Organisatie | Zevenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening afvalstoffenheffing 2014 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
zie ook tarieventabel
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 18-12-2013 Liemers Lantaren, 27 december 2013 | 13-078 |
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder “gebruik maken”: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.
Artikel 2 – Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zakevan het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wetmilieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 – Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 8 - Termijnen van betaling
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet
verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is
dan € 5.000,- en de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso van de betaal-
rekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, dat:
a.aanslagen waarvan dedagtekening ligt tussen 1 januari en 1 juli van het belastingjaar waarop ze
betrekking hebben,moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van
dagtekening van het aanslagbiljet tot en met de maand septembernog maanden in het belastingjaar
b. aanslagen waarvan de dagtekening ligt na 1juli van het belastingjaar waarop ze betrekking hebben,
moeten wordenbetaald in drie gelijke termijnen;
c.in afwijking van het onder a. en b. genoemde, aanslagen die uitsluitend betrekking hebben op de
bedragenals bedoeld in Hoofdstuk 2 (variabel bedrag per lediging) van de Tarieventabel, in drie gelijke termijnen moeten worden voldaan.
Bij de toepassing van het vorenstaande vervallen de incassotermijnenop de laatste werkdag van demaand, waarbij de eerste termijn ten minste tien dagen na de dagtekening van de aanslag valt.
3.De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel 10 – Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels met betrekking tot de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing geven.
Artikel 11 – Overgangsbepaling
De “Verordening afvalstoffenheffing 2013”, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2012 wordtingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebbenvoorgedaan.