Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpen aan den IJssel

Mandaatregeling 2013, afdeling Informatievoorziening en Vastgoed

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpen aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling 2013, afdeling Informatievoorziening en Vastgoed
CiteertitelMandaatregeling 2013, afdeling Informatievoorziening en Vastgoed
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2013Onbekend

03-12-2013

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL

MANDAATREGELING 2013, afdeling Informatievoorziening en Vastgoed

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel en de burgemeester van de gemeente Krimpen aan den IJssel, een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende,

dat het voor het efficiënt functioneren van de afdeling Informatievoorziening en Vastgoed wenselijk is om een mandaatregeling vast te stellen;

gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

besluiten:

I.

Het krachtens mandaat nemen van besluiten, welke zijn vermeld in het bij deze regeling behorende mandaatregister, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen,

en

II.

Ten aanzien van de uitoefening van deze mandaten de navolgende regeling vast te stellen, te weten:

de “Mandaatregeling 2013, afdeling Informatievoorziening en Vastgoed”

Artikel 1 Mandaat en ondermandaat

  • 1.

    Mandaat wordt verleend aan de functionaris, zoals vermeld in het bij deze regeling behorende mandaatregister, en bij hun afwezigheid, aan hun plaatsvervangers, zoals in artikel 2 is bepaald;

  • 2.

    Ondermandaat is toegestaan indien deze mogelijkheid in het mandaatregister is voorzien;

  • 3.

    Bij ondermandaat blijven de in dit besluit gegeven voorschriften onverminderd van toepassing.

Artikel 2 Reikwijdte mandaat, volmacht en machtiging

  • 1.

    Indien het college van B&W of de burgemeester mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, wordt daarin ook begrepen alle voorbereiding- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid horen.

  • 2.

    Aan het afdelingshoofd Informatievoorziening en Vastgoed (hierna te noemen afdelingshoofd InV) wordt de bevoegdheid verleend om in naam van het college van B&W besluiten te nemen;

  • 3.

    De besluiten waarvoor mandaat, volmacht en machtiging wordt verleend, staan vermeld op de bij deze mandaatregeling behorende Mandatenlijst (zie bijlage). Deze lijst wordt periodiek geactualiseerd;

  • 4.

    Het mandaat houdt zowel een beslissing- als een ondertekeningmandaat in;

  • 5.

    Het afdelingshoofd InV is tevens bevoegd tot het afdoen, voeren en ondertekenen van algemene correspondentie ter voorbereiding en afwikkeling van gemandateerde bevoegdheden en ter verkrijging dan wel ter uitwisseling van feitelijke routinematige informatie.

    Artikel 3 Beperkingen van mandaatregeling

    De in artikel 2 genoemde mandaatregeling geldt niet voor:

    • ·

      het vaststellen van algemene beleidsregels;

    • ·

      het nemen van besluiten op bezwaarschriften;

    • ·

      het instellen van beroep.

    Artikel 4 Beschikbaar budget

    De mandaatregeling blijft beperkt tot besluitvorming binnen het beschikbaar budget volgens daartoe door burgemeester en wethouders te stellen regels (budgetnota 2010).

    Artikel 5 Ondermandaat

    De gemandateerde bevoegdheden worden bij afwezigheid van het afdelingshoofd InV op grond van ondermandaat uitgeoefend door de teamleiders van de afdeling InV (zie bijgevoegd organisatieschema). Overige correspondentie (zijnde geen formele besluitvorming), wordt door de verantwoordelijk medewerker of een daartoe aangewezen plaatsvervanger verzorgd. Het afdelingshoofd InV draagt zorg voor een verantwoorde functiescheiding.

    Artikel 6 Inlichtingenplicht

    Het afdelingshoofd InV is verplicht om de portefeuillehouder te informeren over:

    • ·

      door de portefeuillehouder relevant geachte informatie over de uitoefening van de bevoegdheid;

    • ·

      een klacht en het onderzoek daar naar.

    Artikel 7 Verantwoording

    De financiële organisatie inzake mandaatverlening is geregeld in de financiële verordening 2012 (art.27).

    Artikel 8 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

    Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht of machtiging verleent.

    Artikel 9 Werkingsduur

    Deze regeling geldt voor onbepaalde tijd en treedt in werking met ingang van 1 december 2013. Met inwerking treden van de mandaten, zoals genoemd in het “mandaatregister 2013 InV”, worden de mandaten uit het mandaatregister, waar nu andere afdelingen voor gemandateerd zijn per 1 december 2013 ingetrokken.

    Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 december 2013

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel,

    De burgemeester, de secretaris,

    L.Huizer A. Boele

    De burgemeester van de gemeente Krimpen aan den IJssel,

    L.Huizer

    Toelichting

    Onderscheid mandaat, volmacht, machtiging

    De gemeente kan verschillende handelingen verrichten: bestuursrechtelijke rechtshandelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen. Afhankelijk van de soort (rechts)handelingen kan deze via mandaat, volmacht of machtiging worden opgedragen aan de uitvoerende organisatie. In de Awb zijn volmacht en machtiging door middel van een schakelbepaling onder de werking van de bepalingen over mandaat gebracht (art. 10:12 Awb). Wat geldt voor de mandaten, geldt ook voor de volmachten en machtigingen.

    Mandaat

    De gemeentelijk bestuursorganen voeren rechtshandelingen uit, bijvoorbeeld de burgemeester verleent een vergunning of het college verstrekt een subsidie. Al deze bevoegdheden steunen op een bestuursrechtelijke wet, waarin die bevoegdheid zijn grondslag vindt. Als een bestuursorgaan een bestuursbevoegdheid toekent aan een andere functionaris noemen we dat mandaat. De functionaris oefent die bevoegdheid uit namens het bestuursorgaan. Verschil met delegatie is dat het bestuursorgaan de bevoegdheid niet verliest. De verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de bevoegdheid blijft bij het bestuursorgaan. Hierbij mag het bestuursorgaan op elk moment de bevoegdheid zelf uitoefenen en tussentijds algemene en bijzondere instructies geven aan de ambtenaar over de wijze waarop de bevoegdheid wordt uitgeoefend.

    Vereiste voor de juridische binding van mandaat is dat het besluit is genomen binnen de grenzen van de gemandateerde bevoegdheid, omdat buiten de grenzen van wat is gemandateerd geen bevoegdheid bestaat. Indien een besluit genomen wordt dat buiten de bevoegdheid ligt, dan is sprake van een onbevoegd genomen besluit. Dit besluit kan door de bestuursrechter vernietigd worden. Hij mag een dergelijk bevoegdheidsgebrek ambtshalve constateren.

    Mandaat en budgethouderschap

    De gemeenteraad stelt budgetten beschikbaar door de begroting vast te stellen. Het college voert de begroting uit. In de Regeling Budgetnota 2010 van de gemeente Krimpen aan den IJssel is geregeld welke functionaris op welke wijze over bepaalde budgetten kan beschikken. Om budgetten te kunnen aanwenden is het nodig dat bepaalde bestuursrechtelijke, privaatrechtelijke of feitelijke handelingen worden verricht. Er moet bijvoorbeeld een overeenkomst met een leverancier worden gesloten. Het is belangrijk om te beseffen dat de budgethouder niet automatisch op grond van zijn budgethouderschap de nodige bijbehorende handelingen mag verrichten, maar hiervoor aparte mandaten, volmachten en machtigingen nodig heeft van het ter zake bevoegd bestuursorgaan. Deze zijn te vinden op de lijst met algemene mandaten.

    Volmacht

    De privaatrechtelijke tegenhanger van mandaat is volmacht. Dit vindt plaats als de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen uitvoert, bijvoorbeeld aan- of verkopen van grond, sluiten van contracten, verlenen opdracht tot onderzoek of aanschaf van een product. De burgemeester kan bijvoorbeeld zijn bevoegdheid een overeenkomst te tekenen opdragen aan een ambtenaar of een notaris. Dit gebeurt dan met een volmacht.

    Machtiging

    Naast bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke rechtshandelingen verricht de gemeente ook feitelijke handelingen die geen rechtsgevolg hebben, bijvoorbeeld het planten van een boom, het verstrekken van informatie aan burgers of het aanleggen van een uitrit. Hierbij is geen sprake van een besluit of van een privaatrechtelijke rechtshandeling.

    Bijlage:MANDAATREGISTER afdeling InV 2013

    Nr.

    Taken/bevoegdheden/onderwerp gemandateerd aan

    Afdelingshoofd InV

    Wettelijke bepalingen

    Ondermandaat/Ja

    1.

    Het ondertekenen van afd.InV gerelateerde (onderhoud)overeenkomsten

    Burgerlijk Wetboek, Art. 160, lid 1 onder 3 Gemeentewet, Budgetnota 2010, Inkoopbeleid

    Teamleider informatievoorziening/

    Teamleider vastgoed/

    Systeembeheerder/

    Accountmanager vastgoed/

    Accountmanager facilitair/Juridisch medewerker/Facilitair medewerker

    2.

    Aanbestedingen, mits passend binnen een beschikbaar budget

    Inkoopbeleid, Budgetnota 2010

    Teamleider informatievoorziening/

    Teamleider vastgoed/

    Systeembeheerder/

    Accountmanager vastgoed/

    Accountmanager facilitair/Juridisch medewerker/Facilitair medewerker

    3.

    Aangaan overeenkomst, voor zover er een budget is toegekend en het betreffende budget niet wordt overschreden

    Art.160, lid 1 onder e Gemeentewet,

    Inkoopbeleid, Budgetnota 2010

    Teamleider informatievoorziening/

    Teamleider vastgoed/ Systeembeheerder/

    Accountmanager vastgoed/

    Accountmanager facilitair/Juridisch medewerker/Facilitair medewerker

    4.

    Het binnen de overeenkomst gestelde bepalingen rechtsgeldig opzeggen van de overeenkomst

    Art. 160 , lid 1 onder e Gemeentewet, Inkoopbeleid,

    Budgetnota 2010

    Teamleider informatievoorziening/

    Teamleider vastgoed/ Systeembeheerder/

    Accountmanager vastgoed/

    Accountmanager facilitair/Juridisch medewerker/Facilitair medewerker

    5.

    Uitgifte onroerende zaken:

    -het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen inzake het aangaan of niet aangaan van overeenkomsten tot het bezwaren, verpachten, in erfpacht uitgeven, verhuren, verkopen in gebruik geven of op andere wijze vervreemden van onroerende zaken.

    -Voor zover het overeenkomsten tot verhuur, verkoop of ingebruikgeving van grond betreft volmacht te verstrekken (overeenkomstig vast te stellen beleid Gronduitgifte)

    -Het verlenen van ontheffing om een notariële akte later te passeren dan in de algemene verkoopvoorwaarden voor onroerende zaken gestelde termijn

    Art. 160, lid 1 onder e Gemeentewet, beleid Gronduitgifte

    Teamleider vastgoed/

    Accountmanager vastgoed/

    Juridisch medewerker

    6.

    Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen inzake het aangaan of niet aangaan van een overeenkomst tot het pachten, in erfpacht nemen, huren, aankopen, ruilen of op andere wijze verwerven of verkrijgen van beperkt zakelijke rechten van onroerende zaken.

    Art. 160, lid 1 onder e Gemeentewet, beleid Gronduitgifte

    Teamleider vastagoed/

    Accountmanager vastgoed/ Juridisch medewerker

    7.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen - gronduitgifte/verwerving/verkrijging- te weten het tekenen van overeenkomsten, notariële akten, volmachten aan (medewerkers van) het behandelend notariskantoor en andere privaatrechtelijke stukken conform besluit tot volmacht dan wel een besluit van college, met betrekking tot de vestiging (beperkte) zakelijke rechten, koop en verkoop onroerende zaken, ingebruikneming dan wel -geving van onroerende zaken, het in erfpacht nemen dan wel in erfpacht geven van onroerende zaken, huur en verhuur van onroerende zaken, vestigen of beëindigen erfdienstbaarheden, kwalitatieve verplichtingen e.d.

    Art. 171 Gemeentewet,

    Art. 6:252 BW

    Teamleider vastgoed/

    Accountmanager vastgoed/

    Juridisch medewerker

    8.

    Het doen van aangiften in geval sprake is van vermissing, vernieling en dergelijke met betrekking tot gemeentelijke eigendommen (inclusief aansprakelijkstellingen)

    Artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek, Gemeentewet

    Teamleider vastgoed/

    Accountmanager vastgoed/

    Accountmanager facilitair/Juridisch medewerker/Facilitair medewerker/Opzichter

    9.

    Inrichten en in standhouden archiefbewaarplaats

    Archiefverordening 2006 Krimpen ad IJssel, artikel 2

    Teamleider informatievoorziening

    10.

    Beheren archiefbewaarplaats

    Archiefverordening 2006 Krimpen ad IJssel, artikel 6

    Teamleider informatievoorziening

    ORGANIGRAM InV 2013