Organisatie | Krimpen aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling 2013, afdeling Informatievoorziening en Vastgoed |
Citeertitel | Mandaatregeling 2013, afdeling Informatievoorziening en Vastgoed |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2013 | Onbekend | 03-12-2013 Onbekend | Onbekend |
MANDAATREGELING 2013, afdeling Informatievoorziening en Vastgoed
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel en de burgemeester van de gemeente Krimpen aan den IJssel, een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
dat het voor het efficiënt functioneren van de afdeling Informatievoorziening en Vastgoed wenselijk is om een mandaatregeling vast te stellen;
gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Het krachtens mandaat nemen van besluiten, welke zijn vermeld in het bij deze regeling behorende mandaatregister, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen,
Ten aanzien van de uitoefening van deze mandaten de navolgende regeling vast te stellen, te weten:
de “Mandaatregeling 2013, afdeling Informatievoorziening en Vastgoed”
Artikel 2 Reikwijdte mandaat, volmacht en machtiging
Het afdelingshoofd InV is tevens bevoegd tot het afdoen, voeren en ondertekenen van algemene correspondentie ter voorbereiding en afwikkeling van gemandateerde bevoegdheden en ter verkrijging dan wel ter uitwisseling van feitelijke routinematige informatie.
Artikel 3 Beperkingen van mandaatregeling
De in artikel 2 genoemde mandaatregeling geldt niet voor:
De mandaatregeling blijft beperkt tot besluitvorming binnen het beschikbaar budget volgens daartoe door burgemeester en wethouders te stellen regels (budgetnota 2010).
De gemandateerde bevoegdheden worden bij afwezigheid van het afdelingshoofd InV op grond van ondermandaat uitgeoefend door de teamleiders van de afdeling InV (zie bijgevoegd organisatieschema). Overige correspondentie (zijnde geen formele besluitvorming), wordt door de verantwoordelijk medewerker of een daartoe aangewezen plaatsvervanger verzorgd. Het afdelingshoofd InV draagt zorg voor een verantwoorde functiescheiding.
Het afdelingshoofd InV is verplicht om de portefeuillehouder te informeren over:
De financiële organisatie inzake mandaatverlening is geregeld in de financiële verordening 2012 (art.27).
Artikel 8 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht of machtiging verleent.
Deze regeling geldt voor onbepaalde tijd en treedt in werking met ingang van 1 december 2013. Met inwerking treden van de mandaten, zoals genoemd in het “mandaatregister 2013 InV”, worden de mandaten uit het mandaatregister, waar nu andere afdelingen voor gemandateerd zijn per 1 december 2013 ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 december 2013
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel,
De burgemeester, de secretaris,
De burgemeester van de gemeente Krimpen aan den IJssel,
Onderscheid mandaat, volmacht, machtiging
De gemeente kan verschillende handelingen verrichten: bestuursrechtelijke rechtshandelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen. Afhankelijk van de soort (rechts)handelingen kan deze via mandaat, volmacht of machtiging worden opgedragen aan de uitvoerende organisatie. In de Awb zijn volmacht en machtiging door middel van een schakelbepaling onder de werking van de bepalingen over mandaat gebracht (art. 10:12 Awb). Wat geldt voor de mandaten, geldt ook voor de volmachten en machtigingen.
De gemeentelijk bestuursorganen voeren rechtshandelingen uit, bijvoorbeeld de burgemeester verleent een vergunning of het college verstrekt een subsidie. Al deze bevoegdheden steunen op een bestuursrechtelijke wet, waarin die bevoegdheid zijn grondslag vindt. Als een bestuursorgaan een bestuursbevoegdheid toekent aan een andere functionaris noemen we dat mandaat. De functionaris oefent die bevoegdheid uit namens het bestuursorgaan. Verschil met delegatie is dat het bestuursorgaan de bevoegdheid niet verliest. De verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de bevoegdheid blijft bij het bestuursorgaan. Hierbij mag het bestuursorgaan op elk moment de bevoegdheid zelf uitoefenen en tussentijds algemene en bijzondere instructies geven aan de ambtenaar over de wijze waarop de bevoegdheid wordt uitgeoefend.
Vereiste voor de juridische binding van mandaat is dat het besluit is genomen binnen de grenzen van de gemandateerde bevoegdheid, omdat buiten de grenzen van wat is gemandateerd geen bevoegdheid bestaat. Indien een besluit genomen wordt dat buiten de bevoegdheid ligt, dan is sprake van een onbevoegd genomen besluit. Dit besluit kan door de bestuursrechter vernietigd worden. Hij mag een dergelijk bevoegdheidsgebrek ambtshalve constateren.
De gemeenteraad stelt budgetten beschikbaar door de begroting vast te stellen. Het college voert de begroting uit. In de Regeling Budgetnota 2010 van de gemeente Krimpen aan den IJssel is geregeld welke functionaris op welke wijze over bepaalde budgetten kan beschikken. Om budgetten te kunnen aanwenden is het nodig dat bepaalde bestuursrechtelijke, privaatrechtelijke of feitelijke handelingen worden verricht. Er moet bijvoorbeeld een overeenkomst met een leverancier worden gesloten. Het is belangrijk om te beseffen dat de budgethouder niet automatisch op grond van zijn budgethouderschap de nodige bijbehorende handelingen mag verrichten, maar hiervoor aparte mandaten, volmachten en machtigingen nodig heeft van het ter zake bevoegd bestuursorgaan. Deze zijn te vinden op de lijst met algemene mandaten.
De privaatrechtelijke tegenhanger van mandaat is volmacht. Dit vindt plaats als de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen uitvoert, bijvoorbeeld aan- of verkopen van grond, sluiten van contracten, verlenen opdracht tot onderzoek of aanschaf van een product. De burgemeester kan bijvoorbeeld zijn bevoegdheid een overeenkomst te tekenen opdragen aan een ambtenaar of een notaris. Dit gebeurt dan met een volmacht.
Naast bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke rechtshandelingen verricht de gemeente ook feitelijke handelingen die geen rechtsgevolg hebben, bijvoorbeeld het planten van een boom, het verstrekken van informatie aan burgers of het aanleggen van een uitrit. Hierbij is geen sprake van een besluit of van een privaatrechtelijke rechtshandeling.
Bijlage:MANDAATREGISTER afdeling InV 2013