Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenreglement gemeente IJsselstein 2009 |
Citeertitel | Klachtenreglement gemeente IJsselstein 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2009 | 01-12-2011 | Nieuwe regeling | 17-09-2009 Zenderstreeknieuws, 30-09-2009 | raadsstuk 2009-9838 |
In dit reglement wordt verstaan onder:
de commissie als bedoeld in artikel 21;
b. de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester,
het in bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:
de manager van de afdeling waar de ambtenaar, op wiens gedraging(en) de klacht zich richt, werkzaam is;
personen of colleges, bij of krachtens de wet geheel of ten dele met rechtspraak belast en te dien aanzien van het openbaar bestuur onafhankelijk, voorzover het deze rechtspraak betreft;
g.wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening:
een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening als bedoeld in de Wet Nationale Ombudsman.
III. Uitgangspunten voor de behandeling van klachten gericht tegen gedragingen van
De klachtenbehandeling kent de volgende onderdelen.
a.Formele behandeling in eerste instantie:
een schriftelijk ingediende klacht wordt onderzocht en afgehandeld onder verantwoordelijkheid van de afdelingsmanager.
b.Formele behandeling in tweede instantie:
indien de klager het niet eens is met de uitkomst van het onderzoek door de afdelingsmanager, wordt de klacht voorgelegd aan de klachtencommissie.
Deze conclusie dient deugdelijk te zijn gemotiveerd en in te gaan op alle onderdelen van de klacht.
Conform het bepaalde in de artikelen 7 t/m 19 behandelt de gemeentesecretaris klachten, gericht tegen gedragingen van een afdelingsmanager. Klachten gericht tegen gedragingen van de gemeentesecretaris worden conform artikel 7 t/m 19 behandeld door burgemeester en wethouders.
Klager wordt medegedeeld dat, indien hij het niet eens is met de conclusie die uit het onderzoek is getrokken, zijn klacht wordt voorgelegd aan de klachtencommissie.
V.Klachten gericht tegen bestuursorganen
Ieder natuurlijk persoon of rechtspersoon kan een klacht indienen vanwege een gedraging van een gemeentelijk bestuursorgaan. Klachten die betrekking hebben op gedragingen van wethouders worden conform het bepaalde in artikel 7 t/m 19 van deze regeling in behandeling genomen door de burgemeester.
Klachten gericht tegen gedragingen van de burgemeester in zijn hoedanigheid van zelfstandig bestuursorgaan en van voorzitter van het college worden conform artikel 7 t/m 19 van deze regeling in behandeling genomen door de loco burgemeester.
Klachten gericht tegen gedragingen van de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de gemeenteraad worden conform artikel 7 t/m 19 van deze regeling in behandeling genomen door de plaatsvervangend raadsvoorzitter.
Klachten gericht tegen gedragingen van de raadsleden worden conform artikel 7 t/m 19 van deze regeling in behandeling genomen door de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter en de leden van de klachtencommissie en hun plaatsvervangers worden op aanbeveling van burgemeester en wethouders door de gemeenteraad benoemd, steeds voor een periode gelijk aan de zittingsperiode van de gemeenteraad. Na afloop van deze periode kunnen de leden voor maximaal één periode opnieuw worden benoemd.
In afwijking van het bepaalde in lid 1. blijft de periode gelegen tussen de benoeming van de voorzitter en de leden van de klachtencommissie en hun plaatsvervangers en de aanvang van de nieuwe zittingsperiode van de gemeenteraad in 2010, bij de bepaling van de zittingsperiode van de leden van de klachtencommissie buiten beschouwing.
bedoeld in artikel 2, onder c, waar de klacht betrekking op heeft, in kennis heeft gesteld van de klacht en de gelegenheid heeft gegeven daarop te reageren conform de interne klachtenprocedure.
De klachtencommissie spreekt het oordeel uit of de gedraging, als geheel of gedeeltelijk, wel of niet behoorlijk was. Indien het onderzoek naar het oordeel van de klachtencommissie onvoldoende zekerheid verschaft over de feitelijke toedracht van de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft, wordt geen oordeel uitgesproken.
De klachtencommissie kan aan een bestuursorgaan, voorzover dit bevoegd is daaraan te voldoen, aanbevelingen doen maatregelen te nemen. Het betreffende bestuursorgaan deelt aan de klachtencommissie mede of en op welke wijze aan een aanbeveling gevolg is gegeven. Afwijking van een aanbeveling wordt door het bestuursorgaan gemotiveerd.
De klachtencommissie stelt het bestuursorgaan en/of de personen, bedoeld in artikel 2, onder c, op wiens gedraging het onderzoek betrekking heeft, in de gelegenheid kennis te nemen van de klacht. Het bestuursorgaan en/of de personen bedoeld in artikel 2, onder c, alsmede de klager, worden in een vergadering van de commissie in de gelegenheid gesteld, al dan niet in elkaars aanwezigheid - een en ander ter beoordeling van de klachtencommissie -, hun standpunt toe te lichten.
Organen kunnen bepalen dat inlichtingen, waarvan naar het oordeel van het bestuursorgaan om gewichtige redenen geheimhouding is geboden, slechts worden verstrekt aan de klachtencommissie onder de voorwaarde dat het geheime karakter daarvan door de klachtencommissie wordt gehandhaafd. Zodanige gewichtige redenen zijn in ieder geval niet aanwezig voor zover dat bestuursorgaan op grond van een wettelijk voorschrift verplicht is aan een verzoek om inlichtingen te voldoen.
De klachtencommissie deelt, alvorens het onderzoek te beëindigen, haar bevindingen schriftelijk mede aan het bestuursorgaan en/of de personen bedoeld in artikel 2, onder c, en de klager. Het bestuursorgaan en/of de personen bedoeld in artikel 2, onder c, en de klager worden daarbij in de gelegenheid gesteld zich binnen een aangegeven termijn omtrent deze bevindingen te uiten.
De klachtencommissie brengt jaarlijks aan de gemeenteraad schriftelijk verslag uit van de verrichte werkzaamheden. Dit verslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld.
Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen
Aan de voorzitter en de leden van de klachtencommissie worden de reiskosten voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie vergoed. De vergoeding betreft: