Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Delfland

Aanbestedingsrichtlijn van de gemeente Midden-Delfland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Delfland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanbestedingsrichtlijn van de gemeente Midden-Delfland
CiteertitelAanbestedingsrichtlijn van de gemeente Midden-Delfland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum inwerkingtreding is bij benadering

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

n.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-200516-10-2014Nieuwe regeling

22-02-2005

Geen

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanbestedingsrichtlijn van de gemeente Midden-Delfland

 

 

Artikel 1. Definities
  • 1.

    In de zin van deze richtlijn wordt verstaan onder:

    • a.

      Gemeentelijke afdeling: Een afdeling die deel uit maakt van de gemeentelijke organisatie.

    • b.

      Aanbesteding: De al dan niet gelijktijdige uitnodiging door een gemeentelijke afdeling van één of meerdere bedrijven of inschrijvers om een inschrijving in te dienen voor de uitvoering van een opdracht tot uitvoeren van een werk, het leveren van een goed of het verrichten van een dienst.

    • c.

      Europese aanbesteding: Een openbare aankondiging tot bekendmaking van een voorgenomen opdracht op het gebied van werken, leveringen en diensten conform de voorschriften van de Europese richtlijn(en).

  • 2.

    Met betrekking tot de uitleg van de overige definities wordt aangesloten bij het bepaalde in de Europese Aanbestedingsrichtlijn(en).

Artikel 2. Toepassingsgebied
  • 1.

    Deze aanbestedingrichtlijn is van toepassing op alle aanbestedingen van alle gemeentelijke afdelingen.

  • 2.

    Bepalingen uit de Europese richtlijn(en) hebben altijd voorrang op deze aanbestedingsrichtlijn.

Artikel 3. Afwijkingen
  • 1.

    Een verzoek tot afwijking van wat in deze richtlijn is bepaald dient vooraf schriftelijk ter goedkeuring aan het college van burgemeester en wethouders te worden voorgelegd.

  • 2.

    Dit verzoek moet zijn voorzien van een adequate onderbouwing en motivering.

  • 3.

    Lid 1 van dit artikel is niet van toepassing:

    • a.

      Indien sprake is van aanvullende werken, diensten of leveringen en/of sprake is van herhalingsopdrachten van werken, diensten of leveringen die reeds zijn aanbesteed. Het gezamenlijke bedrag van de terzake van de aanvullende werken of diensten geplaatste opdrachten mag niet hoger zijn dan 50% van het bedrag van de hoofdopdracht.

    • b.

      Opdrachten die in aanmerking komen voor aanvullende werkzaamheden en/of indien sprake is van herhalende werkzaamheden van werken, diensten of leveringen waaraan reeds contractuele afspraken ten grondslag liggen teneinde de doelmatigheid van besteding van publieke gelden of anderszins te borgen.

In beide gevallen dient de gemeentelijke afdeling een gemotiveerde en aan de vigerende wet- en regelgeving gerelateerde vastlegging te maken ten behoeve van het dossier.

Artikel 4. Wijziging en evaluatie
  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders is gerechtigd deze aanbestedingsrichtlijn aan te vullen.

  • 2.

    Deze aanbestedingsrichtlijn wordt gewijzigd, indien de Europese en/of nationale wetgeving en/of andere dringende omstandigheden hiertoe aanleiding geven.

  • 3.

    Deze aanbestedingsrichtlijn wordt na twee jaar, op in de praktijk doelmatig en effectief functioneren, geëvalueerd.

Artikel 5. De onderhandse enkelvoudige aanbesteding

Bij deze vorm van aanbesteding wordt een uitnodiging tot het doen van een inschrijving aan één enkel bedrijf gedaan.

Artikel 6. De onderhandse meervoudige aanbesteding
  • 1.

    Dit is een aanbestedingsprocedure, waarvoor een beperkt aantal van tenminste twee bedrijven tot een inschrijving wordt uitgenodigd.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich het recht voor in deze gevallen vanuit economische redenen één van de bedrijven te selecteren met een vestigingsplaats binnen de eigen gemeente mits sprake is van gelijkwaardige concurrentie tussen regionale en landelijke potentiële leveranciers.

  • 3.

    Eventueel kan worden gekozen voor de onderhandse meervoudige aanbestedingsprocedure met voorafgaande selectie. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:

    • a.

      Tot een bedrag van € 50.000,- worden minimaal twee bedrijven in de gelegenheid gesteld deel te nemen aan een selectie, waarna één of meer bedrijf c.q. bedrijven tot de eigenlijke inschrijving wordt c.q. worden uitgenodigd.

    • b.

      Vanaf € 50.000,- worden minimaal drie bedrijven in de gelegenheid gesteld deel te nemen aan een selectie, waarna minimaal twee bedrijven tot de eigenlijke inschrijving worden uitgenodigd.

Artikel 7. De openbare aanbestedingsprocedure
  • 1.

    Dit is een aanbestedingsprocedure in één ronde, die openbaar bekend wordt gemaakt en waarop eenieder kan inschrijven.

  • 2.

    Eventueel kan worden gekozen voor de openbare aanbestedingsprocedure met voorafgaande selectie. Dit houdt in dat eenieder zich als gegadigde kan melden, maar dat minimaal drie gegadigden en niet meer dan het aantal dat in de bekendmaking is genoemd tot de eigenlijke inschrijving worden uitgenodigd.

Artikel 8. De Europese aanbestedingsprocedures

Boven de in artikel 9 genoemde drempelbedragen dient te worden aanbesteed conform Europese Aanbestedingsrichtlijn(en).

Artikel 9. Drempelbedragen
  • 1.

    De aanbestedende gemeentelijke afdeling hanteert de volgende drempelbedragen in Euro’s en exclusief BTW ten aanzien van de diverse aanbestedingsvormen:

     

    *) vanaf 1 januari 2004 tot 31 december 2005 gelden deze Europese drempelbedragen. Indien deze bedragen nadien wijzigen, gelden de gewijzigde bedragen.

  • 2.

    Voor de categorieën leveringen en diensten kan ervoor worden gekozen om een openbare aanbestedingsprocedure uit te voeren voor leveringen en diensten tussen € 200.000 tot en met € 236.945. Dit houdt in dat de leveranciers in een openbare oproep worden gevraagd zich te melden als zij denken in staat te zijn de opdracht te kunnen vervullen. Met minimaal drie geselecteerde leveranciers wordt aansluitend een offertetraject afgelegd.

Artikel 10. Aanvullende werken of diensten

In uitzonderlijke gevallen mogen opdrachten voor aanvullende werken of diensten worden gegund aan de opdrachtgever die het eerste contract uitvoerde, indien het aanvullende werk of de dienst niet in het oorspronkelijk gegunde project/ontwerp of in het eerste contract was opgenomen en dat als gevolg van onvoorziene omstandigheden voor de uitvoering van het daarin beschreven werk, respectievelijk de daarin beschreven dienst noodzakelijk is.

Artikel 11. Herhalingsopdrachten voor werken en diensten

In uitzonderlijke gevallen mogen opdrachten voor herhalingsopdrachten voor werken of diensten worden gegund aan de met de eerste opdracht belaste opdrachtnemer, mits deze werken of diensten overeenstemmen met een basisproject dat het voorwerp vormde van de oorspronkelijke opdracht.

Artikel 12. Aanvullende levering

Een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking mag worden gevolgd indien het aanvullende leveringen door de oorspronkelijke leverancier betreffen en zijn bestemd voor gedeeltelijke vernieuwingen en/of onvoorziene aanvulling van de leveringen, als de verandering van leverancier de aanbestedende gemeentelijke afdeling ertoe zou verplichten apparatuur of materiaal aan te schaffen, waarbij een andere techniek wordt toegepast, zodat bij gebruik en onderhoud onverenigbaarheid ontstaat.

Artikel 13. Aanbestedingreglement

Het staat vrij om bij aanbesteding zowel onder als boven het Europese drempelbedrag van werken het UAR 2001 of enig ander hiermee vergelijkend aanbestedingsreglement van toepassing te verklaren.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze aanbestedingsrichtlijn treedt in werking met ingang van 1 maart 2005.

 

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 22 februari 2005.

 

De secretaris, de burgemeester,

P.T. Veenman, A.J. Rodenburg