Organisatie | Losser |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de elektronische bekendmaking en kennisgeving |
Citeertitel | Verordening op de elektronische bekendmaking en kennisgeving |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | nieuwe regeling | 17-12-2013 Nieuwe Dinkellander, 24-12-2013 | 13.0019437 |
Het elektronische gemeenteblad is te vinden op https://zoek.officielebekendmakingen.nl. of op www.losser.nl.
Toelichting op de Verordening op de elektronische bekendmaking en kennisgeving
Op 1 juli 2009 is de Wet elektronische bekendmaking in werking getreden, waarbij o.a. de bekendmakingsartikelen in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht zijn gewijzigd. De wet geeft gemeenten de mogelijkheid om algemeen verbindende voorschriften, andere besluiten van algemene strekking en kennisgevingen elektronisch bekend te maken.
Op grond van artikel 139 van de Gemeentewet moeten vanaf 1 januari 2014 algemeen verbindende voorschriften (vooral verordeningen) elektronisch bekend gemaakt worden in een elektronisch gemeenteblad. In de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden worden technische eisen gesteld waaraan het elektronisch gemeenteblad moet voldoen. De (landelijke) Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP) waarbij ook de gemeente Losser aansluit, voldoet aan deze eisen. Het elektronische gemeenteblad wordt uitgegeven via de GVOP op de landelijke voorziening officielebekendmakingen.nl. Via de site van de gemeente Losser is deze landelijke voorziening ook te benaderen.
In verband met deze elektronische ontwikkelingen is het gewenst om een Verordening vast te stellen, zodat ook andere besluiten van algemene strekking elektronisch bekend gemaakt kunnen worden in het elektronisch gemeenteblad. Daarbij worden gedacht aan beleidsregels, aanwijzingsbesluiten, mandaten, gemeenschappelijke regelingen etc. Met deze verordening wordt een aanvullende juridische basis gegeven aan de elektronische bekendmaking van gemeentelijke bestuursorganen.
De verordening maakt het tevens mogelijk dat ook van berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht (artikel 2:14 Awb) op elektronische wijze kennis wordt gegeven. Te denken valt aan aanvragen om omgevingsvergunningen, exploitatieovereenkomsten, verleende monumentenvergunningen etc.
Dit artikel gaat niet over bekendmaking, gericht op het in werking treden van besluiten, maar over kennisgeving, gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen en andere berichten. Kennisgeven is de algemene term voor diverse vormen van openbaarmaking van besluiten maar ook van andere documenten, die erop is gericht dat alle potentieel belanghebbenden daar effectief kennis van kunnen nemen.
Met dit artikellid wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift teneinde kennisgevingen uitsluitend elektronisch te publiceren (art. 2:14 Awb). Het artikel bepaalt dat de kennisgeving plaatsvindt in het elektronische gemeenteblad. Dit betekent overigens niet dat er op dit moment al tot het volledig elektronisch kennisgeven wordt overgegaan. Op dit moment is de organisatie nog niet ingericht op volledig elektronische kennisgeving. Verder kan het verstandig zijn om niet alleen te volstaan met de elektronische kennisgeving, maar bovendien te voorzien in of meer andere wijzen van kennisgeving. Dit omdat er niet iedereen toegang heeft tot internet en degenen die deze toegang in theorie wel hebben, daar niet gemakkelijk hun weg kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks het gemeenteblad raadplegen. Het artikellid spreekt daarom ook niet van een verplichting, maar van een mogelijkheid.
Verder kan het wettelijk onvoldoende zijn om alleen elektronisch te publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure; dan is art. 3:12 Awb van toepassing. Daar wordt de materiële eis gesteld van een geschikte wijze van kennisgeving. Een geschikte wijze van kennisgeving houdt in dat moet worden voldaan aan de voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit
Indien in een wettelijke bepaling slechts staat opgenomen ‘dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad’ dan dient de kennisgeving hierin te geschieden. Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven ongewijzigd van toepassing. Voorbeelden van andere wettelijke bepalingen die zich verzetten tegen uitsluitend publicatie in het elektronische gemeenteblad zijn: art. 1.9 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer, art. 78 Onteigeningswet, art. 7 Wet voorkeursrecht gemeenten, de Wabo (zie onder meer art. 3:12) en de Wet ruimtelijke ordening (zie onder meer artikel 3. 8 lid 1 en lid 3). De Wet ruimtelijke ordening schrijft bijvoorbeeld voor dat de mededeling van de vaststelling van een bestemmingsplan ook moet plaatsvinden in de Staatscourant en op www.ruimtelijkeplannen.nl
Gemeenten moeten met ingang van 1 januari 2014 een elektronisch gemeenteblad hebben voor de bekendmaking van hun algemeen verbindende voorschriften (art. 139 Gemeentewet per 1 januari 2014). De meeste gemeenten zullen daarvoor gebruik maken van de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP), met het internetadres https://zoek.officielebekendmakingen.nl. Gemeenten kunnen op verschillende wijzen via de eigen website verwijzen naar de daar gepubliceerde regelingen. Gemeenten kunnen ook zelf een elektronisch gemeenteblad ontwikkelen, maar moeten er op letten dat ook aan de eisen wordt voldaan in de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden (Stcr. 2008, 248). Worden de algemeen verbindende voorschriften niet op de juiste wijze bekendgemaakt, dan treden ze niet in werking.