Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Deelsubsidieverordening Sport 2013 |
Citeertitel | Deelsubsidieverordening Sport 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Welzijn |
Deze regeling is ingetrokken door de Algemene subsidieverordening Weert 2017.
Hoofdstuk 4 bevat overgangsbepalingen.
Artikel 19 bevat een hardheidsclausule.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-02-2016 | 01-01-2017 | art. 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, hoofdstuk 4, 5, toelichting | 27-01-2016 Elektronisch Gemeenteblad, 10-02-2016 | RAD-001213 | |
21-05-2015 | 01-01-2015 | 18-02-2016 | art. 1, 6, 7, 12 | 22-12-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 20-05-2015 | RAD-001043 |
23-04-2014 | 01-01-2015 | art. 13 | 25-03-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 22-04-2014 | RAD-000948 | |
01-01-2014 | 23-04-2014 | Nieuwe regeling | 30-10-2013 | RAD-000877 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze deelsubsidieverordening heeft betrekking op subsidies voor het beleidsterrein sport.
De Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 is van toepassing voor zover daarvan in deze deelsubsidieverordening niet wordt afgeweken.
Hoofdstuk 2 Subsidies sportverenigingen
Artikel 5 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
In aanvulling op de eisen uit de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 gelden de volgende eisen:
De sportvereniging is aangesloten bij de landelijke bond die de belangen van de beoefende tak van sport behartigt en de reguliere competitie(s) voor de beoefende tak van sport organiseert. Indien er voor de tak van sport die de vereniging beoefent geen reguliere competitie wordt georganiseerd, geldt hier: De sportvereniging is aangesloten bij de landelijke bond die de belangen van de beoefende tak van sport behartigt;
Artikel 6 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In aanvulling op de subsidieverplichtingen uit de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 gelden de volgende verplichtingen:
De sportvereniging neemt met één of meerdere leden/teams deel aan de reguliere competitie(s) die voor deze tak van sport worden georganiseerd door de landelijke bond waarbij de vereniging is aangesloten en bij voorkeur ook aan toernooien en sportmanifestaties. In afwijking hierop geldt dat gymnastiekvereniging De Bottekrakers niet aan deze verplichting hoeft te voldoen;
Sportverenigingen kunnen aanspraak maken op de volgende subsidies:
Voor het gebruik van de volgende niet-gemeentelijke sportaccommodaties wordt een bijdrage in de huurkosten verstrekt:
Zwembad De IJzeren Man (instructiebad, 25-meterbad en golfslagbad):
De hoogte van de bijdrage is het verschil tussen het verenigingstarief en het betaalde tarief;
Voor het golfslagbad wordt voor de berekening van de hoogte van de bijdrage het verenigingstarief van het 25-meterbad gehanteerd;
Voor het golfslagbad geldt tevens dat de bijdrage voor maximaal 4 uur per jaar wordt toegekend en uitsluitend als dit gebruik onderdeel is van een totaal gebruik met het 25-meterbad en/of het instructiebad van zwembad De IJzeren Man van opgeteld minimaal 40 uur per jaar);
Eenmalige subsidies voor KADEROPLEIDINGEN
Artikel 11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In aanvulling op de subsidieverplichtingen uit de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 geldt de verplichting dat de deelnemer(s) aan de opleiding actief is (zijn) of wordt (worden) als vrijwillig kader binnen de sportvereniging.
Artikel 12 Subsidiegrondslagen
De maximale bijdrage voor de organisatie van een opleiding bedraagt € 300,- per deelnemer. Bij meerjarige opleidingen geldt een maximale bijdrage van € 300,- per deelnemer per jaar. De bijdrage wordt uitsluitend verstrekt voor deelnemers die lid zijn van een Weerter sportvereniging en die voldoen aan de verplichting die is gesteld in artikel 11.
Er is sprake van een meerjarige opleiding als de doorlooptijd van de opleiding langer is dan 12 maanden. De subsidie per jaar wordt dan naar rato berekend. Voorbeeld: bij een opleiding van 16 maanden geldt dat de subsidie voor het eerste jaar wordt berekend op basis van 12/16 deel van de totale opleidingskosten en de subsidie voor het tweede jaar op basis van 4/16 van de totale opleidingskosten.
In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 beslist het college op de aanvraag tot subsidieverlening:
indien de opleiding start in het jaar ná het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend, beslist het college op de aanvraag om subsidie nadat de raad de begroting voor het betreffende kalenderjaar heeft vastgesteld en het subsidieplafond voor deze regeling voor het kalenderjaar heeft vastgesteld en kenbaar gemaakt.
Hoofdstuk 3 Subsidie lokaal overkoepelend sportorgaan
Artikel 15 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
In aanvulling op de verplichtingen uit de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 geldt de eis dat minimaal 80% van de Weerter sportverenigingen is aangesloten bij het overkoepelende sportorgaan.
In aanvulling op de weigeringsgronden uit de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 wordt de subsidie geweigerd indien er meer dan één organisatie is die deze subsidie aanvraagt. De subsidie wordt aan maximaal één lokaal overkoepelend sportorgaan toegekend. Indien er meer dan een overkoepelend sportorgaan subsidie aanvraagt, beslist het college aan welke aanvrager subsidie wordt toegekend. Hiertoe worden door het college beleidsregels vastgesteld.
Hoofdstuk 4 Overgangsbepalingen
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2 en 17, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Weert in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012.
Laatstelijk gewijzigd bij zijn besluit van 30 oktober 2013.
De griffier,
de burgemeester,
Toelichting Deelsubsidieverordening Sport 2013
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van het gestelde in deze deelsubsidieverordening en om interpretatieverschillen te voorkomen.
De Deelsubsidieverordening Sport 2013 is een specifieke subsidieregeling voor het beleidsterrein sport, waarin regels kunnen worden gesteld die aanvullend zijn aan, of afwijkend zijn van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013. Daarnaast moeten de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht in acht worden genomen. De ‘Algemene Subsidieverordening Welzijn en Evenementen 2013’ is van toepassing indien er in de DeelsubsidieverordeningSport 2013 niet van wordt afgeweken. De hoofdregel is dus dat specifieke regels gaan voor de algemene regels.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan sportverenigingen, de vereniging “meisjeskoor Cantarella”, een lokaal overkoepelende sportorgaan en topsportorganisaties. Deze organisaties dienen de rechtspersoon vereniging te hebben. Een topsportorganisatie mag ook de rechtspersoon stichting hebben. De gemeente kiest op basis van haar beleidsdoelstellingen de doelgroepen waaraan subsidie wordt verstrekt. De vereniging “meisjeskoor Cantarella” is apart met naam vermeld binnen de doelgroep. Dit komt omdat deze vereniging geen sportvereniging is conform de definitie in artikel 1 van deze deelsubsidieverordening. Dit omdat de vereniging voor oorsprong een zangvereniging is, die de sportactiviteit dans later binnen de zelfde vereniging is gaan aanbieden.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De gemeente Weert verstrekt subsidie voor de uitvoering van bepaalde activiteiten. Deze activiteiten zijn afgeleid van vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelstellingen.
Artikel 5 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de subsidie. De gemeente kiest ervoor om alleen subsidie te verstrekken aan sportverenigingen die voldoen aan de gestelde eisen. Als niet aan de eisen wordt voldaan, vindt er geen subsidieverlening plaats. Voor Rijvereniging Equinus geldt een afwijkend percentage van 60% in plaats van 75% omdat deze vereniging, mede door de situering van de door haar gebruikte manege, veel leden trekt uit de aangrenzende Belgische gemeente.
Artikel 6 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Het opleggen van verplichtingen aan subsidieontvanger draagt ertoe bij dat het doel van de subsidie wordt bereikt. Als blijkt dat de subsidieontvanger in het jaar waarvoor de subsidie is verleend, niet heeft voldaan aan deze verplichtingen, heeft de gemeente de mogelijkheid om de subsidie lager vast te stellen, de subsidieverlening in te trekken en eventuele subsidiebetalingen terug te vorderen.
In dit artikel zijn de subsidies (bedragen of berekeningsmethode) opgenomen waarop sportverenigingen aanspraak kunnen maken als zij voldoen aan de gestelde eisen en de verplichtingen.
Artikel 8 Subsidiegrondslagen gebruik sportpark Drakesteyn
In dit artikel zijn de subsidies (bedragen of berekeningsmethode) opgenomen waarop voetbalvereniging Wilhelmina ’08 aanspraak kan maken voor het gebruik van sportpark Drakesteyn.
Artikel 9 Subsidiegrondslag gebruik Tennispark De Lichtenberg
In dit artikel zijn de subsidies (bedragen of berekeningsmethode) opgenomen waarop tennisvereniging TC Lichtenberg aanspraak kan maken voor het gebruik van Tennispark De Lichtenberg.
Artikel 10 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de subsidie. De gemeente kiest ervoor om de subsidie voor kaderopleidingen alleen te verstrekken aan sportverenigingen die voldoen aan de gestelde eisen. Als niet aan de eisen wordt voldaan, vindt er geen subsidieverlening plaats.
Artikel 11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Zie de toelichting bij artikel 6.
Artikel 12 Subsidiegrondslagen
In dit artikel zijn de subsidies (bedragen of berekeningsmethode) opgenomen waarop sportverenigingen aanspraak kunnen maken als zij voldoen aan de gestelde eisen en de verplichtingen.
De procedure die geldt voor het verstrekken van jaarlijkse en eenmalige subsidies is opgenomen in de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013. Voor deze subsidie is gekozen voor een afwijking van deze procedure. Concreet is er voor deze subsidie sprake van een kortere termijn voor het indienen van een aanvraag voor subsidieverlening en een kortere beslistermijn van het college op deze aanvraag.
Tevens kan het college pas besluiten over het verstrekken van subsidie als de gemeenteraad de benodigde middelen en de subsidieplafonds voor het betreffende kalenderjaar heeft vastgesteld.
Door het instellen van een subsidieplafond legt de gemeente de maximale omvang van de subsidieverstrekking voor een bepaald tijdvak vast. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat er onbeperkt aanspraak op de subsidiegelden kan worden gemaakt. De gemeente beperkt hiermee dus haar financiële risico. In de Deelsubsidieverordening Sport 2013 is alleen voor de eenmalige subsidie voor kaderopleidingen een subsidieplafond ingesteld.
Indien het subsidieplafond is bereikt, kunnen latere aanvragen dus niet meer worden gehonoreerd.
Artikel 15 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de subsidie. De gemeente kiest ervoor om alleen subsidie te verstrekken aan een lokaal overkoepelend sportorgaan dat voldoet aan de gestelde eis.
Artikel 16 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Zie de toelichting bij artikel 6.
In dit artikel is de subsidie (bedrag) opgenomen waarop een lokaal overkoepelend sportorgaan aanspraak kan maken als zij voldoet aan de gestelde eisen en de verplichtingen.
In dit artikel zijn de gronden opgenomen waarop een subsidie kan worden geweigerd.
Ingeval er wordt afgeweken van de verordening dient de afwijkende besluitvorming altijd binnen de doelstelling van de verordening te passen. De hardheidsclausule dient enkel toegepast te worden in uitzonderlijke gevallen.
Deze deelsubsidieverordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013 en is van toepassing op alle te subsidiëren activiteiten die plaats vinden in het jaar 2013 en verder.