Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Weert

Deelsubsidieverordening Sport 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Weert
Officiële naam regelingDeelsubsidieverordening Sport 2013
CiteertitelDeelsubsidieverordening Sport 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpWelzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Artikel 24 bevat een hardheidsclausule. 

Deze wijziging treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147
  2. Gemeentewet, art. 149
  3. Algemene wet bestuursrecht, titel 4.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-05-201501-01-201518-02-2016art. 1, 6, 7, 12

22-12-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 20-05-2015

RAD-001043
23-04-201401-01-2015art. 13

25-03-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 22-04-2014

RAD-000948
01-01-201423-04-2014Nieuwe regeling

30-10-2013

Gemeenteblad, 27-11-2013

RAD-000877

Tekst van de regeling

Intitulé

Deelsubsidieverordening Sport 2013

De gemeenteraad van Weert;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 september 2012, 

Gelet op artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en TITEL 4.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

b e s l u i t :

 

de navolgende Deelsubsidieverordening Sport 2013 en de bijbehorende toelichting vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    jeugdlid: een lid dat in het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd de leeftijd van maximaal 21 jaar bereikt en dat actief deelneemt aan de verenigingsactiviteiten;

  • b.

    lokaal overkoepelend sportorgaan: een vereniging die als primair doel heeft het bevorderen van het goed functioneren van de Weerter sportverenigingen;

  • c.

    opleiding: een opleiding in brede zin (= cursus, training etc.) die gericht is op het verwerven van kennis en vaardigheden die nodig is/zijn om binnen een sportvereniging bestuurlijke en organisatorische taken te verrichten of sportactiviteiten te begeleiden (training en coaching).

  • d.

    peildatum: 1 augustus in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft;

  • e.

    regiofunctie: er wordt gesproken over regiofunctie indien een vereniging een aanzienlijk aantal leden aantrekt uit de omliggende gemeenten omdat er in deze gemeenten:

    • -

      geen aanbod is voor de beoefening van de betreffende tak van sport of een specifieke discipline binnen deze tak van sport in verenigingsverband of;

    • -

      geen aanbod is voor de beoefening van de betreffende tak van sport of een specifieke discipline binnen deze tak van sport in verenigingsverband op een door de leden gewenst hoger prestatieniveau.

  • f.

    sportvereniging: een vereniging die het aanbieden van de beoefening van één of meerdere takken van sport als primair doel heeft;

  • g.

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift.

  • h.

    topsportorganisatie: een Weerter vereniging of stichting die het beoefenen van topsport als primair doel heeft;

  • i.

    vereniging: een bij de Kamer van Koophandel geregistreerde vereniging met volledige rechtsbevoegdheid;

  • j.

    verenigingstarief: het uurtarief of het jaartarief voor sportverenigingen dat het college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld voor de verhuur van gemeentelijke accommodaties voor het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft;

  • k.

    vrijwillig kader: personen die lid zijn van een sportvereniging en die binnen deze vereniging op onbezoldigde basis (= ten hoogste tegen een vergoeding van onkosten) bestuurlijke en organisatorische taken (gaan) verrichten of sportactiviteiten (gaan) begeleiden (training en coaching).

Artikel 2 Reikwijdte

Deze deelsubsidieverordening heeft betrekking op subsidies voor het beleidsterrein sport.

De Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 is van toepassing voor zover daarvan in deze deelsubsidieverordening niet wordt afgeweken.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan:

  • -

    Sportverenigingen en de vereniging “meisjeskoor Cantarella”, indien de sportactiviteit “dans” als doel is opgenomen in de statuten van deze vereniging

  • -

    Een lokaal overkoepelend sportorgaan

  • -

    Topsportorganisaties

Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie kan worden verstrekt voor:

  • 1.

    Het aanbieden van sportactiviteiten:

    • a.

      voor diverse doelgroepen, waarbij in het bijzonder aandacht is voor sportactiviteiten voor de jeugd en;

    • b.

      die toegankelijk zijn voor iedereen ongeacht zijn of haar achtergrond en;

    • c.

      die staan onder een deskundige begeleiding.

  • 2.

    Activiteiten die naar het oordeel van het college bijdragen aan het bevorderen van een goed functionerend verenigingsleven.

  • 3.

    Topsportbeoefening in team- en competitieverband.

Hoofdstuk 2 Subsidies sportverenigingen

Jaarlijkse subsidie

Artikel 5 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
  • 1. In aanvulling op de eisen uit de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 gelden de volgende eisen:

    • a.

      De sportvereniging is aangesloten bij de landelijke bond die de belangen van de beoefende tak van sport behartigt en de reguliere competitie(s) voor de beoefende tak van sport organiseert. Indien er voor de tak van sport die de vereniging beoefent geen reguliere competitie wordt georganiseerd, geldt hier: De sportvereniging is aangesloten bij de landelijke bond die de belangen van de beoefende tak van sport behartigt;

    • b.

      De landelijke bond waarbij de sportvereniging is aangesloten, is aangesloten bij NOC*NSF. Indien de sportvereniging een tak van sport beoefent waarvan geen landelijke bond bestaat die is aangesloten bij NOC*NSF, kan het college besluiten dat de eis 1b vervalt;

    • c.

      Van de leden woont minimaal 75% in de gemeente Weert. In afwijking hierop geldt voor Rijvereniging Equinus een percentage van 60%. Als de sportvereniging naar het oordeel van het college een regiofunctie vervult, geldt een percentage van minimaal 50%;

    • d.

      De sportvereniging heeft op de peildatum minimaal 20 leden die actief deelnemen aan de sportactiviteiten.

  • 2. Subsidie voor het gebruik van een niet-gemeentelijke sportaccommodatie, zoals omschreven in artikel 8 lid 3, wordt uitsluitend verstrekt indien het voor de sportvereniging naar het oordeel van het college niet mogelijk is om gebruik te maken van een gemeentelijke sportaccommodatie.

  • 3. In aanvulling op de eisen uit de Algemene Subsidieverordening Welzijn enevenementen 2013 en de eisen uit de leden 1 en 2 van dit artikel, gelden voor sportverenigingen die voor het jaar 2013 en navolgende jaren voor de eerste keer een jaarlijkse subsidie aanvragen de volgende eisen:

    • a.

      De sportvereniging beoefent een tak van sport die binnen de gemeente Weert nog niet wordt beoefend in verenigingsverband;

    • b.

      De beoefening van deze tak van sport kan niet worden ondergebracht bij een bestaande sportvereniging;

    • c.

      De sportvereniging bestaat minimaal 1 jaar.

Artikel 6 Verplichtingen van de subsidieontvanger
  • 1. In aanvulling op de subsidieverplichtingen uit de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 gelden de volgende verplichtingen:

    • a.

      De sportvereniging neemt met één of meerdere leden/teams deel aan de reguliere competitie(s) die voor deze tak van sport worden georganiseerd door de landelijke bond waarbij de vereniging is aangesloten en bij voorkeur ook aan toernooien en sportmanifestaties. In afwijking hierop geldt dat gymnastiekvereniging De Bottekrakers niet aan deze verplichting hoeft te voldoen;

    • b.

      Elk lid kan minimaal 40 keer per jaar deelnemen aan een sportactiviteit in verenigingsverband;

    • c.

      De activiteiten voor jeugdleden tot en met 20 jaar vinden plaats onder voldoende en deskundige begeleiding. Indien een begeleider jonger is dan 18 jaar, staat deze onder direct toezicht van een deskundige volwassene.

  • 2. In aanvulling op de verplichtingen uit lid 1 van dit artikel gelden voor het gebruik van niet- gemeentelijke sportaccommodaties de volgende verplichtingen:

    • a.

      Het gebruik is minimaal 40 uur;

    • b.

      Het college kan een maximaal aantal uur per jaar vaststellen.

Artikel 7 Subsidiegrondslagen

Sportverenigingen kunnen aanspraak maken op de volgende subsidies:

  • 1.

    Een bedrag van € 26,- per jeugdlid dat de vereniging op de peildatum heeft.

  • 2.

    Voor het gebruik van de gemeentelijke sportaccommodaties wordt door de gemeente Weert het verenigingstarief dat geldt voor de betreffende accommodatie in rekening gebracht. De verenigingstarieven voor de gemeentelijke sportaccommodaties worden jaarlijks door het college vastgesteld.

  • 3.

    Voor het gebruik van de volgende niet-gemeentelijke sportaccommodaties wordt een bijdrage in de huurkosten verstrekt:

    • a.

      Zwembad De IJzeren Man (instructiebad, 25-meterbad en golfslagbad):

      De hoogte van de bijdrage is het verschil tussen het verenigingstarief en het betaalde tarief;

      Voor het golfslagbad wordt voor de berekening van de hoogte van de bijdrage het verenigingstarief van het 25-meterbad gehanteerd;

      Voor het golfslagbad geldt tevens dat de bijdrage voor maximaal 4 uur per jaar wordt toegekend en uitsluitend als dit gebruik onderdeel is van een totaal gebruik met het 25-meterbad en/of het instructiebad van zwembad De IJzeren Man van opgeteld minimaal 40 uur per jaar);

    • b.

      Zwembad Merenveld in Nederweert (25-meterbad) , het Zuiderpoortbad in Budel en Het Kazernebad in Weert (25 meterbad):

      De hoogte van de bijdrage is het verschil tussen het verenigingstarief van het 25-meterbad van zwembad De IJzeren Man en het betaalde tarief tot een maximum van € 37,50 per uur;

    • c.

      Gymzaal Swartbroek en gymzalen Philips van Horne Scholengemeenschap:De hoogte van de bijdrage is het verschil tussen verenigingstarief van een gymzaal en het betaalde tarief tot een maximum van € 3,- per uur;

    • d.

      Sportzaal van de Philips van Horne Scholengemeenschap:

      De hoogte van de bijdrage is het verschil tussen het verenigingstarief van een sportzaal en het betaalde tarief tot een maximum van € 6,- per uur;

    • e.

      Gymzalen, sportzalen en sporthallen binnen en buiten de gemeente Weert:

      • i.

        Gebruikt voor wedstrijden van de door de bond georganiseerde competitie, en waarbij door de bond een verrekeningssystematiek wordt toegepast voor de huurkosten;

      • ii.

        Er kan een bijdrage worden verstrekt als de huurkosten die een vereniging heeft voor het gebruik van de accommodaties, als gevolg van de verrekeningssystematiek, hoger zijn dan het verenigingstarief van een gemeentelijke sportaccommodatie;

      • iii.

        De hoogte van de bijdrage is het verschil tussen het verenigingstarief van een gymzaal, sportzaal of sporthal en het betaalde tarief tot een maximum van € 3,- per uur voor een gymzaal, € 6,- per uur voor een sportzaal en € 9,- per uur voor een sporthal.

    • f.

      Sporthal van de Van Horne Kazerne:De bijdrage is het verschil tussen het verenigingstarief van een sporthal en het betaalde tarief tot een maximum van € 9,- per uur;

    • g.

      Turnhal Turnlust in Budel en turnhal Kempen Campus in Veldhoven:De hoogte van de bijdrage is het verschil tussen het verenigingstarief van het combiveld van een sporthal en het betaalde tarief tot een maximum van € 9,- per uur;

    • h.

      Maneges in de gemeente Weert:De hoogte van de bijdrage is het verschil tussen het verenigingstarief van een sportzaal en het betaalde tarief tot een maximum van € 6,- per uur.

Artikel 8 Subsidiegrondslagen gebruik sportpark Drakesteyn

Voetbalvereniging Wilhelmina ’08 kan voor het gebruik van sportpark Drakesteyn aanspraak maken op de volgende subsidies:

  • 1.

    Voor het gebruik van de twee voetbalvelden op dit sportpark: De hoogte van de subsidie is het verschil tussen de betaalde erfpachtcanon en het verenigingstarief voor het gebruik van twee gemeentelijke natuurgras voetbalvelden tot een maximum van € 3.500,-.

  • 2.

    Voor het onderhoud van de twee voetbalvelden en het omliggende groen op dit sportpark:De hoogte van deze subsidie is € 0,30 per m2 over maximaal 18.225 m2.

Artikel 9 Subsidiegrondslag gebruik Tennispark De Lichtenberg

Tennisvereniging TC Lichtenberg kan voor het gebruik van Tennispark Lichtenberg aanspraak maken op de volgende subsidie:

Een vergoeding van 40% van de betaalde erfpachtcanon tot een maximum van € 3.500,-.

Eenmalige subsidies voor KADEROPLEIDINGEN

Artikel 10 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
  • 1. De sportvereniging voldoet aan de eisen die zijn opgenomen in artikel 5, leden 1 en 3 en de verplichtingen die zijn opgenomen in artikel 6, lid 1 van deze deelsubsidieverordening.

  • 2. De deelnemer(s) aan de opleiding is (zijn) lid van de sportvereniging die de subsidie aanvraagt.

  • 3. De opleiding waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, wordt verzorgd door een erkend opleidingsinstituut of door een sportbond.

  • 4. De kosten van de opleiding bedragen minimaal € 100,- per deelnemer. Bij een opleiding waaraan meerdere leden van de sportvereniging gelijktijdig deelnemen, bedragen de kosten van de deelnemers samen minimaal € 100,-.

  • 5. In plaats van een subsidie voor een deelnemer aan een opleiding kan ook subsidie worden aangevraagd voor de organisatie van een opleiding in Weert. De totale kosten van de organisatie van deze opleiding bedragen minimaal € 200,-.

Artikel 11 Verplichtingen van de subsidieontvanger

In aanvulling op de subsidieverplichtingen uit de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 geldt de verplichting dat de deelnemer(s) aan de opleiding actief is (zijn) of wordt (worden) als vrijwillig kader binnen de sportvereniging.

Artikel 12 Subsidiegrondslagen
  • 1. Is voldaan aan alle eisen, kunnen sportverenigingen aanspraak maken op de volgende subsidie:

    • a.

      Voor deelname aan een opleiding: 50% van de kosten die in rekening worden gebracht door het opleidingsinstituut of door de sportbond en 50% van de kosten van de huur van de gebruikte accommodatie(s);

    • b.

      Voor de organisatie van een opleiding: 50% van de kosten die in rekening worden gebracht door het opleidingsinstituut of de sportbond en 50% van de kosten van de huur van de gebruikte accommodatie(s);

  • 2.

    • a.

      De maximale bijdrage voor deelname aan een opleiding bedraagt € 300,- per opleiding en per deelnemer. Bij meerjarige opleidingen geldt een maximale bijdrage van € 300,- per deelnemer per jaar.

    • b.

      De maximale bijdrage voor de organisatie van een opleiding bedraagt € 300,- per deelnemer. Bij meerjarige opleidingen geldt een maximale bijdrage van € 300,- per deelnemer per jaar. De bijdrage wordt uitsluitend verstrekt voor deelnemers die lid zijn van een Weerter sportvereniging en die voldoen aan de verplichting die is gesteld in artikel 11.

    • c.

      Er is sprake van een meerjarige opleiding als de doorlooptijd van de opleiding langer is dan 12 maanden. De subsidie per jaar wordt dan naar rato berekend. Voorbeeld: bij een opleiding van 16 maanden geldt dat de subsidie voor het eerste jaar wordt berekend op basis van 12/16 deel van de totale opleidingskosten en de subsidie voor het tweede jaar op basis van 4/16 van de totale opleidingskosten.

  • 3. De sportvereniging kan voor één persoon maximaal twee keer per jaar een subsidie ontvangen. Deelname van een persoon aan een opleiding als bedoeld in artikel 10, lid 5 telt hierbij mee.

Artikel 13 Subsidieprocedure
  • 1. In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 wordt deaanvraag tot subsidieverlening uiterlijk 1 week voor de start van de opleiding ingediend.

  • 2. In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 beslist het college op de aanvraag tot subsidieverlening:

    • a.

      binnen 6 weken na de indieningsdatum van de volledige aanvraag;

    • b.

      indien de opleiding start in het jaar ná het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend, beslist het college op de aanvraag om subsidie nadat de raad de begroting voor het betreffende kalenderjaar heeft vastgesteld en het subsidieplafond voor deze regeling voor het kalenderjaar heeft vastgesteld en kenbaar gemaakt.

Artikel 14 Subsidieplafond
  • 1. De gemeenteraad stelt voor deze subsidieregeling een subsidieplafond vast.

  • 2. Het subsidieplafond wordt vastgesteld voor een periode van één kalenderjaar samen met de begroting voor het betreffende kalenderjaar.

  • 3. Het beschikbare bedrag voor subsidieverstrekking wordt verdeeld op basis van binnenkomst van de aanvragen tot subsidieverlening, waarbij alleen volledige aanvragen in behandeling worden genomen.

Hoofdstuk 3 Subsidie lokaal overkoepelend sportorgaan

Jaarlijkse subsidie

Artikel 15 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie

In aanvulling op de verplichtingen uit de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 geldt de eis dat minimaal 80% van de Weerter sportverenigingen is aangesloten bij het overkoepelende sportorgaan.

Artikel 16 Verplichtingen van de subsidieontvanger
  • 1. In aanvulling op de subsidieverplichtingen uit de Algemene subsidieverordening Welzijn enevenementen 2013 gelden de volgende verplichtingen:

    • a.

      Het lokaal overkoepelend sportorgaan organiseert jaarlijks twee activiteiten die bijdragen aan de bevordering van de onderlinge samenwerking tussen de aangesloten Weerter sportverenigingen in brede zin;

    • b.

      Het lokaal overkoepelend sportorgaan organiseert jaarlijks twee activiteiten waardoor de aangesloten Weerter sportverenigingen worden geïnformeerd en/of kennis opdoen voor actuele thema’s/ontwikkelingen die voor hen van belang zijn;

    • c.

      Het lokaal overkoepelend sportorgaan adviseert (nieuwe) Weerter sportverenigingen op verzoek over de aanpak van specifieke vraagstukken.

Artikel 17 Subsidiegrondslag

Een overkoepelend sportorgaan kan aanspraak maken op een subsidie van € 2.500,-.

Artikel 18 Weigeringsgronden

In aanvulling op de weigeringsgronden uit de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 wordt de subsidie geweigerd indien er meer dan één organisatie is die deze subsidie aanvraagt. De subsidie wordt aan maximaal één lokaal overkoepelend sportorgaan toegekend. Indien er meer dan een overkoepelend sportorgaan subsidie aanvraagt, beslist het college aan welke aanvrager subsidie wordt toegekend. Hiertoe worden door het college beleidsregels vastgesteld.

Hoofdstuk 4 Subsidie topsportorganisaties

Eenmalige subsidies

Artikel 19 Subsidies voor kaderopleidingen
  • 1. Een lokaal overkoepelend sportorgaan kan een eenmalige subsidie aanvragen voor een kaderopleiding. Hiervoor zijn de artikelen 10 t/m 14 van deze deelsubsidieverordening van overeenkomstige toepassing uitgezonderd artikel 10 lid 1.

  • 2. De subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door het lokaal overkoepelend sportorgaan dat in het jaar waarvoor de eenmalige subsidie wordt aangevraagd ook een jaarlijkse subsidie ontvangt op basis van de artikelen 15 t/m 18 van deze deelsubsidieverordening.

Artikel 20 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie
  • 1. In aanvulling op de verplichtingen uit de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 gelden voor topsportorganisaties de volgende eisen:

    • a.

      De topsport wordt beoefend in teamverband en in competitieverband;

    • b.

      De beoefening in competitieverband vindt, in het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, plaats:

      • i.

        op het hoogste nationale niveau voor senioren, of;

      • ii.

        op het één na hoogste nationale niveau voor senioren. Dit is van toepassing wanneer de beoefening op dit niveau het gevolg is van een degradatie. Eis hierbij is dat de topsportbeoefening in minimaal drie direct voorafgaande competitieseizoenen, heeft plaatsgevonden op het hoogste nationale niveau voor senioren. Ook geldt dat de topsportorganisatie het doel heeft het competitieseizoen direct volgende competitieseizoen, de topsport weer te beoefenen op het hoogste nationale niveau voor senioren;

    • c.

      Indien er sprake is van twee verschillende competitieseizoenen in het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd dan geldt:De beoefening in competitieverband vindt in het eerste competitieseizoen in het kalenderjaar plaats:

      • i.

        Op het hoogste nationale niveau voor senioren. In dit geval dient de competitie in het tweede competitieseizoen in het kalenderjaar ook plaats te vinden op het hoogste nationale niveau voor senioren of op het één na hoogste niveau voor senioren als dit het gevolg is van een degradatie en de organisatie het doel heeft in het volgende competitieseizoen weer terug te keren op het hoogste nationale niveau voor senioren. Zonder dit doel vervalt de subsidie voor de periode van het kalenderjaar waarin de tweede competitie plaatsvindt.

      • ii.

        Op het één na hoogste nationale niveau voor senioren als dit het gevolg is van een degradatie en de organisatie het doel heeft in het volgende competitieseizoen weer terug te keren op het hoogste nationale niveau voor senioren. In dit geval dient de tweede competitie in het kalenderjaar weer plaats te vinden op het hoogste nationale niveau voor senioren. Als dit niet het geval is, dan vervalt de subsidie voor de periode van het jaar waarin de tweede competitie plaatsvindt.

    • d.

      De competitie wordt georganiseerd door of onder auspiciën van de landelijke sportbond die de belangen van de beoefende tak van sport behartigt en die is aangesloten bij NOC*NSF;

    • e.

      De topsportorganisatie heeft een meerjarenplan waarin de missie en ambitie voor de ontwikkeling van de topsportbeoefening en voor talentherkenning en -ontwikkeling is vastgelegd.

Artikel 21 Verplichtingen van de subsidieontvanger

In aanvulling op de subsidieverplichtingen uit de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 geldt de verplichting dat de topsportorganisatie activiteiten ontwikkelt, waarbij de beoefening van de betreffende sporttak wordt gestimuleerd op het niveau van de breedtesport in de gemeente Weert.

Artikel 22 Subsidiegrondslag

Topsportorganisaties kunnen aanspraak maken op een subsidie van 10% van de kosten van de door het college goedgekeurde begroting van de topsportactiviteiten in het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, met een maximum van € 11.000,- per competitieseizoen.

Artikel 23 Subsidieprocedure
  • 1. In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013:

    • a.

      wordt de aanvraag tot subsidieverlening, wanneer er binnen het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd sprake is van één competitieseizoen korter dan 3 maanden, uiterlijk 16 weken voorafgaand aan de start van de competitie ingediend.

    • b.

      wordt de aanvraag tot subsidievaststelling, wanneer er binnen het kalender jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd sprake is van één competitieseizoen korter dan 3 maanden, uiterlijk 16 weken na afloop van de competitie ingediend.

    • c.

      Bij elke aanvraag tot subsidieverlening is een begroting gevoegd van de topsportactiviteiten die plaatsvinden in het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • 2. In afwijking van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 beslist het colege:

    • a.

      Op de aanvraag tot subsidieverlening gedaan conform het gestelde in lid 1a, binnen 13 weken na de indieningsdatum van de volledige aanvraag;

    • b.

      Op de aanvraag tot subsidievaststelling gedaan conform het gestelde in lid 1b, binnen 13 werken na de indieningsdatum van de volledige aanvraag.

Hoofdstuk 5 Overgangsbepalingen

Artikel 24 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2 en 17, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.

Artikel 25 Inwerkingtreding

Deze deelsubsidieverordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Artikel 26 Citeertitel

Deze deelsubsidieverordening wordt aangehaald als Deelsubsidieverordening Sport 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Weert in zijn openbare vergadering van 31 oktober 2012.

Laatstelijk gewijzigd bij zijn besluit van 30 oktober 2013.

De griffier,

de burgemeester,

Toelichting Deelsubsidieverordening Sport 2013

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel zijn enkele begrippen omschreven ter verduidelijking van het gestelde in deze deelsubsidieverordening en om interpretatieverschillen te voorkomen.

Artikel 2 Reikwijdte

De Deelsubsidieverordening Sport 2013 is een specifieke subsidieregeling voor het beleidsterrein sport, waarin regels kunnen worden gesteld die aanvullend zijn aan, of afwijkend zijn van de Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013. Daarnaast moeten de bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht in acht worden genomen. De ‘Algemene Subsidieverordening Welzijn en Evenementen 2013’ is van toepassing indien er in de DeelsubsidieverordeningSport 2013 niet van wordt afgeweken. De hoofdregel is dus dat specifieke regels gaan voor de algemene regels.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan sportverenigingen, de vereniging “meisjeskoor Cantarella”, een lokaal overkoepelende sportorgaan en topsportorganisaties. Deze organisaties dienen de rechtspersoon vereniging te hebben. Een topsportorganisatie mag ook de rechtspersoon stichting hebben. De gemeente kiest op basis van haar beleidsdoelstellingen de doelgroepen waaraan subsidie wordt verstrekt. De vereniging “meisjeskoor Cantarella” is apart met naam vermeld binnen de doelgroep. Dit komt omdat deze vereniging geen sportvereniging is conform de definitie in artikel 1 van deze deelsubsidieverordening. Dit omdat de vereniging voor oorsprong een zangvereniging is, die de sportactiviteit dans later binnen de zelfde vereniging is gaan aanbieden.

Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De gemeente Weert verstrekt subsidie voor de uitvoering van bepaalde activiteiten. Deze activiteiten zijn afgeleid van vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelstellingen.

Artikel 5 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie

De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de subsidie. De gemeente kiest ervoor om alleen subsidie te verstrekken aan sportverenigingen die voldoen aan de gestelde eisen. Als niet aan de eisen wordt voldaan, vindt er geen subsidieverlening plaats. Voor Rijvereniging Equinus geldt een afwijkend percentage van 60% in plaats van 75% omdat deze vereniging, mede door de situering van de door haar gebruikte manege, veel leden trekt uit de aangrenzende Belgische gemeente.

Artikel 6 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Het opleggen van verplichtingen aan subsidieontvanger draagt ertoe bij dat het doel van de subsidie wordt bereikt. Als blijkt dat de subsidieontvanger in het jaar waarvoor de subsidie is verleend, niet heeft voldaan aan deze verplichtingen, heeft de gemeente de mogelijkheid om de subsidie lager vast te stellen, de subsidieverlening in te trekken en eventuele subsidiebetalingen terug te vorderen.

Artikel 7 Subsidiegrondslagen

In dit artikel zijn de subsidies (bedragen of berekeningsmethode) opgenomen waarop sportverenigingen aanspraak kunnen maken als zij voldoen aan de gestelde eisen en de verplichtingen.

Artikel 8 Subsidiegrondslagen gebruik sportpark Drakesteyn

In dit artikel zijn de subsidies (bedragen of berekeningsmethode) opgenomen waarop voetbalvereniging Wilhelmina ’08 aanspraak kan maken voor het gebruik van sportpark Drakesteyn.

Artikel 9 Subsidiegrondslag gebruik Tennispark De Lichtenberg

In dit artikel zijn de subsidies (bedragen of berekeningsmethode) opgenomen waarop tennisvereniging TC Lichtenberg aanspraak kan maken voor het gebruik van Tennispark De Lichtenberg.

Artikel 10 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie

De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de subsidie. De gemeente kiest ervoor om de subsidie voor kaderopleidingen alleen te verstrekken aan sportverenigingen die voldoen aan de gestelde eisen. Als niet aan de eisen wordt voldaan, vindt er geen subsidieverlening plaats.

Artikel 11 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Zie de toelichting bij artikel 6.

Artikel 12 Subsidiegrondslagen

In dit artikel zijn de subsidies (bedragen of berekeningsmethode) opgenomen waarop sportverenigingen aanspraak kunnen maken als zij voldoen aan de gestelde eisen en de verplichtingen.

Artikel 13 Subsidieprocedure

De procedure die geldt voor het verstrekken van jaarlijkse en eenmalige subsidies is opgenomen in de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013. Voor deze subsidie is gekozen voor een afwijking van deze procedure. Concreet is er voor deze subsidie sprake van een kortere termijn voor het indienen van een aanvraag voor subsidieverlening en een kortere beslistermijn van het college op deze aanvraag.

Tevens kan het college pas besluiten over het verstrekken van subsidie als de gemeenteraad de benodigde middelen en de subsidieplafonds voor het betreffende kalenderjaar heeft vastgesteld.

Artikel 14 Subsidieplafond

Door het instellen van een subsidieplafond legt de gemeente de maximale omvang van de subsidieverstrekking voor een bepaald tijdvak vast. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat er onbeperkt aanspraak op de subsidiegelden kan worden gemaakt. De gemeente beperkt hiermee dus haar financiële risico. In de Deelsubsidieverordening Sport 2013 is alleen voor de eenmalige subsidie voor kaderopleidingen een subsidieplafond ingesteld.

Indien het subsidieplafond is bereikt, kunnen latere aanvragen dus niet meer worden gehonoreerd.

Artikel 15 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie

De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de subsidie. De gemeente kiest ervoor om alleen subsidie te verstrekken aan een lokaal overkoepelend sportorgaan dat voldoet aan de gestelde eis.

Artikel 16 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Zie de toelichting bij artikel 6.

Artikel 17 Subsidiegrondslag

In dit artikel is de subsidie (bedrag) opgenomen waarop een lokaal overkoepelend sportorgaan aanspraak kan maken als zij voldoet aan de gestelde eisen en de verplichtingen.

Artikel 18 Weigeringsgronden

In dit artikel zijn de gronden opgenomen waarop een subsidie kan worden geweigerd.

Artikel 19 Subsidies voor kaderopleidingen

De regeling voor de eenmalige subsidies voor kaderopleidingen, die is opgenomen bij subsidies voor sportverenigingen in hoofdstuk 2 (artikel 10 t/m 14), wordt door dit artikel ook van toepassing voor het lokaal overkoepelend sportorgaan.

Artikel 20 Eisen om in aanmerking te komen voor subsidie

De eisen zorgen voor een verdere specificatie van de doelgroep die in aanmerking komt voor de subsidie. De gemeente kiest ervoor om alleen subsidie te verstrekken aan topsportorganisaties die voldoen aan de gestelde eisen in artikel 20.

Artikel 21 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Zie de toelichting bij artikel 6.

Artikel 22 Subsidiegrondslag

In dit artikel is de subsidie (bedrag) opgenomen waarop topsportorganisaties aanspraak kunnen maken als zij voldoen aan de gestelde eisen en de verplichtingen.

Artikel 23 Subsidieprocedure

De procedure die geldt voor het verstrekken van jaarlijkse en eenmalige subsidies is opgenomen in de Algemene subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013. Deze procedure is ook van toepassing voor de jaarlijkse subsidie voor topsportorganisaties. Voor sommige topsportactiviteiten geldt dat de competitie maar gedurende een kort deel van het jaar (maximaal gedurende 3 maanden) plaatsvindt. In deze gevallen kan de standaardprocedure van aanvraag tot subsidieverlening en aanraag tot subsidievaststelling in praktische zin niet passend zijn. Daarom wordt in deze gevallen afgeweken van de procedure.

Artikel 24 Hardheidsclausule

Ingeval er wordt afgeweken van de verordening dient de afwijkende besluitvorming altijd binnen de doelstelling van de verordening te passen. De hardheidsclausule dient enkel toegepast te worden in uitzonderlijke gevallen.

Artikel 25 Inwerkingtreding

Deze deelsubsidieverordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013 en is van toepassing op alle te subsidiëren activiteiten die plaats vinden in het jaar 2013 en verder.

Artikel 26 Citeertitel

Geen nadere toelichting.