Berkelland die zich als hoofddoel stelt de behartiging van de door de gemeente erkende belangen van ideële en/of materiële aard;
Raad: de gemeenteraad van de gemeente Berkelland;
Subsidie: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
Subsidiebeschikking: een schriftelijk besluit tot subsidievaststelling waarbij een omschrijving van de te organiseren activiteiten, de hoogte van het subsidiebedrag en de eventuele subsidieverplichtingen worden bekend gemaakt;
Subsidieontvanger: elke rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid die zich de behartiging van door het gemeentebestuur erkende belangen van ideële en/of materiële aard ten doel stelt;
Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift;
Uitvoeringsovereenkomst: een overeenkomst die door de gemeente en een instelling kan worden gesloten ter uitvoering van een subsidiebeschikking.
Bij het verstrekken van subsidies op grond van deze verordening kunnen de volgende subsidievormen met de hierna aangegeven betekenis worden onderscheiden:
HOOFDSTUK 2 BEPALINGEN M.B.T. SUBSIDIEAANVRAAG
Artikel 7 Waarderings- en normsubsidies
1.Een aanvraag voor een waarderings- en/of normsubsidie dient vóór 1 april van het jaar voorafgaande aan de periode ten behoeve waarvan subsidie wordt aangevraagd, schriftelijk ingediend te worden bij het college.
HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN M.B.T. SUBSIDIEVERLENING EN SUBSIDIEVASTSTELLING
Het college besluit op een aanvraag voor een subsidie en stelt de subsidie vast overeenkomstig het gestelde in deze verordening en met inachtneming van de door het college vastgestelde beleidsregels.
HOOFDSTUK 4 VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIEONTVANGER
Naast hetgeen in de artikelen 4:68 tot en met 4:72 van de Awb is bepaald zijn de navolgende bepalingen van toepassing:
Artikel 17 Investeringssubsidie
Instellingen die een investeringssubsidie ontvangen zijn gehouden een inhoudelijke en een financiële verantwoording in te dienen, binnen een door het college te bepalen termijn.
Artikel 18 Wijzigingen statuten
Van voorgenomen wijzigingen in de statuten en reglementen, die van invloed kunnen zijn op de rechtspositie van beroepskrachten en/of op de financiële verhouding met de gemeente Berkelland als subsidiegever, doet de instelling mededeling aan het college.
Artikel 19 Ontbinding, opheffing, liquidatie
Indien het verstrekken van een budgetsubsidie of een investeringssubsidie door de gemeente heeft geleid tot het verwerven van roerende en/of onroerende eigendommen of anderszins tot een financiële reserve, kan het college bij ontbinding, opheffing en liquidatie over een voorliggend tijdvak van maximaal 5 jaren, de betreffende subsidie terugvorderen.
HOOFDSTUK 5 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 20 Toezicht en controle
Door het college aangewezen ambtenaren en andere personen hebben desgevraagd inzage in administratieve en financiële bescheiden van de subsidieontvanger, daaronder begrepen adviezen van externe deskundigen. Zij ontvangen alle inlichtingen die voor een juiste uitoefening van hun functie in het algemeen, en voor de beoordeling van de gesubsidieerde activiteiten in het bijzonder, nodig zijn.
Een subsidie kan worden verstrekt onder het voorbehoud dat de subsidie op nihil of een lager bedrag kan worden vastgesteld, indien de ontvanger de door andere overheden/derden in het vooruitzicht gestelde subsidies of andere geldelijke bijdragen, waarop de verstrekking (mede) is gebaseerd, niet of niet geheel zal worden ontvangen.
HOOFDSTUK 5 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
In bijzondere gevallen, ter beoordeling van het college, en voorzover toepassing van deze verordening zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan het college afwijken van het in deze verordening bepaalde.
Verordening voor subsidiering van verenigingen voor sport, amateurkunstbeoefening en speeltuin- en jeugd- en jongerenwerk voor aanvragen op het terrein van amateurkunst beoefening en sport.
Artikel 28 Overgangsbepalingen
Instellingen die op basis van deze verordening in 2006 recht hebben op een subsidie waarvan de hoogte van het subsidiebedrag lager is dan de subsidie die in 2005 is toegekend, worden voor de jaren 2006, 2007, 2008 en 2009 in een afbouwende reeks gecompenseerd. De compensatie bestaat uit respectievelijk 80%, 60%, 40% en 20% van het verschil.
toegekend wordt het recht op het meerdere in een opbouwende reeks voor de jaren 2006, 2007, 2008 en 2009 vastgesteld. Het recht op het meerdere bedraagt respectievelijk 20%, 40%, 60% en 80% van het verschil.