Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Marne

Verordening bespreking functioneren burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Marne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening bespreking functioneren burgemeester
CiteertitelVerordening bespreking functioneren burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

art. 61a Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-03-2004Nieuwe regeling

23-03-2004

Ommelander Courant 1-4-2004

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening bespreking functioneren burgemeester

 

 

Hoofdstuk 1 begripsbepaling

Artikel 1 begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Commissie: de commissie als bedoeld in artikel 2;

  • b.

    Commissaris: de Commissaris van de Koningin in de provincie Groningen;

  • c.

    Rapportage: de conclusie van de commissie inzake haar gevoelen omtrent het functioneren van de burgemeester, inclusief opvattingen van de minderheid en eventuele afspraken ter zake van zijn/haar functioneren.

Hoofdstuk II Invulling

Artikel 2 Commissie

Er is een commissie ter bespreking van het functioneren van de burgemeester.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit de vice-voorzitter van de raad en de fractievoorzitters. Een wethouder maakt deel uit van de commissie in de hoedanigheid van adviseur, aan te wijzen door de wethouders gezamenlijk. De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 2.

    De commissie wordt in haar werkzaamheden bijgestaan door de griffier.

Artikel 4 Taak

  • 1.

    De commissie bespreekt minimaal twee keer per raadsperiode, waarvan in ieder geval 1 bespreking in het twintigste kwartaal van iedere ambtstermijn van de burgemeester plaats vindt, met de burgemeester het functioneren in de periode tussen het vorige en het volgende functioneringsgesprek.

  • 2.

    Op basis van de profielschets gaat die bespreking met de burgemeester in ieder geval over de volgende aspecten in ruime zin:

    • ·

      Het functioneren als voorzitter van de raad;

    • ·

      Het functioneren als voorzitter van het college;

    • ·

      Het beheer van zijn/haar portefeuille;

    • ·

      De communicatie met externen;

    • ·

      Het functioneren in relatie tot de ambtelijke organisatie;

    • ·

      Zijn/haar nevenfuncties;

    • ·

      De relatie van eventueel met hem/haar gemaakte afspraken.

  • 3.

    Tijdens de bespreking kunnen afspraken gemaakt worden over het toekomstig functioneren van de burgemeester. Daarbij kunnen ook toekomstige ontwikkelingen in de gemeente betrokken worden.

  • 4.

    Binnen drie maanden na de bespreking voortvloeiende uit het eerste lid van dit artikel stelt de commissie een rapportage vast, na met de burgemeester de conceptrapportage te hebben besproken, en doet zij de vastgestelde rapportage door de griffier vertrouwelijk aan de Commissaris toekomen.

  • 5.

    Bij de (concept)-rapportage van de bespreking in het twintigste kwartaal van iedere ambtstermijn van de burgemeester wordt het oordeel van de commissie over het al dan niet in aanmerking komen van de burgemeester voor herbenoeming weergegeven.

  • 6.

    Omtrent de rapportage als bedoeld in het vijfde lid vindt een gedachtewisseling plaats met de Commissaris. De commissie nodigt de commissaris daartoe uit voor een commissievergadering.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    Van elke vergadering wordt tenminste vier dagen van tevoren aankondiging gedaan door de griffier aan de voorzitter, de commissieleden en de overige wethouders. De burgemeester ontvangt tenminste een week voor elk functioneringsgesprek met hem/haar, daarvoor een uitnodiging.

  • 2.

    De commissie vergadert niet, indien niet 10 raadsleden vertegenwoordigd zijn.

  • 3.

    De zittingen van de commissie zijn besloten.

  • 4.

    Indien het tot een stemming komt, beslist de commissie bij volstrekte meerderheid van gewogen stemmen. Elk lid brengt het aantal stemmen uit dat overeenkomt met het aantal leden van zijn fractie.

  • 5.

    Voor zover deze verordening daarin niet voorziet, wordt ten aanzien van de werkwijze van de commissie en de orde van de vergaderingen gehandeld naar de regels voor overeenkomstige gevallen, gegeven in de Gemeentewet en in het Reglement van orde voor de vergadering van de raad/ In gevallen waarin ook deze regelingen niet voorzien, beslist de commissie.

  • 6.

    Voor gesprekken met de Commissaris wijst de commissie een (1) woordvoerder uit haar midden aan.

  • 7.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 6

Geheimhouding

  • 1.

    De leden van de commissie hebben geheimhoudingsplicht.

  • 2.

    Deze geheimhouding geldt tevens voor de adviseur.

  • 3.

    Deze geheimhoudingsplicht geldt ook tegenover raadsleden die geen lid zijn van de commissie, behalve ten tijde van de besloten raadsvergadering waarin over de herbenoeming een besluit wordt genomen.

  • 4.

    Deze geheimhouding geldt zowel tijdens het bestaan van de commissie als na ontbinding van de commissie.

  • 5.

    De leden 1 tot en met 4 van dit artikel zijn tevens van toepassing op de griffier.

Hoofdstuk III Slotbepaling

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van haar bekendmaking.