Artikel 0 Begrippen
Het college Het college van burgemeester en
wethouders De Ronde Venen
De raad De gemeenteraad De Ronde Venen (de commissies
en de fracties)
Adviescommissie De adviescommissie voor ouderenbeleid
Artikel 1 Taak van de ouderenadviescommissie
De adviescommissie heeft tot taak:
- 1.
Het college en de raad te adviseren omtrent de aspecten van het
gemeentelijk beleid die relevant zijn voordeelneming van ouderen aan
het maatschappelijke leven, alsmede voor verbetering van de positie
van ouderen in de Rondeveense samenleving.
- 2.
Het college en de raad in kennis te stellen van haar visie op
maatschappelijke ontwikkelingen die van belang zijn uit een oogpunt
van de emancipatie van ouderen en uit een oogpunt van integraal
ouderenbeleid.
Artikel 2 Samenstelling en benoeming
- 1.
De adviescommissie voor het ouderenbeleid bestaat uit minimaal 6 en
maximaal 12 leden, die door het College van Burgemeester en Wethouders
worden benoemd.
- 2.
Benoeming vindt plaats op basis van deskundigheid, representativiteit en
inzicht met betrekking tot een of meer van de hierna genoemde sectoren.
Voor elke sector dient een bepaalde deskundigheid aanwezig te zijn. De
sectoren zijn:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
cultuur (inclusief media)
- 3.
Kandidaten voor het lidmaatschap van de adviescommissie worden geworven
door:
- a.
een verzoek aan de Rondeveense organisaties ( die zich mede
richten op de bevordering of de behartiging van zaken die ook de
Rondeveense adviescommissie voor het ouderenbeleid krachtens
artikel 1 tot taak heeft) leden voor te dragen voor de
adviescommissie;
- b.
een openbare oproep in de plaatselijke media. In deze oproep
wordt melding gemaakt van een door het College van Burgemeester
en Wethouders vastgesteld profiel en van de gewenste
samenstelling van de adviescommissie voor het ouderenbeleid naar
deskundigheid en maatschappelijke achtergrond.
- 4.
- a.
Bij instelling van de adviescommissie (eerste
keer) voor het ouderenbeleid worden de leden door het College
van Burgemeester en Wethouders benoemd;
- b.
De adviescommissie voor het ouderenbeleid belast een commissie
uit haar midden met de voorbereiding van en de besluitvorming
over de voordracht tot (her)benoeming van leden
- 5.
Niet voorgedragen kunnen worden zij die niet woonachtig zijn in De Ronde
Venen en/of lid uitmaken of werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid
van een bestuursorgaan van de gemeente De Ronde Venen.
Artikel 3 Zittingsduur
- 1.
De leden van de adviescommissie voor het ouderenbeleid worden benoemd
voor een periode van vier jaar. Zij zijn eenmaal herbenoembaar.
- 2.
De leden hebben op persoonlijke titel zitting in de adviescommissie voor
het ouderenbeleid.
- 3.
De adviescommissie voor het ouderenbeleid kan het College van
Burgemeester & Wethouders voorstellen een lid van de adviescommissie
tussentijds te ontslaan. Het College van Burgemeester & Wethouders
neemt hierover geen besluit, dan nadat betrokkene door Burgemeester en
Wethouders in de gelegenheid is gesteld zich schriftelijk te
verweren.
- 4.
Het lidmaatschap van de adviescommissie kan ten allen tijde op eigen
verzoek worden beëindigd. Dit verzoek wordt schriftelijk bij de
adviescommissie ingediend, die daarvan zo spoedig mogelijk kennis geeft
aan Burgemeester en Wethouders. Het lid dat ontslag heeft genomen blijft
lid totdat het College van Burgemeester & Wethouders het ontslag
heeft aanvaard. In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk
voorzien.
Artikel 4 Dagelijks bestuur
- 1.
De adviescommissie voor het ouderenbeleid kiest uit haar midden het
dagelijks bestuur, bestaande uit:
- a.
een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter,
- b.
een secretaris en een plaatsvervangend secretaris en ten hoogste
twee overige leden.
- 2.
Het dagelijks bestuur is belast met de dagelijkse leiding van de
adviescommissie voor het ouderenbeleid en het afhandelen van door de
adviescommissie opgestelde adviezen.
Artikel 5 Huishoudelijk reglement
- 1.
De adviescommissie voor het ouderenbeleid stelt een huishoudelijk
reglement vast dat geen bepalingen mag bevatten die in strijd zijn met
deze verordening.
- 2.
Het huishoudelijk reglement en de daarin aangebrachte wijzigingen zijn
eerst van kracht na van Burgemeester en Wethouders verkregen
goedkeuring.
Artikel 6 Vergaderingen en besluitvorming
- 1.
De adviescommissie voor het ouderenbeleid vergadert zo dikwijls als het
dagelijks bestuur of te minste drie leden van de adviescommissie voor
het ouderenbeleid dit nodig achten.
- 2.
Besluiten ter vergadering worden genomen bij gewone meerderheid van
stemmen in een vergadering waar ten minste de helft van het aantal leden
aanwezig is
- 3.
Stemming over zaken geschiedt mondeling, tenzij een meerderheid van de
aanwezige leden om schriftelijke stemming verzoekt. Bij het staken van
stemmen over zaken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Een
minderheid heeft het recht haar standpunt in het besluit te doen
vermelden. Stemming over personen geschiedt bij gesloten briefjes. Bij
staking van stemmen vindt herstemming plaats, indien ook dan de stemmen
staken, beslist het lot.
- 4.
De vergaderingen van de adviescommissie voor het ouderenbeleid zijn
openbaar, tenzij de adviescommissie bij gewone meerderheid besluit een
onderwerp in besloten vergadering te behandelen.
Artikel 7 Werkwijze
- 1.
De leden van het dagelijks bestuur en de overige leden worden belast met
een of meerdere portefeuilles (omvattend de voor het ouderenbeleid van
belang zijnde sectoren).
- 2.
De adviescommissie voor het ouderenbeleid kan projectgroepen,
werkgroepen en commissies samenstellen.
- 3.
In projectgroepen, werkgroepen en commissies kan de adviescommissie voor
het ouderenbeleid ook personen benoemen die geen lid zijn van de
adviescommissie voor het ouderenbeleid.
- 4.
De leden van de adviescommissie voor het ouderenbeleid ontvangen voor
het bijwonen van vergaderingen een presentiegeld, overeenkomstig door de
Gemeenteraad vastgestelde regels.
- 5.
De secretaris van de adviescommissie maakt van elke vergadering een
beknopt zakelijk verslag.
- 6.
Het verslag meldt de namen van de aanwezigen.
- 7.
Het verslag wordt ondertekend door voorzitter en secretaris.
- 8.
Een exemplaar van het verslag wordt ter kennis gebracht van het College
van B & W .
Artikel 8 Financiën
De kosten van het secretariaat en de presentiegelden van de leden van de
adviescommissie voor het ouderenbeleid worden jaarlijks in de
gemeentebegroting opgenomen.
Artikel 9 Advisering en informatieplicht
- 1.
De adviescommissie voor het ouderenbeleid brengt, gevraagd en ongevraagd
schriftelijk advies uit aan het College van Burgemeester en
Wethouders.
- 2.
Zowel het college als de raad kan schriftelijk advies vragen over
voorstellen welke van belang zijn voor ouderen en het ouderenbeleid. In
spoedeisende gevallen geven Burgemeester en Wethouders aan de
adviescommissie voor het ouderenbeleid een motivering inzake het
spoedeisende karakter.
- 3.
In een adviesaanvraag wordt de termijn van beantwoording naar
redelijkheid gesteld, rekening houdend met de ingewikkeldheid en
actualiteit van het onderwerp.
- 4.
Indien de adviescommissie voor het ouderenbeleid besluit een gevraagd
advies niet uit te brengen, geeft zij van dat besluit onverwijld kennis
aan college en de raad, onder vermelding van beweegredenen.
- 5.
Indien het college en/ of de raad meent, dat van een advies van de
adviescommissie voor het ouderenbeleid moet worden afgeweken, delen zij
dit met opgave van redenen mee aan de adviescommissie.
- 6.
Het college, alsmede de afzonderlijke wethouders, verschaffen aan de
adviescommissie voor het ouderenbeleid de informatie die zij nodig heeft
om haar taak te kunnen uitvoeren.
Artikel 10 Slotbepalingen
Wijziging en intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan na
overleg met de adviescommissie voor het ouderenbeleid.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
Artikel 12 Citeerwijze
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de
Adviescommissie voor het ouderenbeleid De Ronde Venen.