Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Reglement gemeentelijke bevolkingsadministratie van de gemeente Wijk bij Duurstede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement gemeentelijke bevolkingsadministratie van de gemeente Wijk bij Duurstede
CiteertitelReglement Gemeentelijke Bevolkingsadministratie Wijk bij Duurstede
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGBA

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-10-200406-01-2014Onbekend

19-10-2004

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement gemeentelijke bevolkingsadministratie van de gemeente Wijk bij Duurstede

 

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Daar waar in dit reglement de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.

  • 2.

    De bijlagen vormen één geheel met dit reglement.

     

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Wijk bij Duurstede; c. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

d.verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

e.beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;

f.ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de bevolkingsadministratie van de gemeente is opgenomen;

g.persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de wet GBA, over één ingeschrevene;

h.algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a, van de wet GBA, over één ingeschrevene;

i.verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid, van de wet GBA, over één ingeschrevene;

j.aangehaakte gegevens: de in de gemeentelijke bevolkingsadministratie opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst;

k.afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

l.binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te

verstaan de door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen welke door het gemeente

bestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;

m.derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene; n. autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de gemeentelijke bevolkingsgegevens.

 

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke bevolkingsadministratie

Beheerder van de gemeentelijke bevolkingsadministratie is het hoofd van de afdeling Publiekszaken.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de bevolkingsadministratie

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in bijlage 1 vermelde afdeling, de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van het actualiseren van de door hen beheerde administraties.

 

Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de bevolkingsadministratie

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • 1.

    de beheerder;

  • 2.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Publiekszaken en de backoffice Burgerzaken van de afdeling Welzijn, Onderwijs en Burgerzaken;

  • 3.

    met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

     

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de bevolkingsadministratie en de gegevens die worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken. In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd: - het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn; - de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen; - een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

     

Artikel 6 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan in bijlage 4 vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 100 lid 2 van de Wet GBA, op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2.

    De verstrekking vindt niet eerder plaats dan nadat de identiteit van de verzoeker eenduidig is vastgesteld, evenals het grondslag van het verzoek.

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

     

Artikel 7 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonische verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

a.buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en

ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

b.de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een

minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 8 Doel van de aangehaakte gegevens

De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

a.informatie te leveren aan de afdeling Publiekszaken en de backoffice Burgerzaken van de afdeling Welzijn,

Onderwijs en Burgerzaken, ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze

dienst moeten worden gevoerd;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

  • c.

    een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    statistische informatie te leveren.

     

Artikel 9 Aangehaakte gegevens

  • 1.

    Van ingeschrevenen kunnen in de bevolkingsadministratie de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

  • 2.

    De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

     

Artikel 10 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren Publiekszaken en de backoffice Burgerzaken van de afdeling Welzijn, Onderwijs en Burgerzaken, in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

 

Artikel 11 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 3), toegang (artikel 4) en verstrekkingen (artikel 5), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

 

Artikel 12 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

 

Artikel 13 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 10, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 5, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

 

Artikel 14 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 15 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens welke in de bevolkingsadministratie als zodanig zijn opgenomen.

 

Artikel 16 Terugmelding

De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de bevolkingsadministratie zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de bevolkingsadministratie opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.

 

Artikel 17 Geheimhouding

Gegevens van personen die in de bevolkingsadministratie met de indicatie “geheim” zijn opgenomen, mogen slechts met de toevoeging “geheim” worden gebruikt.

 

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie.

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement Gemeentelijke Bevolkingsadministratie Wijk bij Duurstede. 3. Dit reglement ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de bevolkingsadministratie.

Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede op 19 oktober 2004

 

Secretaris,

J.W. Wijnands

 

Burgemeester,

G.K. Swillens

 

Bijlage 1 Reglement Gemeentelijke Bevolkingsadministratie

Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

  • 1.

    De administratie voor Belastingen wordt beheerd door het afdelingshoofd Financiën.

  • 2.

    De Leerlingenadministratie wordt beheerd door het afdelinghoofd Welzijn, Onderwijs en Burgerzaken.

Ad 1. De Afdeling Financiën voor het heffen en innen van gemeentelijke belastingen.

·De volgende mutatiesoorten: vestiging

  • o

    binnenverhuizing vertrek

  • o

    huwelijk/partnerschap + ontbinding overlijden

  • o

    geslachtswijziging naamswijziging naamgebruik

  • o

    vernoeming/vernummering ongedaan maken overlijden actualiseren persoon

  • o

    actualiseren huwelijk/partnerschap actualiseren overlijden.

ad 2. Afdeling Welzijn Onderwijs en Burgerzaken voor het voeren van de leerlingenadministratie:

De volgende mutatiesoorten:

vestiging binnenverhuizing vertrek

huwelijk/partnerschap + ontbinding overlijden

geslachtswijziging naamswijziging naamgebruik vernoeming/vernummering ongedaan maken overlijden actualiseren persoon

actualiseren huwelijk/partnerschap actualiseren overlijden wijziging nationaliteit ouderwijziging.

© Versie oktober 2004 - 4 van 13 -

Reglement Gemeentelijke Bevolkingsadministratie Gemeente Wijk bij Duurstede

 

Bijlage 2 Reglement Gemeentelijke Bevolkingsadministratie

Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

Voor het uitvoeren van de wettelijke taken binnen een gemeente, is het van essentieel belang dat de bevolkingsadministratie kan worden geraadpleegd. Omdat het niet geoorloofd is om alle geregistreerde gegevens in de bevolkingsadministratie te kunnen raadplegen, is het afhankelijk van de wettelijk uit te voeren taak welke bevolkingsgegevens wél geraadpleegd kunnen worden.

De volgende afdelingen

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu;

Openbare Werken;

Welzijn, Onderwijs en Burgerzaken;

Financiën;

Sociale Zaken;

Stafafdeling Bestuursondersteuning,

zijn geautoriseerd voor een rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie.

Omschrijving

Rubriek

 

 

 

 

 

 

 

 

M

 

B

 

A

 

Categorie 01 Persoon

 

 

 

 

 

 

 

A-nummer

01.01.10

 

 

x

x

x

 

SoFi-nummer

01.01.20

 

 

x

x

x

 

Voornamen

01.02.10

x

x

x

x

x

x

Adellijke titel/predikaat

01.02.20

x

x

x

x

x

x

Voorvoegsel geslachtsnaam

01.02.30

x

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam

01.02.40

x

x

x

x

x

x

Geboortedatum

01.03.10

x

x

x

x

x

x

Geboorteplaats

01.03.20

 

x

x

 

x

x

Geboorteland

01.03.30

 

x

x

 

x

x

Geslachtsaanduiding

01.04.10

x

x

x

x

x

x

Aanduiding naamgebruik

01.61.10

x

x

x

x

x

x

Aanduiding onderzoek

01.83.10

x

x

x

x

x

x

Datum ingang onderzoek

01.83.20

x

x

x

x

x

x

Datum einde onderzoek

01.83.30

x

x

x

x

x

x

Categorie 0 2 Ouder1

 

 

 

 

 

 

 

Voornamen

02.02.10

 

 

x

 

x

 

Adellijke titel/predikaat

02.02.20

 

 

x

 

x

 

Voorvoegsel geslachtsnaam

02.02.30

 

 

x

 

x

 

Geslachtsnaam

02.02.40

 

 

x

 

x

 

Geboortedatum

02.03.10

 

 

x

 

x

 

Geboorteplaats

02.03.20

 

 

 

 

x

 

Geboorteland

02.03.30

 

 

 

 

x

 

Geslachtsaanduiding

02.04.10

 

 

x

 

x

 

Aanduiding onderzoek

02.83.10

 

 

x

 

x

 

Datum ingang onderzoek

02.83.20

 

 

x

 

x

 

Datum einde onderzoek

02.83.30

 

 

x

 

x

 

Categorie 03 Ouder2

 

 

 

 

 

 

 

Voornamen

03.02.10

 

 

x

 

x

 

Adellijke titel/predikaat

03.02.20

 

 

x

 

x

 

Voorvoegsel geslachtsnaam

03.02.30

 

 

x

 

x

 

Geslachtsnaam

03.02.40

 

 

x

 

x

 

Geboortedatum

03.03.10

 

 

x

 

x

 

Geboorteplaats

03.03.20

 

 

 

 

x

 

Geboorteland

03.03.30

 

 

 

 

x

 

Geslachtsaanduiding

03.04.10

 

 

x

 

x

 

Aanduiding onderzoek

03.83.10

 

 

x

 

x

 

© Versie oktober 2004

-5 van 13 -

Reglement Gemeentelijke Bevolkingsadministratie Gemeente Wijk bij Duurstede

Omschrijving

Rubriek

 

 

 

 

 

 

 

 

M

 

B

 

A

 

Datum ingang onderzoek

03.83.20

 

 

x

 

x

 

Datum einde onderzoek

03.83.30

 

 

x

 

x

 

Categorie 04 Nationaliteit

 

 

 

 

 

 

 

Nationaliteit

04.05.10

 

x

x

 

x

x

Aanduiding bijzonder

Nederlanderschap

04.65.10

 

x

x

 

x

x

Aanduiding onderzoek

04.83.10

 

x

x

 

x

x

Datum ingang onderzoek

04.83.20

 

x

x

 

x

x

Datum einde onderzoek

04.83.30

 

x

x

 

x

x

Categorie 05

Huwelijk/geregistreerd

partnerschap

 

 

 

 

 

 

 

Voornamen

05.02.10

x

x

x

x

x

x

Adellijke titel/predikaat

05.02.20

x

x

x

x

x

x

Voorvoegsel geslachtsnaam

05.02.30

x

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam

05.02.40

x

x

x

x

x

x

Geboortedatum

05.03.10

x

x

x

x

x

x

Geboorteplaats

05.03.20

 

 

x

 

x

x

Geboorteland

05.03.30

 

 

x

 

x

x

Geslachtsaanduiding

05.04.10

x

x

x

x

x

x

Datum sluiting

05.06.10

x

 

x

 

x

x

Datum ontbinding

05.07.10

x

 

x

x

x

x

Aanduiding onderzoek

05.83.10

x

x

x

x

x

x

Datum ingang onderzoek

05.83.20

x

x

x

x

x

x

Datum einde onderzoek

05.83.30

x

x

x

x

x

x

Categorie 06 Overlijden

 

 

 

 

 

 

 

Datum overlijden

06.08.10

x

x

x

x

x

x

Plaats overlijden

06.08.20

x

x

x

x

x

x

Land overlijden

06.08.30

x

x

x

x

x

x

Aanduiding onderzoek

06.83.10

x

x

x

x

x

x

Datum ingang onderzoek

06.83.20

x

x

x

x

x

x

Datum einde onderzoek

06.83.30

x

x

x

x

x

x

Categorie 07 Inschrijving

 

 

 

 

 

 

 

Indicatie geheim

07.70.10

x

x

x

x

x

x

Categorie 08 Verblijfplaats

 

 

 

 

 

 

 

Datum inschrijving

08.09.20

x

x

x

x

x

x

Functie adres

08.10.10

x

x

x

x

x

x

Gemeentedeel

08.10.20

x

x

x

x

x

x

Datum aanvang

adreshouding

08.10.30

x

x

x

x

x

x

Straatnaam

08.11.10

x

x

x

x

x

x

Huisnummer

08.11.20

x

x

x

x

x

x

Huisletter

08.11.30

x

x

x

x

x

x

Huisnummertoevoeging

08.11.40

x

x

x

x

x

x

Aanduiding bij huisnummer

08.11.50

x

x

x

x

x

x

Postcode

08.11.60

x

x

x

x

x

x

Locatiebeschrijving

08.12.10

x

x

x

x

x

x

Datum vertrek uit Nederland

08.13.20

x

x

x

x

x

x

Datum vestiging in

Nederland

08.14.20

 

 

x

 

x

 

Aanduiding onderzoek

08.83.10

x

x

x

x

x

x

Datum ingang onderzoek

08.83.20

x

x

x

x

x

x

Datum einde onderzoek

08.83.30

x

x

x

x

x

x

Categorie 58 Verblijfplaats

(historisch)

 

 

 

 

 

 

 

Gemeente van inschrijving

58.09.10

x

 

x

x

x

 

Datum inschrijving

58.09.20

x

 

x

x

x

 

Functie adres

58.10.10

x

 

x

x

x

 

Gemeentedeel

58.10.20

x

 

x

x

x

 

Datum aanvang

58.10.30

x

 

x

x

x

 

© Versie oktober 2004

-6 van 13 -

Reglement Gemeentelijke Bevolkingsadministratie Gemeente Wijk bij Duurstede

Omschrijving

Rubriek

 

 

 

 

 

 

 

 

M

 

B

 

A

 

adreshouding

 

 

 

 

 

 

 

Straatnaam

58.11.10

x

 

x

x

x

 

Huisnummer

58.11.20

x

 

x

x

x

 

Huisletter

58.11.30

x

 

x

x

x

 

Huisnummertoevoeging

58.11.40

x

 

x

x

x

 

Aanduiding bij huisnummer

58.11.50

x

 

x

x

x

 

Postcode

58.11.60

x

 

x

x

x

 

Locatiebeschrijving

58.12.10

x

 

x

x

x

 

Aanduiding onderzoek

58.83.10

x

 

x

x

x

 

Datum ingang onderzoek

58.83.20

x

 

x

x

x

 

Datum einde onderzoek

58.83.30

x

 

x

x

x

 

Categorie 09 Kind

 

 

 

 

 

 

 

Voornamen

09.02.10

x

 

x

 

x

x

Adellijke titel/predikaat

09.02.20

x

 

x

 

x

x

Voorvoegsel geslachtsnaam

09.02.30

x

 

x

 

x

x

Geslachtsnaam

09.02.40

x

 

x

 

x

x

Geboortedatum

09.03.10

x

 

x

 

x

x

Aanduiding onderzoek

09.83.10

x

 

x

 

x

x

Datum ingang onderzoek

09.83.20

x

 

x

 

x

x

Datum einde onderzoek

09.83.30

x

 

x

 

x

x

Categorie 10 Verblijfstitel

 

 

 

 

 

 

 

Aanduiding verblijfstitel

10.39.10

x

 

 

 

x

 

Datum einde verblijfstitel

10.39.20

x

 

 

 

x

 

Ingangsdatum verblijfstitel

10.39.30

x

 

 

 

x

 

Aanduiding onderzoek

01.83.10

x

 

 

 

x

 

Datum ingang onderzoek

01.83.20

x

 

 

 

x

 

Datum einde onderzoek

01.83.30

x

 

 

 

x

 

Categorie 11

Gezagsverhouding

 

 

 

 

 

 

 

Indicatie gezag minderjarige

11.32.10

x

 

x

 

x

 

Indicatie curateleregister

11.33.10

x

 

x

 

x

 

Aanduiding onderzoek

11.83.10

x

 

x

 

x

 

Datum ingang onderzoek

11.83.20

x

 

x

 

x

 

Datum einde onderzoek

11.83.30

x

 

x

 

x

 

Categorie 21 Verwijzing

 

 

 

 

 

 

 

Gemeente van uitschrijving

21.09.10

x

x

x

x

x

x

Datum uitschrijving

21.09.20

x

x

x

x

x

x

Straatnaam

21.11.10

x

x

x

x

x

x

Huisnummer

21.11.20

x

x

x

x

x

x

Huisletter

21.11.30

x

x

x

x

x

x

Huisnummertoevoeging

21.11.40

x

x

x

x

x

x

Aanduiding bij huisnummer

21.11.50

x

x

x

x

x

x

Postcode

21.11.60

x

x

x

x

x

x

Locatiebeschrijving

21.12.10

x

x

x

x

x

x

Indicatie geheim

21.70.10

x

x

x

x

x

x

Aanduiding onderzoek

21.83.10

x

x

x

x

x

x

Datum ingang onderzoek

21.83.20

x

x

x

x

x

x

Datum einde onderzoek

21.83.30

x

x

x

x

x

x

© Versie oktober 2004 - 7 van 13 -

Reglement Gemeentelijke Bevolkingsadministratie Gemeente Wijk bij Duurstede

 

Bijlage 3 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Aan de

Afdeling Financiën tbv het heffen en innen van gemeentelijke belastingen: een mutatierapportage van Vestiging, Verhuizing, Vertrek en Overlijden;

Afdeling Openbare Werken tbv het verstrekken van invalidenparkeerkaarten, een mutatierapportage van Vestiging, Verhuizing en Vertrek;

Afdeling Sociale Zaken voor het uitvoeren van de Wet inburgering nieuwkomers:

een rapportage van vestiging van niet-Nederlandse personen en vestiging van Nederlanders geboren in het buitenland;

Afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu tbv de woonruimteverdeling: een mutatierapportage van Vestiging, Verhuizing en Vertrek;

Stafafdeling Bestuursondersteuning ten behoeve van kabinetswerkzaamheden voor de burgemeester: de leeftijdsjubilea, huwelijksjubilea en jubilea in het kader van het geregistreerd partnerschap;

Het Regionaal Indicatie Orgaan Heuvelrug, voor de uitvoering van de Wet Voorziening Gehandicapten, een rapportage van Verhuizing, Vertrek en Overlijden aan de hand van de interne afnemersindicatie.

kunnen periodiek systematische verstrekkingen uit de bevolkingsadministratie plaatsvinden.

 

Bijlage 4 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens zoals deze zijn vermeld in artikel 100 lid 2 van de wet GBA.

Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan aan de in deze bijlage genoemde instanties.

Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Aan de volgende instantie kunnen gegevens worden verstrekt ten behoeve van de actualisering van de onder hen rustende administraties:

  • 1.

    door de gemeente gesubsidieerde instellingen;

  • 2.

    instellingen en stichtingen voor die taken die in opdracht van de gemeente worden uitgevoerd; 3. stichtingen en verenigingen met een maatschappelijk of filantropisch doel.

     

Bijlage 5 Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Overzicht van aangehaakte gegevens

  • ·

    Binnengemeentelijke afnemersindicatie

  • ·

    Burgerlijke staat

  • ·

    Interne aantekeningen (zoals erkenning ongeboren vrucht, onderzoek)

  • ·

    Interne afnemersindicaties

  • ·

    Historische gegevens zoals Persoonslijsten van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens)

  • ·

    Straatcode

  • ·

    Stemdistrict

  • ·

    Wijk- en buurtcode

  • ·

    Objectbestemming

  • ·

    Gegevens inzake technisch beheer en autorisaties.

Toelichting concept Verordening GBA

 

Artikel 1. - Begripsbepalingen

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening gaat alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.

 

Artikel 2. - Beheer

Meestal zal het hoofd van de afdeling of dienst Burgerzaken/Publiekszaken belast zijn met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie beheerder is. Zie hiervoor eveneens de NVVB-uitgave Burgerzaken en de procesaudit. Zo’n reglement moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA.

Het tweede lid is alleen van belang wanneer gebruik wordt gemaakt van de bewerkerconstructie die op grond van de Wet GBA is toegestaan. Hiervoor is nog steeds een machtiging nodig van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

 

Artikel 3. - Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

In artikel 4 tot en met 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.

 

Artikel 4. - Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een ‘on line verbinding’ kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren burgerzaken/publiekszaken tot de GBA. Onderdeel c is alleen nodig als de gemeente gebruikmaakt van een bewerker. Onderdeel d regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.

Het verdient aanbeveling om een nieuwe inventarisatie te maken voor invulling van deze verordening. Bij de inventarisatie kan nu ook rekening worden gehouden met gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals Financiën of Sociale Zaken, kan de raad besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Te denken valt aan samenwerkingsverbanden op het terrein van woningtoewijzing en dergelijke. Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente of gemeenschappelijke regelingen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dit ook niet voor de hand.

Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Ze komen dan ook niet voor in deze modelverordening. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.

De GBA-applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van de afdeling Burgerzaken tot het toepassingssysteem 2.

 

Artikel 5. - Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Het is denkbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel ‘systematisch’ gegevens worden verstrekt zonder hun rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA 3. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA 4. Ook hier ligt het voor de hand om een inventarisatie te maken.

1) Artikel 88 en 89 Wet GBA.

2) Artikel 68i Besluit GBA.

3) Artikel 88 en 89 Wet GBA.

4) Artikel 88, eerste lid, Wet GBA.

Overeenkomstig artikel 96 van de Wet GBA dient de regio politie aangemerkt te worden als een binnengemeentelijke afnemer.

 

Artikel 6. - Overige verstrekkingen

In dit artikel kunnen de verstrekkingen die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan ‘vrije derden’. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

– Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden: commerciële instellingen.

– In de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.

– Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voorzover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene dan wel van de rechten of vrijheden van anderen.

– Nagegaan moet worden of de verstrekking gerechtvaardigd is door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

– Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

– Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau

voor verwerking passend is. Of landen een passend beschermingsniveau bieden, kan worden nagevraagd bij

het Cbp.

– Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Mogelijke categorieën voor verstrekkingen zijn:

– door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals verenigingen; – vakbonden;

– ouderenbonden;

– stichtingen met een maatschappelijk doel.

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: ‘algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden’5.

 

Artikel 7. - Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Telefonische verstrekkingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Echter is het in de praktijk niet mogelijk om dit volledig uit te sluiten. Door zeer strikte regels op te stellen en vooraf hier afspraken om te maken worden telefonische verstrekkingen tot het minimum beperkt.

In artikel 8 tot en met 14 wordt de registratie van de aangehaakte gegevens beschreven. De aangehaakte gegevens zelf worden genoemd in bijlage 5.

 

Artikel 11. - Verbanden, toegang en verstrekkingen

Dit artikel voorziet in de relaties van aangehaakte gegevens. Hierbij staat de publiekrechtelijke taak van de afnemer als criterium centraal.

 

Artikel 13. - Protocolplicht van aangehaakte gegevens

Dit artikel verplicht de beheerder de verstrekking van gegevens te protocolleren. Deze plicht is beperkt tot situaties waarin aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt. Dit betekent dat herleidbare verstrekkingen niet geprotocolleerd worden. Herleidbare verstrekkingen zijn terug te voeren aan de hand van een autorisatiebesluit of een gemeentelijke reglement en indicaties op de persoonslijst van de burger. Met andere woorden een dergelijke verstrekking kan worden gereconstrueerd.

Dat geldt niet voor de niet-herleidbare verstrekkingen. Bijvoorbeeld bij ad-hoc vragen en voor verstrekkingen op basis van de verordening zonder indicatie op de persoonslijst. Deze verstrekkingen zullen wel worden geprotocolleerd.

5) Artikel 100, tweede lid, Wet GBA.

Artikel 15 en 16 bevatten bepalingen over beveiliging, intrekking van de oude verordening (reglement), datum van inwerkingtreding, citeertitel en de terinzagelegging.

 

Artikel 15. - Beveiliging

Veel gemeenten hebben een beveiligingsplan geschreven. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt6.

 

Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens. Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

– Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

– de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

– de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

 

Artikel 53 Besluit GBA is van toepassing indien een gemeente gebruikmaakt van een bewerker. In dat geval geldt:

– - dat er een systeem dient te zijn ter waarborging voor de gemeente dat de bewerker voldoet aan het gestelde in en krachtens artikel 53 Besluit GBA.

Als laatste geldt in het kader van beveiliging nog wat in paragraaf 7.3.5 staat:

– - het transport van alternatieve media met GBA-berichten moet voldoen aan de geldende eisen.

 

Artikel 16. - Terugmelding

In dit artikel worden de binnengemeentelijke afnemers de verplichting opgelegd om verschillen te melden. Daar de GBA gezien wordt als de basisadministratie moeten hierin de meest actuele gegevens zijn vermeld. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bijv. verhuizingen wel bij een andere afdeling binnen de gemeente worden doorgegeven en niet bij de afdeling burgerzaken. Om de GBA zo actueel mogelijk te houden worden verschillen aan burgerzaken doorgegeven die vervolgens hier actie op zal ondernemen teneinde de juiste gegevens vast te stellen.

 

Artikel 17. - Slotbepaling

Ten slotte is in dit artikel de citeertitel opgenomen en de terinzagelegging geregeld.

6) Zie hiervoor de paragraaf 7.3.3 en 7.3.5 van het LO GBA.