Organisatie | Raalte |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels inzake terrassen gemeente Raalte |
Citeertitel | Nadere regels inzake terrassen gemeente Raalte |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene plaatselijke verordening gemeente Raalte, art. 2.10
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2009 | nieuwe regeling | 15-12-2009 Weekblad voor Salland, 23-12-2009 | 0904437 |
Burgemeester en wethouders van de Gemeente Raalte,
overwegende dat het, met inachtneming van artikel 2.10 lid 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Raalte gewenst wordt geacht om ter uitvoering van genoemde verordening nadere regels vast te stellen ten aanzien van terrassen;
gelet op artikel 174 van de gemeentewet
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
DHV: Drank- en Horecaverordening
Terras: Een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van een (horeca)bedrijf, waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken en/of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt.
Gevelterras: Een terras direct aan de gevel van het bijbehorende horeca)etablissement gelegen.
Eilandterras: Een terras los van de gevel gelegen, voor of in de nabijheid van het betreffende (horeca)etablissement.
Horecabedrijf: Uitoefening van enig bedrijf waarbij (bedrijfsmatig) alcoholhoudende drank verstrekt wordt voor het gebruik ter plaatse. Het bedrijf moet in het bezit zijn van een vergunning van burgemeester en wethouders, als bedoeld in artikel 3 eerste lid onder a, van de Drank- en Horecawet.
Weg: De weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;
Openbare plaats: Openbare plaatszoals bedoeld in artikel 1.1 van de APV onder a. De gemeentelijke wetgever is bevoegd ten aanzien van alle feitelijk voor het publiek toegankelijke plaatsen regels te stellen, ongeacht de eigendomssituatie ter plaatse.
2.1 Algemene plaatselijke verordening en gemeentewet
In artikel 2.10 van de APV in lid 1 gesteld dat het verboden is zonder vergunning van het college een weg anders te gebruiken dan de publieke functie ervan. In lid 5 staat dat het bestuursorgaan in het belang van de openbare orde of woon- en leefomgeving nadere regels kan stellen ten aanzien van terrassen en uitstallingen.
Ingevolgde eerste lid van artikel 174 is de burgemeester belast met het toezicht op de openbare bijeenkomsten en vermakelijkheden alsmede op de voor het publiek openstaande gebouwen en de daarbij behorende erven. In onze APV hebben wij de mogelijkheid opengelaten om een exploitatievergunning af te geven. (artikel 2.28). Bij de horecabedrijven zoals wij die nu kennen in Raalte wordt geen exploitatievergunning afgegeven. Dit betekent dat de burgemeester in het kader van een terras niet bevoegd is om grond van artikel 2.10 of artikel 2.28 voorschriften te stellen in verband met de openbare orde. Hij kan dit echter wel doen op grond van artikel 174 Gemeentewet. Daarom is het van belang dat zowel de burgemeester als het college de terrasvergunning verleent, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft.
De eisen zoals gesteld in de Wet milieubeheer blijven bij de vergunningverlening in het kader van deze nota buiten beschouwing.
Als op het terras naast tafels en stoelen ook andere attributen worden aangebracht, bestaat de mogelijkheid dat de Woningwet en of de Monumentenwet van kracht zijn. Dat houdt in dat naast een terrasvergunning een bouwvergunning noodzakelijk kan zijn.
Sinds 2000 bepaalt de DHW dat een inrichting “de lokaliteit is waarin een (horeca)bedrijf wordt uitgeoefend, met de daarbij behorende terrassen”. De conclusie van deze bepaling is, dat de regeling voor het schenken van alcohol ook van toepassing is op het terras. Gelet moet worden op de omschrijving “inrichting” zoals de DHW deze kent. Deze verschilt met de begripsomschrijving zoals de Wet milieubeheer deze kent.
Voor een terrasvergunning is in het kader van de gemeentelijke legesverordening een bedrag aan leges verschuldigd.
Op basis van artikel 228 van de Gemeentewet wordt precario geheven inzake de tijdelijke ingebruikname van gemeentegrond. De voorliggende nota beoogt geen verandering van deze tarieven.
2.7Algemene wet bestuursrecht (AWB)
De AWB is van kracht tijdens de gehele procedure van aanvraag tot verlening of weigering. Gevolgd door eventuele bezwaar- en of beroepsprocedure. Artikel 4.84 AWB biedt de mogelijkheid, mits goed gemotiveerd, af te wijken van het terrassenbeleid (zeer ongewenst, maar kan noodzakelijk zijn in zeer bijzondere situaties).
3.1 De ontvankelijkheid van de aanvraag
De vergunning wordt, middels een vastgesteld aanvraagformulier, aangevraagd bij de burgemeester.
De aanvrager van een terras, behorende bij een lokaliteit waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt, moet beschikken over een Drank- en Horecavergunning (afgegeven door Burgemeester en Wethouders van de gemeente Raalte). Als de horecaondernemer (nog) niet in het bezit is van een dergelijke vergunning is het in strijd met de wet om op een terras klanten van alcoholhoudende dranken te voorzien. Het terras behoort sinds 2000, krachtens de DHW, tot de horeca-inrichting. De aanvraag voor het exploiteren van een terras, behorende bij een bedrijf waarin geen alcoholhoudende drank verstrekt wordt moet in het bezit zijn van een gebruiksvergunning.
De aanvraag moet compleet ingediend worden en minimaal te bestaan uit:
De plaatsing van een terras mag geen beschadiging van het wegdek, bomen, beplanting of straatmeubilair tot gevolg hebben. Het is verboden wijzigingen of aanpassingen aan te brengen in de bestrating of schotten, palen of andere afzettingen te bevestigen of te verankeren in de bestrating, aan bomen of straatmeubilair.
3.3 Ruimtelijke omstandigheden
De situering en de afmeting van het terras moeten afgestemd zijn op:
Een belangrijke functie van de openbare ruimte is de verkeersfunctie. Alleen als voor het (voetgangers)verkeer voldoende ruimte overblijft is plaatsing van een terras mogelijk. Daarnaast moet worden bekeken of geen overlast voor het overige bestemmingsverkeer wordt veroorzaakt. Dit is verder uitgewerkt in de volgende bepalingen:
Het terras mag niet op brandkranen van de brandweer worden gesitueerd.
Ondernemers moeten vanuit het (horeca)bedrijf zicht hebben op het terras
Hoofdstuk 4. Algemene beperkingen
4.1 Persoonsgebonden beperkingen
De terrasvergunning heeft een persoonlijk karakter en is daarom niet overdraagbaar. Dat betekent dat wanneer er zich wijzigingen in leidinggevenden voordoen, opnieuw een vergunning moet worden aangevraagd. De vergunning wordt tot wederopzegging verleend.
4.2 Ander gebruik van de grond
Het terras of het terrasgedeelte (en de inrichting daarvan) moet, in overleg met de behandelende afdeling, worden aangepast aan de opstelling van de markt, de kermis of grootschalige evenementen.
De terrasvergunning is geldig tijdens het terrasseizoen van 1 maart tot en met 31 oktober tot:
Aan de vergunning worden voorschriften verbonden. Het gaat daarbij om voorschriften ter voorkoming van overlast en voorschriften met betrekking tot de inrichting van het terras.
Bij een concentratie van terrassen (minimaal 2 aangrenzende terrassen) zullen deze op elkaar moeten worden afgestemd. Hierbij gaat het alleen om de materiaalkeuze en de kleurstelling, de overige voorschriften en gelden voor de gehele gemeente. Daarnaast kunnen afhankelijk van de specifieke situatie aanvullende voorschriften gesteld worden.
Raalte-centrum kent twee kleuren bestrating. De roodgekleurde bestrating moet vrij blijven voor de hulpverleningsdiensten en de grijsgekleurde bestrating mag worden gebruikt voor terrassen, mits aan de andere voorschriften wordt voldaan.
Wanneer de terrasvergunning is verleend kan een medewerker van de afdeling Beheer en Onderhoud de opdracht krijgen het terras uit te meten. Het terras wordt vervolgens herkenbaar aangegeven door middel van markeringspunten, wanneer dit noodzakelijk wordt geacht. De ondernemer wordt geacht zijn terras binnen deze afzetting te creëren.
Het aanbrengen van een overkapping (in wat voor vorm dan ook) boven het terras is uitsluitend toegestaan, voor zover de brandveiligheid en veiligheid van bezoekers, de directe omgeving en het verkeer voldoende gewaarborgd zijn. Bovendien moet de genoemde voorziening passen binnen de geldende wet- en regelgeving;
Ten aanzien van de inrichting van het terras (tafels, stoelen, parasols, verlichting, overkappingen, e.d.) geldt dat vooraf, dat wil zeggen voordat overgegaan wordt tot aanschaf en plaatsing c.q. aanbrengen, goedkeuring noodzakelijk is van de burgemeester. Dit geldt ook voor tussentijdse wijzigingen;
Het terrasmeubilair moet van hoogwaardige kwaliteit zijn en passen bij het karakter en de sfeer van het betreffende gebied. Dat houdt in dat het moet gaan om duurzame materialen met een hoogwaardige en sobere uitstraling. Voor wat betreft het centrum van Raalte geldt dat het meubilair een uniforme uitstraling moet hebben. Voor wat betreft de overige dorpen geldt dat de terrassen onderling op elkaar moeten worden afgestemd;
Het terras mag dagelijks geëxploiteerd worden van 9.00 uur tot 24.00 uur. Voor de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag mogen de terrassen tot 01.00 uur opengesteld zijn. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden ten behoeve van de openbare orde en veiligheid, is de politie gemachtigd door de burgemeester, toestemming te verlenen om terrassen langer open te houden. Vanuit een oogpunt van het voorkomen van (geluids)overlast voor omwonenden wordt een verruiming van de openingstijden niet wenselijk geacht.
De vergunninghouder moet er op toe zien dat het terras en de naaste omgeving schoongehouden wordt. Dit tot genoegen van een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar. Dit betekent dat zo vaak als nodig, doch in ieder geval na sluitingstijd van het terras, achtergebleven zwerfvuil als gevolg van het gebruik van het terras, binnen een straal van 25 meter van dat terras dient te worden verwijderd.
Om geluidsoverlast voor omwonenden zoveel mogelijk te voorkomen is het verboden op het terras mechanisch versterkte muziek (geluid) ten gehore te brengen. Alleen in zeer incidentele gevallen of specifieke situaties kan de burgemeester ontheffing verlenen; het moet hier wel gaan om, een naar het oordeel van de burgemeester, unieke gelegenheid of specifieke situatie. Het verbod geldt ook voor de aanwezigheid van geluidsboxen/speakers in raampartijen en dergelijke.
Hoofdstuk 6. Bijzondere voorschriften
6.1Bijzondere voorschriften, algemeen
De omgeving (bewoners/winkeliers), het (winkelend) publiek/voetgangers (rolstoelgebruikers e.d.) en het overige verkeer mogen van de plaatsing (aanwezigheid) en het gebruik van het terras geen ernstige hinder ondervinden. Winkels/bedrijven en woningen van derden dienen bovendien te allen tijde bereikbaar te zijn. In- en opritten dienen derhalve vrij gelaten te worden;
Een vrije doorgang voor hulpverleningsvoertuigen dient te allen tijde gewaarborgd te zijn (4,50 meter meter vrije doorgang (waarvan 3,25 meter verhad) en een vrije doorrijhoogte van 4.25 meter). Aanwezige brandkranen en nooduitgangen dienen in dat verband ook vrij te worden gehouden van materialen en obstakels;
6.2 Terrassen tijdens evenementen
Onder ‘terrassen bij evenementen’ wordt het volgende verstaan. Het betreft uitsluitend de terrassen die op of direct aangrenzend aan het evenemententerrein liggen. Het betreft daarbij de evenementen waar op grond van de APV een vergunning voor is afgegeven.
Voor terrassen tijdens evenementen geldt het volgende:
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 15 december 2009
burgemeester en wethouders van Raalte,
de secretaris (wnd.), de burgemeester,
M.Rademaker, P.A. Zoon
De openbare weg, de openbare ruimte is van iedereen. Iedereen mag er vrij gebruik van maken om aan het verkeer deel te nemen of gewoon te vertoeven. Maar naast dit normale, algemeen gebruik van de openbare ruimte, is er het bijzondere gebruik: het gebruik voor bijvoorbeeld reclamedoeleinden, voor het innemen van standplaatsen of voor het exploiteren van (horeca)terrassen. Ook al wordt een gedeelte van de openbare weg gebruikt voor dit soort particuliere doeleinden, het blijft openbare ruimte en de toestemming die de gemeente voor dit gebruik geeft, is de uitkomst van een afweging tussen individuele belangen en het algemeen belang.
Tegen dit gebruik van de openbare grond bestaat in beginsel geen bezwaar. Goed ingerichte terrassen vormen immers een verlevendig straatbeeld en dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Dit effect kan alleen worden bereikt indien terrassen qua aantal, omvang, situering en verschijningsvorm zijn afgestemd op de publieksfuncties van de openbare weg en de inrichting van de openbare buitenruimte waarin zij zijn of worden geplaatst. Daarnaast hebben terrassen ook een economische functie voor de horeca, omdat deze de exploitatiemogelijkheden van horeca-inrichtingen verruimen en daarmee het economisch rendement van de inrichting verhogen.
Daar staat tegenover dat terrassen voor geluidsoverlast kunnen zorgen, het verkeer kunnen hinderen en door hun vormgeving de beeldkwaliteit kunnen verminderen. Daarom is het van belang dat de gemeente heldere regelgeving ontwikkelt.
In deze nota zijn richtlijnen aangegeven waaraan vergunningaanvragen worden getoetst.
Het vaststellen van beleidsregels heeft verschillende voordelen:
Vervolgens bevat de regelgeving in deze nota zoveel mogelijk objectieve criteria, waardoor aanvragen in de regel niet meer door alle betrokken afdelingen apart van advies behoeven te worden voorzien, wat leidt tot efficiëntie.
Toelichting op de nadere regels tijdens evenementen voor terrassen
Er is gebleken dat onduidelijkheid kon ontstaan over waar de juridische verantwoordelijkheid ligt als er iets voorvalt op een terras tijdens een evenement Is dit de verantwoordelijkheid van de horeca-exploitant of van de evenementenorganisator? Deze regels zijn bedoeld om hierin duidelijkheid te scheppen.
Er wordt hierin onderscheid gemaakt tussen de drank en horeca activiteiten en het uitbaten van terrassen enerzijds en de overige zaken in het kader van een evenement anderzijds.
De aangevraagde ontheffing op grond van art. 35 van de Drank en Horecawet en ook een eventueel noodzakelijke 2.10 vergunning (om een weg of weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie) wordt aangevraagd en verleend aan de horeca-exploitant. Onder zijn verantwoordelijkheid en zeggenschap zullen dan ook de activiteiten op het terras worden uitgevoerd. De aanvraag dient wel te lopen via de evenementenorganisatie om te voorkomen dat er activiteiten plaats vinden die niet stroken met het evenement.
De vergunning voor het evenement als bedoeld in artikel 2.25. dient als vanouds aangevraagd te worden door de organisator van het evenement. Dit geldt dus ook alle zaken die onder artikel 2.25 vallen, ook de activiteiten die op het terras van de horeca-ondernemer plaats vinden.
Ten behoeve van de noodzakelijke afstemming is het van belang dat alle aanvragen een relatie hebben met het evenement en die betrekking hebben op de periode dat het evenement duurt en voor het gebied waar het evenement plaatsvindt lopen via de organisator van het evenement. Op deze wijze wordt voorkomen dat er activiteiten plaatsvinden die niet stroken met het evenement. Activiteiten buiten de terrassen vallen onder verantwoordelijkheid van de organisator van het evenement en deze is voor dat gebied dan ook vergunninghouder.
Wat de overige regels betreft, is besloten zoveel mogelijk aan te sluiten bij de regels zoals deze voor evenementen gelden. Als een evenementenvergunning is verstrekt en aan de evenementenorganisator vergunning is verleend om tot 02.00 uur te tappen, is het niet meer dan logisch aan de horecabedrijf die aan het evenemententerrein (inclusief Grote markt) gelegen is, hetzelfde toe te staan.
De verplichting van kunststofbekers is opgelegd, omdat het in het kader van de volksgezondheid en openbare orde niet wenselijk is dat er glazen op het evenemententerrein terecht komen.